Gå til innhold

Trenger gode råd ang. valp.


Sack0

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nylig fått inn en 4 mnd. gammel valp i hus.

Han er ikke husrein det grann. Vi går ut med han 20 ganger om dagen, og det er bare flaks om han går på do mens vi er ute. Plutselig står han bare på gulvet og tisser/bæsjer, uten å gi noen som helst tegn på det. Går som sagt ut med han ofte, gjerne når vi ser han begynner å snuse rundt, og etter han har sovet, spist og lekt.

Han er ellers en veldig rolig og snill gutt som koser seg, ikke lenger nervøs rundt oss eller noe sånt.

Noen gode tips der ute?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Gratulerer med valp!

Vi har en dachs på 4 mnds, som vi har hatt siden han var 10 uker. Det vi gjorde, var at vi tok han ut slavisk etter lek, kos, mat og en hvil. Så gikk vi rundt på en plen til han gjorde sitt, og skrøt uhemmet og gav godbit når han tisset/bæsjet ute.

Om uhellet har vært ute inne, har vi bare tørket opp, og ventet en stund før vi har tatt valpen ut. Da er vi ute en lengre stund, helst slik at han tisser ute igjen. (Da er det skryt. )

Vi fant ut med vår valp, at det var lurt å vente litt mellom han hadde et uhell inne, til vi bar han ut. Dette gjorde vi for å forhindre at han assosierer å tisse på stua med å komme ut å leke.

Hos oss gikk det ca 4 dager før han sluttet å bæsje inne, og 14 dager før han sluttet å tisse inne. Nå ser vi det på han om han må på do, og da går vi ut.

Nå sier du ikke noe om hvor lenge dere har hatt valpen, men det blir lettere å se hintene på at han er trengt når man blir kjent.

I går hadde vår sitt første uhell på 2 uker... Og da var det min feil. Påskemiddagen fikk mer oppmerksomhet enn han, og da fikk jeg en dam på stua. Shame on me, not on him.

Lykke til med valpen! Ting tar gjerne litt tid, men det går som regel bra til sist:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, ja:)

Det er fint det Prilleprolle skriver.

Jeg vil gjerne legge til at det for noen hunder kan ta veldig lang tid, og at det er viktig å bevare tilliten til at dette vil ordne seg, men tar lang tid for enkelte!

Vi slet i nesten et år og må passe godt på enda. Jeg må alltid sørge for å gå en liten tur før jeg forlater huset, selv om det ikke er lenge siden sist. Vi er på andre året nå og opplever et uhell i måneden eller så...

Jeg ser at dette er vår egen feil.

Ignorering av uhell, samt oppmuntring og kodeord for riktig adferd var oppskriften her. Vi sier "tisse, tisse" og gjentar det samt gir godteri hver gang. Dette vet hun nå og gjør relativt fort fra seg ute.

Etter at valpen har gjort fra seg, så gå en ekstra liten bonustur, gjerne med litt lek ute. Dette er for at ikke den skal "straffes" medå måtte gå inn igjen hver gang den har bort noe rett!

Lykke til. Det vil gå bra, men tar tiiiiid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de andre over. Desto mer konsekvent og i forkant man klarer å være (lese tegnene og få valpen ut før den tisser/gjør fra seg), desto raskere vil det gå. Men det er veldig individuelt hvor langt tid det tar. Jeg har slitt i inntil 1 år med et par. Andre har brukt 14 dager - 2 md.

Sånn generelt sett vil jeg også si at ved 4 md er de fleste ikke enda helt husrene, så aldersmessig er den helt innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! :)

Får smøre meg med tålmodighet, men men merker humøret synker når jeg, som idag klokkan 5:30 på morgenen for å ta bikkja ut en tur, trøkker i en stor dam rett utenfor rommet vårt i halvt mørke... :natti:

Men skal ta tiden til hjelp og satse på at det går greit etterhvert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt stort hell med å anlegge tisse og bæsjeplass rett utenfor huset. Den må ikke ligge mer enn noen meter fra huset, for man skal rekke ut med valpen på kort tid.

Dit tok vi med avføring som hadde havnet inne, og fikk også andre hunder til å gjøre fra seg på stedet. Når da valpen skulle ut gikk vi rett til dette stedet. Utrolig nok tok det ikke lang tid før valpen begynte å bruke dette stedet og etterhvert ble uhellene færre inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...