Gå til innhold

Min første kjøretur med lappen, og utålmodige trafikanter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at det kan oppleves som stressende for deg, men jeg kan også forstå de som tutet. 25 km/t går utrolig treigt (selv om det bare er 5 km/t under fartsgrensen), og har man dårlig tid så er det fort gjort å bli frustrert. Det er dessuten mange dårlige sjåfører der ute, og man kan ikke bare anta at alle er 18-åringer som nettopp har fått lappen, og dermed ta ekstra hensyn. Altså, det er mange idioter der ute som tuter for alt og ingenting, men jeg vet at jeg selv blir fort irritert når jeg har en treiging foran meg, først og fremst fordi det skaper dårlig flyt i trafikken.

Å kjøre 5 km under fartsgrensen når det er isføre er ikke noe å tute for. Å tute for at noen kveler bilen sin én gang er heller ikke noe å tute for. Da kan jo man anta at vedkommende er uerfaren.

Jeg er ikke en av de som tuter, men blir irritert over folk som er usikre i trafikken. Hold dere hjemme hvis dere ikke tørr å kjøre på vinterføre.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Hvordan tror du de blir mer sikre da? Å holde seg hjemme? Å bli tutet på? Latterlig tankegang... TS tør da å kjøre på vinterføre, men hun tar hensyn til hva slags føre det er. Det avhenger også av hva slags bil man har.

Anonymous poster hash: b61b9...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må se an føret! Er det fint føre på vinteren er det ikke grunn til å ligge 20km/t under grensa bare fordi det snør litt.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Hun lå 5 km under fartsgrensen. Og det var isføre og ikke brøytet. På hvilken måte mener du at TS ikke så an føret og at hun bør holde seg hjemme?

Anonymous poster hash: b61b9...d8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartina

Hvordan har du råd til egen bil som 18-åring egentlig? :P

Anonymous poster hash: 7ddba...869

Hva i all verden har det med saken å gjøre?

Det er dessuten mange 18-åringer som har egen bil. Det avhenger av like mange faktorer som andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartina

Jeg inrømmer at jeg selv blir ekstremt lett irritert i trafikken. Jeg har hatt lappen i 5,5 år, så det er ikke så mange år siden jeg selv var fersk sjåfør. Jeg VET at det kan være ubehaegelig å bli tutet på, stresset opp osv., så jeg forsøker å tenke på det men glemmer det dessverre fort. Det er bare sånn jeg er. Jeg har god kontroll, mye erfaring og er en god sjåfør som setter pris på kjøreglede. Da er det veldig lett å bli irritert når man blir liggende bak noen som gjør mye rart.

Prøv å stenge alle andre ute og gjør det du er komfortabel med. Selvfølgelig skal man kjøre etter forholdene, men er man usikker kan man godt slippe frem de bak. Det er bedre for alle parter og skaper ikke farlige situajsoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du råd til egen bil som 18-åring egentlig? :P

Anonymous poster hash: 7ddba...869

hvordan vet du at hun er 18? er ikke alle som tar lappen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli en god sjåfør på glatta må du lære deg to ting:

1: Å kjøre inntil siden/slippe forbi deg de som tuter ved første mulighet.

2: Å kjøre med en hånd på rattet slik at du kan rekke fing til dem når du passerer dem mens de står i grøfta et par km lengere borte i veien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ærlig innrømme at jeg kan være en drittsekk i trafikken i blant, og bli sykt irritert på folk. Jeg tuter sjeldent, men stakkar om de klarer å få øyekontakt med meg, haha :)

Det er igrunn sjeldent fordi den sjåføren foran som kanskje var litt treig i et kryss osv er en så dårlig sjåfør, eller gjør noe veldig gæærnt. Det har mest med at jeg kanskjer er stressa eller i dårlig humør i utgangspunktet.

Skal sies at jeg en gang stod på kanten av et ulykkessted, med varsellysene på, og hjalp damen som hadde kjørt ut. Noen sjåfører stoppet og lurte på om vi trengte hjelp, mens andre igjen TUTA på de snille folka som tilbød seg å hjelpe. Tro meg, jeg ble så forbanna at jeg visste nesten ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Tenk om dama i ulykken var hardt skadd? Uansett var a skjelven og sliten... Grrr...

Så, noen er bare duster, andre er bare stressa og får den siste dråpen i begeret, også er det de snille da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du råd til egen bil som 18-åring egentlig?:P

Anonymous poster hash: 7ddba...869

Øhm.. Man har spart eller har fast jobb?!

Hvordan har en 18 råd til lappen lurer nå jeg på, det er jo svinedyrt!! Enten betaler man selv eller så betaler foreldrene..

Anonymous poster hash: 6a4f9...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har det så travelt i trafikken!! Husker da jeg var på min første kjøretur. Kom fra en svingete landevei og skulle inn på E18 i 90sona. Kjørte en gammel treg toyota yaris og hadde ikke sjangs til å komme ut av den svingen og inn på motorvei i 90, midt i rushen og bilene suste forbi i mindst 110kmt. Fy det var ekkelt å komme inn dit i 70kmt, trailere som stresset forbi og folk som kjørte helt oppi baken på bilen min.. Huff!!

Et tips hvis det er dårlig sikt eller føre og du kjører med en "hale" bak deg er å svinge inn på en busslomme eller noe å slippe de forbi.

Anonymous poster hash: 6a4f9...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare prøv å ikke la deg stresse, det å kunne beregne når du kan slenge deg ut foran biler i høy fart kommer stille og rolig. :)

Jeg har vist fingeren i speilet 2 ganger... Ene gangen fordi en kødd bare slengte seg foran meg (kan vel for faen lese skiltene og drite i å snike, hadde MASSE plass bak meg!) og andre gangen fordi en syklist syklet ut i veien HVER gang jeg kunne kjøre forbi og slengte seg til siden når jeg IKKE kunne kjøre forbi. Skjønner ikke hvorfor syklistene ikke kan bruke sykkelstien når den er uten huller.

Bare ok at du kjører sakte der det er 30-40 sone, du får en real smekk av politiet med en gang du er bare litt over. :)



Anonymous poster hash: 5ecd5...840
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest alle svara du har fått bare halve første sida

med et noen år gammelt førerkort så har jeg kjørt 20-25 kmt i 80 sona

det var stålis på veien og det plaskregnet, og det var egentlig uforsvarlig å kjøre så fort som jeg gjorde også

så gi blanke i de som tuter på deg , gi deg tid og føl deg trygg, altså ikke kjør fortere enn du føler er forsvarlig og at du vil klare å kontrollere bilen



Anonymous poster hash: b9acf...317
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

På fredag fikk jeg lappen, og i dag kjørte jeg alene for første gang! Det var veldig glatt og isete på veiene, og jeg skulle levere gaver til noen som bodde på et sted der veiene ikke var brøytet engang! Jeg kjørte veldig rolig og så meg for og hadde god kontroll på bilen. Dessuten kjørte jeg 25 km/t i 30-sone. Når jeg skulle ta til venstre klarte jeg å kvele bilen, og han bak meg begynte å tute febrilsk og blinket med fjernlyset. For bare noe så lite som å kvele bilen èn gang!

Forstå meg rett, jeg er en flink sjåfør og jeg kjører opp mot fartgrensa når forholdene tillater meg det, men i visse tilfeller blir jeg så jævla irritert, og jeg håper at dere som leser dette slutter å tute meningsløst. For jeg som nå nettopp har begynt å kjøre alene blir så stressa av dette, og jeg kan se for meg at flere 18-åringer som meg kan finne på å handle galt når idioter bak tuter fordi de ikke kan stå i ro i 1 min!

Anonymous poster hash: c8cce...586

Nylig fått førerkort, er 18 år, kjører alene for første gang, er en flink sjåfør. Jaja, selvtilliten er det ikke noe i veien med :fnise: .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nylig fått førerkort, er 18 år, kjører alene for første gang, er en flink sjåfør. Jaja, selvtilliten er det ikke noe i veien med :fnise: .

Ser iallefall du er god på å skrive mange innlegg på KG. :)

Anonymous poster hash: 4df8b...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ser iallefall du er god på å skrive mange innlegg på KG. :)

Anonymous poster hash: 4df8b...b05

Hvilken sammenheng har mitt antall innlegg på KG å gjøre med det TS forteller? Jeg har vært medlem på KG i 11 år. Da blir det en del innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle ta til venstre klarte jeg å kvele bilen, og han bak meg begynte å tute febrilsk og blinket med fjernlyset. For bare noe så lite som å kvele bilen èn gang!

Mens jeg ventet på neste, begynte han bak meg å tute! Jeg skjønner ikke hvordan folk kan være så irritable!

Anonymous poster hash: c8cce...586

Først og fremst, grats med lappen.

Jeg har et ønske, og jeg håper du kan etterleve dette.

Ikke kos med midtstripen, spesielt ikke om sommeren.

Generelt: Hold til høyre...

Alt for ofte at jeg kommer på MC så ligger det en bil og koser på midtstripen og har 1 meter til rådighet på høyresiden.. (f.eks i kryss)

I kø på 4 felts vei: Venstre felt hold mot venstre, høyre felt hold mot høyre. Da kan motorsyklister passere uten problem i midten.

1) Denne var kanskje litt over streken, shit happens, personen bak hadde vel bare en dårlig dag.

2) Denne ser jeg alt for ofte, og det er JÆVLIG irriterende. Mest sannsynlig så personen bak degflere luker enn du så, og irriterte seg over at du ikke kjørte.

Hva som er meningsløs tuting ... Vel, spør du 100 stykker får du 100 svar.

Eksempel 1:

Når jeg kjører hjem fra jobb kommer jeg opp gladengveien, og skal inn på grenseveien.

Fra høyre(fra Helsfyr) side blir det 2 felt rett før T-krysset. De som kommer fra helsfyr ligger i høyre felt.

Fra venstre er det 2 felt der høryefelt går ned til høyre, og venstrefelt fortsetter rett fram mot Helsfyr.

Når man står i Gladengveien, og skal ut mot Hasle er det så JÆVLIG MANGE som ikke forstår at det er to felt. Biler som skal rett fram holder høyre felt, og da er det bare å KJØRE PÅ om det ikke er noen som skal til venstre som kommer fra Helsfyr..

Men neida.. Her står folk faenmeg stille inntil det ikke kommer biler fra Helsfyr... DET ER TO FELT, kjør for faen!!

Brun strek: Hasle -> Gladengveien

Rosa strek: Hasle -> Helsfyr

Blå strek: Gladengveien -> Helsfyr

Sort strek: Helsfyr -> Hasle

Mørkegrå strek: Helsfyr -> Gladengveien

Grønn strek: Gladengveien -> Hasle..

Biler parkert til høyre for blå strek: Audioter!

Om grønn strek og sort strek er aktive samtidig...

Grønn: KJØR FOR FAEN!!!!

post-85460-0-01555400-1422103481_thumb.p

Eksempel 2:

Rundkjøringer. Folk står der, og luke etter luke kommer, og forsvinner.. Kjører dem? Neeeida.. KJØØØR! Folk bruker for lang tid på å vurdere om luken er stor nok eller ikke, og når de endelig finner ut at den er stor nok, da er det for seint.

Det samme skjer ofte ved utkjøring på større veier.. Folk venter og venter med å kjøre ut inntil jeg er bare 200m unna, DA skal dem kjøre, men når jeg var 350m nedi veien, da var det vel for lite biler tenker jeg... Noe som medfører at jeg må bremse for å ikke kjøre på vedkommende.. Snakk om å bryte vikeplikt!! (Ja, om noen må bremse pga noe du gjorde, og du i utgangspunktet hadde vikeplikt så er det brudd på vikeplikten.)

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken sammenheng har mitt antall innlegg på KG å gjøre med det TS forteller? Jeg har vært medlem på KG i 11 år. Da blir det en del innlegg.

8,27 innlegg for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

8,27 innlegg for dagen.

Du svarte ikke på det jeg spurte om. Hvilken sammenheng ser du mellom mine innlegg på KG og det TS sier om seg selv?

(Forresten skrev jeg feil. Jeg kom på KG i 2005, altså 10 år siden :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på det jeg spurte om. Hvilken sammenheng ser du mellom mine innlegg på KG og det TS sier om seg selv?

(Forresten skrev jeg feil. Jeg kom på KG i 2005, altså 10 år siden :))

Av den enkle grunn at det ikke var MEG du spurte.. Briller please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Av den enkle grunn at det ikke var MEG du spurte.. Briller please.

Det har du jammen rett i. Nå måtte jeg lese omigjen. Det var en AB som bemerket dette. Unnskyld :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...