Gå til innhold

Ha er det med folk som skriver typa, vilja, skola osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typa er kanskje det verste. Det er jo så unormalt på de aller aller fleste dialekter at jeg fatter ikke fatter hvordan folk får seg til å skrive det..



Anonymous poster hash: a04fd...2bd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typa er kanskje det verste. Det er jo så unormalt på de aller aller fleste dialekter at jeg fatter ikke fatter hvordan folk får seg til å skrive det..

Anonymous poster hash: a04fd...2bd

Hehe ja, typen er jo som regel en gutt/mann. Så det er jo litt rart at noen får seg til å bruke hunkjønnsending på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En feil blir ikke nødvendigvis "dialekt" bare fordi feilen begås av mange personer (i et geografisk område). Det finnes forskjeller mellom hva som faktisk er "dialekt", og hva som rett og slett er en vanlig feil.



Anonymous poster hash: fdc9a...28e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. I Trysil sier de skula, i Østerdalen sier de skola.

Anonymous poster hash: 019ca...590

"Skulen" er det korrekte i Østerdals-dialekten.

Anonymous poster hash: fdc9a...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det er med dem? De kan ikke skrive riktig.

Anonymous poster hash: 1aede...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skulen" er det korrekte i Østerdals-dialekten.

Anonymous poster hash: fdc9a...28e

Okei. Men "skula" brukes noen steder det også, for eksempel i Solør.

Anonymous poster hash: f47ac...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visst noen her som tror at "klassa" ikke er korrekt bokmål, men "klasse" opptrer både som hunkjønn og hankjønn i bokmål. Det blir litt for teit for meg når dere slår ned på korrekt bokmål som ukorrekt. Én ting er hvis dere ikke er fornøyd med alt som er innlemmet i bokmål, men når dere snakker om "korrekt" og "ukorrekt", bør dere først sørge for å ha oversikt.



Anonymous poster hash: ef117...c4b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at TS og andre som gidder å bry seg om sånt må være utrolig heldige...!

De kan nemlig ikke ha mange problemer her i livet når de gidder å henge seg opp i sånt :ler:.

Anonymous poster hash: b5e50...c9b

...? Har du virkelig ingen interesser eller hobbyer? Som andre synes er teite, mens for deg er det helt hysterisk morsomme? Trenger man virkelig ha lite problemer for å interessere seg for temaet oppgitt i tråden? Hvis noen gidder å bry seg om abort i 24 uke så må de jo være heldige, da slapp de i det minste å miste den 33 uke. For noen sytepaver om de i det hele tatt gidder å klage. DOH.

Setter pris på å få undre/klage/sutre over småsaker uten at man blir hengt ut for å ikke ha masse problemer. Gawd. Jeg er generelt en nysgjerrig person og kan stille masse spørsmål - hvorfor? Fordi det gir meg noe. Men jeg har det tungt jeg og. Som at jeg har en ufrivillig graviditet nå - jeg sier det ikke til folk, alle har et plastytre og en verdighet å ivareta.

Kan du fortelle meg hvorfor folk her i tråden har lite problemer? For alt du vet kan det være en ventil og tanker som har surret siden de var små, tilfeldige tanker rundt ord som man vil nøste litt opp i, få litt bedre forståelse. Forskjellige interessefelt, etc.

Hvis dette er krast får jeg beklage det, har sett noen slike innlegg til tider, de kommer og forsurer hele tråden. Alt spinner rundt din verden, du har det så tungt - ikke sant? Intet kan måle seg med dine lidelser. Poor thing.

Lurer på hvorfor ikke en av moddene har fjernet innlegget, helt totalt blottet for mening.

Anonymous poster hash: 4c03a...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skulen" er det korrekte i Østerdals-dialekten.

Anonymous poster hash: fdc9a...28e

En venninne av meg er fra Rendalen. Er ikke det Østerdalen? Hun sier skola.

Anonymous poster hash: af32a...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er visst noen her som tror at "klassa" ikke er korrekt bokmål, men "klasse" opptrer både som hunkjønn og hankjønn i bokmål. Det blir litt for teit for meg når dere slår ned på korrekt bokmål som ukorrekt. Én ting er hvis dere ikke er fornøyd med alt som er innlemmet i bokmål, men når dere snakker om "korrekt" og "ukorrekt", bør dere først sørge for å ha oversikt. Anonymous poster hash: ef117...c4b

Kilde?

Klassa er nynorsk (verb) kortform av klassifisera.

Kilde: ordbok.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er fra Rendalen. Er ikke det Østerdalen? Hun sier skola.

Anonymous poster hash: af32a...053

Det spørs hvor i Rendalen hun er fra. Noe av Rendalen ligger i Østerdalen. Men én person er uansett ikke representativ for hele dialekten derifra, det finnes individuelle forskjeller.

Anonymous poster hash: f47ac...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe ja, typen er jo som regel en gutt/mann. Så det er jo litt rart at noen får seg til å bruke hunkjønnsending på det :P

Ja, det er bare merkelig. Har aldri hørt noen si det engang (og jeg jobber med folk fra mange ulike steder i Norge, har hørt mange dialekter og utrykk). Enkelte er vel bare håpløse :fnise:

Anonymous poster hash: a04fd...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 av eksemplene i tittelen har ingenting med dialekt å gjøre. "Skula" forekommer på dialekt, men "Skola" er feil i alle dialekter. "Typa" er også feil i hver eneste dialekt, og på begge skriftsmål. Å bruke dialketflagget hver gang det dukker opp eksempler på feilaktig norsk er unødvendig. "Vilja" er sidestilt på nynorsk (men ikke på bokmål).

Anonymous poster hash: fdc9a...28e

Typa sier vi her i Grenland (Telemark)- "Typa mi"=Typen min/mannen, gutten etc...

Vilja sier vi også her i Grenland- "Vilja mi"=Viljen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av eksemplene i tittelen har ingenting med dialekt å gjøre. "Skula" forekommer på dialekt, men "Skola" er feil i alle dialekter. "Typa" er også feil i hver eneste dialekt, og på begge skriftsmål. Å bruke dialketflagget hver gang det dukker opp eksempler på feilaktig norsk er unødvendig. "Vilja" er sidestilt på nynorsk (men ikke på bokmål).

Anonymous poster hash: fdc9a...28e

Her jeg bor (trøndelag) så sier alle "skola". Har aldri hørt noen her si "skula".

Anonymous poster hash: fa9ff...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de sier det i Østerdalen. Det kalles dialekt.

Anonymous poster hash: af32a...053

Eller trønder, og distriktet rundt hehe

Anonymous poster hash: 71764...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...