Gå til innhold

Min stakkar lille kampfisk


Carro123

Anbefalte innlegg

Kjøpte kampfisk for snart 1 uke siden. Den har ikke spist på de dagene og ligger bare på overflaten å flyter, reagerer ikke på dunking på glasset heller. Men den puster og lever da. (Så vidt)

Var der jeg kjøpte den å spurte, hun sa "det er normalt at de ser døde ut" jeg gikk sjokkert ut av butikken og ringte en annen butikk. De tilbydde seg å teste vannet mitt da dette ikke var normalt. Skal spørre om å teste på butikken jeg kjøpte isteden da, for den er mye nærmere.

Nå ligger fisken i et blad øverst i vannflata med halve kroppen over vannflata. Han trenger ikke løfte hodet for å puste en gang, for hodet er over vann.

Tror dere jeg kan levere tilbake fisken å få en ny? Eller isåfall be dem knerte den slik at den (og jeg) slipper å lide mer.

Den har en svak strek på ryggen med litt misfarget farge, men vil nok tro det kommer av at den delen av ryggen alltid er over vannflaten. For den må bli utrolig tørr av å ligge slik 24/7.

Noen som har opplevd lignende? Er dyrebutikker greie når det gjelder å ta tilbake dyr/avlive dem for deg? Vil det være mulighet å få en ny fisk, eller må jeg betale for en ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Han trenger ikke løfte hodet for å puste en gang, for hodet er over vann. "

Du vet åpenbart for lite om fisk.

Men sannsynlig er vannkvalitet og oksygennivået i vannet altfor dårlig, og fisken lider. Hvor stort er akvariet? Håper for guds skyld for fisken sin skyld at du ikke har den i en liten bolle eller en liten container.

Vil også tipse om akvaforum.no



Anonymous poster hash: d5cdb...c3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte kampfisk for snart 1 uke siden. Den har ikke spist på de dagene og ligger bare på overflaten å flyter, reagerer ikke på dunking på glasset heller. Men den puster og lever da. (Så vidt)

Var der jeg kjøpte den å spurte, hun sa "det er normalt at de ser døde ut" jeg gikk sjokkert ut av butikken og ringte en annen butikk. De tilbydde seg å teste vannet mitt da dette ikke var normalt. Skal spørre om å teste på butikken jeg kjøpte isteden da, for den er mye nærmere.

Nå ligger fisken i et blad øverst i vannflata med halve kroppen over vannflata. Han trenger ikke løfte hodet for å puste en gang, for hodet er over vann.

Tror dere jeg kan levere tilbake fisken å få en ny? Eller isåfall be dem knerte den slik at den (og jeg) slipper å lide mer.

Den har en svak strek på ryggen med litt misfarget farge, men vil nok tro det kommer av at den delen av ryggen alltid er over vannflaten. For den må bli utrolig tørr av å ligge slik 24/7.

Noen som har opplevd lignende? Er dyrebutikker greie når det gjelder å ta tilbake dyr/avlive dem for deg? Vil det være mulighet å få en ny fisk, eller må jeg betale for en ny?

Kampfisker puster vel ikke ved å stikke hodet opp av vannskorpa for å få luft? Haha, jo nå lærte jeg noe nytt :)http://no.wikipedia.org/wiki/Kampfisker

Fisken er åpenbart ikke frisk. Har du pumpe, en busk og har du hatt i sånn blå guffe i vannet? Det kan hende at den også var syk da du fikk den.

Edit: Vil legge til at mine tidlgiere kampfisker ikke så døde ut før de nærmest var døde og/eller veldig gamle. Var fint liv i de jeg hadde altså :jepp:

PS: har du målt temperaturen i vannet? Kanskje det er for kaldt elle for varmt for han?

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du absolutt ingen informasjon eller opplæring i butikken?

Merkelig at folk kan selge dyr uten å opplyse...

Skift vann til fisken! Og du har vel oksygenmaskin i vannet til fisken?



Anonymous poster hash: aad34...51c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaffet du deg fisk uten å ha noen form for kunnskap om de? men må si jeg er veldig skeptisk til dyreforetningen også. måten de har taklet dette på er horribelt.



Anonymous poster hash: 09af6...df5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du absolutt ingen informasjon eller opplæring i butikken?

Merkelig at folk kan selge dyr uten å opplyse...

Skift vann til fisken! Og du har vel oksygenmaskin i vannet til fisken?

Anonymous poster hash: aad34...51c

skaffet du deg fisk uten å ha noen form for kunnskap om de? men må si jeg er veldig skeptisk til dyreforetningen også. måten de har taklet dette på er horribelt.

Anonymous poster hash: 09af6...df5

Det kan da hende TS sitter på flust av kunnskap, men ikke akkurat er veterinær eller synsk. Det jo ikke lett å vite hva som feiler en fisk selv om man kan mye om fisken generelt.

For alt vi vet har TS prøvd det meste og lest seg opp mer enn de fleste, så frekkheten deres kan kanskje vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da hende TS sitter på flust av kunnskap, men ikke akkurat er veterinær eller synsk. Det jo ikke lett å vite hva som feiler en fisk selv om man kan mye om fisken generelt.

For alt vi vet har TS prøvd det meste og lest seg opp mer enn de fleste, så frekkheten deres kan kanskje vente?

"Den trenger ikke løfte hodet over vannet for å puste en gang" ??

Anonymous poster hash: 09af6...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den trenger ikke løfte hodet over vannet for å puste en gang" ??

Anonymous poster hash: 09af6...df5

Hvis du leser litt om kampfisk vil du raskt forstå at den setningen sletts ikke er så dum som den høres ut som. Kampfisker har et laburintorgan, i tillegg til gjeller, som den kan puste luft med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at dette mest sannsynlig er sopp. Munnsopp, da den er hvit på underleppen.

Fikk kjøpt salt og pumpe.. En alt for sterk pumpe vell å merke? For å finne et rolig sted prøver fisken å svømme på siden av pumpa. Etter en stund blir den tatt av strømmen og kastes bortover før den svømmer tilbake igjen. Har nå slått av pumpa, nå får den endelig ligge i ro.

eneste positive er at litt av soppen på leppa ser ut til å falt av, var sånn type "trå" som hang.

skal jeg slå på pumpa i perioder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange pumper kan stilles på, har du sjekket det? Pumpe kjøpes etter antall liter tanken er på. Skru den på i perioder (og vri den litt mot glasset hvis du kan slik at fisken ikke dras så mye rundt) hvis den ikke kan stilles på og kjøpe en mye mindre pumpe i morgen. I tillegg til pumpe kan du ha en slik luftstein som også er dekorativ blant plantene ;)

Har du varmekoble og temperaturmåler? Fisk har det best med jevn temperatur.

Håper alt går bra og det er lett å bli bitt av "litersyken" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampfisk er en type fisk som holder seg vanvittig bra i små og skitne omgivelser. Ville anbefalt deg å rense hele akvariet og la det stå et par igjen før du tar ny vannprøve. Kan være mye nitritt i vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra jobb nå, og fisken er dessverre død. Gjorde alt butikkdama sa jeg skulle gjøre. tror jeg gir opp hele greia, noen sjanse for å kunne levere tilbake pumpa? Da den ble anbefalt men absolutt ikke hjalp den stakkar fisken min. Svindyr var den også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Kom hjem fra jobb nå, og fisken er dessverre død. Gjorde alt butikkdama sa jeg skulle gjøre. tror jeg gir opp hele greia, noen sjanse for å kunne levere tilbake pumpa? Da den ble anbefalt men absolutt ikke hjalp den stakkar fisken min. Svindyr var den også..

Uff, det var trist! :(

Hør med butikken om du kan levere tilbake pumpa, hvis du ikke kan det får du bare sette det på regningen "prøvde å få kampfisken min frisk".

PS: du kan selge pumpa på finn.no om du ikke får levert den tilbake til butikken. Sikkert en del som ser på finn når de skal kjøpe utstyr :Nikke:

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarier bør stå fisketomme noen uker for at bakterier får begynne å gro. Uten bakteriene til å bryte ned avfallsstoffene til fiskene, vil de forgifte seg selv. Å ha fisk krever en del kunnskap for å ha sunne og friske fisker, det er definitivt verdt det om man setter seg inn i det.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

Du kan nok ikke skylde på butikkdama for at du ikke satte deg inn i fiskehold før du brukte pengene.



Anonymous poster hash: b2c81...604
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...