Gå til innhold

Kun gi katt tørrfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos veterinær med katten min igår, og hun sa at jeg maks bør gi katten våtfor én gang i uka. Er dette virkelig det beste? Hva gjør dere andre med katt? :)

Anonymous poster hash: f3c5f...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Jeg begrenser våtfor til å gjelde bare i helgene, og pusen min har lært seg at det bare er helge-mat :) Det er nok av næringsstoffer og den slags i tørrforet, men du kan også kjøpe anti-hairball, temptations og healthy coat på matbutikken. Dette er tilskudds-for i små tørre biter som pus kan få ti-femten biter av daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får kun tørrfor. Den ene liker ikke våtfor engang haha

Anonymous poster hash: 9d246...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtfór er mer godis enn tørrfór, så her får de to våre en boks (sånne små i gourmet gold-størrelsen) på deling et par ganger i uka.

Det er for øvrig lurt å gi litt våtfór som tilleggsmat, da mange katter kan utvikle både urinveisinfeksjon og nyreproblemer om de utelukkende spiser tørrfór, om de ikke får i seg nok vann.

Katter tørster ikke på samme måte som mennesker, så det er ikke alltid de klarer å regulere vanninntaket ordentlig selv, siden de i naturen i praksis får i seg mye væske gjennom maten de spiser.

Så tilgang til tørrfór hele tiden, våtfór som godis et par ganger i uka, og sleng gjerne med litt kokt sei eller lignende snadder en gang i blant :)

Det er mulig at veterinæren din har gitt beskjed om maks en gang i uka fordi pus har blitt litt fet. Gamlepus fikk tilsvarende diett da hun passerte 4,5 kg for et par år siden. Hun er nå nede på matchvekt 3,4kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får bare tørrfor, vil igrunnen ikke ha noe annet. Får litt leverpostei eller skinke i ny og ne. Kresen pus, men ble litt bekymret for vannmengde og fare for urinveisinfeksjoner og nyreproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannfontene som gir tilgang på rennende vann kan øke vannintaket med nesten 50%, særlig for innekatter, så om du ikke allerede har en, så kan du senke skuldrene litt om du skaffer en, Serafina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannfontene som gir tilgang på rennende vann kan øke vannintaket med nesten 50%, særlig for innekatter, så om du ikke allerede har en, så kan du senke skuldrene litt om du skaffer en, Serafina :)

Katten er mye ute og får nok i seg vann der også, men jeg skal jammen finne frem vannfontenen igjen. Den hadde jeg helt glemt. Takk for påminnelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er mye ute og får nok i seg vann der også, men jeg skal jammen finne frem vannfontenen igjen. Den hadde jeg helt glemt. Takk for påminnelsen. :)

Da tror jeg nok ikke at du trenger å bekymre deg så mye for vanninntaket til pus, særlig ikke etter at du har reinnstallert vannfontena :):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg pleier å gi pusene våtfor ca en gang i uka. De liker bare de der gourmet gold-pakkene :P Og så får de av og til sånne små "godte" biter en sjelden gang og så får de også litt tørrfisk noen ganger i året. (ikke tørrfisk som er "beregnet" for dyr, for det er ikke bra har jeg hørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får bare tørrfôr, i tillegg til litt leverpostei o.l. når det er litt rester i en boks. Og så spiser hun noen mus i ny og ne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus får nesten bare tørrfôr, våtfôr er godteri. Noen ganger får han tørrfôr som er bløtlagt i vann, og det liker han godt. Spesielt i sommer da det var så varmt, fikk han ofte bløtlagt tørrfor for at han skulle få i seg nok væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusina mi får 1/2 porsonspose våtfor av god kvalitet (R.C Digest Sensitive siden hun har sart mage) som "middag" hver dag. Det er viktig å bruke våtfor av god kvalitet selv om det ikke er hovedforet. Ellers klarer de seg godt på kun tørrfor, men som fler sier over: Da er det viktig å sørge for væskeinntaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får en pose våtfor hver om morgenen. Hunnkatten får ren kyllingfilet med villris fra Applaws (liten pose med mindre kalorier) mens hannkatten får fullkostvåtfor av f.eks. Royal Canin, Iams eller lignende. Hun har fin vekt, mens han må fores opp, derfor denne forskjellen. Ellers har de tørrfor tilgjengelig hele dagen.

Grunnen til at de får en pose hver og ikke på deling er for det første at hun ikke trenger noe ekstra "fetefor", mens han gjør det og fordi det er umulig å gi til bare den ene og ikke den andre. Ellers så er de to store Maine Coons, så en pose på deling hadde ikke holdt til mer enn en halv munnfull hver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min får bare tørrfor, vil igrunnen ikke ha noe annet. Får litt leverpostei eller skinke i ny og ne. Kresen pus, men ble litt bekymret for vannmengde og fare for urinveisinfeksjoner og nyreproblemer.

His oss så hjalp det å sette ut flere vannskåler i huset som katten kan drikke av. Han liker stort sett ikke å spise og drikke samtidig, men drikker gladelig når det står vann på et annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får pusi våtfor hver lørdag, og ellers tørrfor hele uken. Hun har vannskåla vedsiden av matskåla, og drikker nok ei skål om dagen, om ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

His oss så hjalp det å sette ut flere vannskåler i huset som katten kan drikke av. Han liker stort sett ikke å spise og drikke samtidig, men drikker gladelig når det står vann på et annet rom.

Jeg har også flyttet vannskåla litt bort fra matskåla og det hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...