Gå til innhold

Jernmangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Duroferon og niferex er vel de beste å ta(dog ikke for magen). Ellers er det som flere her sier lurt å drikke feks appelsinjuice(eller noe annet med c-vitaminer) når du tar tablettene for å fremme opptaket. Og unngå te, kaffe og kalsium litt før og etter du tar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar jerntablettene om kvelden, for da har jeg ikke drukket te/kaffe med koffein på en stund. :)

Endret av magicpie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv hatt tomme jernlagre. jeg tok 200 mg duroferon hver dag i 3-4 mnd og det hjalp meg i hvertfall. nå er jernlageret mitt på 60. hvor høy dose har du tatt, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rett og slett galskap. Ikke rart jeg er ekstra trøtt om dagene. Legen sa at injeksjoner med jern vil føre til ubehagelige bivirkninger, så han sa at det var best å prøve med tilskudd først.

Typisk sykehus å se bort i fra slikt.

God bedring!

Sykehuset (mer konkret laboratoriet på sykehuset) sin oppgave er å ta og analysere prøvene, det er rekvirenten som skal tolke svarene og sette i gang behandling. Prøver som kan indikere livstruende sykdom ringes rekvirenten slik at vedkommende kan ta affære raskt (jern er ikke en slik prøve), ellers har ikke sykehuset/laboratoriet avsvar for tolkning og behandling relatert til prøver som tas av fastleger o.l. De er kun ansvarlig for inneliggende pasienter, evt polikliniske pasienter der lege på sykehuset har rekvirert prøvene.

Anonymous poster hash: e2352...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, og er vegetarianer også. Men brokkoli og andre grønne grønnsaker skal være bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har b12?
Jeg fikk aldri effekt av jerntabletter før jeg begynte på sprøyter for b12mangel. Etter det har jeg ikke hatt behov for jerntabletter.

B12 har innvirkning på hvor godt jern taes opp i kroppen.

Ellers bør du sjekke tarmene dine, for det kan være de lekker og at det er derfor du ikke tar opp jernet fra tablettene.



Anonymous poster hash: 36477...d21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva synes du om Niferex? Tåler magen din de tablettene? Jeg har inntrykk av at de ikke er særlig skånsomme for magen...

Magen min har ikke vondt av det. Har blitt advart at de første ukene/månedene kan være ille da. Det finnes andre tilsvarende kapsler, men legen påsto at disse var verre mot magen, men det er kanskje individuelt. Et bytte er kanskje verdt å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt appelsinjuice til måltider fremmer jernopptaket, mens kaffe, te, melk og alkohol hemmer opptaket.

Anonymous poster hash: 0777a...efc

Dette er meget viktig å huske!!!

C-vitamin gir bedre opptak, mens koffein hemmer det.

Anonymous poster hash: 66734...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har i alle år slitt med jernmangel uten å egentlig ha noen effekt av jerntablettene. Idag ringte legen min å sa at jeg hadde ekstremt lave jernverdier. (skal være mellom 15-200 og jeg har 4,5) Siden jeg har prøvd f.eks hemofer (?) tidligere uten særlig hell lurer jeg på om noen har prøvd noen andre jerntabletter som fungerer effektivt? Kom gjerne med tips til mat med mye jern! :-)

Anonymous poster hash: ae675...39c

Jeg bruker Niferex 100 mg. Det er høydose-preparatene du må velge hvis du har jernmangel. Hemofer er lavdose.Ta dem gjerne sammen med et glass appelsinjuice da C-vitamin øker jernopptaket.

Det er best å starte med 100 mg, men etter en stund øke til 200 mg (1 kapsel morgen og 1 kapsel kveld) hvis magen tåler det.

Anonymous poster hash: 92068...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset (mer konkret laboratoriet på sykehuset) sin oppgave er å ta og analysere prøvene, det er rekvirenten som skal tolke svarene og sette i gang behandling. Prøver som kan indikere livstruende sykdom ringes rekvirenten slik at vedkommende kan ta affære raskt (jern er ikke en slik prøve), ellers har ikke sykehuset/laboratoriet avsvar for tolkning og behandling relatert til prøver som tas av fastleger o.l. De er kun ansvarlig for inneliggende pasienter, evt polikliniske pasienter der lege på sykehuset har rekvirert prøvene.

Anonymous poster hash: e2352...171

- Jeg var innlagt.

- Overlege på avdelingen på sykehuset var rekvirenten.

- Nivåene mine var ekstremt lave.

- Jeg fikk beskjed om at prøvene mine var fine, og sluttet derfor på jerntablettene straks.

Men jeg kunne heller formulert meg slik: Det er typisk at leger på sykehuset ser bort i fra slik. Det er i hvert fall min erfaring. Fastlegen min ville ringt straks han fikk prøvesvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Er det ikke sånn at man ikke skal drikke store mengder te og kaffe hvis man har jernmangel da det hindrer opptak av jern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man ikke skal drikke store mengder te og kaffe hvis man har jernmangel da det hindrer opptak av jern?

Ja,det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har b12?

Jeg fikk aldri effekt av jerntabletter før jeg begynte på sprøyter for b12mangel. Etter det har jeg ikke hatt behov for jerntabletter.

B12 har innvirkning på hvor godt jern taes opp i kroppen.

Ellers bør du sjekke tarmene dine, for det kan være de lekker og at det er derfor du ikke tar opp jernet fra tablettene.

Anonymous poster hash: 36477...d21

Dette stemmer da ikke. Derimot kan det være mangel på b12 som forårsaker lav blodprosent, i stedenfor eller sammen med jernmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har fulgt mange av de flotte tiltakene som allerede er nevnt (unngå koffein før inntak, c-vitaminer sammen med Fe++ osv), ville jeg ha fått undersøkt årsaken til hvorfor jernlagrene dine er tomme. Malabsorbsjon og sivblødninger er feks nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...