Gå til innhold

Ny kattunge, hva skal jeg gjøre?


meningsløs

Anbefalte innlegg

Hei! I går var jeg og samboeren å hentet en ny kattunge, en liten jente på 15 uker. Vi har fra før av 2 katter. En hannkatt på ca. 2 år, og en hunnkatt på ca. 1,5 år. Disse to er gode venner. Nå har det seg slik at de begge to er redd(?) den lille kattungen. De vil ikke være inne, og dersom de først kommer innom døra vil de bare ut igjen. Hannkatten er bare redd, hveser når de får øyenkontakt i nærheten av hverandre. Han klarer å slappe av dersom hun ikke er i nærheten. Hunnkatten derimot knurrer og hveser til henne, men jeg har fått inntrykk av at hun også er redd. Hun vil hverken ha mat eller noe når hun er inne, og klarer uansett ikke å slappe av. 

Vi har prøvd å hatt kattungen i et bur, og latt hunnkatten stå på utsiden. Leste på nett at dette kanskje kunne funke, men jeg tror ikke det gjorde det. Hunnkatten er akkurat like sint. Har noen vært i samme situasjon, og vet hva vi evt kan prøve? 


Håper noen har noen tips og råd! Vil så gjerne at dette skal funke, da jeg allerede har blitt veldig glad i henne. Men selvfølgelig kommer de eldste kattene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første bør du holde de to voksne kattene og kattungen i hvert sitt rom over en tilvennibgsperiode OG holde de voksne kattene INNE. Mange voksne katter flytter rett og slett ut og legger av sted for å finne seg nytt revir når det kommer kattunge i hus som ikke lar seg skremme bort av hvesing/kloring/slossing.

De bør tilvennes med lukt, ikke øyekontakt. Du kan begynne med å bytte ut tepper de har sovet på, gå over til å bytte matskåler og til slutt bæsj fra kattedoene. Det er en mye mildere måte for kattene som allerede bor hos deg å akseptere at det har kommet en ny i flokken enn å sette den i et bur og la de voksne stå og hvese og knurre mot den. Da har jo de voksne katten "vunnet" og forventer ennå sterkere enn før at 'problemet' skal forsvinne.

Anonymous poster hash: dfa4f...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bør du holde de to voksne kattene og kattungen i hvert sitt rom over en tilvennibgsperiode OG holde de voksne kattene INNE. Mange voksne katter flytter rett og slett ut og legger av sted for å finne seg nytt revir når det kommer kattunge i hus som ikke lar seg skremme bort av hvesing/kloring/slossing.

De bør tilvennes med lukt, ikke øyekontakt. Du kan begynne med å bytte ut tepper de har sovet på, gå over til å bytte matskåler og til slutt bæsj fra kattedoene. Det er en mye mildere måte for kattene som allerede bor hos deg å akseptere at det har kommet en ny i flokken enn å sette den i et bur og la de voksne stå og hvese og knurre mot den. Da har jo de voksne katten "vunnet" og forventer ennå sterkere enn før at 'problemet' skal forsvinne.

Anonymous poster hash: dfa4f...e62

Tusentakk for svar! :) Det skal prøves ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bør du holde de to voksne kattene og kattungen i hvert sitt rom over en tilvennibgsperiode OG holde de voksne kattene INNE. Mange voksne katter flytter rett og slett ut og legger av sted for å finne seg nytt revir når det kommer kattunge i hus som ikke lar seg skremme bort av hvesing/kloring/slossing.

De bør tilvennes med lukt, ikke øyekontakt. Du kan begynne med å bytte ut tepper de har sovet på, gå over til å bytte matskåler og til slutt bæsj fra kattedoene. Det er en mye mildere måte for kattene som allerede bor hos deg å akseptere at det har kommet en ny i flokken enn å sette den i et bur og la de voksne stå og hvese og knurre mot den. Da har jo de voksne katten "vunnet" og forventer ennå sterkere enn før at 'problemet' skal forsvinne.

Anonymous poster hash: dfa4f...e62

Forresten! Hvor lenge skal jeg prøve dette, og hva skal jeg gjøre når de skal møtes igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette kan ta tid. Mye tid. 

 

Jeg er mammaen til "Bittelille", se egen tråd om kattunge og voksen katt. 

 

Den voksne katten vår ville ikke være i samme hus som kattungen. Lenge. Hun sto ute på terrassen og gråt - følte kanskje at hun hadde mistet hjemmet sitt. Når hun en sjelden gang kom inn (for mat) var det fresing. 

 

Nå er det fred her i heimen. Men det har tatt 3 måneder. Du skriver at kattungen kom til dere i går? Vær tålmodig, gi masse kos, oppmerksomhet og godbiter til de voksne kattene - og følg ellers rådene du har fått tidligere i tråden.

 

 



Anonymous poster hash: 399e9...640
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS, dette kan ta tid. Mye tid. 

 

Jeg er mammaen til "Bittelille", se egen tråd om kattunge og voksen katt. 

 

Den voksne katten vår ville ikke være i samme hus som kattungen. Lenge. Hun sto ute på terrassen og gråt - følte kanskje at hun hadde mistet hjemmet sitt. Når hun en sjelden gang kom inn (for mat) var det fresing. 

 

Nå er det fred her i heimen. Men det har tatt 3 måneder. Du skriver at kattungen kom til dere i går? Vær tålmodig, gi masse kos, oppmerksomhet og godbiter til de voksne kattene - og følg ellers rådene du har fått tidligere i tråden.

 

 

Anonymous poster hash: 399e9...640

 

Tuuusentakk for svar! :) Ja, jeg får vel være tålmodig... Men igjen, tusentakk til dere som har svart! Blir likso så hjelpesløs føler jeg.. Da jeg ikke har gjort dette før. Men som sagt, skal ta i bruk alle rådene, så får vi bare håpe på at det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les tråden mammaen til Bittelille referer til, masse gode tips der om tilvenning :) Tilvenning kan ta tid, opptil flere måneder. Det vil nok gå fortere hos deg som har to vokse katter, de er allerede vant til å dele territorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...