Gå til innhold

Kongen må være kristen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Man velger mellom å jobbe som konge eller noe annet.

Selvfølgelig gjør man det!

Men det er ikke helt det samme som vi gjør det, er det vel?

Vi blir ikke født inn i en slik type familie. Direkte i media, hele Norge følger med på hva du gjør, og dømmer en dersom det en gjør ikke passer det norske folk.

Så ikke si det er det samme for en i kongefamilien som for oss.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er penere og mer gammeldags om dere skjønner hva jeg mener at kongen tror på Gud. Kongen er jo en pyntfigur for oss som er bra å ha. Det blir litt feil om han skulle vært ateist. Forøvrig synes jeg vi burde gjort slottet mer til et slott, og at kongene burde slutte å velge narkovrak og bitchy kjerringer som maker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er penere og mer gammeldags om dere skjønner hva jeg mener at kongen tror på Gud. Kongen er jo en pyntfigur for oss som er bra å ha. Det blir litt feil om han skulle vært ateist. Forøvrig synes jeg vi burde gjort slottet mer til et slott, og at kongene burde slutte å velge narkovrak og bitchy kjerringer som maker.

Vi liker pyntefigurer!

Skal vi bestemme hva de skal spise og når de skal ha sex også kanskje?

Siden vi skal bestemme at de skal være kristne så kan vi like greit bestemme når de i tillegg skal be!

Og hvorfor er det feil at kongen er ateist?

Hvorfor skal du bestemme det?

Jeg tror vi lever i 2008, ikke i 1950.. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og hvorfor er det feil at kongen er ateist?

Hvorfor skal du bestemme det?

Fordi jeg har lyst? Fordi jeg med min stemme kan?

Jeg tror vi lever i 2008, ikke i 1950.. Eller?

Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har lyst? Fordi jeg med min stemme kan?

Hva mener du egentlig?

Vil du svare på skikkelig på hvorfor kongen ikke kan være ateist?

Ikke bare gjemme deg bak dårlige "svar" som fordi du har lyst og kan.

Og det jeg egentlig mener er at samfunnet er heldigvis ikke så konservativt lenger som det var for 50 år siden.

Kongefamilien får f.eks gifte seg av kjærlighet, ikke etter hva du synes passer seg best for pyntefigurer.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vil du svare på skikkelig på hvorfor kongen ikke kan være ateist?

Ikke bare gjemme deg bak dårlige "svar" som fordi du har lyst og kan.

Og det jeg egentlig mener er at samfunnet er heldigvis ikke så konservativt lenger som det var for 50 år siden.

Kongefamilien får f.eks gifte seg av kjærlighet, ikke etter hva du synes passer seg best for pyntefigurer.

Ja, jeg svarte skikkelig i første innlegg. Jeg synes det tar seg bedre ut om kongen er kristen. Jeg synes det er bedre med en konge i hermelinskappe og septer, enn en slask som dasser rundt i jeans. Du har rett i at samfunnet ikke er så konservativt som det var for 50 år siden, men oppslutningen rundt kongefamilien er fremdeles høy. Det er fordi det er noe spesielt fint å være en undersått av en konge. Men jeg vil ikke ha en hersker som er en lasaron. Han må ha litt stil. Jeg vet ikke om det var et mindre dårlig svar for deg, men det er sånn jeg føler det. Og kongefamilien burde ha giftet seg med stil også, slik jeg ser det. Hvis det ikke skal være en av blått blod, bør det da være en som har høy status i samfunnet, gjerne utlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ble etterhvert litt off topic.

Og jeg tror ikke vi blir enige om hvordan kongefamilien bør være og hvilke rettigheter de bør ha.

Men en ting fikk jeg ikke helt svar på.. Hvorfor mener du at det er så forferdelig hvis Kongen er ateist?

Gjør det Kongen til en dårligere regent? Og hvorfor er han da i såfall dårligere enn hvis han er kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor mener du at det er så forferdelig hvis Kongen er ateist?

Gjør det Kongen til en dårligere regent? Og hvorfor er han da i såfall dårligere enn hvis han er kristen?

Av samme grunn som at du ikke kler deg i dress og joggesko. Siden kongen er en pyntefigur, er det viktig at han pynter seg. Kirken har alltid vært det etablerte, og ateister de som er annerledes. Det er viktig at kongen er innenfor de fine kretser, og da må han være med det etablerte, ikke lissom-rebelsk ateist. Kongehuset i Norge er blitt en vits, de må få tilbake stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg republikaner, og mener kongehuset har utspilt sin rolle og er gammeldags.

Men så lenge det eksisterer bør vi iallefall behandle dem som om de også lever i 2008. En kan ikke velge å la samfunnet bevege seg fremover på de aller fleste områder, men stoppe helt opp der. De er faktisk mennesker og ikke pyntedukker.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rosa_*

Kongen er kirkens øverste leder og må følgelig bekjenne seg til den luthers evangeliske tro. Så lenge folket ønsker at Kongen skal ha denne posisjonen må også vedkommende være lutheraner.

Skulle Kongen komme frem til at han ønsker å konvertere eller lignende har han alternativet i å abdisere. Konger og tronarvinger har abdisert gjennom hele historien.

Her lager du en diskusjon av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen poeng i at Kongen skal være kirkens øverste leder da Kongen i praksis ikke har noe med kirken å gjøre.

Og jeg lurer virkelig på hvorfor det er så viktig for noen at Kongen bekjenner seg til den Luthersk-Evangeliske tro.

Og hvorfor Kongen absolutt ikke skal kunne være Konge hvis ikke? Da igjen; Kirken og Kongen i praksis ikke har noe med hverandre å gjøre.

Så jeg kan ikke forstå hvorfor dette er en diskusjon utav ingenting.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv er jeg republikaner, og mener kongehuset har utspilt sin rolle og er gammeldags.

Hadde jeg også vært republikaner, ville jeg også kanskje hatt vanskeligheter for å skjønne argumentene andre kommer med. Vrangvilje kan ofte redusere det lille en har av intelligens.

Men så lenge det eksisterer bør vi iallefall behandle dem som om de også lever i 2008.

Dette er en påstand. Kan du begrunne den?

En kan ikke velge å la samfunnet bevege seg fremover på de aller fleste områder, men stoppe helt opp der.

Hva er det som hindrer oss, da?

De er faktisk mennesker og ikke pyntedukker.

De er faktisk begge deler. Men jeg skjønner at den sterke antipatien du har mot kongehuset, minker evnen din til å tenke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg også vært republikaner, ville jeg også kanskje hatt vanskeligheter for å skjønne argumentene andre kommer med. Vrangvilje kan ofte redusere det lille en har av intelligens.

Dette er en påstand. Kan du begrunne den?

Hva er det som hindrer oss, da?

De er faktisk begge deler. Men jeg skjønner at den sterke antipatien du har mot kongehuset, minker evnen din til å tenke klart.

Selv om jeg er republikaner betyr ikke det at jeg ikke forstår hvorfor andre vil ha monarki. Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå, jeg er bare ikke enig. To forskjellige ting det!

Hvorfor jeg mener vi bør behandle dem som vi lever i 2008? Fordi vi lever i 2008!

De bør få gifte seg med hvem de vil, kle seg som de vil og tro på det de vil.

Hva som hindrer oss? Ikke noe annet enn vanlige menneskers holdninger som går i at det er grusomt at vår neste dronning har en fortid f.eks.

Veldig bra at du faller ned til det nivået hvor en langer ut mot andres intelligens istedet for å komme med gode argumenter. Hadde du hatt noen argumenter i det hele tatt hadde du ikke hatt behov for elendige hersketeknikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
er det sant at kongen må være kristen? hvis han ikke gidder å være det, hva skjer da? kongen kan vel ikke få sparken for å ikke være kristen?

Ja, grunnloven sier at Kongen skal tilhøre den evangelisk-lutherske religion. I forbindelse med høringsrundene omkring endringen i forholdet mellom stat og kirke her i landet, ble det diskutert om Kongens konfesjonsplikt skulle opphøre. Så vidt jeg har fått med meg, har Kongen selv insistert på at det ikke skal gjøres endringer, men at det også i fremtiden skal være slik at Kongen må tilhøre den evangelisk-lutherske religion. Det er altså Kongen selv som vil ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Hvis kongen vil være kristen, får han ikke lov til det?

Jo, det får han. Men hvis han vil være muslim, får han ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...