Gå til innhold

Hijab-hva mener du om det?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er uhyre arrogant å si at "Nei, vennen min, jeg vet du tror at du bruker hijab av egen fri vilje, men du har nok blitt lurt likevel, ser du - fordi jeg vet bedre enn deg hva du gjør frivillig og ikke"

Når det gjelder å bruke hijab fordi man er vant med det og egentlig ikke tenker noe særlig over det, evt. ikke ønsker/tør å skille seg ut, så ser jeg ikke på det som noe verre (eller bedre) enn andre som foretar valg i livet sitt etter hva som flertallet mener er riktig fordi de ikke tør eller ønsker å skille seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle nok kanskje ikke ha sitert deg, josefin88, du ble egentlig en representant for de andre i tråden som uttaler seg på en slik måte at det er kun den ene tolkningen av hijab som er gjeldende. Beklager det. :)

Tabris: ville du gått med et smykke formet som et hakekors? Hva om noen hadde gitt deg det i gave fordi de likte formen og syntes det passet til deg og ikke la noe annet i det enn at det var en stilig form?

Ville du gått med en gul stjerne eller en lilla trekant sydd på jakkeermet?

Man kan ikke ta et symbol ut av sin sammenheng og ta bort tolkningen av det slik du gjør. Det går ikke an. De som har et forhold og en mening om symbolet vil tro at du har en annen mening enn det "uskyldige". Du har også misforstått hvorfor disse jentene som hevder at de går med det frivillig gjør det: de går med det NETTOPP fordi det symboliserer noe for dem: gruppetilhørighet. For oss andre gir det et signal om at de er med i en religion som ser ned på kvinner. Ser du virkelig ikke dette?

På 80-tallet var det første gang det var "in" å gå med palestinaskjerf. Den gangen vandret jeg rundt med det uten å ane hva det egentlig symboliserte. Da jeg fikk negative reaksjoner (blant annet innad i sekten - det ble sett på som et politisk symbol) sluttet jeg å gå med det fordi det ikke var mulig å stå inne for det det stod for den gangen. Og nå når jeg er mange år eldre ser jeg klart at nøyaktig det samme som den gangen: jeg kan ikke se på palestinaskjerf som bare en moteting - for meg er det uløselig knyttet til palestina saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte er hijab nå uløselig knyttet til Islam, så jeg tar det slett ikke ut av sammenhengen. Men det er helt tydelig at hijab symboliserer ulike ting til ulike folk. For mange symboliserer det kun undertrykkelse, og for mange av dem som har valgt å gå med hijab selv, så symboliserer det religiøs underkastelse og eget valg. Jeg holder fast på at det er ikke riktig å si at undertrykkelse er den eneste riktige tolkningen av hijab som symbol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle påbud og regler holder folk nede og er et onde. Så har vi her særspm om "vi", flertallstyrraniet går inn for å innføre regler, for å bøte på uheldige regler i en subkultur/stor religion.

Dette er nok essensen. Jeg er også negativ til forbud - forbud i religiøs sammenheng har en tendens til å skape martyrer.

Men jeg kan fremdeles ikke forstå hvorfor et plagg som man bruker "frivillig" må brukes i jobb og skolesammenheng? Hvorfor kan vi ikke være modige nok til å si klart fra om at religiøse handlinger eller uniformering ikke er ønsket på en arbeidsplass eller skole?

Når det gjelder å begrense innvandring er jeg større tilhenger av å stille skikkelige krav til de som kommer hit. Man SKAL lære norsk, fruen i huset SKAL OGSÅ lære norsk. Barna skal gå på norsk skole og delta i alle deler av undervisningen. Tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og all medvirkning til dette medfører at de som er ansvarlige og står bak dette blir sendt ut av landet - hvis de kan returnere til Somalia for å lemleste døtrene sine kan de like godt bli der. Imamer som blir tatt i å oppfordre til å bryte norsk lov blir bøtelagt og fengslet. Disse reglene skal selvsagt gjelde samtlige religionssamfunn eller politiske aktivistgrupper som oppfordrer til brudd på norsk lov.

Inntil vi har laget slike regler får vi si nei til kvoteflyktninger også - vi klarer jo åpenbart ikke å ta vare på de vi tar i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at noen etnisk norske kvinner har gått med hijab. De er ikke muslimer. Så hva mener dere om det?

Det er mange norske kvinner som har konvertert til islam av ulike grunner. Jeg antar at det er disse du har observert.

Oppfordrer sterkt til at naive sjeler som har besvart dette "med forståelse" leser bøkene til Hege Skogstad. Hijab eller Hiqab ( det nyeste hodeplagget for muslimske kvinner ) er en enorm uting - og vi bør slutte å se på dette som kun et hodeplagg/skaut, for det er langt mer enn dette.Det er en statement som er beyond noe av det vi "forståelsesfulle" nordmenn helt ser formen på. - Les om emnet, få innsikt - deretter uttal dere! Jeg nevner Hege Skogstad spesielt, fordi hun har extrem god innsikt i det muslimske miljøet, og har blandt annet bodd et par år i Pakistan, og kjenner også det religiøse miljøet derifra. Jeg er selv muslim, lever i skjul og kan ikke få ropt høyt nok ut om farene rundt blandt annet dette plagget. Ikke pga. Hijaben i seg selv, men på grunn av alt den representerer og grunnene til at man går i dette. Standardsvar fra de fleste muslimske bærere av dette plagget er at de gjør det av eget valg - forsåvidt riktig det; når alternativt valg er å sette seg selv og sin familie i inn og utland i vanære fordi man ikke bærer dette, og risikerer at man selv og andre potensielle støttespillere innad familien risikerer å bli tatt av dage fordi man ikke ønsker å bære denne statement'en. Når det gjelder Vestlige kvinner som bærer dette, har jeg min egen formening om "typen" disse hører under - etter å ha kjent en stor del av disse.... Våkn opp - vær så snill!!! Legg bort snillismen, og se hva som faktisk skjer!!! Jeg er 28 år gammel og kan ikke gå utenfor leiligheten min uten følge; jeg blir forfulgt og holdt øye med - på grunn av eldgamle skikker fra 1300-tallet,politikk, økonomi og "ære" - alltid den forbannede "æren"!! Jeg vet at mest sannsynlig overlever jeg ikke til jeg er 30 - enten blir jeg drept,kidnappet og sendt tilbake til min fetter som jeg ble lovet bort til når vi var 13 - eller jeg avslutter selv. Uansett; våkn opp - bli opplyst og hjelp til for at samfunnet rundt oss våkner opp og begynner å rydde opp!! Full integrasjon, null familiegjenforening og et enten/eller system. "Enten glir du inn i samfunnet - eller du returnerer, så kan vi helller hjelpe deg så godt som mulig der du kommer fra". Mye ville løst mye ved dette. Som muslimsk kvinne har du ingen rettigheter - enten vi bor i Norge eller et annet sted. Muslimske kvinner bærer blandt annet Hijab fordi vi "skal ikke sees, ikke høres ( derfor går vi litt pussig slepende - men også fordi vi nesten ikke ser noe i Hijab, og må gå lettere fremoverbøyd ),ikke luktes og ikke merkes på annen måte. vår tilstedeværelse skal ikke være noticable. De mer liberale muslimene lar jentene få gå "normalt kledd" en viss stund inntil de kommer i puberteten. Da blir vi plutselig sett på som fristerinner, og må derfor dekke oss til for at ikke mennene skal bli påvirket av "vår onde fristende tilstedeværelse". Gud forby om de ser et hårstrå fra vårt hode; da er vi besatt av djevelsen og prøver å friste dem til å spre sin sæd - i deres syke øyne. Mengden seksuelle overgrep mot muslimske unge jenter og kvinner er så ekstremt høyt at vi ikke engang finnes i statistikker -vi kommer aldri så langt; anmeldelser forekommer så og si aldri; da ødelegger man "æren"..... Å bli slått til blods med et sykkelkjede mens man må suge sin egen 24 år eldre fetter, er faktisk et av mine barndomsminner. Det var etter det, jeg lovet meg selv at en dag... en dag... skal jeg stikke fra alt - og det gjorde jeg. Er jeg fri nå?? Nei - langt ifra - men jeg går kledd i det jeg vil og tenker frie tanker, så jeg er på vei mot en type frihet, ihvertfall. Når jeg ser på TV eller går på gaten med mitt følge og ser kvinner i både Hijab og/eller Hiqab - får jeg vondt, fordi jeg "vet". Vær så snill og våkn opp - og hjelp!! Muslimske menn indoktinerer sine sønner og døtre at vi bor i et land av gudeløse og æresløse folk. Det er muslimenes plikt å drepe de æresløse og gudeløse. Det tragikomiske er også noe som de pussig nok utelater; muslimer skal ikke blande seg/bo på samme sted sm de æresløse / de gudeløse - da mister de sin egen "ære"..... Pussig dette med tolkninger er det ikke?? Og Imamene tolker i vei slik det selv passer dem best.... Taperene er likevel alltid de samme; Jentene/kvinnene. Går du ikke med Hijab eller Hiqab er du æresløs og en hore. INgen muslimsk mann kan være bekjent av en æresløs eller en hore, og da er det ganske fantastisk å se hvor lett mulimske menn tar til drap og attpåtil er stolt av det. Jeg gremmes og skremmes over at Nordmenn er så redd for å si noe som kan oppfattes som negativt om muslimer. Det er viktig å rette opp feil, hvis ikke man gjør dette, kan det bli fatalt for så mange. - en venn av meg sa at mange ikke turde, fordi man da ble kalt rasist. Kjære vakre medmennesker; når man kritiserer og prøver å rettlede/integrere en folkegruppe som er styrt og preget av religiøse / politiske motiver er man ikke rasist!! Rasisme er når man går ut mot raser; hvite,svarte,slaviske osv.. - ikke når det gjelder å hjelpe/integrere medmennesker så de kan utdannes og fungere i et samfunn!

Hilsen

muslimsk jente som er utstøtt av egen familie og lever i skjul blandt annet fordi jeg ikke ville innfinne meg med tvungen klesdrakt og ønsker å leve et normalt fritt liv i et fritt land som jeg er født og oppvokst i - og ikke være en del av et forhistorisk system som kun lever i dette landet for økonomiske benefits.

Tror det kan være sunt for mange å lese hva du som muslimsk og undertrykket kvinne opplever fra "den andre siden", selv om det nok er hardt for mange å svelge at det faktisk kan være sånn som du beskriver her. Vi nordmenn har en litt lei tendens til å mene at det er VI som vet, og at de som ikke er helt enig når det kommer til muslimer, egentlig er både uvitende, slemme og rasistiske.

Hei.

Hyggelig å se at du selv er så godt integrert i den norske kultur at du omtaler deg selv som en forståelsesfull nordmann. Til tross for at du er en muslimsk jente som er tvunget til å leve i skjul pga din avstandstagen til familien og ditt kulturelle opphav. Det vitner om et storsinn og en toleranse som er sjelden blant de forfulgte.

Mulig jeg er langt ute, men for meg virker det som om du ikke tror på autensiteten til denne kvinnen.

Tro meg: en Hijab er ikke b a r e et klesplagg - dere representerer uvitenhet,og naive holdninger - islam er ikke sammenlignebart med en sekt heller; de er på jakt etter verdensherredømme. Har venninder som oppriktig lider,men ikke har noe valg - de er under "frivillig tvang" - dvs. intet valg whatso ever. Les om dette emnet - det er tydeligvis mangel på innsikt og historikk når det gjelder dette emnet - og det i seg selv er skremmende. Kunnskap er makt - og en del av besvarelsene tyder derfor på maktesløshet.

Dette vil ikke "snille og gode" nordmenn tro eller vite noe om. Det ødelegger for godheten og forståelsen deres.

Jeg ser ikke på hijab som diskriminerende og undertrykkende. Så det så.

Eh, neivel. Les innleggene til gjest over da, og ta rådet hennes om å lese litt mer om hva Hege Skogstad har erfart og lært om saker og ting innenfor den islamske kulturen/religionen.

Frivillig og "frivillig", kan gjerne være to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en kan gå med hva en vil. Jeg bryr meg ikke, selv om en velger å gå med burka eller hva nå det plage som dekker alt bortsett fra øynene heter. selvfølgelig synes jeg det er skummelt med sånne kvinner.. du

ser jo ikke dem og vedder på at de ikke får puste, men vi mennesker er rare og kler oss akkurat som vi vil så jeg respekterer valget deres... selv om jeg ikke ser påenget med det da det ikke er påbud i religionen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...