Gå til innhold

Hijab-hva mener du om det?


Anbefalte innlegg

Er det greit med hijab i et rettslokale? Skal en tiltalt kunne dømmes av en dommer i hijab?

Kan jeg som atteist kreve at dommeren fjerner korset han eller hun har rundt halsen fordi jeg blir provosert av det samt at jeg føler at jeg kanksje ikke blir rettferdig dømt?

Dette er veldig viktige spørsmål. Jeg mener at et kors eller en hijab i seg selv ikke er grunn nok til å nekte noen jobb.

Men jeg stiller likevel spørsmål ved rollen religion får i arbeidslivet når man tvinger sitt syn, sin religiøsitet opp i synet på andre ved å bære slike ytre tegn på dem i enhver sammenheng. Hvor går grensen? Hva med andre kulturelle ting, f.eks. bling-bling smykker eller nazi-symboler. Enhver religiøs ser rødt når deres religiøse symboler blir sammenlignet med nazi-symboler, men disse er like fullt merker som viser at en tilhører en bestemt gruppe og fordi verden har kollektivt fordømt nazister (med rette, la meg understreke det) pga 2. verdenskrig så har vi klart å enes om at her er det lov å diskriminere. Hvorfor kan ikke vi enes om at religiøse symboler har sin plass og sin tid også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppfordrer sterkt til at naive sjeler som har besvart dette "med forståelse" leser bøkene til Hege Skogstad. Hijab eller Hiqab ( det nyeste hodeplagget for muslimske kvinner ) er en enorm uting - og vi bør slutte å se på dette som kun et hodeplagg/skaut, for det er langt mer enn dette.Det er en statement som er beyond noe av det vi "forståelsesfulle" nordmenn helt ser formen på. - Les om emnet, få innsikt - deretter uttal dere! Jeg nevner Hege Skogstad spesielt, fordi hun har extrem god innsikt i det muslimske miljøet, og har blandt annet bodd et par år i Pakistan, og kjenner også det religiøse miljøet derifra. Jeg er selv muslim, lever i skjul og kan ikke få ropt høyt nok ut om farene rundt blandt annet dette plagget. Ikke pga. Hijaben i seg selv, men på grunn av alt den representerer og grunnene til at man går i dette. Standardsvar fra de fleste muslimske bærere av dette plagget er at de gjør det av eget valg - forsåvidt riktig det; når alternativt valg er å sette seg selv og sin familie i inn og utland i vanære fordi man ikke bærer dette, og risikerer at man selv og andre potensielle støttespillere innad familien risikerer å bli tatt av dage fordi man ikke ønsker å bære denne statement'en. Når det gjelder Vestlige kvinner som bærer dette, har jeg min egen formening om "typen" disse hører under - etter å ha kjent en stor del av disse.... Våkn opp - vær så snill!!! Legg bort snillismen, og se hva som faktisk skjer!!! Jeg er 28 år gammel og kan ikke gå utenfor leiligheten min uten følge; jeg blir forfulgt og holdt øye med - på grunn av eldgamle skikker fra 1300-tallet,politikk, økonomi og "ære" - alltid den forbannede "æren"!! Jeg vet at mest sannsynlig overlever jeg ikke til jeg er 30 - enten blir jeg drept,kidnappet og sendt tilbake til min fetter som jeg ble lovet bort til når vi var 13 - eller jeg avslutter selv. Uansett; våkn opp - bli opplyst og hjelp til for at samfunnet rundt oss våkner opp og begynner å rydde opp!! Full integrasjon, null familiegjenforening og et enten/eller system. "Enten glir du inn i samfunnet - eller du returnerer, så kan vi helller hjelpe deg så godt som mulig der du kommer fra". Mye ville løst mye ved dette. Som muslimsk kvinne har du ingen rettigheter - enten vi bor i Norge eller et annet sted. Muslimske kvinner bærer blandt annet Hijab fordi vi "skal ikke sees, ikke høres ( derfor går vi litt pussig slepende - men også fordi vi nesten ikke ser noe i Hijab, og må gå lettere fremoverbøyd ),ikke luktes og ikke merkes på annen måte. vår tilstedeværelse skal ikke være noticable. De mer liberale muslimene lar jentene få gå "normalt kledd" en viss stund inntil de kommer i puberteten. Da blir vi plutselig sett på som fristerinner, og må derfor dekke oss til for at ikke mennene skal bli påvirket av "vår onde fristende tilstedeværelse". Gud forby om de ser et hårstrå fra vårt hode; da er vi besatt av djevelsen og prøver å friste dem til å spre sin sæd - i deres syke øyne. Mengden seksuelle overgrep mot muslimske unge jenter og kvinner er så ekstremt høyt at vi ikke engang finnes i statistikker -vi kommer aldri så langt; anmeldelser forekommer så og si aldri; da ødelegger man "æren"..... Å bli slått til blods med et sykkelkjede mens man må suge sin egen 24 år eldre fetter, er faktisk et av mine barndomsminner. Det var etter det, jeg lovet meg selv at en dag... en dag... skal jeg stikke fra alt - og det gjorde jeg. Er jeg fri nå?? Nei - langt ifra - men jeg går kledd i det jeg vil og tenker frie tanker, så jeg er på vei mot en type frihet, ihvertfall. Når jeg ser på TV eller går på gaten med mitt følge og ser kvinner i både Hijab og/eller Hiqab - får jeg vondt, fordi jeg "vet". Vær så snill og våkn opp - og hjelp!! Muslimske menn indoktinerer sine sønner og døtre at vi bor i et land av gudeløse og æresløse folk. Det er muslimenes plikt å drepe de æresløse og gudeløse. Det tragikomiske er også noe som de pussig nok utelater; muslimer skal ikke blande seg/bo på samme sted sm de æresløse / de gudeløse - da mister de sin egen "ære"..... Pussig dette med tolkninger er det ikke?? Og Imamene tolker i vei slik det selv passer dem best.... Taperene er likevel alltid de samme; Jentene/kvinnene. Går du ikke med Hijab eller Hiqab er du æresløs og en hore. INgen muslimsk mann kan være bekjent av en æresløs eller en hore, og da er det ganske fantastisk å se hvor lett mulimske menn tar til drap og attpåtil er stolt av det. Jeg gremmes og skremmes over at Nordmenn er så redd for å si noe som kan oppfattes som negativt om muslimer. Det er viktig å rette opp feil, hvis ikke man gjør dette, kan det bli fatalt for så mange. - en venn av meg sa at mange ikke turde, fordi man da ble kalt rasist. Kjære vakre medmennesker; når man kritiserer og prøver å rettlede/integrere en folkegruppe som er styrt og preget av religiøse / politiske motiver er man ikke rasist!! Rasisme er når man går ut mot raser; hvite,svarte,slaviske osv.. - ikke når det gjelder å hjelpe/integrere medmennesker så de kan utdannes og fungere i et samfunn!

Hilsen

muslimsk jente som er utstøtt av egen familie og lever i skjul blandt annet fordi jeg ikke ville innfinne meg med tvungen klesdrakt og ønsker å leve et normalt fritt liv i et fritt land som jeg er født og oppvokst i - og ikke være en del av et forhistorisk system som kun lever i dette landet for økonomiske benefits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser får det for en person som ikke barberer seg under armene? Slutter familien å hilse eller kaller broren din deg for en hore?

Det er heller ikke konsekvensen for alle dem som velger selv å gå med hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turtle
Hilsen

muslimsk jente som er utstøtt av egen familie og lever i skjul blandt annet fordi jeg ikke ville innfinne meg med tvungen klesdrakt og ønsker å leve et normalt fritt liv i et fritt land som jeg er født og oppvokst i - og ikke være en del av et forhistorisk system som kun lever i dette landet for økonomiske benefits.

Godt innlegg.

Et forbud mot hijab vil kanskje bidra til å fremme interessene til alle de som er fanget i islamsk kultur, fanget av familien sin, ved at de kan bruke norges lover som påskudd for utseendemessig normalisering.

Men det er ikke bare rosenrødt med slike forbud, fremdeles sett ut ifra de ikke-religiøses øyne. Det kan også tenkes at familiene hindrer barna sine i å gå ut, fordi de da får valget mellom å gå ut som horer, eller å være hjemme. Det kan til og med tenkes de ikke får gå på videregående.

Det beste for oss ikke-religiøse som ikke ønsker oppblomstring av synlige religiøse kulturer i Norge, hadde vært å begrense mengden av 1 generasjonsinnvandrere. I annen eller spesielt tredjegenerasjon, er det vanligere at folk er liberale, og da nærmer vi oss en heller ufarlig julenisseproblematikk ved religionsdyrkelse, og mindre frihetsinnskrenkning.

Et annet problem er at utstrakt aksept for statsmakt mot hvordan folk kler seg, kan smitt over til andre områder som betreffer hvordan jeg liker å leve livet mitt. Og det blir fort utrivelig.

Jeg er en prinsippløs person, og ser dette temaet kun ut ifra hva som er bra for meg og hvem jeg sympatiserer med. Og jeg er ikke helt overbevist over hijab-forbud. Sorry. Jeg vil heller at noen ikke-nok-religiøse skal ha det for jævlig (sånn er det jo allerede i religiøse land), enn at fascismen skal treffe også meg.

Det er ikke snillisme som ligger bak, det er bekvemmelighet. Det er mer bekvemt å være "snill" ala Tabris, for henne, meg, og alle andre som ikke identifiserer seg med lavpanna brunskjorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, gjest, det var hyggelig at du satte pris på mitt innlegg.

Jeg glemte en liten sak : Når det gjelder kledningen Hijab/Hiqab - har det siden de siste 5-6 årene blitt en oppblomstring i bruken av plagget. Om du sammenligner f.eks. Oslo og innvandrere med muslimsk tro, var det nesten ingen som brukte seg av dette plagget offentlig for en 10-15 år siden. Da ble man nesten sett rart på av selv muslimske personer - og ganske riktig mange av oss ble holdt innendørs pga. dette. Mye har endret seg etter dette - blandt annet har Imamene blitt strengere på å håndheve at vi muslimer skal hevde vår rett til å praktisere vår religion og våre skikker ( som fremdeles skriver seg fra år 1300 ) - og ser det per i dag som helt naturlig at det norske samfunnet skal tilpasse seg dere tro/skikker enn at det skal være motsatt. Det er mye som foregår bak den "tause mur" - mye mer enn dere aner, og det er kanskje like greit. Vi har grei beskjed i miljøet at vi skal ta over mer og mer og at vi skal synliggjøre hvem vi er ( ganske morsomt da at halvparten av oss må skjule oss bak en "duk" mesteparten av tiden ). Ikke vær redd for å bli sammenlignet med brunskjorter - de hadde en helt annen ideologi enn hva vi her snakker om, så det er ingen fare for det; de som isåfall sammenligner det å opplyse/udanne/hjelpe/integrere med brunskjorter bør isåfall lese litt mer historie og samfunnslitteratur. Hjelp oss!! Hjelp mine brødre og søstre som ikke er tillatt å leve som alle andre. Hjelp dem å innse at man bidrar ikke med noe positivt ved å spre frykt og vold, ved å lyve og lure, ved å forlange for deretter å peke på tro og skikker som eneste forklaring. Jeg takker for oppmerksomheten og for at det er mennekser der ute som er opptatt av det samme som meg - om enn kanskje på en litt annen måte!!

Hilsen

muslimsk jente som er utstøtt av egen familie og lever i skjul blandt annet fordi jeg ikke ville innfinne meg med tvungen klesdrakt og ønsker å leve et normalt fritt liv i et fritt land som jeg er født og oppvokst i - og ikke være en del av et forhistorisk system som kun lever i dette landet for økonomiske benefits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg du over meg skriver! Har ikke så mye peiling på islam, men kjenner jeg blir sint når jeg ser kvinner dekke seg til - enten det er "frivillig" eller ikke. Det er et hodeplagg ja, men for meg er det et symbol på kvinneundertrykkelse. Og jeg føler et ubehag over at så mange velger(?) å bruke det.

Noen her vil nok si at å bruke kors/annet religiøst symbol er det samme, men for meg er det ikke det. Det er en forskjell mellom å dekke seg til og bruke et smykke/armbånd. Islam har da religiøse symboler også, hvorfor da ikke gå med dem på smykker/armbånd/t-skjorter istedet? Fin måte å vise hva slags religiøn man hører til på den måten, uten at det skal føles undertrykkende for noen kvinner.

Forbud eller ikke? Jeg vet ærlig talt ikke, det er mye som veier for og imot som andre her i tråden har skrevet.

Endret av josefin88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppfordrer sterkt til at naive sjeler som har besvart dette "med forståelse" leser bøkene til Hege Skogstad. Hijab eller Hiqab ( det nyeste hodeplagget for muslimske kvinner ) er en enorm uting - og vi bør slutte å se på dette som kun et hodeplagg/skaut, for det er langt mer enn dette.Det er en statement som er beyond noe av det vi "forståelsesfulle" nordmenn helt ser formen på.

Hilsen

muslimsk jente som er utstøtt av egen familie og lever i skjul blandt annet fordi jeg ikke ville innfinne meg med tvungen klesdrakt og ønsker å leve et normalt fritt liv i et fritt land som jeg er født og oppvokst i - og ikke være en del av et forhistorisk system som kun lever i dette landet for økonomiske benefits.

Hei.

Hyggelig å se at du selv er så godt integrert i den norske kultur at du omtaler deg selv som en forståelsesfull nordmann. Til tross for at du er en muslimsk jente som er tvunget til å leve i skjul pga din avstandstagen til familien og ditt kulturelle opphav. Det vitner om et storsinn og en toleranse som er sjelden blant de forfulgte.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her vil nok si at å bruke kors/annet religiøst symbol er det samme, men for meg er det ikke det.

Og det er selvsagt helt greit at det symboliserer noe annet for deg, men for en del av dem som frivillig bruker hijab, så symboliserer det noe annet - hvem kan si at de som mener hijab symboliserer undertrykking sitter på den ene, korrekte tolkningen av hijab som symbol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er selvsagt helt greit at det symboliserer noe annet for deg, men for en del av dem som frivillig bruker hijab, så symboliserer det noe annet - hvem kan si at de som mener hijab symboliserer undertrykking sitter på den ene, korrekte tolkningen av hijab som symbol?

Jeg har aldri sagt at det er den korrekte tolkningen av hijab som symbol, overskriften i tråden spør "hva mener du om det" og da skrev jeg mine tanker rundt det. Kanskje det er riktig, kanskje det er feil - men det er ihvertfall den oppfatningen jeg har, uten å påstå at min tolkning er korrekt.

Endret av josefin88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle nok kanskje ikke ha sitert deg, josefin88, du ble egentlig en representant for de andre i tråden som uttaler seg på en slik måte at det er kun den ene tolkningen av hijab som er gjeldende. Beklager det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turtle
Og det er selvsagt helt greit at det symboliserer noe annet for deg, men for en del av dem som frivillig bruker hijab, så symboliserer det noe annet - hvem kan si at de som mener hijab symboliserer undertrykking sitter på den ene, korrekte tolkningen av hijab som symbol?

Jeg personlig driter i hva det symboliserer, jeg er mer opptatt av hvordan hijabbruken virker i praksis. I praksis vil det være kvinner som hindres i å blende inn pga omverdenen rundt og som skulle ønske de slapp å bruke hijab, og andre som ikke synes det er noen problem at de bruker hijab, og kanskje til og med er den religiøse drivkraften i hjemmet.

Det er kanskje et problem med tanke på likebehandling, hva gjør en med sekter hvor kvinnene tvinges til å gå i skjørt? Skal en da også forby skjørt? Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje et problem med tanke på likebehandling, hva gjør en med sekter hvor kvinnene tvinges til å gå i skjørt? Skal en da også forby skjørt? Hmm...

Nettopp! Det er ikke hijaben som er problemet, det er den generelle tvangen som finnes i enkelte miljøer. Hvis noen har blitt tvunget til å gå med skjørt, så er det ganske forståelig at skjørt symboliserer noe negativt for dem - men skjørt i seg selv er verken negativt eller positivt, det er bare et klesplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg: en Hijab er ikke b a r e et klesplagg - dere representerer uvitenhet,og naive holdninger - islam er ikke sammenlignebart med en sekt heller; de er på jakt etter verdensherredømme. Har venninder som oppriktig lider,men ikke har noe valg - de er under "frivillig tvang" - dvs. intet valg whatso ever. Les om dette emnet - det er tydeligvis mangel på innsikt og historikk når det gjelder dette emnet - og det i seg selv er skremmende. Kunnskap er makt - og en del av besvarelsene tyder derfor på maktesløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg har prøvd å si - en hijab representerer mange ting. For noen er det tvang og undertrykkelse, for andre frivllighet, religiøs tilbedning og eget valg.

Selvsagt finnes det kvinner som blir tvunget og/eller presset til å gå med hijab, det er vel ingen som har nektet for det?

At islam "er på jakt etter verdensherredømme" tror jeg er en sannhet med ganske mange modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Hijab er noe herk. Siden det har den religiøse betydingen det har, så kan det ikke sammenlignes med å unnlate å barbere seg under armene.

Jeg heller mer og mer mot at det burde være et forbud mot bruken av hijab. Det som blant annet skjer i dagens Norge, er at småjentene iføres hijab, lenge før noen egentlig påbyr det. Hvorfor gjør foreldrene dette? Jo - for da sikrer de at jentene fortsetter å bruke det når de kommer i puberteten og etterhvert blir voksne.

Indoktrinering er det egentlige uttrykket for dette.

det er ikke snakk om frivillighet når 10 år gamle jenter MÅ gå med hijab, evt "får lov" av mamma til å gjøre det. Når de er så små, så er det fortsatt sånn at de gjerne vil se ut som mamma. Og da er grunnlaget lagt for at de - når de blir eldre - "velger" å bruke hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke snakk om frivillighet når 10 år gamle jenter MÅ gå med hijab, evt "får lov" av mamma til å gjøre det. Når de er så små, så er det fortsatt sånn at de gjerne vil se ut som mamma. Og da er grunnlaget lagt for at de - når de blir eldre - "velger" å bruke hijab.

Nei, men det er ofte snakk om frivillighet når voksne kvinner velger å gå med hijab. (For interessens skyld: Er det frivillighet når ti år gamle gutter ikke får gå med skjørt ute...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest regine ii

Det har ingenting med diskusjonen å gjøre hvorvidt gutter får lov til eller ei å gå med skjørt ute.

Skjørt på gutter har nada med religion å gjøre - hijab på jenter har ALT med religion å gjøre.

Når jenter har gått med hijab fra de er 10 eller enda yngre, så fortsetter det store flertall med dette også når de er voksne. Ikke fordi de har tatt et valg om å bruke hijab - men fordi de føler seg nakne uten. Et valg om å fjerne hijaben blir for mange dermed vanskelig - både fordi de da går mot sitt eget miljø OG fordi de er så vant til å bruke den. Den omvendte varianten - dvs i voksen alder å ta på seg hijab - er dermed mye mindre belastende. Selv om jeg er helt sikker på at også en del voksne i større eller mindre grad presses til å bruke hijab.

Frivilligheten er altså for mange illusorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turtle

Om jenter tvinges til å gå med skjørt ute, så vil det kunne ha samme effekt som hijab- nemlig at de framstår som dårlige kristne om de ikke gjør det og blir frosset ut. Skjørt er en måte å kontrollere jentene på. Alle påbud er i og for seg det, men det er ikke alle som er like tydelige. Dessuten er ikke slike sekter som innfører spesialregler basert på Gud etter medlemmenes sære preferanser så veldig utbredt.

Undertrykkende er et uheldig ord, fordi det indikerer at noen blir holdt nede. Mange religiøse vil være uenig i den formuleringen, de mener at hijab bringer dem nærmere Allah. Jeg mener at alle påbud og regler holder folk nede og er et onde. Så har vi her særspm om "vi", flertallstyrraniet går inn for å innføre regler, for å bøte på uheldige regler i en subkultur/stor religion. Jeg foretrekker å la det være, og heller begrense antallet 1 gen. innvandrere, da tror jeg kanskje det er stor sjanse for at dette går seg til over tid, og så sitter vi igjen med et par Jehovas Vitne-aktige sekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...