Gå til innhold

Kan jeg være fadder?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er utmeldt av statskirken og er medlem av HEF.

Jeg har ikke blitt spurt enda, men det er en mulighet for at jeg om ikke lenge kan bli spurt om å være fadder til et barn som skal døpes i kirken.

Kan jeg være fadder, eller må alle faddere være medlem av kirken?

Dersom det ikke er noen regler for det, må jeg sette meg ned og vurdere hva jeg skal svare dersom jeg blir spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min var fadder i kirken selv han er utmeldt av Statskirken og HEF-medlem. Men jeg tror barnets far spurte presten på forhånd, så dette er kanskje litt opp til hva hver enkelt prest aksepterer, jeg vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shayla

Jeg gikk inn på www.kirken.no du finner nok svaret her.

Det jeg fant var dette:

Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er utmeldt av statskirken og er medlem av HEF.

Jeg har ikke blitt spurt enda, men det er en mulighet for at jeg om ikke lenge kan bli spurt om å være fadder til et barn som skal døpes i kirken.

Kan jeg være fadder, eller må alle faddere være medlem av kirken?

Dersom det ikke er noen regler for det, må jeg sette meg ned og vurdere hva jeg skal svare dersom jeg blir spurt.

Jo, det er regler for dette som kan gjøre det vanskelig for deg å være fadder, men samtidig er dette også litt avhengig av presten og hvor mange faddere det er. Da jeg var preste i Den norske kirke hendte det at jeg så litt gjennom fingrene med HEF-medlemmer som ville være faddere hvis det samtidig var flere faddere som tilhørte et kirkesamfunn som hadde samme dåpssyn som Den norske kirke. Dette er noe som det er naturlig for foreldrene å diskutere på dåpssamtalen med presten. Og svaret er nok åpent i mulig både positiv og negativ retning helt til denne samtalen har vært holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du, som medlem av HEF, vurdere å være fadder i en kristen dåp..?

Nei, det er akkurat det jeg ikke vil. Barnets foreldre er av typen som synes det er helt ok å gifte seg i kirken selv om de er ateister, og døpe barnet selv om de ikke har noen som helst intensjon om å oppdra barnet i den kristne tro, fordi det er koselig og tradisjon med kirkebryllup/dåp.

Jeg, derimot, synes ikke det er riktig. Men jeg har ikke tenkt å prøve å "omvende" dem, de vet hva jeg mener og jeg vet hva de mener, og gidder ikke diskutere og forsure et godt vennskap med religionsdiskusjoner.

Men siden de er av den oppfatning at det ikke gjør noe at man velger kirkelige handlinger selv om man ikke er kristen, er jeg redd for at de ikke skal forstå mine argument med at jeg ikke er kristen, kan ikke be for barnet, lære barnet kristne holdninger osv. De har jo ikke tenkt å gjøre det selv, heller... Og jeg er redd for at de ikke skal forstå at det er et problem for meg å være fadder, i strid med min overbevisning. Jeg er nokså bevisst om min tro, mens de ikke synes det er noen "big deal".

Derfor var jeg ute etter et mer konkret argument for å si nei dersom jeg blir spurt. Og det har jeg fått nå. "Reglene i kirken er at man ikke kan være fadder dersom man ikke er medlem kirken eller et annet kirkesamfunn, så da kan jeg nok ikke det". Så satser jeg på at de ikke går grundigere til verks med å undersøke regelverket, i såfall får jeg heller ta den lange forklaringen på hvorfor jeg ikke vil være fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er akkurat det jeg ikke vil. Barnets foreldre er av typen som synes det er helt ok å gifte seg i kirken selv om de er ateister, og døpe barnet selv om de ikke har noen som helst intensjon om å oppdra barnet i den kristne tro, fordi det er koselig og tradisjon med kirkebryllup/dåp.

Jeg, derimot, synes ikke det er riktig. Men jeg har ikke tenkt å prøve å "omvende" dem, de vet hva jeg mener og jeg vet hva de mener, og gidder ikke diskutere og forsure et godt vennskap med religionsdiskusjoner.

Men siden de er av den oppfatning at det ikke gjør noe at man velger kirkelige handlinger selv om man ikke er kristen, er jeg redd for at de ikke skal forstå mine argument med at jeg ikke er kristen, kan ikke be for barnet, lære barnet kristne holdninger osv. De har jo ikke tenkt å gjøre det selv, heller... Og jeg er redd for at de ikke skal forstå at det er et problem for meg å være fadder, i strid med min overbevisning. Jeg er nokså bevisst om min tro, mens de ikke synes det er noen "big deal".

Derfor var jeg ute etter et mer konkret argument for å si nei dersom jeg blir spurt. Og det har jeg fått nå. "Reglene i kirken er at man ikke kan være fadder dersom man ikke er medlem kirken eller et annet kirkesamfunn, så da kan jeg nok ikke det". Så satser jeg på at de ikke går grundigere til verks med å undersøke regelverket, i såfall får jeg heller ta den lange forklaringen på hvorfor jeg ikke vil være fadder.

Du får det jo til å hørs ut som om det er tvang å være fadder. Kan du ikke bare si nei hvis du ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, men jeg er bare redd for at et nei ikke er nok. Besteveninnen min vil nok ønske et mer utdypende svar, og jeg synes nok også selv at et "næh" er litt kort svar til et slikt spørsmål. Å bli spurt om å være fadder er jo en ære (spesielt i den familien der), og det er naturlig å vite litt om hvorfor dersom noen takker nei :) Så ved å vise til regelverket, kan de få den begrunnelsen, uten at jeg trenger å gå i dypden om min tro. Religionsdiskusjoner kan fort ødelegge et vennskap. Men naturligvis er det ikke hemmelig hva jeg tror/ikke tror, og den forklaringen skal de få hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mina_*

Jeg er også utmeldt av statskirken, og hadde i starten litt av de samme bekymringene som deg: Hva sier jeg om jeg blir spurt om å være fadder?

Jeg har løst det ved å gjøre det klart overfor familie/venner på forhånd - før noen har rukket å spørre - at jeg ikke kan være fadder for noens barn pga utmeldingen. Jeg har ikke akkurat tatt det opp som eget tema, men sneket det inn når det har vært snakk om dåp og slikt. Alle kjenner mitt ståsted, og slipper å bli fornærmet ved å få et nei til å være fadder til deres barn. Har funket bra for meg. Ingen har spurt om jeg kan være fadder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathea_*

Hvis foreldrene ikke mener noe med dåpen bortsett fra at det er så koselig og alt det der så kan de da velge å feire navnedag i regi av HEF også kan du være fadder!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jo jeg også. Har man ingen intensjoner om å følge opp en kirkelig dåp, kan man la være, evt feire navnefest i regi av HEF.

Men foreldrene må jo få velge selv, og det er jo ikke tradisjon med navnefest, alle i familien har jo blitt døpt, i kirken, i den spesielle dåpskjolen osv, så det blir nok kirkelig dåp. Jeg ser ikke de samme argumentene som dem, men det er jo deres valg. Jeg tror nok det er viktigere for dem at det blir tradisjonell dåp enn at jeg kan være fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raptuza

Eg er fadder til tre ungar i Statskirka sjølv om eg står i ei frikirke og melde meg ut av statskykja tidleg i tjueåra. Trur presten ser folk an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikirka er et kirkesamfunn som ikke forkaster dåp, ergo oppfyller du kriteriet for å kunne være fadder i statskirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er utmeldt av statskirken og er medlem av HEF.

Jeg har ikke blitt spurt enda, men det er en mulighet for at jeg om ikke lenge kan bli spurt om å være fadder til et barn som skal døpes i kirken.

Kan jeg være fadder, eller må alle faddere være medlem av kirken?

Dersom det ikke er noen regler for det, må jeg sette meg ned og vurdere hva jeg skal svare dersom jeg blir spurt.

Hvorfor i alle dager vil du være fadder om du ikke tror? Hele poenget med å være fadder er jo at du er kristen. Hva trodde du det innebar? :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor i alle dager vil du være fadder om du ikke tror? Hele poenget med å være fadder er jo at du er kristen. Hva trodde du det innebar? :skratte:

Om du läser resten av tråden så ser du att TS inte vill vara fadder just därför. Hon sökte argument för att tacka nej eftersom föräldrarna inte anser att bristande tro är en anledning till att tacka nej.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bea_*

Jeg synes du bare skal si nei fordi du ikke er medlem av statskirken lenger, ikke er kristen og har tatt et bevisst valg å meldt deg inn i HEF. At dette ikke er gode nok argumenter til å si nei for disse foreldrene spiller da ingen rolle så lenge det er gode nok argumenter for deg selv.

Hvis de sier noe sånt som at de gir blaffen i om du ikke er kristen osv. så får jo du bare være ærlig og si at du ikke gir blaffen.

Jeg har vært i samme situasjon som deg og måttet si nei til å være fadder. Har du tatt et bevisst valg om ditt eget livssyn så skal du stå for det. Det hadde vært noe annet om du sto i statskirka fremdeles men bare ga blaffen i religion og ikke anså deg som kristen (litt sånn som disse foreldrene), da kunne du kanskje sagt ja og vært fadder uten å mene noe med det. (selv om jeg synes det er litt dumt også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza
Frikirka er et kirkesamfunn som ikke forkaster dåp, ergo oppfyller du kriteriet for å kunne være fadder i statskirka.

Eg er med i ein frimenighet, ikkje den evangelisk lutherske frikirka. Står i Misjonsforbundet, som praktiserer voksendåp. Så dåpssynet er annleis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...