Gå til innhold

Trass!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 21 mnd som for tiden utfordrer oss litt. Det er ei meget bestemt lita frøken som sier klart ifra hvis hun ikke får det som hun vil. Kjenner jeg blir litt matt noen ganger. Storesøstra var en litt annen type som var lettere å snu og som heller ikke sa fra så sterkt, så jg føler at jeg er åå litt utrygg grunn her mht hvordan jeg takler den minste. Hvis vi er ute og hun f.x ikke får til akkurat det hun vil, f.x vil ha på seg jakken selv (uten hjelp, selvfølgelig -Puh!), er det krise og hun hyler sånn at vi bare må gå inn. Etter ei stund roer hun seg og blir strålende blid igjen, men mens det står på, er det umulig å snakke henne tilrette. Kjenner jeg nesten blir stresset av å ha henne med på turer etc, for det vlir litt styr rundt oss. Kan noen fortelle meg at dette er heeelt normalt og at det går over 😄? Hun er visst veldig blid og fornøyd i bhg, og jeg ser forsåvidt en sammenheng med at de verste utbruddet kommer når hun er trøtt og sliten, gjerne kombinert med at hun er sulten..

Anonymous poster hash: 24f04...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt vanlig ja. Og det vil skje flere ganger. Min sønn gikk gjennom tre eller fire slike trasse perioder. De utvikler egen vilje, og den skal prøves ut og bevises for oss foreldre at her er det noen som holder på å lære at man kan ønske ting selv.

 

Bare hold ut. Hvis dere er ute og hun ikke vil ha på seg jakke, snu og gå inn igjen. Hvis dere er på butikken og hun hyler for et eller annet, sett tilbake varer og gå. 

 

De skal få utvikle sin egen vilje, men de skal også lære at dårlig oppførsel har konsekvenser. Og som regel er konsekvensen noe de ikke liker spesielt godt. Som at de ikke får gå på lekeplassen, de får ikke yoghurten eller plutselig skulle dere ikke bake boller likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...