Gå til innhold

Sliter med siste kiloene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk opp noen kilo ifjor, ikke overstadig mange, men vil ha de av igjen. Jeg har gått ned de "viktigste" men har noen - 5, ideellt - igjen.

Ettersom jeg ikke er overvektig er disse "hardere" å bli kvitt. Jeg har lagt meg på et kaloriunderskudd på 500 kalorier per dag, dvs. en halvkilo per uke.

Klarer dette greit selv om det er hardt, og spiser mye sunt fett, proteiner og går mye.

Forrige uke "sprakk" jeg og drakk for mye vin og spiste for mye to dager på rad og gikk over mitt vedlikeholdsinntak, dog ikke overstadig mye.

Jeg veier meg vanligvis hver mandag morgen på tom mage men nå utsatte jeg det og tok to dager til med lavt kalorinntak for sikkerhets skyld. Uansett, idag morges veide jeg 300 gram mer enn forrige uke.

Det er godt mulig dette bare er en vilkårlig fluktuasjon, også fordi jeg har mensen.

Men uansett er jeg demotivert at av det skal så mye til. Det er vanskelig for meg å ta bare ett glass vin om kvelden og jeg er redd for at jeg blir for fristet og drikker mer, så jeg dropper det fullstendig. Når jeg spiser såpass lite er det også vanskelig å få plass til noe godt nå og da.

Så jeg lever på ubersunn mat, smoothies med spirulina og posjert egg av kun eggehvite med laks, for å sette det på spissen.

Det er blitt slik at for en vanlig dag bare teller jeg timene til jeg skal gå og legge meg igjen, slik at en dag til er forbi og jeg er ett skritt videre. Iblant bruker jeg noen sovemidler for å sovne tidlig.

Disse siste kiloene krever såpass mye dedikasjon at det er som om jeg ikke "lever" i mellomtiden. Tar jeg en dag der jeg tar en drink og en litt fetere middag, hater jeg meg selv for en "bortkastet" dag. Jeg er 24 og har sommerferie og det er litt slik at akkurat nå lever jeg ikke, bare eksisterer men jeg tenker at det er midlertidig. Det tar bare så lang tid og med et minimalt vekttap per uke, om jeg er heldig, er sommeren over innen jeg har nådd vekten jeg vil ha.

Er det noen andre som har hatt det slik? Eller som har klart å gå ned ganske konsekvent de siste kiloene?



Anonymous poster hash: cd597...f8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir for ekstremt for meg!

Man skal kunne leve, selv om man har noen kilo man ønsker, eller behøver, å ta av.

Om sommeren, i påsken, julen, og andre perioder med mange kosedager, har jeg som mål å holde vekten (dvs jeg godtar +/- 2 kg variasjon grunnet vann, syklus osv), og så tenker jeg vektreduksjon resten av året.

Når det gjelder vektreduksjonen i seg selv, satser jeg på å bruke lang tid.

Jeg har også de siste 5 kg jeg skal ned, og jeg tenker at jeg er i mål til neste sommer.

Slik du holder på grenser mot ekstremisme etter mitt syn, og du gjør det mye vanskeligere for deg selv enn det behøver å være.



Anonymous poster hash: b7321...0a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for ekstremt for meg!

Man skal kunne leve, selv om man har noen kilo man ønsker, eller behøver, å ta av.

Om sommeren, i påsken, julen, og andre perioder med mange kosedager, har jeg som mål å holde vekten (dvs jeg godtar +/- 2 kg variasjon grunnet vann, syklus osv), og så tenker jeg vektreduksjon resten av året.

Når det gjelder vektreduksjonen i seg selv, satser jeg på å bruke lang tid.

Jeg har også de siste 5 kg jeg skal ned, og jeg tenker at jeg er i mål til neste sommer.

Slik du holder på grenser mot ekstremisme etter mitt syn, og du gjør det mye vanskeligere for deg selv enn det behøver å være.

Anonymous poster hash: b7321...0a8

Men synes du ikke NESTE sommer for bare 5 kilo er vanvittig lenge? Det er jo en grunn til at man vil miste dem innen rimelig tid i alle fall.

Anonymous poster hash: cd597...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du ikke NESTE sommer for bare 5 kilo er vanvittig lenge? Det er jo en grunn til at man vil miste dem innen rimelig tid i alle fall.

Anonymous poster hash: cd597...f8b

Nei det synes jeg ikke, men det kommer jo an på årsaken til vektreduksjonen da.

Er målet utseende skjønner jeg at du vil at kiloene skal raskt av, men er målet helse er langsiktig tenkning langt bedre.

De siste kiloene forsvinner forhåpentligvis som et resultat av at jeg har fått en livsstil jeg ønsker å ha resten av livet, ikke som resultat av en kortvarig slankekur.

Å bruke et år på å oppnå noe som jeg ønsker å beholde de neste 40-50 årene er ikke lang tid for meg.

Jeg håper at en slik framgangsmåte gjør at jeg aldri behøver å tenke på vekt igjen.

Anonymous poster hash: b7321...0a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes jeg ikke, men det kommer jo an på årsaken til vektreduksjonen da.

Er målet utseende skjønner jeg at du vil at kiloene skal raskt av, men er målet helse er langsiktig tenkning langt bedre.

De siste kiloene forsvinner forhåpentligvis som et resultat av at jeg har fått en livsstil jeg ønsker å ha resten av livet, ikke som resultat av en kortvarig slankekur.

Å bruke et år på å oppnå noe som jeg ønsker å beholde de neste 40-50 årene er ikke lang tid for meg.

Jeg håper at en slik framgangsmåte gjør at jeg aldri behøver å tenke på vekt igjen.

Anonymous poster hash: b7321...0a8

Selvsagt vil de fleste beholde kiloene av, men 5 kilo på et år er jo et marginalt kalorinunderskudd per dag og de kiloene KAN forsvinne på halvparten av tiden, selv på helsemessig forsvarlig og sunt vis.

Poenget mitt var at hvis man ser for seg et år på såpass lite vekt bryr man seg egentlig ikke om de forsvinner eller ikke, og det er en helt annen situasjon enn noen som vil ned i vekt og har en grunn til det (helse eller utseende), hvilket er situasjonen mesteparten av menneskene registrert på fitnesspal er kostholdsforumet.

Anonymous poster hash: cd597...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som du er altfor streng med deg selv. Kan du ikke leve før du er tynn nok?

Når det bare er 5 kg som gjenstår til målet (som kanskje kan være for lavt, uansett? Det er jo naturlig å gå litt opp i vekt med alderen) ... så må du jo se ganske bra ut sånn du er nå.

Jeg ville gitt meg selv mer tid, innarbeidet gode vaner med tanke på mat og trening, og satset på at vekten vil justere seg selv med en sunn livsstil. Og med tid og tålmodighet.

Syns bare det høres litt trist ut, å være så opphengt i de 5 kiloene at det legger en demper på hele sommeren.

Ta vare på deg selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er altfor streng med deg selv. Kan du ikke leve før du er tynn nok?

Når det bare er 5 kg som gjenstår til målet (som kanskje kan være for lavt, uansett? Det er jo naturlig å gå litt opp i vekt med alderen) ... så må du jo se ganske bra ut sånn du er nå.

Jeg ville gitt meg selv mer tid, innarbeidet gode vaner med tanke på mat og trening, og satset på at vekten vil justere seg selv med en sunn livsstil. Og med tid og tålmodighet.

Syns bare det høres litt trist ut, å være så opphengt i de 5 kiloene at det legger en demper på hele sommeren.

Ta vare på deg selv :)

Det er bare den "mellomgrunnen" jeg synes er litt vanskelig.

Målet er jo å gå ned de siste kiloene, selv om det evt. tar tid. Så et visst kaloriunderskudd må jeg ha, men jeg vil selvsagt ikke sulte meg.

Poenget er at så lenge jeg legger meg litt under på kaloriene så er det et "offer", så det er ikke slik at jeg synes jeg kan leve avslappet og bra så lenge jeg vil litt ned. Og da tenker jeg på en måte at jeg kan gå enda litt lenger ned så jeg i det minste kan bli kvitt dem litt raskere og redusere hele vekttapsperioden, hvis du forstår? Enten skikkelig streng med seg selv en måned, eller halvstreng og halvglad i to måneder.

Jeg spiser allerede sunt og beveger meg og har alltid gjort det så det er ikke problemet, men med en "normal" livsstil bare vedlikeholder jeg, jeg går ikke ned. Så hvis jeg bare "senker skuldrene" endrer ingenting seg.

Jeg er bare så lei. De andre kiloene gikk veldig effektivt av.

Anonymous poster hash: cd597...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hva er høyde, alder og vekt? Det er naturlig at en veier litt mer som voksen enn som ungjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at hvis man ser for seg et år på såpass lite vekt bryr man seg egentlig ikke om de forsvinner eller ikke, og det er en helt annen situasjon enn noen som vil ned i vekt og har en grunn til det (helse eller utseende), hvilket er situasjonen mesteparten av menneskene registrert på fitnesspal er kostholdsforumet.

Anonymous poster hash: cd597...f8b

Du har rett. For meg er en sunn fettprosent viktigere enn vekten, og det er derfor jeg aksepterer en noe høyere vekt over lengre tid.

Men vedrørende din siste setning, jeg har en grunn til å måtte gå ned i vekt.

Jeg må ned 5 kg i fettvekt for å komme ned i sunn (men likevel i høyeste laget) fettprosent, så jeg har en helsemessig grunn, og er i samme situasjon som alle andre, selv om jeg velger en annen fremgangsmåte.

Anonymous poster hash: b7321...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Pass på at du ikke lever deg for mye inn i slankingen, virker nesten sånn på det du skriver. Det er både veien til å ha det kjipt mentalt og kan sikkert ende med spiseforstyrrelser.

2) Du må nesten bestemme deg for hva du vil mest. Ha et glass vin om kvelden eller gå ned i vekt. Det er snakk om å sanke seg til sommeren er over, det er ikke så veldig lenge til. Du klarer å holde deg unna vin inntil da? Og er det å drikke vin om kvelden "å leve" i motsetning til "å eksistere" eller er det trøstespising?

Nå skal ikke jeg si noe, jeg har rimelig kjipt liv selv, men dårlig tegn når man bare venter på at dagene skal gå over. Da bør man finne noe meningsfylt å finne dagene med(og det trenger selvsagt ikke være mat)

Sjekk motivasjonstaler på youtube

Ellers er jeg selv på slankern og lever omtrent bare på kyllingkjøttdeig og farris.



Anonymous poster hash: cdbb2...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...