Gå til innhold

Går ikke ned i vekt.. Hvordan knakk du koden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter så fælt med å gå ned i vekt, at jeg gir snart opp, flytter et sted hvor ingen kjenner meg og kan spise meg bælfeit..

Uansett hva jeg gjør så går jeg ikke ned i vekt, men bare jeg ser på mat fyker jeg opp.

Før var jeg slank og fin, og tenkte aldri på hva jeg spiste. Så, over natta, begynte jeg å legge på meg, og har ikke klart å gå ned.

Har slanket meg 3-4 år nå. Motivasjonen forsvinner gradvis.

Ketose fungerer, men det føles så ekstremt og er vanskelig å holde ved like.

Jeg tenker at kanskje styrketrening hadde vært lurt, men jeg er bare deppa og tom for motivasjon, så jeg klarer ikke å komme i gang :s

Dere andre som har slitt med å gå ned i vekt, hvordan knakk dere til slutt koden?

Anonymous poster hash: 1915c...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant ut at jeg hadde en stor infeksjon i magen som var årsaken til at jeg ikke gikk ned i vekt. Når den ble operert bort så gikk jeg gradvis nedover til jeg var der hvor jeg var før jeg este utover HELT uten å gjøre noe for det.



Anonymous poster hash: 109fe...714
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å gå ned i vekt nå, men har gjort det en gang før etter svangerskap. Det som funker for meg er å telle kalorier. Til å begynne med var jeg kjempenøye og registrerte alt jeg spiste, men nå vet jeg sånn noelunde hvor mye jeg skal spise. Hver kveld planla hva jeg skulle spise dagen etter, så spiste jeg akkurat det.

Trening synes jeg også både at var og er tiltak. Det jeg har funnet ut at hjelper mest for meg er å stå opp en time tidligere på morgenen, trene og være ferdig med det for dagen. Slipper å tenke på det utover ettermiddag/kveld å finne mange unnskyldninger for å slippe. Utfordringen her har vært at jeg ikke er en morgenfugl, men jammen føler men seg pigg etter en morgenøkt. Absolutt til å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske tung noen år tilbake, men har gradvis gått ned i vekt (over mange år). Det siste året begynte vekten å gå oppover igjen.

Jeg endret matvanene mine, jeg har hatt en lei tendens til å spise for mye søtt (melkesjokolade) og har slitt mye med oppblåsthet og treg mage. Jeg spiste rett og lett for dårlig. Spiser nå mye frukt, nøtter og grønnsaker, havregrøt og flerkornsbrød. Har tatt tid (snakk om måneder), men har gått ned noen kg. Har også fått mer energi enn tidligere, noe som gjør trening lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telle kalorier. Det er det eneste. Dersom man ikke teller, spiser man ofte mer enn man tror og forbrenner ikke like mye som man tror.

Dersom du sliter med motivasjonen, er det beste en moderat kaloriinntak, dvs. ikke sulte deg men like minus 500 kalorier per dag.



Anonymous poster hash: 26068...0d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt!! Jeg har selvsagt prøvd å telle kcal, det er jo første bud når det kommer til vektnedgang. Dette har ikke fungert av en eller annen merkelig grunn, og jeg vet at andre erfarer det samme. Har ligget helt nede på 1200kcal uten å gå ned i vekt, og lavere enn det nekter jeg å gå.

Jeg har også en fysisk krevende jobb, men jeg har heller ikke gått ned i vekt etter jeg startet i denne jobben. Kroppen min er tydeligvis ikke veldig lett å spille på lag med.... Jeg har hvertfall ikke klart å knekke koden enda, så derfor søker jeg råd hos andre som har hatt det samme problemet.

Takk for at dere tar dere tid til å svare meg altså, ikke meningen å virke utakknemlig!

Anonymous poster hash: 1915c...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med all respekt!! Jeg har selvsagt prøvd å telle kcal, det er jo første bud når det kommer til vektnedgang. Dette har ikke fungert av en eller annen merkelig grunn, og jeg vet at andre erfarer det samme. Har ligget helt nede på 1200kcal uten å gå ned i vekt, og lavere enn det nekter jeg å gå.

Jeg har også en fysisk krevende jobb, men jeg har heller ikke gått ned i vekt etter jeg startet i denne jobben. Kroppen min er tydeligvis ikke veldig lett å spille på lag med.... Jeg har hvertfall ikke klart å knekke koden enda, så derfor søker jeg råd hos andre som har hatt det samme problemet.

Takk for at dere tar dere tid til å svare meg altså, ikke meningen å virke utakknemlig!

Anonymous poster hash: 1915c...fa8

Du sier du har en fysisk krevende jobb, kan godt hende du har gått ned i fettprosent og opp i muskelmasse, så vektnåla kan godt stå stille grunnet det, fett tar opp et større volum enn muskler. Måler du også midjen og slikt? Det gir gjerne et bedre pekepinn på forandringer enn vekta.

Kanskje ta en tur til legen? Kan også være en medisinsk grunn til at du ikke går ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å telle kalorier, begynte å spise hver tredje til fjerde time, spise meg akkurat litt før mett, og videre begynte jeg med trening som gav høyere puls. Tidligere drev jeg aktivt med svømming, men det var som at kroppen var litt i dvale på det, svømte 2000 meter minimum tre ganger i uka, og vekta gikk heller opp enn ned.

Byttet til intervalltreningsjogg, kortere svømmeøkter og litt styrke.

Har ikke gått i noe LC / HF eller hva det heter. Min kost er vel, Lite karbs, mye fiber, ordentlig fett, ikke lettprodukter, proteinrike grønnsaker (bønner / linser osv) magert kjøtt og fet fisk.

Nå er jeg str 36/38 (i bukser) da jeg begynte var jeg str 44/46... (vekt aner jeg ikke)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ta en tur til legen. Det er sjelden det er umulig med vektnedgang, men det er fint å i hvert fall utelukke evt. helseproblemer.

- Bruk myfitnesspal for å logge kalorier.

- Bruk matvekt for all mat og målekopp for all drikke. Dersom du teller enheter er det lett å telle feil. Logg alt, fra melk i kaffen til tyggis.

- Legg deg på et daglig kaloriunderskudd på 500 kalorier. Dvs. hvis du forbrenner 1900 daglig, spis 1400.

- Dersom du legger inn trening, spis tilbake omtrent halvparten - da har du noe margin dersom du overberegenser hvor mye du har forbrent.

- Bruk både vekt og målebånd - du kan miste cm selv om vekten ikke forandrer seg.



Anonymous poster hash: 26068...0d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk heller ikke ned i vekt etter en veldig heftig antibiotikakur - vekten bare økte og økte - mye luftsmerter hadde jeg i magen og tydelig IBS. Nå - etter en "transplantasjon" av min mann - Så er magevondten borte, antydningen til diabetes vekke og vekta raser ned - 1 kg i uka uten å sulte, bare spise vanlig som tidligere.



Anonymous poster hash: 50ba2...e85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse helsemessige tingene som jeg har bidra til at det er vanskelig for meg å gå ned i vekt?

jeg har type 2 diabetes, PCOS, D-vitaminmangel



Anonymous poster hash: 38874...ce7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse helsemessige tingene som jeg har bidra til at det er vanskelig for meg å gå ned i vekt?

jeg har type 2 diabetes, PCOS, D-vitaminmangel

Anonymous poster hash: 38874...ce7

Ja det tror jeg faktisk at kan ha mye å si at du har diabetes og d vitaminmangel, da er kroppen din i ubalanse. Er mye med hormoner å gjøre også har jeg hørt. Dessuten blir kroppen vant til å være større, fordi den egentlig vil bare spise mer og mer fordi vi genetisk har vært vant til lengre sulteperioder mens nå er mat tilgjengelig overalt hele tiden. Men jeg er ikke lege altså. Dette har jeg bare lest i mat og helse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det tror jeg faktisk at kan ha mye å si at du har diabetes og d vitaminmangel, da er kroppen din i ubalanse. Er mye med hormoner å gjøre også har jeg hørt. Dessuten blir kroppen vant til å være større, fordi den egentlig vil bare spise mer og mer fordi vi genetisk har vært vant til lengre sulteperioder mens nå er mat tilgjengelig overalt hele tiden. Men jeg er ikke lege altså. Dette har jeg bare lest i mat og helse.

okei takk for svar. jeg er bare 22 år. var insulinresistent allerede som 7 åring da jeg tok sukker-stress-test hos legen og fikk diagnosen diabetes type 2 da jeg var 9 år.

Anonymous poster hash: 38874...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tom være hormoner fra vanlige ting som deodorant og såpe og shampo har jeg lest som påvirker hormonene hos oss mennesker, men hvis du har diabetes type 2 så er det vel ikke den med sprøyter?

Isåfall kan den behandles med faste og lavglykemisk diett trodde jeg. Men som sagt, jeg er ikke lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg hadde en stor infeksjon i magen som var årsaken til at jeg ikke gikk ned i vekt. Når den ble operert bort så gikk jeg gradvis nedover til jeg var der hvor jeg var før jeg este utover HELT uten å gjøre noe for det.

Anonymous poster hash: 109fe...714

Kan jeg spørre hva det var du hadde? Sliter mye med magen og går heller ikke ned et gram, så er det uutprøvde ting her så vil jeg gjerne forslå det for legen min.

Anonymous poster hash: bfc57...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk heller ikke ned i vekt etter en veldig heftig antibiotikakur - vekten bare økte og økte - mye luftsmerter hadde jeg i magen og tydelig IBS. Nå - etter en "transplantasjon" av min mann - Så er magevondten borte, antydningen til diabetes vekke og vekta raser ned - 1 kg i uka uten å sulte, bare spise vanlig som tidligere.

Anonymous poster hash: 50ba2...e85

Hva betyr det?

Anonymous poster hash: d885a...0e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utviklet en æsj-mentalitet til dårlig mat. Ser for meg hvor dårlig den maten er for kroppen, og hvordan hvert tygg er ekkelt for hele kroppen. Dårlig middager som hamburger og masse pomfri smakene begynte jeg å assosiere med at kroppen føler seg dårlig av det. At den gode smaken egentlig er en smak av noe dårlig.

Begynte også å bevisst legge bedre merke til når kroppen faktisk var mett. Før kunne jeg oerspise fordi noe var så godt, mens nå kjenner klarer jeg å stanse før jeg blir alt for mett.

Samtidig la jeg ekstra merke til hvor bra god, sunn mat kjennes for kroppen. Hvor mye lettere jeg følte meg og hvor mye mer energi jeg hadde.

Jeg begynte også å drikke mer kaffi og te hvor å stanse lysten på mat når jeg nettopp hadde spist. Uten sukker eller annet i, selvsagt. For meg personlig hjelper det å spise sjeldnere og mer, men jeg vet noen overspiser når de først spiser i de tilfellene. Jeg opplever at jeg har et mye større behov for å spise hele tiden dersom jeg har flere, små måltid. Dette har kanskje litt med aktivitetsnivå. Jeg trener ikke, så er ikke så mye næring kroppen min trenger hver dag.



Anonymous poster hash: c0278...feb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk heller ikke ned i vekt etter en veldig heftig antibiotikakur - vekten bare økte og økte - mye luftsmerter hadde jeg i magen og tydelig IBS. Nå - etter en "transplantasjon" av min mann - Så er magevondten borte, antydningen til diabetes vekke og vekta raser ned - 1 kg i uka uten å sulte, bare spise vanlig som tidligere.

Anonymous poster hash: 50ba2...e85

Transplantasjon? kan du forklare mer?

Anonymous poster hash: 82a99...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres sykt ut, men det hjalp enormt på det å bli singel! :fnise:
Styrer unna alt med hvetemel, men det er fordi jeg ikke tåler det.
Spiser meg akkurat passe mett, prøver å unngå å spise etter kl 20.00 i hverdagene.(Et knekkebrød eller to går greit.)

Har aldri potetgull eller slikt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...