Gå til innhold

Hvilken utdanning skal jeg velge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen har lyst til å komme med innspill og saklige meninger :) blir litt langt- håper noen orker å lese.

Jeg er 27 år og har ikke begynt på høyere utdanning enda. Mange årsaker til det, dere skal slippe å høre alle detaljer. Nå går jeg da voksenopplæringen for å få studiekompetanse, og jeg har ett barn på 2 år som jeg er "alenemor" til, dvs pappaen er i bildet og vi samarbeider godt.

For det første - hva tenker dere om at en på 28 (jeg vil være 28 neste høst når jeg tenker å begynne) skal begynne på en utdannelse? Jeg er redd jeg ikke vil være særlig attraktiv for arbeidsgivere siden jeg da vil være ganske "gammel" når studiene er ferdig. Jeg tenker at det likevel lønner seg å ta en utdannelse, men blir skeptisk når jeg leser om 23 åringer med mastergrad som sliter med å finne seg jobb/relevant jobb.

For det andre - hva slags utdannelse bør man ideelt satse på? Jeg er åpen for mye forskjellig, men er ikke særlig sterkt i realfag, jeg tar dessuten kun P matte, så er jo da noen studier jeg ikke kommer inn på (eller bør begynne på for den saks skyld). Jeg ønsker et yrke for man for det første er "sikret" jobb; altså en utdannelse i noe Norge har behov for, og hvor man har muligheter til å jobbe seg oppover f eks. Per idag jobber jeg i klesbutikk og har en timelønn på ca 180kr timen, så ønsker helst et yrke hvor man går opp i lønn fra dette slik at det skal være verdt det. Jeg har som sagt en barnefar som stiller opp mye og som har en stabil dagjobb, så jeg kan utdanne meg til noe hvor det er vanlig med kveldsjobbing f eks..

Har tenkt litt på disse studiene, men mange av dem er jo ikke akkurat utdanninger hvor det er lett å få seg jobb.

Eiendomsmegler (BI - men ikke så interessert, da jeg helst vil unngå skolepenger)

Statsvitenskap (her bør man vel helst ha mastergrad og jeg er usikker på om jeg bør gå 5 år, da vil jeg jo være 33 ved endt utdanning- dessuten er det et litt "tåkete" studie kanskje?)

Kriminologi (samme som over)

Barnevernspedagog (hvordan er lønnen her? Og arbeidsutsiktene per idag?)

Administrasjon - og organisasjonsvitenskap

Blir veldig glad for alle meninger og innspill, setter stor pris på saklige tilbakemeldinger!

Anonymous poster hash: 579e9...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å fortelle deg hva du bør utdanne deg som, når mann ikke kjenner deg og dine intresser, men ut i fra de utdannelsene dine, spriker du veldig i tema og yrkes retning.

I helse vesenet vil du alltid være sikret jobb, men der bør du være dedikert til jobben.

Uansett hva du velger, vil jeg anbefalle deg å velge en ytrkes retning som frister, ja dyre skoler som BI kan gi en økonomisk utfordring, men å studere en linje som ikke er like interresant som kanskje topp ønske, er både psykisk og fysisk påkjennende.
En høyskole utdanning er krevende, så det er bra du har en barnefar som stiller opp, men for å komme deg igjennom studiene med noe lunde gode karakterer, må du være oppriktig intresert i fagene.

Har du hørt med venner om hva de tenker? de kjenner deg og dine intresser og kan kanskje være til litt hjelp med å finne den rette utdanningen for deg.
Lykke til håper du fine en retning du kommer til å trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å fortelle deg hva du bør utdanne deg som, når mann ikke kjenner deg og dine intresser, men ut i fra de utdannelsene dine, spriker du veldig i tema og yrkes retning.

I helse vesenet vil du alltid være sikret jobb, men der bør du være dedikert til jobben.

Uansett hva du velger, vil jeg anbefalle deg å velge en ytrkes retning som frister, ja dyre skoler som BI kan gi en økonomisk utfordring, men å studere en linje som ikke er like interresant som kanskje topp ønske, er både psykisk og fysisk påkjennende.

En høyskole utdanning er krevende, så det er bra du har en barnefar som stiller opp, men for å komme deg igjennom studiene med noe lunde gode karakterer, må du være oppriktig intresert i fagene.

Har du hørt med venner om hva de tenker? de kjenner deg og dine intresser og kan kanskje være til litt hjelp med å finne den rette utdanningen for deg.

Lykke til håper du fine en retning du kommer til å trives med.

Tusen takk for innspill :) ja, har tenkt på mye forskjellig opp gjennom, så ser sikkert litt merkelig ut, hehe. Vil selvfølgelig studere noe jeg er interessert i, men ikke hvis det fører til at jeg utdanner meg til noe samfunnet egentlig ikke har bruk for og hvor jeg vil få problemer med å finne en relevant jobb.

Kriminologi høres spennende ut. Jeg viste ikke at kriminelle trengte utdannelse en gang.

Skulle virkelig ønske det fantes en slags regel om at hvis man ikke klarer å svare saklig, så slettes innleggene:s sykt kjedelig å lese et "svar" som dette..

Anonymous poster hash: 579e9...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle virkelig ønske det fantes en slags regel om at hvis man ikke klarer å svare saklig, så slettes innleggene:s sykt kjedelig å lese et "svar" som dette..

Det var bare en tørrvittig vits da, slapp av. Det går bra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har en mening om det andre jeg spør om her?:) som selv studerer f eks. Er det stor variasjon i alder eller er det 98% 20 åringer på høgskolen f eks?

TS

Anonymous poster hash: 579e9...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare en tørrvittig vits da, slapp av. Det går bra.

Jeg slapper veldig fint av, men syntes ikke vitsene dine er så hysterisk morsomme ;) så tenkte kanskje du evnt kunne lage en egen vitsetråd? På generell debatt f eks.

Anonymous poster hash: 579e9...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er åpen for så mye ulikt, hva med å undersøke hva det er mangler av i fremtiden? Så velger du ut fra det ( og interesser så klart), og sikrer deg jobb. Det dummeste du kan gjøre er å utdanne deg arbeidsledig.

Ja, det er stor variasjon i alder. Alt fra 19-50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleie/sosionom er nok bedre enn barnevernpedagog.

Sykepleiere er alltid garantert jobb. Barnepleier, men det er en yrkesfaglig utdanning tror jeg? Var det hvertfall

Førskolelærere får nesten alltid jobb

Anonymous poster hash: 5382a...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du interessert i kontorjobb; typ revisor? Eller jobb med mennesker typ sykepleier? Hvor i Norge befinner du deg? Regner med du ikke er flyttbar med et barn? Gjennomsnittsstudenten er faktisk 28 år, så ikke stress med alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør! Da er du sikret jobb. Sykepleier er også noe som søkes overalt :)

Har du fått med deg hvor mange ingeniører som blir permittert og oppsagt om dagen? Klart det går opp og ned, men slik det er nå er det ikke lett å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingeniør! Da er du sikret jobb. Sykepleier er også noe som søkes overalt :)

Det nevnes i hovedinnlegget at hun ikke er glad i realfag. Da er ikke ingeniør riktig studie / jobb.

Anonymous poster hash: f8637...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du interessert i kontorjobb; typ revisor? Eller jobb med mennesker typ sykepleier? Hvor i Norge befinner du deg? Regner med du ikke er flyttbar med et barn? Gjennomsnittsstudenten er faktisk 28 år, så ikke stress med alderen ;)

Egentlig begge, både kontor og mennesker. Har lest om omtrent alt som er av studier på UiO, HIOA og BI, men er jo en del studier som er uaktuelle pga realfag.. men klarer ikke finne ut av det. Syntes jeg leser noe negativt om alt, at det utdannes for mange innenfor ditt og datt og at det er vanskelig å få seg jobb med den og den utdannelsen :s blir helt forvirret i jungelen av studier..

Bor i Oslo. Far til barnet bor her og har jobb her, så ønsker å fortsette å bo her.

Men takk for alle svar:)

Anonymous poster hash: 579e9...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig begge, både kontor og mennesker. Har lest om omtrent alt som er av studier på UiO, HIOA og BI, men er jo en del studier som er uaktuelle pga realfag.. men klarer ikke finne ut av det. Syntes jeg leser noe negativt om alt, at det utdannes for mange innenfor ditt og datt og at det er vanskelig å få seg jobb med den og den utdannelsen :s blir helt forvirret i jungelen av studier..

Bor i Oslo. Far til barnet bor her og har jobb her, så ønsker å fortsette å bo her.

Men takk for alle svar:)

Anonymous poster hash: 579e9...b9c

Hvis du kunne tenke deg en "kjedelig kontorkobb" så ville jeg absolutt gått for dt fremfor sosionom, barnehagelærer, barneværnspedagog, sykepleier etc... bare fordi det er bedre betalt og det er mindre fysisk krevende (ikke turnus etc.). Men man burde jo absolutt ikke gjøre det om du ikke trives med det...

Hva med administrasjon og ledelse, arkiv og dokumentbehandling, økonimi og administrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er viktig for deg å være sikret jobb ville jeg sterkt vurdert sykepleier, barnehagelærer eller lærer.

Anonymous poster hash: bd0bb...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har en mening om det andre jeg spør om her?:) som selv studerer f eks. Er det stor variasjon i alder eller er det 98% 20 åringer på høgskolen f eks?

TS

Anonymous poster hash: 579e9...b9c

Da jeg studerte sykepleie var det stor variasjon i alderen til medstudenter, endel på min alder, men de fleste var nok enten i beg av 20-årene, eller godt voksne. Jeg var selv 27 da jeg var ferdig. Har og studert fag innen administrasjonsvitenskap på universitetet, og da var de fleste ganske unge, ikke eldre enn 24. Så det vil nok ofte avhenge av type studie, hvilken alder folk er i.

Hvis jeg var deg ville jeg spurt meg selv:

-er jeg veldig sosial, type at jeg må jobbe tett på andre mennesker hver dag?

-er jeg rastløs? Kjeder meg når jeg må sitte for mye i ro foran pc?

-er jeg en "lat" person?

-er jeg en som bekymrer meg og tar jobben med hjem?

Du som har barn bør tenke ekstra godt gjennom dette, siden hverdagen din allerede er krevende og du er enslig mor. Da vil også logistikk i forhold til jobb ha mye og si og, det er allerede tungt nok å jobbe f eks turnus uten barn, og med barn er du avhengig av at noen stiller opp for deg året rundt, avhengig av turnusen din!

Jeg har barn selv nå og vet hva jeg snakker om. Hadde jeg visst det jeg nå vet hadde jeg satset på en tyngre faglig utdannelse innen helse som ville gitt meg bedre arbeids- og lønnsbetingelser! Alle kan ikke gå den veien, men dersom man har interesse for og evner til å ta en tyngre utdannelse, så ville jeg anbefalt det.

Det jeg kan si om din "liste", er at å jobbe som barnevernspedagog er svært krevende psykisk, og du bør ikke være den bekymrede typen for å ha en slik jobb. Du kan jobbe mange steder, men da ofte vil det innebære turnus.

De fagene på universitetet som du lister opp vil ikke nødvendigvis føre til en spesifikk jobb, men mange klarer jo likevel å få en jobb innen offentlig forvaltning o.l. Er det der interessene dine og evnene dine ligger, så ville jeg faktisk valgt det, fremfor en skreddersydd utdannelse som fører til en krevende og slitsom jobb.

Anonymous poster hash: 3c1d9...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Hvis du er interessert i å bli f.eks sosionom, sykepleier eller lærer, så kan du jo gå til et sted hvor de jobber og høre om du får bli med og se på hva de gjør en dag da? Så lenge det lar seg gjøre da. For eksempel dra på en institusjon for rusomsorg og se om det passer for deg?

Skulle ønske jeg tok kontakt med en skole og gjorde litt mer research før jeg søke lærerutdanning, nå må jeg vente et år med å søke på noe annet :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevariasjon der jeg studerer, i alle fall. Jeg ville ikke bekymret meg for alderen i det hele tatt, jeg har folk som har bikket både 40 og 50 på mitt studium.



Anonymous poster hash: 0d940...941
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...