Gå til innhold

Jeg har så slitsom turnus ute i praksis. Regler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Ja, det var sånn jeg mente det :)

Ja, det er vel lov i den forstand at det er mange nok timer fra vakten slutter til jeg går på på nytt... Men det er uansett helt høl-i-hue synes jeg.

Jeg mener også at så lenge jeg er student og ikke får betalt for vaktene uansett, så burde jeg sluppet så dårlig turnus. (Jeg blir kasteball mellom ulike sykepleiere, så turnusen min følger ikke en annen sin turnus sånn som det bruker å være, men jeg har vakter på kryss og tvers av turnusen siden veilederen min er sykemeldt).

Når jeg er student så bør det legges til rette for et godt læringsmiljø, men jeg lærer ikke stort når jeg er i ønska grunnet søvnmangel.

Usj. Jobber tilnærmet 100% i praksis! i tilleg til innleveringer og annen pensumlesing! og har en 20-30% stilling ved siden av det igjen. Synes nesten det er umenneskelig med sååå mye praksis! Er det så mye stoff som det har vist seg å være i sykepleierutdanni gen, så burde de heller gjort den til 4årig.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Det er heller ikke uvanlig innen helsestudier. Har selv hatt halvårspraksis med 8-15:30-jobb fra mandag til fredag (dvs 37,5 timers uker, i utgangspunktet er det en halvtimes lunsj hver dag, men som student rekker man sjelden det), og i tillegg flere innleveringer, presentasjoner og drøssevis med arbeidskrav - samt at vi blir vurdert skriftlig flere ganger hver dag ;-)

Anonymous poster hash: d4750...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er turnusen, den får du neppe gjort noe med, men når du ikke får noe ut av praksis fordi du ikke har skikkelig praksislærer, må du først ta det opp med praksisstedet og hvis det ikke fører fram, må du ta det opp med praksisadministrasjonen på skolen din.



Anonymous poster hash: 88963...862
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke høre med jobben din om du kan søke om permisjon mens du er i praksis da? Jeg vet at noen på min jobb har gjort det.
Hvis du går andre året så burde du kanskje tenke på å trappe litt ned på stillingen din neste år, da det blir like mye oppgaver og praksis. Jeg har selv valgt å bare ha jobbhelg hver tredje helg, da jeg vet med meg selv at jeg ikke orker å jobbe hver andre helg mens jeg er i praksis. Og så tar jeg litt ekstra vakter de dagene jeg har mulighet til det.



Anonymous poster hash: bafc2...058
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette stemmer ikke. Det er ikke noe jeg må gjøre selv om jeg skal bli sykepleier. Er så ufattelig lei akkurat det argumentet, for det stemmer ikke. Og som ferdig utdannet så har man ikke enda en jobb ved siden av, heller ikke flere oppgaver i uken som skal leveres inn.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Når du er i praksis skal praksisen utgjøre 80% og studiedager 20%, gjør det ikke det må du ta det opp med skolen. Og det stemmer at du ikke må gjøre det som sykepleier, det er faktisk mye tyngre å JOBBE som sykepleier enn å være student i praksis. Ansvaret er betydelig større, i tillegg til at du må rekke alle oppgavene du som student ikke trenger å bry deg med eller delta i. Dessuten er sjansen for at du går i deltidsstlling og må ta det du får av ekstravakter ganske stor, og da kan du glede deg til alle drittvakter og dårlige kombinasjoner som ingen vil har. Du kan heller ikke sette deg ned med en vil-ikke holdning når du er uenig i turnus.

Noen uker?? Det er jo tilsammen et kallenderår.

Så heldige de har vært da, som er i en situasjon der de kan ta seg fri.

Jeg kan desverre ikke ta meg fri når det passer for meg, da jeg har en turnus jeg følger på jobben min. Kan du ta fri akkurat når du måtte ønske? Da vil jeg også ha jobb der hvertfall.

Og uten jobb blir jeg enten husløs eller tom for mat...

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Praksis er delt opp, og syns du det er strevsomt så kan du be sjefen din om å jobbe mer i perioder der du ikke er i praksis mot fri når du er i praksis. Jeg jobbet ca 30 % under hele studiet, og byttet kanskje en helg på tre år. Vilje og smidighet er gode stikkord å ta med seg, samt å snakke med sjefen sin hvis ting kolliderer og baller på seg. Og så motsier du deg selv når du her sier at du ikke kan bestemme selv når du vil jobbe, mens i sitatet over mener du at det er akkurat det du kan når du er ferdig.

Det hjelper ikke å suck it up hvis man blir utbrent av arbeidsmengden.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Igjen, det er mer krevende å jobbe som sykepleier i 100% stilling enn å være student. Kanskje du bør tenke over yrkesvalget?

Dette høres veldig rart ut. Har du ingen kontaktsykepleier? Det må da være mye mer hensiktsmessig.

Anonymous poster hash: b5cf2...fa7

Dette er det du burde være opptatt av, nemlig at du ikke går med en fast sykepleier, ikke hvordan turnusen er lag topp. Dette bør du ta opp med skolen, er kontakten sykemeldt må de finne en annen du kan gå sammen med. Læringskurven avhenger mer av fast sykepleier enn turnus.

Ja, jeg får ta det opp igjen. Læreren virker ikke å bry seg noe særlig.

Jeg kan ikke få fri i jobben min når jeg måtte ønske. Jeg har turnus å følge der også, og regningene er de samme uavhengig av praksis.

Jeg er ganske sikker på at jeg ville fått mere læringsutbytte hvis jeg hadde færre praksistimer, og en bedre turnus.

Anonymous poster hash: [ac=Full hash: 4eb5d64672162311e6c058224b50871a] 4eb5d...71a

Holdningen din er jo helt på trynet, færre praksistimer gir deg ikke mer læring. Du må evne å utnytte situasjonen. Det virker som om du skylder egen udugelighet på dårlig turnus. Holdningene dine i denne tråden sier at det heller er hos deg det sitter. Vil du har bedre praksis ber du om ny kontakt, klarer ikke skolen fikse det så spør du avdelingssykepleier. Læringsutbytte handler mye om egen innsats, initiativ og holdninger, du bør grave dypt i skuffen for å fremlegge noe bedre i praksis enn du gjør her inne.

Nå får jeg desverre ikke noe stort læringsutbytte når jeg går med ulike hver gang. De vet ikke hva jeg kan eller hva jeg trenger å jobbe mer med. Jeg dilter bare etter og måler blodtrykk. Ellers får jeg bare se på, siden ingen viltreng la meg ha noe selvstendig ansvar siden de ikke kan gå god for hva jeg kan.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Du må si hva du ønsker å jobbe med, spørre om å bli vist ting, vise det du kan. En som dilter etter med jeg-gidder-ikke og dette-suger holdning får selvfølgelig ikke gjøre noe selvstendig.

Ut fra denne tråden tror jeg egentlig at holdningene dine er et like stort problem som turnus, kontaktsykepleier, timetall, pensum, arbeidskrav og alle andre unnskyldninger du kommer frem med. Du har valgt et studie med mye praksis og samtidig pensum, men studiet er ikke verre enn andre studier, det er bare ulikt lagt opp. Du skal inn i et yrke der du ikke virker å ha tenkt over hva det vil si for deg fremover, og i tillegg fremviser du holdninger som en klar styrkkandidat. Det eneste som kan redde deg hvis du fortsetter slik er at ingen har sett deg nok til å stryke deg. Men det kommer heldigvis mange flere praksiser. Skjerpings!

Anonymous poster hash: fa55e...92c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre profesjonsstudenter, f.eks. lærerstudenter, er kjempemisunnelige på all praksisen dere sykepleierstudenter får. Så kanskje du burde tenkt på at du faktisk er heldig som får en praksisnær utdanning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 240 timer på en praksis som varte i 8-10 uker. Da kunne vi selv velge bort vakter som gikk over de 240 timene (vi fikk ikke lov til å ta bort siste uka f.eks.) Da tok jeg bort det meste av nattevakter.

Jeg jobber kun dag/kveld turnus, jeg hadde aldri tatt en jobb hvor jeg måtte jobbe tredelt turnus. Enten ren natt eller dag/kveld for min del. Men når man er student så har man lite valg. Siden du ikke har en fast veileder så kanskje du kan få gå mer dag/kveld? Hør med arbeidplasse.



Anonymous poster hash: 396db...72c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde fem måneder praksis. 8 t minimum hver dag, ofte opptil 12 timer.

I tillegg hadde vi mange oppgaver, logg som skulle skrives hver dag pluss veiledning.

Praksis er slitsomt og utrolig dårlig betalt, men sånn er det å være student.

Anonymous poster hash: 47863...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...