Gå til innhold

Jeg har så slitsom turnus ute i praksis. Regler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du kommentert på samme måte om det var en student i en annen utdanning som hadde klagd på krevende turnus/arbeidstid i praksis?

Og når hører du om andre turnusarbeidere som klager som denne gruppen?

Anonymous poster hash: a5348...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og når hører du om andre turnusarbeidere som klager som denne gruppen? Anonymous poster hash: a5348...448

Det var ikke det som var spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hva sier det deg da?

Forskning viser at turnusarbeid, og spesielt sykepleiere er mer utsatt for livsstilsykdommer grunnet lite søvn og ingen døgnrytme.

Jeg ville jo også trodd at samfunnet har best nytte av sykepleiere som har fått mest mulig ut av studiene, og ikke er helt i ørska gjennom all praksis..Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Og på tross av dette, så gikk du med overlegg inn for å utdanne deg innenfor feltet.....

Anonymous poster hash: a5348...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg av den oppfatning at man som student skal gjøre det man kan for å følge oppsatt arbeidstid nettopp fordi det er så mye man skal gjøre. I slike perioder må man jobbe mindre i deltidsjobben om det blir for slitsomt. Imidlertid beskriver du at du ikke følger en spesifikk veileder sin turnus, noe som kan bety at du i enkelte perioder følger en turnus som ingen andre på sykehuset jobber - av en grunn. Jeg ville snakket med praksisansvarlig og forhørt meg med skolen om dette er vanlig turnus for alle studenter - og om det faktisk er lovlig. Ellers ville jeg prøvd å kutte det du kan av deltidsjobb og slappe av det du kan på fritida. Og gå etter 7,5 time, hvis du ikke har ordentlig lunsjpause.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det som var spørsmålet.

Ja, jeg hadde det. Men vi klager ikke, vi har valgt det selv.

Anonymous poster hash: a5348...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig rart ut. Har du ingen kontaktsykepleier? Det må da være mye mer hensiktsmessig.



Anonymous poster hash: b5cf2...fa7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres da ut som helt vanlig turnus. Jeg har ofte kveldsvakt som er ferdig kl 22 f.eks og begynner på jobb kl 7.15 dagen etterpå i helgene jeg jobber. Jeg har også 100% jobb på dagtid og jobber 50-70% i helsevesenet utenom. Tror ikke det du holder på med er så mye verre.

Denne uka jobber jeg f.eks 100% i ekstrajobben også, så 200% totalt altså. Jeg har også hus, hjem og barn å ta meg av utenom. Jeg har jobbet slik i over 2 år nå.

Det er jo faktisk for de fleste at veldig mye av livet består av jobbing.

Anonymous poster hash: ea146...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Da jeg gikk på sykepleien fikk vi sette opp turnus selv, men vi ble oppmuntret til å følge kontaktsykepleier sine vakter. Vi slapp også unna med èn arbeidshelg og èn nattevakt.



Anonymous poster hash: b5cf2...fa7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg av den oppfatning at man som student skal gjøre det man kan for å følge oppsatt arbeidstid nettopp fordi det er så mye man skal gjøre. I slike perioder må man jobbe mindre i deltidsjobben om det blir for slitsomt. Imidlertid beskriver du at du ikke følger en spesifikk veileder sin turnus, noe som kan bety at du i enkelte perioder følger en turnus som ingen andre på sykehuset jobber - av en grunn. Jeg ville snakket med praksisansvarlig og forhørt meg med skolen om dette er vanlig turnus for alle studenter - og om det faktisk er lovlig. Ellers ville jeg prøvd å kutte det du kan av deltidsjobb og slappe av det du kan på fritida. Og gå etter 7,5 time, hvis du ikke har ordentlig lunsjpause.

Ja, jeg får ta det opp igjen. Læreren virker ikke å bry seg noe særlig.

Jeg kan ikke få fri i jobben min når jeg måtte ønske. Jeg har turnus å følge der også, og regningene er de samme uavhengig av praksis.

Jeg er ganske sikker på at jeg ville fått mere læringsutbytte hvis jeg hadde færre praksistimer, og en bedre turnus.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig rart ut. Har du ingen kontaktsykepleier? Det må da være mye mer hensiktsmessig. Anonymous poster hash: b5cf2...fa7

Kontaktsykepleieren er syk, så jeg blir plassert med forskjellige sykepleiere fra vakt til vakt.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde det. Men vi klager ikke, vi har valgt det selv. Anonymous poster hash: a5348...448

Nei vel. Så du mener at fordi at man har valgt et yrke så kan man ikke klage på ting som er negativt med det? Hvordan kan da forholdene noen gang bli bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på tross av dette, så gikk du med overlegg inn for å utdanne deg innenfor feltet.....Anonymous poster hash: a5348...448

....ja?

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke nødvendigvis slik at man må bytte døgnrytme 3 ganger i uken som sykepleier. Det skyldes dårlig ledelse, planlegging og surmagede ansatte som har jobbet der i hundre år og kun skal jobbe dag at noen blir trykt opp i en dritt turnus.. Det finnes mange gode turnuser feks fem dager med tidlig. 1 dag fri. Fem dager kveld 2 dager fri. 7 dager natt 7 dager fri. Det finnes mange løsninger. .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg får ta det opp igjen. Læreren virker ikke å bry seg noe særlig.

Jeg kan ikke få fri i jobben min når jeg måtte ønske. Jeg har turnus å følge der også, og regningene er de samme uavhengig av praksis.

Jeg er ganske sikker på at jeg ville fått mere læringsutbytte hvis jeg hadde færre praksistimer, og en bedre turnus.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Færre praksistimer, nei. Men bedre turnus, helt sikkert. Min erfaring er at studentene trenger alle de timene de har for å komme gjennom det de skal lære seg i løpet av en praksisperiode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færre praksistimer, nei. Men bedre turnus, helt sikkert. Min erfaring er at studentene trenger alle de timene de har for å komme gjennom det de skal lære seg i løpet av en praksisperiode.

Nå får jeg desverre ikke noe stort læringsutbytte når jeg går med ulike hver gang. De vet ikke hva jeg kan eller hva jeg trenger å jobbe mer med. Jeg dilter bare etter og måler blodtrykk. Ellers får jeg bare se på, siden ingen vil la meg ha noe selvstendig ansvar siden de ikke kan gå god for hva jeg kan.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg desverre ikke noe stort læringsutbytte når jeg går med ulike hver gang. De vet ikke hva jeg kan eller hva jeg trenger å jobbe mer med. Jeg dilter bare etter og måler blodtrykk. Ellers får jeg bare se på, siden ingen vil la meg ha noe selvstendig ansvar siden de ikke kan gå god for hva jeg kan.Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Poenget var at jeg får lite ut av denne praksisperioden uansett... Hadde jeg hatt mere tid etter praksis kunne jeg brukt mer tid på oppgaver og lesing, og vært mer forberedt og opplagt i praksis.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal ha 4 vakter i uken, men vi får ikke sammenhengende lunchpause (sitter ofte og spiser mens vi dokumenterer på pc) siden vi må sprette opp hvis det skjer noe vi skal være med på. Derfor blir arbeidsdagene 8timer og ikke 7,5.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Helsevesenet har betalt pause. Derfor har man faktisk ikke rett på tid til å spise.. Skher det noe er pasienten først, alltid

Anonymous poster hash: 2ef42...9ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet har betalt pause. Derfor har man faktisk ikke rett på tid til å spise.. Skher det noe er pasienten først, alltidAnonymous poster hash: 2ef42...9ef

Ikke over alt nei.

Men hva var poenget ditt? Du fikk med deg at jeg er student, og ikke en ansatt som får betalt?

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over alt nei.

Men hva var poenget ditt? Du fikk med deg at jeg er student, og ikke en ansatt som får betalt?

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Som student skal du følge de vaktene som er på arbeidsplassen. Sykepleierstudenter er det værste som kommer av studenter. Tror de kan alt, uten å gjøre noe og greier faktisk ingenting

Anonymous poster hash: 2ef42...9ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg desverre ikke noe stort læringsutbytte når jeg går med ulike hver gang. De vet ikke hva jeg kan eller hva jeg trenger å jobbe mer med. Jeg dilter bare etter og måler blodtrykk. Ellers får jeg bare se på, siden ingen vil la meg ha noe selvstendig ansvar siden de ikke kan gå god for hva jeg kan.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Da skjønner jeg det bedre. Syns du skal gå til skolen og be om at du får en fast veileder, hvis ikke er det lite poeng for deg å være i praksis. Det bør være praksisstedets ansvar i å rydde opp, men du må også si ifra klart og tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...