Gå til innhold

Hvorfor har ikke alle studenter høstferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har "høstferie", dvs undervisningsfri men med tunge oppgaver slik at vi egentlig må bruke langt mer tid på studiene enn ellers (går samfunnsøkonomi på uio). Har studert noe annet tidligere og da fikk vi fri fra noen forelesninger, andre ikke. Forskjellen da var jo bare at de fagene vi fikk fri hadde forelesning en uke lenger før jul enn de fagene som ikke hadde fri. Antall undervisningstimer er jo det samme uansett. Personlig er jeg glad i å ha slike uker der jeg kan vie all tiden til selvstudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går grunnskolelærer, og vi fikk høstferie i 2 fag ifjor, men ikke i hovedfaget mitt... Alle andre hovedfag fikk. I år har vi ikke høstferie, utenom fag hvor lærerne har tatt seg den friheten (ingen av mine fag). Mens vinterferien, jo der har vi studieuke! Forstå logikken den som kan, jeg hadde syns det var mye bedre å ha studieuke om høsten enn 1-2 mnd etter juleferien.

Anonymous poster hash: a3dfc...fa7

Det er faktisk ganske logisk. Vårsemesteret er mye lenger enn høstsemesteret. 5 mnd opp mot 4 mnd. Det er vel ikke nok uker om høsten til å komme gjennom den oppsatte forelesningsplanen og samtidig sette opp en uke undervisningsfri. Påskeferien er bare en uke, så har man som regel minst fortsatt 3 uker ekstra om våren, enn om høsten.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null høstferie her. Har forstått det som at at KHiO praktiserer høstferie, men der har de til gjengjeld veldig lange dager. Om de ikke har endret på det siden sist jeg kjente noen som gikk der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske logisk. Vårsemesteret er mye lenger enn høstsemesteret. 5 mnd opp mot 4 mnd. Det er vel ikke nok uker om høsten til å komme gjennom den oppsatte forelesningsplanen og samtidig sette opp en uke undervisningsfri. Påskeferien er bare en uke, så har man som regel minst fortsatt 3 uker ekstra om våren, enn om høsten.

Å, jeg hadde aldri tenkt på det slik. Tenkte bare det var dumt, for 4 mnd uten ferie er litt kjedelig når man har ferie annenhver måned i vårsemesteret, men da skjønner jeg det bedre :)

Anonymous poster hash: a3dfc...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle veldig gjerne hatt, om ikke en hel uke, så i hvert fall en halv uke fri fra undervisning og oppgaver. Det som også irriterer er at noen av emnene tar høstferie, samtidig som noen ikke tar det og har oppgaver. Det betyr jo at jeg i én uke har halv studiebelastning, men fortsatt må bli værende for å få med meg forelesning og gjøre oppgaver, uavhenigig av om andre fag har "høstferie" eller ikke. Skal også sies at et av de fagene jeg har har "forelesningsfri" denne uken, men fortsatt innleveringsfrist for gruppeoppgave på fredag. Jeg bor 8 timer hjemmefra, og er derfor ingen vits i å dra hjem for én dag. (UiO).



Anonymous poster hash: 67dfd...d48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på lærerutdanning i Oslo, og har ikke høstferie. Og siden de har lagt eksamen til 2. og 5. januar har jeg i praksis ikke juleferie heller. :(

Anonymous poster hash: d576f...03b

Dersom du går lærerutdanning, får du vel ferie på lik linje med elevene uansett? Elevene pleier vel å ha 3-4 ukers juleferie.

Anonymous poster hash: 67dfd...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg studerte på UMB/ NMBU var det alltid uoffisiell høstferie fordi de fleste foreleserne stakk på fjellet for å gå på elgjakt. Helsløvt og lite profesjonelt opplegg.

Anonymous poster hash: a3d36...e12

Bryr meg ikke om hva foreleserne gjør, så lenge jeg selv får en ukes fri. Føler at hjernen min er overopphetet nå på høsten, mens på vårparten er det ferier og forelesningsfri absolutt hele tiden. De kunne absolutt fordelt det litt bedre. Ville heller gått en uke ekstra på våren, enn å jobbe hver uke frem til jul uten en pause.

Anonymous poster hash: 67dfd...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg hadde aldri tenkt på det slik. Tenkte bare det var dumt, for 4 mnd uten ferie er litt kjedelig når man har ferie annenhver måned i vårsemesteret, men da skjønner jeg det bedre :)

Anonymous poster hash: a3dfc...fa7

Jepp, det blir jo slik når semestrene er lagt opp slik. Alternativt kunne vi jo ha starta med semesteret en uke før og hatt en uke mindre sommerferie, men spørsmålet er om vi egentlig vil det. Synest egentlig vi har det ganske greitt. Er jo ganske mange utenlandske semestre der en starter semesteret nå i oktober og risikerer å måtte lese til eksamen i juleferien. Jeg er bare så glad for at vi (de aller fleste iallfall) kan ta juleferie med god samvittighet og stort sett slippe å tenke på pensum i det hele tatt. Juleferiene føles alltid så bra etter 4 intense mnd med studier. :)

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går lærerutdanning, får du vel ferie på lik linje med elevene uansett? Elevene pleier vel å ha 3-4 ukers juleferie.

Anonymous poster hash: 67dfd...d48

Hva, hvilken skole gikk du på? Gjennom hele grunnskolen og vgs var juleferien alltid på 1,5-2 uker for meg (typ 21. desember t.o.m. 1. januar, e.l.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på UiT og her sier facebooksiden at det er høstferie denne uken. Det er nok tilfellet for noen studieretninger, men hos oss har vi exphil og seminarer hver dag :)

Men hos oss er det kun exphil som er obligatorisk, noe som vil si at vi egentlig kan ta oss høstferie når vi vil :)

EDIT: Og juleferie får vi den 4. desember, så jeg klager absolutt ikke.

Endret av Sarah Dee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer også ved UiT, og vi holder det gående til og med 19. desember. Ingen høstferie heller, det hører grunn- og videregående skole til.



Anonymous poster hash: 527a7...3c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får skikkelig lang juleferie, jeg. Siste eksamen er 8. desember, og begynner ikke på skolen igjen før 5. januar..., nesten er måned fri :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke ferie, med mindre du er så heldig at du ikke har midtveiseksamen. De fleste fagene tar fri under midtveisuken slik at det ikke skal gå utover de som har eksamen. Dett gjelder ikke masterfagene dog, men det er så og si ingen av de som har midtveis heller.

Går på MN-UiO



Anonymous poster hash: 15b3d...b36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde "høstferie" da jeg studerte ved HF på NTNU, men ikke da jeg gikk PPU (påbygg til lærer) ved UiO, så teorien om at lærerstudenter alltid har høstferie og ingen andre studier har stemmer i alle fall ikke. :) Det er vel heller ikke sånn at et studie er lettere eller mer useriøst bare fordi man har et opphold i forelesningene - det dårligste kriteriet jeg hittil har hørt for hva som skiller klinten fra hveten i alle fall. Ofte er det jo sånn at disse ukene legges inn fordi forelesere også er forskere og dermed benytter muligheten til å f.eks. reise i forbindelse med dette.

På én side synes jeg det er helt greit at universitetet ryddet en felles uke til dette slik at vi som studenter slapp å ha undervisningsfri i fag 1 den ene uka, og i fag 2 en annen uke fordi foreleser har andre forpliktelser, men samtidig så merket jeg forskjell på fag som gikk på høst og vår. I vårfagene rakk vi gjennom større deler av pensum gjennom forelesningene og fikk samtidig mer tid til oppsummering. Jeg skulle gjerne sett at universitetene startet med undervisning tidligere på høsten. Har aldri skjønt greia med at vi på enkelte fagområder hadde opp til tre måneders sommerferie for så å knapt rekke tre-fire måneder med undervisning før eksamen. Praktisk i forhold til jobb og å tjene penger, men samtidig så tenker jeg at det ikke er så veldig rart at mange av de største universitetene sliter med at folk dropper ut eller ikke fullfører gradene sine i tide. For mange er det nok en veldig demotiverende faktor at det er så lite undervisning. Det blir nok lett til at mange får et urealistisk forhold til at de faktisk studerer 100% når de har så mye "fritid".



Anonymous poster hash: 5a354...bd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går lærerutdanning, får du vel ferie på lik linje med elevene uansett? Elevene pleier vel å ha 3-4 ukers juleferie.

Anonymous poster hash: 67dfd...d48

Hvorfor i all verden verden skulle jeg få det under utdanning? Utenom de få ukene vi er i praksis, ca seks uker i året, har vi ingenting med skolene å gjøre.

Anonymous poster hash: d576f...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Under mitt studie la foreleserene opp undervisningsprogrammet slik at vi hadde "høstferie" i noen av fagene...



Anonymous poster hash: 39d96...b73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg underviser har ikke studentene høstferie. De har bare ti timer forelesning i uken, og da er det rett og slett ikke rom for en hel uke fri. Vi har forelesninger/eksamen helt til 19 desember, og begynner på igjen helt i begynnelsen av januar og holder det gående til slutten av juni.



Anonymous poster hash: fda14...f45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også går lektor og vi har ikke høstferie nei. Vi har studieuke. Mange reiser vekk ja, også forelsesere. Men vi har også tre semesteroppgaver med deadline til mandegen etter studieuken, så det er jo lagt opp til at det faktisk skal være studieuke.

Anonymous poster hash: 7c0ba...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...