Gå til innhold

Konfirmanter som bruker joggebukse i barnedåp


#Sunrise

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Så du mener at folk skal kjøpe seg nye klær for å gå i kirka?

Om du ser etter i feks 17 maitog, vil du se at ungdommene har dongerisæggebukser og hettegensre, det er det nye "anstendig"

Jeg syntes Kamikatze oppsummerte de ganske bra. Ikke driv å døm andre etter hvordan de er kledd.

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

Alle har vel nøytrale klær de kan bruke i slike anledninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle har vel nøytrale klær de kan bruke i slike anledninger.

Det tror jeg faktisk ikke. Det er dress som de fikk til jula det året de var 12, eller sægg.

At de kan heise buksa opp er en annen sak (det mener jeg ungene kan gjøre uansett om de er i kirken eller ikke)

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Eg går sånn i kirka, ikkje i barnedåp men eg gidder ikkje å kle meg i anna...

"Gidder ikke". Har du bare lassisklær? Har du ikke vanlige jeans og skjorter/gensere? Det er ingen som sier du skal komme stripyntet.

Endret av Arabella
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

"Gidder ikke". Har du bare lassisklær? Har du ikke vanlige jeans og skjorter/gensere? Det er ingen som sier du skal komme stripyntet.

Jo men joggebukse er meir behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke påtvinge andre respekt for en tilfeldig religion. Men når disse ungdommene først har valgt å konfirmere seg så ville det vel vært naturlig å bry seg litt og følge normene i kirken? I voksen alder prøver jeg så langt jeg kan å unngå hele religionen, men som barn ble jeg da alltid opplært til at man kler seg litt pent når man går i kirken. Driter man i kirken og dens normer, så kan man jo drite i å konfirmere seg også.



Anonymous poster hash: 120a0...2c9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke påtvinge andre respekt for en tilfeldig religion. Men når disse ungdommene først har valgt å konfirmere seg så ville det vel vært naturlig å bry seg litt og følge normene i kirken? I voksen alder prøver jeg så langt jeg kan å unngå hele religionen, men som barn ble jeg da alltid opplært til at man kler seg litt pent når man går i kirken. Driter man i kirken og dens normer, så kan man jo drite i å konfirmere seg også.

Anonymous poster hash: 120a0...2c9

Ja enig med deg i det, men det er igrunnen en annen diskusjon.

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle kleskodeksen deres legges til grunn, ville Jesus også bli pent nødt til å holde seg utenfor kirka...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Skulle kleskodeksen deres legges til grunn, ville Jesus også bli pent nødt til å holde seg utenfor kirka...

På Jesu tid gikk menn i kjortler. Det kan vel ikke akkurat sammenlignes med joggebukser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål om saggingen kommer ovenfra eller nedenfra, det. Dessuten var kjortler datidens hettegensere. :jepp:

Takk for at du tok poenget... :lur:

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus sa vel et og annet om at alle var velkomne i guds hus, så jeg tipper han hadde gitt beng i kleskoder også.



Anonymous poster hash: 2ea43...443
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungene er kledd slik i kirken er det foreldrene det er noe galt med. Man passer da på at ungen ikke kommer dassene i kirken i joggisen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Bare et spørsmål om saggingen kommer ovenfra eller nedenfra, det. Dessuten var kjortler datidens hettegensere. :jepp:

Takk for at du tok poenget... :lur:

Kjortler var den tidens klesdrakt, for både kvinner og menn. Vi som lever idag, kan velge og vrake i det uendelige hva vi kan kle oss i, alt etter hva som er passende for anledningen. Her er det heller snakk om valgets kvaler :).

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den andre siden så er vel kirken åpen for alle?



Anonymous poster hash: 5ee1d...fbf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er utmeldt av statskirken, skremmer det meg litt at noen nærmest ønsker å ekskludere andre fra gudstjenesten fordi kulissene i deres drømmeverden blir mindre pompøse. Mange av disse bruker aldri kirken, annet enn ved bryllup, dåp, komfirmasjoner og begravelser. Enkelte får med seg den tradisjonelle julegudstjenesten også, men der stopper det. Kirken brukes ofte her som en ren dekorasjon, fordi det blir pompøst og høytidelig.

En kirke er et bygg som har som primæroppgave å sørge for at alle som ønsker det skal få høre guds ord. Akkurat som når folk flokket seg rundt Jesus. Bare uten å bli klissvåte når det regner, eller forfryse seg vinterstid. Respekten sitter mellom ørene. Den beror ikke på om du har joggebukse eller dressbukse på. Hvordan kan du forholde deg til din gud, når du kan få deg til å dømme andre uverdig til å søke dennes nærvær? Har du sjekket at han er OK med det, eller? Hvor i bibelen er det Jesus sier:"Gå bort og slask aldri mer?"

Endret av Kamikatze
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guds hus er for alle, ja. Den er for rik og for fattig. Men nå er det ikke snakk om at ungdommene er for fattige til å dra på seg ei dongeribukse, det er snakk om at de ikke GIDDER. Det blir noe ganske annet.



Anonymous poster hash: d12b4...ae6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jørild

Jeg forstår ikke hvorfor man skal pynte seg (eventuelt kle seg nøytralt) i kirken. Man er der for å høre Guds ord, ikke for å gå manekeng.

For foreldrene burde forkuset være hos dåpsbarnet og Gud, ikke hos ungdommen på bakerste benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går man ikke i kirka med joggebukse. Forskjellige steder og anledninger har sine kleskoder. Det er heller ingen som krever at man skal komme stivpyntet i kirken. Du går ikke på kontorjobben din i joggebukse og hettegenser, du går ikke i bryllup i treningsklær, du tar ikke på deg dress på afterski og du går ikke på skolen i bunad. Å lære sånn ca hvordan man kler seg passende til forskjellige anledninger bør være en del av vanlig barneoppdragelse. Det er nok ganske typisk at ungdommer ikke GIDDER å ta på seg noe annet. Men da får foreldrene si at jo, det skal du GIDDE. Og så, når de blir eldre, skjønner de poenget med å kle seg nogenlunde passende til forskjellige anledninger. Det er mye ungdommer ikke gidder, men som de må gjøre eller finne seg i likevel.



Anonymous poster hash: 0c816...6c7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guds hus er for alle, ja. Den er for rik og for fattig. Men nå er det ikke snakk om at ungdommene er for fattige til å dra på seg ei dongeribukse, det er snakk om at de ikke GIDDER. Det blir noe ganske annet.

Du skal vel ikke behøve å reise mange tiårene tilbake før dongeribenklær var uhørt under gudstjenesten også. :opplyser:

Det er bare dette i bergprekenen med at man ikke skal dømme, for en må selv stå til doms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Hvis konfirmanten var barnet mitt hadde jeg bedt henne hatt på seg noe ordentlig. Hadde ikke startet krig om hun nektet, men jeg velger å tro at jeg hadde klart å oppdra henne til å skjønne at til enkelte anledninger så passer det ikke med joggebukse.

Hadde det vært barnet mitt sin dåp, hadde jeg ikke lagt merke til hva de andre har på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...