Gå til innhold

Tips atopisk eksem og kulde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dere sikker på at det er kulda som gjør eksemen verre, og ikke kuldekremen? Det har i det siste vært en del skriving om at kuldekrem ikke er bra for huden. Ser i allefall at våre unger blir verre både av kuldekrem og solkrem. Så vi bruker kun kuldekrem når det er veldig kaldt ( -10 her ved kysten) og passer ellers på å smøre ofte med fet krem. Adermakremen virker fint for å forebygge og stoppe begynnende utbrudd hos oss, når vi smører flere ganger om dagen. Har ellesr god erfaring med den kremen på brun glasskrukke, A-crem Denne kan også brukes som kuldekrem. Og denne tåler våre barn.

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere sikker på at det er kulda som gjør eksemen verre, og ikke kuldekremen? Det har i det siste vært en del skriving om at kuldekrem ikke er bra for huden. Ser i allefall at våre unger blir verre både av kuldekrem og solkrem. Så vi bruker kun kuldekrem når det er veldig kaldt ( -10 her ved kysten) og passer ellers på å smøre ofte med fet krem. Adermakremen virker fint for å forebygge og stoppe begynnende utbrudd hos oss, når vi smører flere ganger om dagen. Har ellesr god erfaring med den kremen på brun glasskrukke, A-crem Denne kan også brukes som kuldekrem. Og denne tåler våre barn.

Jeg tålte heller ikke kuldekrem når jeg var liten.

Anonymous poster hash: 6ce59...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at dere bruker Avene kuldekrem, den kremen tåler ikke våre barn, jeg tror den kan være årsak til utbruddet deres. Smør heller ofte med fet krem og bruk kun kuldekrem når det er veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var litt trege med kuldekrem så eksemen kom flere dager før vi begynte å smøre, så nei eksemen er ikke skapt av kuldekremen :) Men hydrokortisonen fungerer dårlig så kanskje kuldekremen er skylden i det? Venter en stund mellom når vi smører de. Og bruker ikke kuldekrem når det er plussgrader, er flere minus nå for tiden.

Leste en plass for en stund siden at noen tåler ikke A-krem. Tror man bare må prøve seg frem fordi noen tåler det ene og noen ikke.

TS

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ettåring som har atopisk eksem og nå som det "endelig" har blitt vinter så har eksemen blusset veldig opp. Vi smører hver morgen og kveld med A-Derma som egentlig fungerer veldig bra, han har lenge knapt hatt eksem. I det siste har vi smurt med kuldekremen Avene om morgenen ca 30 min før vi leverer han i barnehagen. Men eksemen har bare blitt verre, nå er et område så ille at vi begynte med hydrokortison i går. Han har en kuldekrem i barnehagen men de smører han ikke daglig (tror de smører sjeldent eller ikke i det hele tatt) da de glemmer det og kommer på det rett før de skal ut men da er det for sent siden den må smøres på en stund før, kan skjønne det med 10 unger på avdelingen. Men burde vi kreve at barnehagen smører med kuldekremen pga eksemen? Eller holder det med å smøre kuldekrem om morgenen?

Ellers tips? Andre kremer? Helst som kan kjøpes på apotek og ikke nettbutikk.Anonymous poster hash: bb182...057

A-derme inneholder for mye tull for den sarte huden til en 1-åring, ts. Har du lest innholdslisten? Jeg ville ikke smurt den på min hud, for å si det slik.

Uansett (å velge å fortsette er frivillig): smør aldri vannbassert krem på huden før barnet skal ut. A-derma er vannbassert, så den må enten ha trukket helt inn eller vaskes av før barnet går ut. Står "vann" eller "aqua" på innholdslisten så skal kremen ikke smøret på siste timen før en går ut. Punktum. I verste fall får barnets hud frostskader.

Anonymous poster hash: 610cb...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Avene inneholder parafin, som ikke skal smøres på babyhud.

Jeg foreslår en hudlege til barnet. Hvem enn som har gitt dere velmenende råd tidligere har helt tydelig ikke hatt den fjerneste anelse om hudhelse.

A-krem som du foreslår er en ok-ish billigkrem. Men igjen: vannbassert så den kan ikke smøres før en går ut i minusgrader.

Hydrokortison bryter ned hudens egen barriere, så om du bruker den mer enn 2-3 dager (det er ikke anbefalt å bruke over tid) i vinterhalvåret eller ved soleksponering: sørg for at barnets hud der det er innsmurt ikke på noe tidspunkt er eksponert for verken kulde, vind, skitt eller direkte sol.

Anonymous poster hash: 610cb...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkerlig at "alle" apotek anbefaler A-derma til en ettåring med atopisk eksem viss det skal være så ille. Å lese innholdsfortegnelsen er som å lese gresk for meg, er sånn med alle kremer. Skjønner aqua, parfyme ol enkle ting.

Har aldri smurt ungen med krem med vann rett før vi har gått ut døra, når det er under 5 pluss grader.

Men takk for tips!

TS

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på kremer som skal forebygge atopisk eksem, og rene kuldekremer som skal forebygge FORFRYSNING. Hvis det bare er under 5 grader pluss, og barnet får tørr og rød hud i kaldt vær, forebygg med fet fuktighetskrem. Men det hjelper ikke mot atopisk eksem å smøre ungen inn med kuldekrem, det kan gjøre vondt verre. I nullvær med vind, vil ikke vann i en vanlig krem fryse og gi kuldeskader, men huden trenger tilført fuktighet.

Og så er det igjen forskjell på eksem og eksem, for eksempel allergiutløst, da må man finne ut hva som trigger, og om det er en krem, må man jo prøve seg fram. Men alle som har eksem, reagerer ikke på kremer. Det ksan være mat, parfyme, støvallergi, annet. Og det kan være ren atopisk eksem uten årsak/allergi, som blir forverret ved kulde, og det kan være kuldeutløst.

Er barnet plaget, oppsøk hudlege/spesialist. Vi opplevde at verken fastlege eller lege på helsestasjon kunne nok om dette, og de anbefalte i hytt og vær.

Ps: har veldig god erfaring med A-derma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på kremer som skal forebygge atopisk eksem, og rene kuldekremer som skal forebygge FORFRYSNING. Hvis det bare er under 5 grader pluss, og barnet får tørr og rød hud i kaldt vær, forebygg med fet fuktighetskrem. Men det hjelper ikke mot atopisk eksem å smøre ungen inn med kuldekrem, det kan gjøre vondt verre. I nullvær med vind, vil ikke vann i en vanlig krem fryse og gi kuldeskader, men huden trenger tilført fuktighet.

Og så er det igjen forskjell på eksem og eksem, for eksempel allergiutløst, da må man finne ut hva som trigger, og om det er en krem, må man jo prøve seg fram. Men alle som har eksem, reagerer ikke på kremer. Det ksan være mat, parfyme, støvallergi, annet. Og det kan være ren atopisk eksem uten årsak/allergi, som blir forverret ved kulde, og det kan være kuldeutløst.

Er barnet plaget, oppsøk hudlege/spesialist. Vi opplevde at verken fastlege eller lege på helsestasjon kunne nok om dette, og de anbefalte i hytt og vær.

Ps: har veldig god erfaring med A-derma.

Vi smører ikke bare med kuldekrem, kuldekrem er for når han skal ut, er bare minus her nå for tiden. Tenker å prøve Locobase som flere her anbefaler, iallfall nå som det er eksem på han. Er ikke allergieksem nå, vet hva han tåler og ikke tåler. Har selvfølgelig satt meg inn i dette siden det dreier seg om min sønn :) Men det med kulden er litt vanskelig syns jeg. Nå har han tatt juleferie fra barnehagen i 2 uker og kommer ikke til å være like mye ute disse ukene, så håper på en bedring! Takk for svar

____

Dere som bruker Locobase, er det denne dere bruker? http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/Locobase-Fet-Krem-100-g/PID-862136.aspx

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Inotyol? Vet ikke ift kulde, men den har vært en vidundersalve på barn vet jeg... Ift eksem..

Anonymous poster hash: 2832c...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi smører ikke bare med kuldekrem, kuldekrem er for når han skal ut, er bare minus her nå for tiden. Tenker å prøve Locobase som flere her anbefaler, iallfall nå som det er eksem på han. Er ikke allergieksem nå, vet hva han tåler og ikke tåler. Har selvfølgelig satt meg inn i dette siden det dreier seg om min sønn :) Men det med kulden er litt vanskelig syns jeg. Nå har han tatt juleferie fra barnehagen i 2 uker og kommer ikke til å være like mye ute disse ukene, så håper på en bedring! Takk for svar

____

Dere som bruker Locobase, er det denne dere bruker? http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/Locobase-Fet-Krem-100-g/PID-862136.aspx

Anonymous poster hash: bb182...057

Det er det merket vi bruker, men vi har en som er fetere for meget tørr hud

Anonymous poster hash: 6ce59...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS jeg tror det ville vært bra for både deg og eksembarnet om dere fikk en henvisning til en hudlege for smøreveiledning.

Om barnet er nok plaget nå til å få behandlingsreise innvilget til Valle Marina på Gran Canaria tviler jeg på. Men dette er noe du kan ha i bakhode og evt. Spørre om hos fastlege eller hudlege. Der er en stor del av opplegfet å lære å smøre riktig.

Så på Vitusapotek at der var noe som het "smøredagbok", men hadde ikke tid til å plukke den ned og se hva den inneholdt.

Men smøring er en lite kunst å finne ut av. Nåde med hva som passer huden og hvilke prosedyrer som passer huden best.

Vet ikke om astma og allergiforbundet har likemenn på dette området, men likemenn pleier være til god hjelp.

utrolig nok i ren deserasjon smurte jeg meg med vasselin i går kveld og våknet med mye bedre hud på hendene i dag. I dag kan jeg bøye fingrene uten at huden sprekker. Kanskje et knep å prøve fremfor mye annet?

Anonymous poster hash: 196a8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS jeg tror det ville vært bra for både deg og eksembarnet om dere fikk en henvisning til en hudlege for smøreveiledning.

Om barnet er nok plaget nå til å få behandlingsreise innvilget til Valle Marina på Gran Canaria tviler jeg på. Men dette er noe du kan ha i bakhode og evt. Spørre om hos fastlege eller hudlege. Der er en stor del av opplegfet å lære å smøre riktig.

Så på Vitusapotek at der var noe som het "smøredagbok", men hadde ikke tid til å plukke den ned og se hva den inneholdt.

Men smøring er en lite kunst å finne ut av. Nåde med hva som passer huden og hvilke prosedyrer som passer huden best.

Vet ikke om astma og allergiforbundet har likemenn på dette området, men likemenn pleier være til god hjelp.

utrolig nok i ren deserasjon smurte jeg meg med vasselin i går kveld og våknet med mye bedre hud på hendene i dag. I dag kan jeg bøye fingrene uten at huden sprekker. Kanskje et knep å prøve fremfor mye annet?

Anonymous poster hash: 196a8...863

Takk for tips :) Huden hans er faktisk mye bedre nå, han er langt fra den som er hardest rammet så tviler for at vi hadde fått en henvisning til noen hudlege, iallefall ikke fått time fort. Hehe sydentur er noe vi i hvert fall ikke hadde fått! Før han fikk utbrudd for ikke så lenge siden så hadde han ikke hatt utbrudd siden i vår, så er ikke hardt rammet heldigvis :)

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå har vi brukt Locobase repair i noen dager og eksemen er mye verre :( Kan være tilfeldig men vet ikke, han har vært lite ute i helga, kun ut og inn av bilen og hus. Er nøye med å ikke smøre rett før vi går ut med han siden det er vann i den. Bruker den samme kuldekremen men har kjøpt Ceridal i dag, ikke prøvd ennå.

Andre som har reagert på Locobase?

TS



Anonymous poster hash: bb182...057
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du og alle andre trenger er UTROLIG SALVE!!!!!! sverger at den er gull+sølv+ diamantverdt!!

:D funker på alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du og alle andre trenger er UTROLIG SALVE!!!!!! sverger at den er gull+sølv+ diamantverdt!!

:D funker på alt :D

Har du atopisk eksem?

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Babyen min på snart 6 Mnd har det. Og tro meg, jeg bruker den salven på alt! Smører gommene hennes, leppene mine, smører brystvortene mine hver gang jeg får sopp ( fullammer), bleieutlett, kvise, brannsår, you name it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, les gjerne kommentarer på Facebook siden dems :) søk utrolig salve på google så får du mer info :)

Sender masse trøste klemmer <3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke den locobasen du linket til, men locobase LPL.

Men den blandes med kortisonkrem etter instruks fra hudlege.

Anonymous poster hash: 61448...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...