Gå til innhold

Tips atopisk eksem og kulde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøv heller ceridal kuldekrem. Den inneholder heller ikke parfyme som kan irritere huden.

Ja den må jeg kjøpe, takk!

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør fordi jeg ikke har peiling: hjelper kuldekrem?

Til friske unger er det ikke anbefalt å bruke, kremen forhindrer huden i å puste.

Hvordan ville det fungert om barnehagen kun hadde en fet krem de smurte når det kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldekrem er ikke alltid bra, har brukt mye Ceridal på hendene før. Nå reagerer jeg på den.

Spørsmålet er jo om det er nødvendig fordi det er 10 minus ute, eller om det er noen få pluss. Ved plusgrader er det ok å smøre før han går ut og evt etter at han kommer inn igjen.

Det viktigste er å få barnehagen til å smøre og smøre, med rene hender.

Anonymous poster hash: 196a8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør fordi jeg ikke har peiling: hjelper kuldekrem?

Til friske unger er det ikke anbefalt å bruke, kremen forhindrer huden i å puste.

Hvordan ville det fungert om barnehagen kun hadde en fet krem de smurte når det kommer inn?

Kuldekremer er laget for å puste, og beskytte ute i kulden, ikke etterpå. Å forebygge atopisk eksem er ganske viktig så det ikke blir en betennelse i huden. Er ikke sånn at man bør la eksemen komme og så smøre på med fet krem. Da er det mindre sjanse for å noen sinne bli kvitt eksemen, så forebygging er viktig :) Men kommer eksemen så smører man med fet krem ja.

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ettåring som har atopisk eksem og nå som det "endelig" har blitt vinter så har eksemen blusset veldig opp. Vi smører hver morgen og kveld med A-Derma som egentlig fungerer veldig bra, han har lenge knapt hatt eksem. I det siste har vi smurt med kuldekremen Avene om morgenen ca 30 min før vi leverer han i barnehagen. Men eksemen har bare blitt verre, nå er et område så ille at vi begynte med hydrokortison i går. Han har en kuldekrem i barnehagen men de smører han ikke daglig (tror de smører sjeldent eller ikke i det hele tatt) da de glemmer det og kommer på det rett før de skal ut men da er det for sent siden den må smøres på en stund før, kan skjønne det med 10 unger på avdelingen. Men burde vi kreve at barnehagen smører med kuldekremen pga eksemen? Eller holder det med å smøre kuldekrem om morgenen?

Ellers tips? Andre kremer? Helst som kan kjøpes på apotek og ikke nettbutikk.

Anonymous poster hash: bb182...057

Jeg bruker Locobase for å forebygge, syns den er det beste. Gir mye fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter her med det nyeste NAAF bladet. Her står det at Canoderm krem er den eneste fuktighetskremen som får ny godkjent på indikasjon ved bruk på atopisk hud.

Den skal forebygge nye tilbakefall og forlenger den eksemfrie perioden.

Jeg har aldri prøvd den. Den inneholder karbamid, noe jeg erfaringsmessig vet at svir på sår hud og derfor styrer unna. Det står og at legen kan søke refusjon av utgifter.

Kanskje noen andre har erfaring med den her inne?

Anonymous poster hash: 196a8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke bruk A-Dermakrem på små barn.

Dette er en krem det er vel kjent at kan gi og bidra til utvikling av allergi.

Anonymous poster hash: 196a8...863

Velkjent, har du en link eller kilde? Vår meget dyktige hudlege har anbefalt A-derma til begge våre atopiske barn (babyer), og den fungerer supert. Har bare hørt godt om den fra andre også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkjent, har du en link eller kilde? Vår meget dyktige hudlege har anbefalt A-derma til begge våre atopiske barn (babyer), og den fungerer supert. Har bare hørt godt om den fra andre også.

Tipper personen blander sammen med a-krem som inneholder peanøttolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper for meg i kulda er å være tildekket. Så i ansiktet er det jo veldig vanskelig. Jeg går med skjerfet over munnen når jeg går til og fra jobb for å dekke til, men det får jo ikke barnet ditt gjort.



Anonymous poster hash: 61448...d19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har atopisk eksem i ca 30 år nå, og prövd absolutt alt som pröves kan.

Fikk tips om å test3 ringblomstsalve (så naturlig som bare mulig, noen ferdigsalver er tilsatt mye shit), og det funker spot on hver gang.

Jeg klarer ikke leve uten den salven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde samme problemet. Skikkelig ille eksem, som også blusset mye

opp i kulde. Det første vi gjorde var å ha en samtale med barnehage om at de måtte

smøre han mye oftere med kuldekrem enn de gjorde andre barn, fordi han begynte

å reagere på kulde og fikk stygg eksem allerede ved -2 grader. De tok dette seriøst,

og hang en stor lapp på skapet hans hvor de skrev at han skulle smøres hver gang

han gikk ut, og ofte, slik at alle som var innom avdelingen skulle være klar over dette.

Satte stor pris på dette, særlig ved vikarer og sykdom.

For det første så brukte vi Avene kuldekrem for sensitiv hud. Er det den du bruker?

Den for sensitiv hud er best. Ceridal fungerte ikke i det hele tatt på han.

Anbefaler også å bruke Avene fuktighetskrem for sensitiv hud. Denne gir mye fukt

uten å svi på eksemet.

Han har også fått Locoid (kortisonkrem) på resept fra legen, denne fungerte best av

alle de kremer med kortison vi har prøvd. Men skal ikke brukes lenge av gangen.

Uten denne hadde han nok i perioder vært ille. Men vi forsøker å ikke bruke dette

for mye. Han har da eksem i ansiktet og på hender.

En annen ting som har hjulpet han, var noe jeg bare prøvde ut på egen hånd.

Linda Johansen TLC Daily Moisturiser og Linda Johansen TLC recovery mask.

Er eksemen ille, og han er svært tørr, så smører jeg på daily moisturiser på

morgenen, men legger på ett TYKT lag recovery mask på kvelden, som jeg

lar trekke inn i huden hans, smører inn før han skal sove, og denne er som ett

mirakel på huden hans. Det var helt tilfeldig at jeg prøvde det, men dette har

fungert bedre enn noe annet. Og han er nå nesten helt eksemfri, da jeg smører

han med disse produktene med en gang jeg ser antydning til eksem. Og vi har

faktisk ikke behøvd å bruke Locoid på mange måneder. Verdt ett forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter brukte mye locobase repair og det hjalp bra.hun tålter ikke A-derma.det svidde når jeg brukte det på henne og eksem bluste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte aderma exomega før vi var hos barnelege. Der fikk vi beskjed om at den ikke var egnet og at vi skulle velge en med karbamid.

Nå bruker vi canoderm og merker forbedring. Har ikke reagert på noe svie selv om hodebunnen var helt oppskrapet før vi startet.

Vi fikk en smøreplan hvor vi skulle smøre med kortison om nødvendig om morningen på eksemområder vente 10 minutter og smøre canoderm på hele kroppen.

Smøre hele kroppen med canoderm til middag.

Oljebad til kvelds med 0,5 desiliter olje.

Stod en liste med godkjente oljer også. Vi bruker Naf badeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje barnehagen kan passe litt ekstra på at han ikke er våt rundt munn? Så det ofte da jeg jobbet i barnehage. Har du testet den som heter Aco? Har litt eksem selv og den var mye bedre enn aderma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velkjent, har du en link eller kilde? Vår meget dyktige hudlege har anbefalt A-derma til begge våre atopiske barn (babyer), og den fungerer supert. Har bare hørt godt om den fra andre også.

Begge kremmene også den som er nevnt under med peanøttolje er gjenganger i medlemsbladet til naaf. Der får jeg ikke lagt til noe link.

Anonymous poster hash: 196a8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge kremmene også den som er nevnt under med peanøttolje er gjenganger i medlemsbladet til naaf. Der får jeg ikke lagt til noe link.

Anonymous poster hash: 196a8...863

Ok. Jeg fant ingen ting seriøst da jeg søkte. Men det at det forverrer gjelder sikkert bare noen. Vi ble fulgt opp av denne hudlegen hver tredje uke når barna var nyfødt, og prøvde ut forskjellige kremer, så da gir den ikke slikt utslag hos mine, tvert i mot. Det varierer sikkert, hva som er utløsende. Andre leger har sagt andre ting (legen på helsestasjon, fastleger, legevaktleger), så vi har bestemt oss for å kun høre på hudlegen og følge hans anbefalinger. Utrolig mye forskjellige "faglige" råd man får her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har eksem i armhulene som blusser opp med ujevne mellomrom. Smører med aloe lips fra Forever og det roer det ned over natten. Kløen forsvinner og.

Smører propolis i ansiktet som kuldekrem. Den er fantastisk god!

Dette er kremer basert på aloe vera (kun innergel) så den veldig pleiende og god!

Endret av Illicitus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Vi smører med kuldekrem om morgenen, nesten en time før vi drar ut døra, men kjøpte i går en som kan smøres med og gå rett ut etterpå. Den skal barnehagen få i dag, for pratet med ped.leder og sa at de MÅ smøre han, f.eks nå er det -2 ute.

Noen som vet hvor ofte de må smøres med kuldekrem? Vi smører i 7-tia og barnehagen går ut ca kl 9, er det nødvendig å smøre igjen da?

TS

Anonymous poster hash: bb182...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...