Gå til innhold

Barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har termin i desember og må snart tenke på å søke permisjon. Jeg klarer ikke helt finne ut om hvor mye permisjon jeg skal ta ut....

Så, hvor mange mnd var ditt barn da det startet i barnehagen tidlig? Blir 9 mnd for tidlig? Har en mann som ikke har sikker jobb fremover og derfor er farspermisjonen veldig usikker den oxo... Derfor vurderer jeg den korte varianten av permisjon og full lønn i x-antall mnd. Hakke helt satt meg inn i alt dette ennå men... Greit å begynne å tenke litt på hva jeg vil og bør og slikt.

Anonymous poster hash: a4030...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er vel mer om du får barnehageplass til neste høst? De som er født før 1. September har fortrinnsrett.

Anonymous poster hash: f6892...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort nærmest hva som helst for å hindre at mitt barn begynte i barnehage allerede ved ni måneder. Det gjør man bare hvis man virkelig ikke har noe valg. Velg den lange permisjonen, så får far søke jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barnehager har vel grense på 10 mnd?

Mitt var 10 mnd, men det var kun fordi jeg ikke kunne takke nei og risikere å måtte vente 9 mnd på plass (pga studier og jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Husk på at du ikke har krav på barnehageplass når barnet er født i desember. Så jeg ville hørt hvordan mulighetene for plass er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg hadde gjort alt for å unngå å sende et barn på ni måneder i barnehage. Det var tøft nok ved 15 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo ikke rett på plass før høsten 2017. Hvis jeg var deg hadde jeg valgt 80 prosent lønn for å være hjemme lengst mulig, spart masse nå og når du er i permisjon, og så levd på oppsparte midler pluss kontantstøtte mellom permisjonsslutt og barnehagestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 mnd hadde vært altfor tidlig for oss. Jenta vår begynner (etter planen) ved 14 mnd, skulle gjerne ventet til 18 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken komune du bor i, men noen steder er det mulig å få plass midt i året. Min er født i slutten av november og begynte i bhgen i januar året etter. Jeg tok ut perm med 100% lønn og tok deretter ulønnet fra juli-november. Mannen var hjemme i november og desember og ungen begynte i bhgen etterpå.

Synes det var helt greit å sende en 13 mnd i bhgen. Innkjøringa gikk fint, han skjønte nok ikke greia :P

Jeg ville sjekka muligheten for å få plass midt i året. Er enig i at 9 mnd er tidlig. Stor forskjell på en på 9 mnd og en på 13 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår begynte da han var 11 mnd,det var ikke noe problem.har jobbet som førskolelærer selv og den yngste jeg har hatt i bhg var ved start 6 mnd,så er nok ingen grense som noen over sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde desemberbarn, og vi var kjempeheldige og fikk plass fra

1. aug året etter, men hun begynte ikke i bhg før 1. oktober. Hun var da nesten 10 måneder.

Ingen ønskelig situasjon og hun skulle gjerne fått vært hjemme lengre, men grunnet studier (manglet en del praksis som jeg ikke fikk tatt fordi jeg var gravid) hadde vi ikke noe valg. Jeg hadde det helt grusomt og mener selv den dag i dag at 10 mnd er for tidlig - men har man ikke noe valg, så har man faktisk ikke det.

Som pedagogisk leder selv vil jeg på det sterkeste anbefale å søke barnet i en barnehage som har småbarnsavdeling dersom det skal begynne tidlig, ettersom dagene der er roligere (som regel) enn på aldersblandet avdeling, og dermed en mer skånsom overgang for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det er absolutt ingen ønsklighet, og at retten for barnehageplass ikke er der før høst 2017 vet jeg.

Her finnes det et par barnehager med småbarnsavdelinger fra 8 mnd faktisk... Synes selv det er alt for tidlig! Men av og te når har man rett og slett ingen valg, jobber turnus osv.. Men seff skal se hva man får te.

Å si mannen skal søke jobb er nå lettere sagt enn gjort, særlig når det er det eneste han har drevet på med siste året 🙈 det er faktisk ikke alle steder man kan steppe opp og få jobb på dagen. Ikke der hvor alt av bedrifter nedbemanner og du må konkurrere mor svært mange andre. Desverre....

Jeg kommer uansett til å søke barnehageplass fra januar 2017. De tar inn da også her :) krysse fingrene og håpe på det beste! ☺️☺️

Anonymous poster hash: a4030...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville søkt om å starte senere på året, er du heldig så er det kanskje noen som kun skal gå der et par mnd i høst også får du plassen. Eller enda heldigere betale for plassen selv om du har barnet hjemme. Jeg jobbet i barnehage en gang i Trondheim, der begynte barnet i november/desember. Gikk ikke 5 dager i uka men skulle trappe opp da han kun var 9-10 mnd

Anonymous poster hash: 23954...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettåringer har ikke noe i en barnehage å gjøre. Har man ikke økonomi til å være hjemme til barnet blir litt større bør man vente med å få barn.

 

En studie viser at barn på 1 år, som begynner i barnehage i august har forhøyet stresshormon så lenge som til desember!

 

De aller fleste vil vel sitt eget barn det beste, derfor er jeg forundret over de som sender unger rundt året i barnehage.

 

http://www.tv2.no/a/5309201



Anonymous poster hash: 46c09...9e6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettåringer har ikke noe i en barnehage å gjøre. Har man ikke økonomi til å være hjemme til barnet blir litt større bør man vente med å få barn.

En studie viser at barn på 1 år, som begynner i barnehage i august har forhøyet stresshormon så lenge som til desember!

De aller fleste vil vel sitt eget barn det beste, derfor er jeg forundret over de som sender unger rundt året i barnehage.

http://www.tv2.no/a/5309201

Anonymous poster hash: 46c09...9e6

Hva med de som ikke har et valg?

Anonymous poster hash: 0c2e9...7e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

meg over her igjen....

 

Det er også merkelig at disse "super-høne-mødrene" som samsover, bysser i søvn, er sykelig opptatt av tilknytning osv. ikke har noen skrupler med å sende denne ungen som de har hatt limt på brystet de siste 12 månedene i barnehage.....



Anonymous poster hash: 46c09...9e6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med de som ikke har et valg?

Anonymous poster hash: 0c2e9...7e5

Det er noe som heter prevensjon. Bruk det frem til dere har råd til å sette barnets behov før deres egne.

Anonymous poster hash: 46c09...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter prevensjon. Bruk det frem til dere har råd til å sette barnets behov før deres egne.

Anonymous poster hash: 46c09...9e6

Jeg ble alenemor etter at barnefar døde brått da barnet var 3 mnd. Jeg hadde studier og jobb å gå tilbake til. Hadde ikke noe valg enn å sende mini i barnehagen

Anonymous poster hash: 0c2e9...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ettåringer har ikke noe i en barnehage å gjøre. Har man ikke økonomi til å være hjemme til barnet blir litt større bør man vente med å få barn.

 

En studie viser at barn på 1 år, som begynner i barnehage i august har forhøyet stresshormon så lenge som til desember!

 

De aller fleste vil vel sitt eget barn det beste, derfor er jeg forundret over de som sender unger rundt året i barnehage.

 

http://www.tv2.no/a/5309201

Anonymous poster hash: 46c09...9e6

 

 

Dette syns jeg var litt drøyt. Å påstå at folk ikke vil sitt barn det beste selv om de er nødt

til å sende i barnehage tidligere enn hva noen mener er bra. Jeg var hjemme i 2 år med

min første, og i 9 mnd med den andre. Skulle gjerne vært lengre hjemme med den minste

også, men det gikk ikke. Vil ikke dermed si at jeg ikke ønsker min minste like mye godt som

førstefødte barnet, jeg hadde bare ikke samme muligheten da.

Anonymous poster hash: 6beb5...fe2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettåringer har ikke noe i en barnehage å gjøre. Har man ikke økonomi til å være hjemme til barnet blir litt større bør man vente med å få barn.

En studie viser at barn på 1 år, som begynner i barnehage i august har forhøyet stresshormon så lenge som til desember!

De aller fleste vil vel sitt eget barn det beste, derfor er jeg forundret over de som sender unger rundt året i barnehage.

http://www.tv2.no/a/5309201

Anonymous poster hash: 46c09...9e6

Som jeg selv skrev over, så er jeg pedagogisk leder - ergo en treårig utdannelse med praksis, eksamener og en bachelor for å få tittelen førskolærer!

Jeg mener at barn under 1 år ikke har vondt av å være i barnehage, men de har det ikke bedre i barnehage enn hjemme (men mindre spesielle årsaker foreligger) når de er så små.

Ikke alle barn er resultater av et planlagt prosjekt godt kalkluert inn i budsjetter for 10 år fremover. Prevensjon er ikke 100% sikkert, og skulle man da være så (u)heldig å bli gravid på et tidspunkt hvor det vil bli nødvendig å sende poden i barnehagen som 10-11mnd gammel - skal man da, i dine øyne, velge abort for å skåne barnet fra tidlig start i barnehagen?

Vi tar imot barna med åpne armer og gjør hva vi kan for at de skal ha det bra. Vi bysser og bærer, gir flaske om ønskelig, lar barnet ha sutt og andre overgangsobjekter dersom det er behov for det.

Barnehagen er ikke et slikt galehus som enhver forelder bør ha dårlig samvittighet for å forlate sin snart-1-åring i hver morgen.

Skal foreldre være lengre hjemme med sine barn, må også foreldrepengene eller andre støtteordninger justeres slik at flere får råd til det. For vår del, selv med to gode inntekter, vil det være klin umulig å gå et par måneder ulønnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...