Gå til innhold

Det mest ubrukelige evt. beste babyutstyret


Gjest Sjokoladebolle

Anbefalte innlegg

Bomkjøp

- Flexibath (hadde klart oss med en vanlig badebalje til billigere penge).

Vi kjøpte også flexibath, brukt på finn.no, og er veldig fornøyd! Men vi har nesten ingen lagringsplass på badet, og har ikke hatt mulighet til å "gjemme bort" en vanlig balje. :) Det er supert for folk som har liten leilighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom på det største bomkjøpet!

Kjøpte Flexibath når han var 5 mnder å det var ikke så lurt :P

Han var jo like lang som badekaret og kan ikke sitte heller enda,så det er den jeg angrer mest på at jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere bomkjøp:

Ergo bæresele - fikk aldri helt til å bruke den

bæresjal - det er en skikkelig tolmodighetsprøve! Ingenting for meg altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste kjøp:

- Vogn

- Babybjørn Bæresele

- Babycall

- Babybjørn vippestol

- Lekegrind

- Vogn til å feste bilsetet på.

- Stellebord

- Bilstol

Kunne klart oss godt uten:

- Ammepute (Ble ikke brukt)

- Vugge (Babyen ville ikke ligge i den, så var veldig bortkastede penger)

- Avent plastbeholdere til å fryse melken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Jeg ser at mange her sier at ammepute er unødvendig. Er det fordi dere endte opp med å ikke amme noe særlig, eller fordi dere greide fint å amme uten?

Jeg er selv gravid og har snakket med flere venninner som har barn, og mitt inntrykk er at mange mener at ammeputen har vært uvurderlig.

Jeg er bare i uke 13 foreløpig, så jeg har ikke begynt å handle inn noe som helst enda, men, som TS, prøver også jeg å skaffe meg en oversikt allerede nå over hva som er nødvendig å ha på plass av utstyr før den lille kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange her sier at ammepute er unødvendig. Er det fordi dere endte opp med å ikke amme noe særlig, eller fordi dere greide fint å amme uten?

Jeg er selv gravid og har snakket med flere venninner som har barn, og mitt inntrykk er at mange mener at ammeputen har vært uvurderlig.

jeg brukte ammepute i starten, men skjønte snart at jeg like gjerne kunne bruke en vanlig sofapute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet masse, men likte aldri puta, litt stor og passet liksom ikke. Men jeg er sikker på at mange liker ammepute, så kanskje dere kan prøve hos noen før dere kjøper, for jeg kjenner mange som ikke har brukt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange her sier at ammepute er unødvendig. Er det fordi dere endte opp med å ikke amme noe særlig, eller fordi dere greide fint å amme uten?

Jeg er selv gravid og har snakket med flere venninner som har barn, og mitt inntrykk er at mange mener at ammeputen har vært uvurderlig.

Jeg er bare i uke 13 foreløpig, så jeg har ikke begynt å handle inn noe som helst enda, men, som TS, prøver også jeg å skaffe meg en oversikt allerede nå over hva som er nødvendig å ha på plass av utstyr før den lille kommer!

Vi har ammepute, og vil ikke påstå at var et bomkjøp, men ikke akkurat det beste kjøpet vi har kjøpt heller.

Vi kjøpte det når jeg bare var 16 uker på vei, fordi jeg fikk bekkenløsning veldig tidlig. Det var utrolig godt å ligge med en ammepute mellom knærne og anklene.

Jeg bruker ikke ammeputa så mye når jeg ammer, men av og til. Ammeputa brukes mer på å ha på knærne, og at datteren vår ligger enten oppå den, eller støtter henne på en eller annen måte, sånn at hun ikke detter av fanget vårt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Takk for svar ang. ammepute, da tror jeg konklusjonen blir at det er en av de tingene vi kan vente med til etter at babyen er født og vi ser om vi faktisk trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang. ammepute, da tror jeg konklusjonen blir at det er en av de tingene vi kan vente med til etter at babyen er født og vi ser om vi faktisk trenger det :)

Det gjorde vi, og endte med at jeg slet med ammingen, stablet i vei på hodeputer og sofaputer og babydyner og gud vet hva, savnet ammeputene fra sykehuset og helsestasjonen sånn at jeg sendte mannen ut med klar beskjed om å kjøpe en god ammepute. Det kostet 700 kr, og er velbrukte penger, men kunne nok fått tak i myye billigere brukt om det ikke ble så akutt.

Angående bæresjal, som ble beskrevet som tålmodighetsprøve lenger oppe: Jeg syntes bare det var litt kav å få på første gangene. Etter det har det gått som en lek, og blir lettere og lettere. Krever mer tålmodighet å få vogna inn og ut av liten bil faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange her sier at ammepute er unødvendig. Er det fordi dere endte opp med å ikke amme noe særlig, eller fordi dere greide fint å amme uten?

Jeg er selv gravid og har snakket med flere venninner som har barn, og mitt inntrykk er at mange mener at ammeputen har vært uvurderlig.

Jeg er bare i uke 13 foreløpig, så jeg har ikke begynt å handle inn noe som helst enda, men, som TS, prøver også jeg å skaffe meg en oversikt allerede nå over hva som er nødvendig å ha på plass av utstyr før den lille kommer!

Kan bare svare for meg selv, jeg ammer fortsatt (hun er 16 mnd), men den ammeputen jeg kjøpte fungerte ikke for meg. Jeg prøvde en på sykehuset som fungerte helt utmerket. Så etter min lille erfaring, så er det store forskjeller på de ulike ammeputene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde vi, og endte med at jeg slet med ammingen, stablet i vei på hodeputer og sofaputer og babydyner og gud vet hva, savnet ammeputene fra sykehuset og helsestasjonen sånn at jeg sendte mannen ut med klar beskjed om å kjøpe en god ammepute. Det kostet 700 kr, og er velbrukte penger, men kunne nok fått tak i myye billigere brukt om det ikke ble så akutt.

Angående bæresjal, som ble beskrevet som tålmodighetsprøve lenger oppe: Jeg syntes bare det var litt kav å få på første gangene. Etter det har det gått som en lek, og blir lettere og lettere. Krever mer tålmodighet å få vogna inn og ut av liten bil faktisk.

Jeg syns også (elastisk) bæresjal var veldig greit og raskt å få på, etter å ha gjort det et par ganger. Jeg var forberedt på at det skulle ta mer tid å få dreisen på. Men nå studerte vi en video på youtube som forklarte dette grundig, før vi forsøkte selv.

Jeg har aldri savnet ammepute. Jeg stabler to sofaputer under den ene armen og legger en i fanget. Fungerer utmerket, syns jeg. I tillegg ville jeg irritert meg over å måtte ha en stor ammepute framme, siden vi ikke har så stor leilighet (hater ting som slenger rundt omkring, og ville ikke hatt egnet sted å gjemme den bort, som ikke krevde innsats å lete fram hver gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også (elastisk) bæresjal var veldig greit og raskt å få på, etter å ha gjort det et par ganger. Jeg var forberedt på at det skulle ta mer tid å få dreisen på. Men nå studerte vi en video på youtube som forklarte dette grundig, før vi forsøkte selv.

Jeg har aldri savnet ammepute. Jeg stabler to sofaputer under den ene armen og legger en i fanget. Fungerer utmerket, syns jeg. I tillegg ville jeg irritert meg over å måtte ha en stor ammepute framme, siden vi ikke har så stor leilighet (hater ting som slenger rundt omkring, og ville ikke hatt egnet sted å gjemme den bort, som ikke krevde innsats å lete fram hver gang).

Hvorfor gjemme bort ammeputa da? Den er god å ligge på om kvelden, støtte under slitne føtter... ah... :sjenert: Ellers er den fin å bruke som støtte under ungen, som beskyttelseskant etc. Jeg har virkelig elsket ammeputa mi og brukt den MYE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var ammeputa helt uunnværlig - kjøpte en rimelig på KID - funka bra ;) (tror den kosta 130,- eller noe sånt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det er mulig å ha så sprikende erfaringer! Dette blir du neppe klokere av ts. Her er mine erfaringer:

Beste kjøp:

- Lekegrind (veldig trygt å legge babyen oppi hvis en har dyr eller eldre søsken, men babyen hadde nok ligget på gulvet om dyr/andre barn ikke hadde vært et "problem")

- ulltøy (jenta mi blir utrolig klam og kald i bomull, men mange blir klam i ull. Umulig å si hvilken baby du får)

- Voksi Urban pose (veldig deilig, praktisk, fin og regulerer temperaturen godt!)

- Baby bjørn vippestol (babyen sitter godt i den)

- Ikea Antilop matstol (billig, stabil og praktisk)

Verste kjøp:

- Ergo bæresele (babyen liker ikke å ligge i den)

- Avent melkeoppsamlere (putene stimulerer til ekstra melkeproduksjon, og de satt ikke bra)

- amme-bh-er og ammeklær (Dette er DYRT! Jeg synes det funker fint å bare dra ned stroppene på singlett og bh når jeg ammer, i allefall nå når produksjonen er godt i gang og alt er blitt en vane. Har ikke problemer med tette melkeganger selv om jeg har spiler i bh-en, men jeg bruker romslig størrelse da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om det er delte meninger om del ting, ja! Det meste er vel individuelt...

Beste kjøp:

-stor ammepute. Brukt ørti ganger i døgnet i to år (to barn, ja)

-elastisk bæresjal.

-babygym

-trappegrind...

-babycall. Har brukt den utrolig mye, siden vi har stort hus.

-vippestol. Hadde ikke klart meg uten

-babytepper

Bomkjøp:

-Teutonia vognpose. Den er altfor stor i åpningen, så måtte alltid ha på mye jakker og tepper og greier i tilleg til posen. Bedre med en pose som går helt opp til haka.

-Kiddo barnestol. Har brukt den, men liker den ikke. Tripp-trapp er bedre, lettere å holde ren.

-Melkeoppsamlere fra avent. Jeg lakk veldig lite.

-potte. Helt unødvendig. Begge barna ville heller sitte på doring.

-flaskebørste. Vasker jo ikke flaskene for hånd, bruker oppvaskmaskin

-smekker i stoff. Alt renner jo ned i fanget. Bedre med plastsmekker med oppsamlingskant.

En ting jeg er glad vi IKKE kjøpte: stellebord med badebalje inni. Vi bruker en vanlig kommode med stellematte oppå, og badebalje ved siden av. De små plasker så mye at det er praktisk å kunne sette badebalja inn i dusjen, evt oppi badekaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, mange ulike erfaringer. Har en baby på 5 mnd og kunne ikke vært foruten ammepute. Jeg føler jeg får støttet henne godt inntil meg,slik at jeg kan hvile skuldre,rygg og armer :-) kjøpte den billigste de har på barnas hus :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjemme bort ammeputa da? Den er god å ligge på om kvelden, støtte under slitne føtter... ah... :sjenert: Ellers er den fin å bruke som støtte under ungen, som beskyttelseskant etc. Jeg har virkelig elsket ammeputa mi og brukt den MYE.

Hehe, jeg syns ikke de fleste ammeputer gjør seg veldig godt interiørmessig, selv om jeg ser at de kan være praktiske til flere ting. Her ville den fort blitt liggende under stuebordet eller hengende over det ene armlenet på sofaen, noe som er lik rot, etter mine begreper. I tillegg syns jeg det er deilig å slippe å bli visuelt minnet på amming de få delene av dagen jeg ikke driver med det. :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også ammepute var det største bomkjøpet! Prøvde å bruke den med nr 1 siden den liksom skulle være så kjekk. Til nr 2 ble den ikke tatt frem engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste kjøp:

- Byssanlull hengevugge

- babybjørn vippestol

- Beco butterfly 2

- bilstol med base (dvs vi leier, men kunne aldri hatt bilstol uten base)

- bilpose i dun

- Emmaljunga city cross

- lekematte

- babycall!!

Kommer egentlig ikke på noen dårlige kjøp. Var relativt kritisk i forhold til hva jeg kjøpte. Men hvis jeg skal velge noe..Vi fikk jo en ammepute til låns. Brukte den noen få netter før jeg fant egne, behagelige ammestillinger. Brystpumpen har jeg ikke brukt på to mnd nå. Den ble regelmessig brukt i starten, men den har ikke blitt så flittig brukt som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...