Gå til innhold

Hva skjer med hunden vår?


Teddi

Anbefalte innlegg

Hvor lange er de tre turene dere går om dagen? Tid og km :)

Ville som mange andre sier, del opp dagsrasjonen i to måltider.

Da venninnen deres passet han, var hun hjemme sammen med han store deler av dagen så han kanskje har blitt vant med å ikke være så mye alene?

Hva med foreldrene dine, var de også mye hjemme med han?

Når det kommer til rutiner og mat så er jeg ikke tilhenger å ha absolutt tidspunkt for mat, det kan dere få veldig mye mas ut av tilslutt.

Her i huset varierer jeg fôringen med 2 timer+-.

Si at middagen er satt til ca kl 18, da hadde jeg variert med 17.00-17.30 og 18.00 og 18.30, noen ganger 19.00 ;)

Pass også på at han får GODE turer både morgen og kveld så han får gjort seg skikkelig ren før dere drar eller legger dere.

Da min hund var ung så måtte jeg stå opp såpass tidlig at jeg rakk tur på 45min med hun.

Dette var fordi jeg ville ha hun helt ren før jeg dro på jobb.

Jeg slet også med veldig dårlig samvittighet for at hun måtte være lenge alene hjemme og følte at det lettet på samvittigheten når vi gikk en god tur sammen før jeg dro.

Nå er jeg ufør og trenger ikke tenke på det at hun er lenge alene hjemme, glemmer aldri den dårlige samvittigheten.

Det kan også hende at han begynner å stresse når dere drar, sepernasjonangst, selvom han har hatt det veldig bra hos de som passet han så kan det hende at han har blitt såpass knyttet til dere etter å ha byttet hjem at han begynner å stresse eller blir urolig når dere drar fra han.

Har hørt om flere omplasseringshunder som har reagert på denne måten når det de regner som det stabile i livet dems drar bort, omplasseringshunder kan være en liten nøtt å knekke på dette området.

Håper dere finner ut av hva det er som skjer :)

Turene varierer veldig, så der har jeg ikke noe fasitsvar. Noen turer kan vare 15 minutter, noen kan vare 4 timer. Dager det er veldig dårlig vær, trives han ikke ute, og da går vi kun den tiden han trenger for å gjøre seg ferdig med det han skal. De gangene er vi veldig nøye på å leke masse med han inne, slik at han får brukt kroppen og hodet.

Noen ganger er vi ute omtrent hele dagen. Både skogturer, frilek på uteområder osv. Aktivitetsnivået hans er nok ikke problemet her, for han får mye sosial trening (mennesker, dyr og nye steder), fysisk aktivitet, hjernetrim, oppmerksomhet, kos og ro når han trenger det.

Siden turene kan variere såpass mye, ønsker vi å ha noen faste rutiner hjemme. Derfor spiser han samtidig som vi spiser middag hver dag. Dette varierer selvfølgelig for oss også. Noen ganger spiser vi senere enn andre ganger.

Da venninnen min (og foreldrene mine) passet han, var hun (og de) like mye borte fra han som vi er daglig, så heller ikke det høres ut riktig ut. I helgen var noen med han hele tiden.

Når han er hjemme, har han fri tilgang til hele huset. Han sitter i vinduskarmen og følger med i hagen, han har sin faste plass med full oversikt over 1. etasjen, vi bor på et stille og rolig område, så det er lite sannsynlig at han reagerer på lyder eller noe som skjer utenfor huset (fugler og vind bryr han seg ikke om vanligvis). Han har også kaldt, friskt vann, leken sine og våre jakker og sko henger/står i gangen.

Noe sier meg at du har helt rett i siste del av innlegget ditt; han har blitt VELDIG knyttet til oss, og da spesielt meg. Mulig han har utviklet separasjonsangst, men vil ikke faste "komme-og-gå"- rutiner hjelpe han over det?

Dessuten har han også hatt en del problemer på nettene. Gjør fra seg på gulvet (har sluttet å vekke oss på natten hvis han må ut). Han sover på soverommet vårt, og jeg spretter ut med han så fort jeg hører at han begynner å tasse rundt/er urolig. I natt gjorde han fra seg på gulvet en time etter at vi hadde lagt oss (uten å være dårlig) og etter det var jeg ute med han 4 ganger med ca. halvannen times mellomrom uten at han klarte å gjøre fra seg noe mer. Dette er den tredje natten dette skjer på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...I går kveld var han ute på tur rett før vi la oss, så det var ikke slik at han ikke hadde hatt mulighet til å tømme seg før natten.

...Når jeg tar han med ut om natten, gir jeg han kun ros for å ha gått på do, så han begynner nok ikke å tasse rundt for å få oppmerksomhet. Rett ut, prøve å gjøre fra seg, "Flink gutt", rett inn igjen, sove videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt han med til veterinær. Han kan ha forstoppelse (da kan de få diare av den lille avføringen som klarer å tyte forbi proppen i tarmen. Eller det kan være annen sykdom. Greit å utelukke fysiske ting, før man går i gang med å tolke det psykiske (separasjonsangst osv).

Anonymous poster hash: f0a60...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...