Gå til innhold

Goldendoodle


Gjest hege

Anbefalte innlegg

Gjest Illiya
Hvordan tror dere nye raser kommer til her i verden da? Jo, ved å blande raser som allerede eksisterer.

Ja, men det har foregått over lang, lang tid, og med hard utvelgelse av de som får leve opp.

Dessuten finnes det over 400 raser å velge i, så det skal godt gjøres å ikke finne en som passer.

Det er vel ikke sikkert disse driver rovdrift på tispene, men det vet man ikke, ettersom kullene ikke registreres. Det en KAN lure på er hvor god oppfølging valpene får hos oppdretter, og det er VIKTIG!

For seriøse oppdrettere ligger det heller ikke mye profitt i å selge valper. Mange har et kull hvert eller annenhvert år, og jeg tror disse også får en bedre oppvekst/oppfølging hos oppdretter en en som har 5-6 kull i året, kanskje også flere samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der finnes pr i dag over 400 godkjente raser, så hvis man vil så klarer man å finne en rase som oppfyller de kriteriene man har.

Og joda, alle raser har sånn sett vært blandinghunder engang. Og for å lage en ny rase så kreves det årelangt arbeid. Det må være en stor avlsbase man benytter - hvis ikke får man en ny rase med liten genpool, og dermed raskt få et problem med innavl. For det er ikke sånn at man får en ny rase ved å ta en golden og en puddel og parre disse. Den nye rasen oppstår ikke før etter flere generasjoner, og da med streng selektering på hvilke individer som får gå i avl. Disse kriteriene oppfylles ikke av de som produserer doodles i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke se noe prinsipielt galt med bevisst, seriøs blandingsavl - hvor man avler på friske foreldredyr for å få en blanding med ønskede egenskaper. Dette med krysningsavl, eller krysning av to veldig ulike linjer for å få en annen kombinasjon av egenskaper, er veldig vanlig i blant annet hesteavl (ulike sportshester), og innen landbruk (edelgris er f eks en blanding med blant annet bedre kjøttmarmorering enn foreldredyrene, de aller fleste kommersielle egghøns og kyllinger er også krysninger av veldig ulike linjer). Bengalkatten ville heller ikke eksistert uten krysningsavl. Gode trekkhunder er også ofte (gjennomtenkte) blandinger. Jeg har hatt genetikk på veterinærhøyskolenivå, så vil si jeg har grunnleggende forståelse for hva avl er, selv om jeg ikke er oppdretter.

Man ødelegger da ikke en rase eller foreldredyrene ved å avle blandinger i seg selv, det måtte være om man krysser tilbake på linjene og mister kontrollen med stamtavlene. Ryktet til en rase kan ødelegges om useriøs avl er vanlig og det er mange kjente tilfeller av sykdom eller dårlig gemytt. Jeg vet ikke hvorvidt ryktet til en opprinnelig rase blir dårligere av at det foregår blandingsavl på den, man burde vel egentlig klare å skille lort (useriøse oppdrettere/eiere) og kanel her også.

Om man kjøper 1.generasjonsblandinger hvor foreldrene er godkjente/undersøkte/ar stamtavle har man jo også like god kontroll med helsa til dyret som når man kjøper et renraset dyr. Men man bør selvsagt være svært kritisk til å avle videre på blandinger - 2.generasjon blir mer usikker mtp egenskaper, og man mister fort oversikt over helse o.l når dyrene etter hvert ikke kan registeres. Det virker som det syndes mot dette, også når det gjelder å opplyse og forsikre seg om at kjøpere ikke har lyst til å avle videre.

Den viktigste forutsetningen for avl uansett synes jeg bør være at man har gjort grundige undersøkelser for å få fram dyr med ønskede egenskaper og god helse. Det er selvsagt ikke alltid man lykkes uansett om det er raseavl eller en blanding, og resultatet er mer uforutsigbart når man blander vil jeg tro (særlig nye blandinger/nye linjer som krysses). Å avle på noe som "høres ut" som en god idé, som å blande hyggelige/populære golden retriever med røytefri og allergivennlig puddel, synes jeg ikke er en god nok grunn, særlig ikke når man faktisk ikke får de ønskede egenskapene. At man får omsetning for valpene pleier også å være et argument, men det bør være underordnet egenskapene. Synes det fort tipper over i at oppdretter "lurer" kjøper til å tro at man får en "bedre" hund enn de to opphavsrasene, noe som er lite sannsynlig. På meg virker for all del den aktuelle blandingen som en hyggelig hund, men noe særlig annet enn enn morsomt utseende retriever er det kanskje ikke?

Hvis allergivennlighet er et viktig argument ville jeg heller valgt en renraset puddel (det er undervurderte hunder i mine øyne, kongepudlene har i hvert fall ofte et utrolig fint gemytt) eller en vannhund, da det er langt mer sannsynlig at en slik hund har denne egenskapen, enn en goldendoodle... Disse røyter svært lite også. Man bør velge hund etter egenskaper, ikke overflatisk utseende eller hva man "tror" om rasen/blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe, den der viser frem det mest ekstreme da. Det er derfor man skal være noe så sinnsykt kresen med hvilken oppdretter man velger, uansett rase. Men er supert at det er mer oppmerksomhet rundt det, sånn som den dokumentaren. Kommer aldri til å bli for bevisst blandingsavl, selv om jeg har to blandinger selv. Selvfølgelig skal man ta vare på de som er kommet til verden, men støtter ikke å avle videre på de.

JAA til rasehunder, FRISKE rasehunder.

Nå er vel de fleste rasehunder et resultat av blandingsavl da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten tipper jeg at goldendoodle blir godkjent som rase i løpet av de neste 20 årene. Den er svært utbredt og visstnok også godkjent som rase i enkelte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle rasehunder, faktisk.

Nettopp. Tror nok ikke all denne avlen som har foregått for å få frem dagens "rene" raser alltid nødvendigvis har foregått med så har utvelgelse som folk påstår heller. Ikke over alt. Og det har jo gått over ekstremt lang tid.

Ser ikke helt noe forskjell på Goldendoodle og andre raser sånn sett. Man avler jo gjerne frem/på "defekter" hos renraser også, bare fordi de har et originalt utseende som menneskene mener er gunstig. Alt i alt er jo alle hunderaser et resultat av avl på mutasjoner i tidligere raser og blandinger av sådanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest doodleeier

Ser at dette emnet er gammelt, men svarer allikevel.

TS:

Dersom dere ikke ennå har anskaffet dere hund, vil jeg på det sterkeste anbefale goldendoodle. Det er den elskeligste, morsomste, liviligste og mest lydige hunden vi hat hatt så langt. Nå er hun bare 5 måneder og valp ennå, men hun har egenskaper som vi søker i en hund. Ikke røyter hun heller og ingen reagerer med allergi på hunden så vi håper det holder videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Halloen_*

Bifaller sist talte.

Dette er den dummeste ordkløvingen jeg har hørt. Er det noen her ute som er oppdrettere selv og livredde for konkurranse? Hva er en hunderase annet enn en haug med gener som er krysset fram opp gjennom årene. Og tar du for deg en såkalt renraset hund pr i dag - da ser du raskt at den har virkelig forandret seg mht utseende og gemytt opp gjennom årene.

Hvorfor finnes feks ikke White golden retriever når de "gamle" golden retrieverne var brun-gylne?

Hvorfor blir svarte goldenhvalper slått ihjel om de brått dukker opp i et kull? Jfr rasen goldendoodle - som har svarte hunder. Merkelig - hm, åååå retriveren har svart som dominant farge - akkurat som puddelen. Golden retrieveren var en spontan mutasjon i sin tid - som ble framelsket som ny rase. Tenk det, du.

Skjerpning, om noen år er disse hundene like renrasete som de gamle innavlede hunderasene som i dag løper rundt og sanker rosetter på hundeutstillinger. Tro meg, jeg har sett nok sykdom og dritt på fiine rasehunder til å si nei takk.... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest DOODLEgjest

Åh, hvorfor i all verden kunne ikke de to siste svarene vært de eneste. Personen spør om erfaringer med en tilsynelatende fantastisk hund - så kommer 15 svar om raseblanding på prinsipielt grunnlag! Skjerp dere! Dere forsøpler internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hvorfor i all verden kunne ikke de to siste svarene vært de eneste. Personen spør om erfaringer med en tilsynelatende fantastisk hund - så kommer 15 svar om raseblanding på prinsipielt grunnlag! Skjerp dere! Dere forsøpler internett.

Bevisst blandingsavl fra "oppdrettere" som ikke kan mye om genetikk og som kun avler pga popularitet blir bare for dumt. Hold dere langt unna rottman, goldendoodle osv før det blir en godkjent rase hvor man kan gå inn på nkk sine sider og følge avlsdyrene.

Jeg har også en fantastisk blandingshund. Men jeg synes likevel ikke den burde avles på som en egen "rase" av useriøse mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi vurderer å skffe oss en goldendoodle. Er det noen her som har/hatt en slik hund? Vi har idag en gammel boxer som dessverre er syk og ikke har lenge igjen...

Vi har vært meget fornøyd med den hunden - ekstremt godt gemytt, men altfor mye røyting og sikling. Hadde ikke vært i tvil om hvilken hund jeg skulle hatt på nytt hadde det ikke vært for det.

Viktigste kriterier for oss er at det blir en god familiehund og turhund, og lite røyting. Vi har også tenkt på spansk vannhund.

Blir veldig glad for innspill:)

alle de kvalitetene du søker finner du i en storpudel, hvorfor blande inn retriver?

Det har oppigjennom tiårene vært populære blandinger som får "rasenavn" på åttitallet var det "schavrador" blanding av schefer og labrador som var poppis, og som snart skulle bli en ny rase som det ble sagt. Det skjedde ikke, folk oppdaget at det var like greit å velge orginalutgavene.

Selv oppdretterne av goldendoodle og labradoodle sier jo at blandingen ikke er stabil, de kan ikke avle generasjoner på dem for da forsvinner pelsegenskapene, slik at det stadig på blandes på nytt.

Endret av Miss Puddel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig imot bevisst blandingavl! Kyniske mennesker som bare tenker penger!

Nei, bruk heller 7-10000 kr på ren rase.

Les gjerne denne debatten: doggis.no

Og her: doggis.no

Håper du ombestemmer deg! Og forhåpentligvis får et nytt syn på bevisst blandingsavl!

Signerer.

Syntes det ødelegger rasestandaren og lager et dårlig rykte for labrador/puddel/Golden..

Og selv om det er blanding med puddel betyr det ikke at den ikke røyter.. Hadde heller gått for spansk vannhund..

Hvordan i alle dager tror dere at deres respektive hunder dukket opp? Hverken Golden Retriever, Boxer, Mops, Chihuahua, etc. etc. er fri for kryssavl mellom raser, noen er bare så gamle at vi ikke lenger vet hva de krysset. ALLE hunderaser i dag er et resultat av selektivt avl. Bare fordi det ikke har blitt "laget" nye raser på en stund betyr ikke det at det plutselig er mye mer forkastelig enn det var for 50-100 år siden. Jeez.

Mitt argument mot Goldendoodle og Labradoodle så vel som alle andre unge hunderaser er at de ikke er observert over lang nok tid (synes jeg) til å ha et klart blikk på forventet oppførsel og adferd. Derfor ville jeg personlig gått for en eldre hunderase om jeg ville ha en pålitelig hund som jeg skulle ha som familiehund eller tur eller trening etc..

Det er ikke noe stygt mot de som kryssavler for å lage disse rasene, for så langt har de vist seg som flotte hunderaser med relativt lite sykdommer på seg. Kjempebra! Men jeg ville nok ventet til hunderasen ble litt eldre før jeg skaffet en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt argument mot Goldendoodle og Labradoodle så vel som alle andre unge hunderaser er at de ikke er observert over lang nok tid (synes jeg) til å ha et klart blikk på forventet oppførsel og adferd. Derfor ville jeg personlig gått for en eldre hunderase om jeg ville ha en pålitelig hund som jeg skulle ha som familiehund eller tur eller trening etc..

Det er ikke noe stygt mot de som kryssavler for å lage disse rasene, for så langt har de vist seg som flotte hunderaser med relativt lite sykdommer på seg. Kjempebra! Men jeg ville nok ventet til hunderasen ble litt eldre før jeg skaffet en.

:duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en mellom doodle som er en krysning mellom Lagotto og Golden. Den er røytefri, allergivennlig og en fantastisk familiehund. Den er veldig rolig, trygg og åpen samtidig som den er vilter og leken. Kan anbefales på det varmeste.

Til dere som er redd for blandingshunder vil jeg si at dere gjør meg trist. Rasehundene avles for det meste på eksteriør, for eksempel avles Schäfere nå på korte bakben. Mulig noen syns det ser tøft ut, men neppe særlig godt for dyrene. Andre avles slik at kraniet er for lite for hjernen, tette luftveier, øyer som popper ut, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en mellom doodle som er en krysning mellom Lagotto og Golden. Den er røytefri, allergivennlig og en fantastisk familiehund. Den er veldig rolig, trygg og åpen samtidig som den er vilter og leken. Kan anbefales på det varmeste.

Til dere som er redd for blandingshunder vil jeg si at dere gjør meg trist. Rasehundene avles for det meste på eksteriør, for eksempel avles Schäfere nå på korte bakben. Mulig noen syns det ser tøft ut, men neppe særlig godt for dyrene. Andre avles slik at kraniet er for lite for hjernen, tette luftveier, øyer som popper ut, osv.

Blandingshunder er IKKE mer fri for sykdommer enn rasehunder! Da tenker jeg ikke på rasehunder som bevisst er avlet med stygge feil. Mops, bulldog, osv. Slike raser burde forbys! Schäfer er fine, dersom man velger fra brukslinjer.

P.S. Jeg har ei blandingstispe selv, så jeg er absolutt ikke redd for blandingshunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud så mye mas rundt rase det var her da. Jeg vokste opp med to blandingshunder jeg. Begge var en blanding av schaefer, collie, setter og retriever. Flotte hunder på alle måter, og ingen av dem har noensinne vært syke(en er snart 12 år). Alle vi kjenner som har rasehunder derimot står overfor et eneste stort mas om vaksiner, kurer og annet tull, så hvis jeg noen gang skulle hatt egen hund(usikker på om jeg vil) ville jeg satset på blanding igjen. Alle de flotte "rene" rasene er jo uansett bare et resultat av blanding.

Må innrømme at jeg har vanskeligheter med å forstå hunde-apartheid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de flotte "rene" rasene er jo uansett bare et resultat av blanding.

Fordi det krever stor kunnskap og lang erfaring å skape en rase. For å si det enkelt. Det er ikke for hvermannsen å krysse den fine familiehunden med naboens bare fordi det er vakre dyr. <og ved å kjøpe en rasehund som er registrert kan man gå inn på nkk sine sider og følge linjene langt bakover. Dermed kan man unngå å kjøpe valper fra "syk" slekstre.

Ja til sunne rasehunder, nei til å avle fram rasehunder med masse sykdommer og andre problemer! Og absolutt nei til hobbyavl!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_la flaca_*
Vi har en mellom doodle som er en krysning mellom Lagotto og Golden. Den er røytefri, allergivennlig og en fantastisk familiehund. Den er veldig rolig, trygg og åpen samtidig som den er vilter og leken. Kan anbefales på det varmeste.

Til dere som er redd for blandingshunder vil jeg si at dere gjør meg trist. Rasehundene avles for det meste på eksteriør, for eksempel avles Schäfere nå på korte bakben. Mulig noen syns det ser tøft ut, men neppe særlig godt for dyrene. Andre avles slik at kraniet er for lite for hjernen, tette luftveier, øyer som popper ut, osv.

Høres ut som en knall mix, problemet er bare at det ikke er så lett å finne akkurat den kombinasjonen. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bjarte_*
Høres ut som en knall mix, problemet er bare at det ikke er så lett å finne akkurat den kombinasjonen. Tips?
Følg med i aviser og på finn.no. Og for all del - sjekk med referanser og sunnhet til dyrene og deres foreldre. Jeg kjenner flere retrievere som er allergiske mot ulik mat, husstøv og fyring inne. Litt av noen renrasede hunder...

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...