Gå til innhold

Katt i bur om natten


Gjest Gjest_Thea_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Thea_*

Hva mener dere om det?

Vet det er mange som har hunden sin i bur om natten, så da bør det vel gå greit med en katt også.

Saken er den at katten min er så destruktiv.

Han ødelegger alt som er.

Kjæresten min satt oppe veldig sent, natt til i dag og da hadde katten hoppet opp på en "kjøpmannsdisk" og fiket til en pyntegjenstand så den gikk i gulvet i tusen knas.

Da kjæresten min kom fra toalettet, satt pusen på bordet og klorte i duken.

Slik som dette holder katten på hver natt og jeg må innrømme at jeg begynner å bli lei.

Vil derfor gjerne ha han i bur om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg godt, det er irriterende å ikke kunne ha pyntegjenstander i huset på grunn av katta.

Men jeg har godtatt akkurat det, og funnet ut at det er slik å ha katt. Jeg har to, og har valgt å ikke ha de i bur om natta. De er veldig aktive om natta, løper og herjer, men heldigvis går de ikke oppå bordene.

Kan du ha katta ute om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ille med hund i bur hele natta, og jeg synes det er enda verre med en katt. Da er det mye bedre om katten er ute om natten, evt. inne hos dere på soverommet.

Når man skaffer seg et dyr så må man være klar over at man faktisk får seg et tamt rovdyr. Det må nesten gå en grense for hvor mye man skal tilpasse dyret det som er bekvemt for oss selv på bekostning av dyrets natur og behov. Det er langt utover dette å ha en katt i bur hele natta hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*

Hm.. da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Det er mye som begynner å bli ødelagt her.

Han river bl.a ned klær fra tørkestativet og klorer hull i dem, knuser pyntegjenstander, klorer i stykker planter, klatrer i gardiner osv.

Kan ikke ha noe stående fremme lenger.

Liker veldig godt å pynte til jul, men nå har jeg nesten ingenting fremme pga. katten.

Jeg lurer litt på om han kjeder seg(han er innekatt) og har tenkt tanken på å skaffe en katt til.

Men samtidig vil jeg ikke ha to rampete katter i huset.. det er mer enn nok med en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er alene og er innekatt kan det godt være svaret på problemet. Så fort en av mine er alene hvis f.eks den andre er hos vetrinær så begynner den å ødelgge og bølle veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rikkerikke

Katter er nattdyr, altså aktive om natten. De skal ikke være i bur om natten spør du meg. Hvorfor kan den ikke få lov til å være ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alltid kattepusene våre på badet om natta og når vi var borte. Det virket ikke som det var noe "galt" for pusene. De kom fort inn i vanen med badet, og gikk selv inn dit når det ble sent på kvelden og la seg... Døra sto da oppe, helt til vi gikk og la oss...

Når vi gjorde oss klare til å dra ut, tusla også pusane som oftest inn på badet. De gjorde det alltid når vi ba de gå på badet...(raringene :hjerter_rundt: )

Det virket alltid som pusane hadde sovet når de lå der, de kom alltid gjespende og strakk seg - når vi lukket opp døra. Var aldri noe rasing og ødeleggelser innpå badet, så det virket ikke som de kjedet seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er nattdyr, altså aktive om natten. De skal ikke være i bur om natten spør du meg. Hvorfor kan den ikke få lov til å være ute?

Helt enig med dette. Det er kattens natur å være våken om natten - da spesielt skumringstimene - og det er da mye bedre for både katten og dere selv om den får være ute om natten. Den viser jo tydelig at den har masse energi og stimuli den trenger å få utløp for. Å stenge den inne på et lite område hvor den får nærmest null bevegelighetsmuligheter er virkelig ille på en katt som er så rastløs med så mye energi.

Dette er vel en av konsekvensene man kan få av å ha innekatt - det strider mot kattens natur å være inne konstant i et hus hvor så mye ikke "er lov" for den å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*
Katter er nattdyr, altså aktive om natten. De skal ikke være i bur om natten spør du meg. Hvorfor kan den ikke få lov til å være ute?

Slipper jeg han ut, blir han ihjelkjørt.

Vi bor rett ved en meget trafikkert vei, desverre... Skulle gjerne hatt han ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en typisk innekatt, en perser. Men, det kunne ikke ramle meg inn å sette han i bur. For meg blir det nærmest som dyremishandling for ei katt! Eneste gangene han er i bur er 6 ganger i året; når vi kjører til og fra dyrlegen èn gang i året for å gi han vaksinasjonssprøyte og når vi leverer og henter han hos kattepensjonatet i forb. med ferien om sommeren.

Å sette den inn i et egnet rom med tilgang til vann, mat og toalett derimot må være en mye bedre fremgangsmåte!

Hvor gammel er pusen din? Min katt kunne også finne på utrolige ting om natta men han lærte fort at å hoppe opp på bord og benker og rive ned ting var en vane som matmor IKKE likte! Han prøvde seg jo på dagtid - eller når vi var hjemme òg - da da tok jeg han i nakken og sa "NEI!" Lærte fort da ja...

Men, nå er han snart 4 år da :)

Endret av Scorpina
Tilleggsinfo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* ble noe krøll med sitering her...*

Om katten må være inne, og har en adferd som jeg vil kalle utagerende, er det da en løsning å begrense katten enda mer? Eller er problemet at katten ikke får nok stimulans?

Endret av Wildy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel pusen er, men er den ikke fullvoksen så vil nok det være en forklaring til hvorfor katta får tulltak og går amok i stua. Men, å straffe den (ja, jeg ser på det som litt straff) med å sette den i bur? Nei, da mener jeg man kan heller gi den oppdragelse. Man lærer jo hunder oppdragelse - det samme gjør man med katter òg! (f.eks lære katter til å ikke skvette i hjørner eller andre steder, spise på grønnplanter, gnage på ledninger etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Thea_*

Katten er 10 mnd gammel.

Jeg prøver å gi han litt oppdragelse, men skulle nesten tro han var i trassalderen.

Gjør han noe han ikke får lov til, tar jeg han i nakkeskinnet og sier nei, men etter en liten stund er dette "glemt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår er i gangen om natten. Den har fått en gammel basskasse som den ligger i. (nesten som en stor fuglekasse)

Tror ikke det hadde gått om den fikk være fritt i huset på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er 10 mnd gammel.

Jeg prøver å gi han litt oppdragelse, men skulle nesten tro han var i trassalderen.

Gjør han noe han ikke får lov til, tar jeg han i nakkeskinnet og sier nei, men etter en liten stund er dette "glemt".

Det er sånn sett ingenting som forutsetter at katten vet hva "nei" betyr, eller at den automatisk klarer å koble din reaksjon med hans handling.

Men, ja, det er tydelig at den begynner å vokse til og kreve mer stimulans. Det ideelle hadde jo vært å ikke skaffe seg katt så lenge du bor et sted hvor den ikke bør være ute, men det er jo litt for sent nå. ;) Men jeg er enig med de andre i at du overhodet ikke bør sette den i et bur. Den trenger mer stimulans - ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten min var en liten rakker, men den lærte fort at kloring på møbler etv var forbudt. Jeg tok aldri i ham, men hadde sinte stemmen...det er også viktig at katten har mye alternativer...jeg hadde to store klorestativer, og en del leker som jeg visste han likte godt liggende...i og med at han var innekatt så var det viktig å få stimulert han, så en laser stråle på kveldene før vi la oss slet ham ut, da han løp til at han stupte etter denne:)

Da ilderen døde hadde jeg ikke samvittighet til å la ham være alene hjemme...og jeg hadde ikke kapasitet til å ha flere dyr...det sier seg selv at det blir kjedelig for en katt alene hjemme. Jeg omplasserte ham til et eldre ektepar som lot han bli en utekatt og han er kjemplykkelig i dag:) Han er ute flere timer om dagen, og fanger mus, er med på hytteturer og elsker sin nye mamma og pappa.

Men som sagt; Katter kan oppdras, en må bare være streng når en må, og ikke glemme å gi masse ros og belønning når de gjør som de skal...klorte småen på møblene var det fy, klorte han på staivet sitt var det masse skryt og kos...Katten min var så veloppdragen og herlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*
Men som sagt; Katter kan oppdras, en må bare være streng når en må, og ikke glemme å gi masse ros og belønning når de gjør som de skal...klorte småen på møblene var det fy, klorte han på staivet sitt var det masse skryt og kos...Katten min var så veloppdragen og herlig:)

Jeg er veldig streng med han, når han gjør ting han ikke får lov til.

Men jeg lurer litt på om jeg ikke skal kvitte meg med han og heller skaffe meg ny katt når vi har fått et egnet sted å bo.

Trist, men det er jo til kattens beste.

Mye bedre for han å komme til noen han kan være ute hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig streng med han, når han gjør ting han ikke får lov til.

Men jeg lurer litt på om jeg ikke skal kvitte meg med han og heller skaffe meg ny katt når vi har fått et egnet sted å bo.

Trist, men det er jo til kattens beste.

Mye bedre for han å komme til noen han kan være ute hos.

"Kvitte meg med ham" var da et litt rått ordlag, men jeg synes det er veldig stort av deg hvis du gir ham bort til noen som kan ha ham ute. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dyreplageri å ha katten i bur om natta. Min river også ned pyntegjenstander, leker med planter og diverse fra skjenker og hyller men hun har blitt bedre etterhvert. Har katten din kloremøbler eller noe hun får lov til å klore på? Gi henne noe å leke med når du legger deg så blir hun nok opptatt av leken sånn at hun ikke ødelegger ting i leiligheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...