Gå til innhold

Fyrverkeri og katter


Arwen

Anbefalte innlegg

Er kattene dine redd raketter?

Vi skal bort på nyttårsaften og kommer til å sørge for at kattene er inne på kvelden. Kjellerdøra står åpen og de ligger ofte der nede. Er ikke veldig mye lyd som slipper ned dit tror jeg. Bare er redd for at de skal bli veldig stresset av alle rakettene og lurer på om dere andre med katter har noen erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ene pusen vår er vettskremt. Han løper krypende avgårde ved første bang :tristbla:

Som oftest prøver vi å holde han inne. Da legger han seg i skuffen til sovesoffaen innimellom dynene til han føler seg trygg igjen. Hvis han klarer å smette ut blir han innimellom borte i to til tre dager etter nyttårsaften, og når han kommer tilbake lukter det mose av han.

Stakkars pusen :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min liker ikke raketter. Hun kryper vanligvis under dobbeltsenga eller gjemmer seg i vaskerommet, så nyttårsaften passer vi på at det står åpent der. Er dyrene totalt vettskremte når det kommer til raketter, ville jeg ha vurdert å fått dem neddopet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig individuelt. Mammas katt bryr seg ikke, men den forrige katten var livredd og pleide å gjemme seg. Vi har alltid lukket kattedøren i god tid før midnatt og slipper aldri kattene ut før fyrverkeriet er helt over. Hvert år hører man alltid om hunder og katter som forsvinner fordi de er redde og stikker av, og jeg begriper ikke at dyreeiere ikke forstår dette. Dyr hører ikke hjemme utendørs på en slik dag.

Vi har selv to katter. Den eldste er redd fyrverkeri og vil bare ligge under senga og gjemme seg. Den yngste har aldri opplevd noen nyttårsaften enda, så vi er litt spente på hvordan hun vil reagere. Hun er en mye mer avslappet katt enn den eldste, men samtidig er hun veldig redd sterke lyder som f.eks. eggekokeren, så vi får se hva som skjer når hun hører rakettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det ikke bare er fyrverkeri ute ved midnatt, de begynner jo tidlig på ettermiddag :frustrert: Vi holder derfor katten inne helt fra ettermiddagen, siden hun lett kan bli redd hvis det blir mye smell rundt henne, og ikke finne veien tilbake. Det skjedde nemlig med den forrige katten: han pleide alltid komme hjem til kl 7, men denne kvelden kom han ikke hjem, sannsynligvis fordi han ble så skremt av all smellinga tidlig på ettermiddagen.

Og ja: jeg hater disse fordømte rakkene: dyr blir skremt og hus brenner ned. :frustrert: Håper de forbyr privat oppskyting, så kan det heller arrangeres oppskyting i regi av det offentlige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da holder jeg de inne hele ettermiddagen og lar døra stå åpen ned til kjelleren. Burene står der nede også og de liker de å ligge i.

Skal prøve å følge med litt på de i morgen, regner med det blir endel raketter da også jeg :forvirret: sikkert mindre her enn i byen, men vet ikke. Er første nytårsaften vi bor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo at det ikke bare er fyrverkeri ute ved midnatt, de begynner jo tidlig på ettermiddag :frustrert:

Det er jo ingenting.. Her skyter de opp raketter tidlig i desember, altså lenge før det er lov å selge dem. OG når de kommer i salg i butikkene, ja da e r det liv her hele veien ut nyttår! DET er irriterende det, for både mennesker og dyr, spes når det skytes midt på natta av fulle folk. :frustrert:

Håper de forbyr privat oppskyting, så kan det heller arrangeres oppskyting i regi av det offentlige. :)

Ja, burde bli forbudt for vanlige folk å kjøpe de rakettene som går i lufta, det burde heller det offentlige ta seg av. Kan heller være lov å kjøpe litt bakkefyrverkeri, så lenge det ikke er noen som lager balluba av det også.

Jeg har selv opplevd livredde husdyr av forskjellige slag, og det er ikke noe morsomt når det ikke bare er snakk om EN dag, men hele jula og over nyttår. Det er mye man blir straffet for i Norge, men det virker som om lovene som gjelder rundt rakettoppskytning utenfor de lovlige tider, ikke gjelder, og det er neimen ikke noe politi som bryr seg. Blir så forarget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter er ikke redde så lenge de er innendørs når det smeller. Men ett år stakk den ene katten av, så han var ute på kvelden, og da ble han veldig skremt. Så etter det har jeg forsøkt å holde alle inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Vår katt går ned i kjelleren og sover seg gjennom hele nyttårsaften.

Oppskyting av raketter før nyttårsaften burde ikke vært lov! Var ute å red i går og i det jeg rir forbi en fotballbane hadde noen unger tent på en svær rakett som gikk av bare noen få meter fra hesten. Det var snakk om 10-15 smell og masse gnister, og ungene hylte av begeistring. Stakkars panikkslagne hesten visste ikke hvor han skulle gjøre av seg å søkte tilslutt tilflukt på en større hovedvei. Ikke noe kjekt! :frustrert: Heldigvis var alle biler i bremseavstand ellers kunne det gått riktig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å skyte opp raketter før nyttårsaften. Bare synd ingen bryr seg. Her jeg bor nå har vi ikke sett en rakett enda, veldig uvant og deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre
Det er ulovlig å skyte opp raketter før nyttårsaften. Bare synd ingen bryr seg.

Gjelder det overalt? For det virker nemlig ikke som om folk her har fått det med seg, smeller i hytt og pinevær :sur:

Endret av Vidvandre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det overalt? For det virker nemlig ikke som om folk her har fått det med seg,  smeller i hytt og pinevær  :sur:

Ja det gjør det, men virker ikke som om politiet bryr seg i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er ikke redde når det smeller når de er inne. Ute er det en helt annen sak, men de slipper ikke ut den dagen og natta uansett hvordan de trygler og ber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis så er det lite fyrverkeri her vi bor. :)

Lurt å ha kattene inne. Kanskje leke litt og kose med dem litt ekstra i morra, sånn at de er slitne når dere er borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skutt opp endel raketter her i går kveld, en rett borti gata her. Den ene pusen reagerte ikke en gang mens den andre løp til vinduet og fulgte med :ler: ser ut som det skal gå bra. Håper jeg ikke finner de livredde et eller annet sted når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det overalt? For det virker nemlig ikke som om folk her har fått det med seg,  smeller i hytt og pinevær  :sur:

Rakettoppskyting er kun lov mellom klokka 18.00 og 02.00 nytårsaften/natt til 1.januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Politiet bryr seg. Men HVIS smellingen blir anmeldt er synderne borte for lenge siden når politiet ankommer. Jeg hører det hvine og smelle mellom husveggene her, men ser aldri noen som holder på. Hadde jeg sett dem skulle jeg anmeldt.

I Bergen er rakettoppskyting forbudt innenfor bompengeringen.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...