Gå til innhold

Det som skjer etter man dør (folks tro)


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin
..enda mer :klø:

ok jeg skal se om jeg kan forklare det.

Når du dør hvor er du ?.

Der du sier du er når du dør er det samme stedet hvor du er før du blir født. ?

jeg kan ikke forklare det bedre en det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror på reinkarnasjon. Vi lever for å lære leksa vår, og blir født igjen og igjen helt til vi har lært det vi skal. Gjerne sammen med de samme menneskene, bare i ulike relasjoner.

Er faktisk ikke i tvil om at det er sånn det henger sammen.

Jeg er som regel veldig enig med deg i akkurat dette, selv om hodet mitt innimellom prøver å fortelle meg at jeg bare tuller.

Men det er en tanke jeg liker, så jeg velger å forholde meg til den, og ingen kan vite om det er sånn eller ikke før man faktisk dør.

Enten går man videre, og kan si: Det var det jeg sa/ojda, dette hadde jeg glemt.

Eller alt er svart og man vet ikke om man hadde rett eller feil.

Bare tenk på alle mennesker og dyr som har levd. Om man utvikler seg så vil det si at dyr og planter alt har sjel vil bli mennesker slik går det opp i opp. Så det er ikke akkurat noe problem stilling det heller.

Så hvor kommer de ekstra sjelen fra. Vel med tanke på at alt har sjel så komme de fra ja hvor som helst.

så jeg ser desverre ikke problemet som du prøver og framstille

Ja, dette spørsmålet om hvor alle sjelene kommer fra...

er det noen som sitter med tall på hvor mange sjeler det egentlig finnes der oppe i ... hva det nå heter der vi er mellom jordelivene våre? Hvem har sagt at det i utgangspunktet fantes x antall sjeler, tilsvarende det antall mennesker som fantes på jorden på et gitt tidspunkt?

mange merkelige, og lite gjennomtenkte problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaLuna

Jeg tror at vi er her på jorda som .....kall det studenter!

Jeg tror vi blir født hit ned på jorda, for å lære oss det å være menneske. Et menneske er et vesen som har stor intelligens, som er full av følelser. Og vi ha også noe vi kaller valg.

Gjennom livets løp, blir vi utsatt for mange ting. Kjærlighet, sorg, gleder, raseri, misunnelse, hat, medfølelse, ydmykhet, griskhet....you name it.

Jeg tror at universet er vårt egentlige hjem. Et sted der oppe. Kall det himmel, kall det hjemmet, kall det hva det nå måtte være. Men universet består av ren skjær uselvisk kjærlighet.

Hva våre oppgaver måtte være her på jorda, tror jeg at alle uansett vei, må klare å finne kjærligheten til seg selv, til naturen, til medmenneskene, til dyre & planteriket. Til alt levende.

Kanskje vi er her for å lære oss den rene universielle kjærligheten, tross att vi blir utsatt for det meste av materielle goder, fristelser osv.

Om vi en dag blir i stand til å lære å tilgi, lære å vise medmenneskelighet, lære å samarbeide isteden for å krige, lærer å dele fremfor å være egoistiske, lærer å gi en klem istede for å slå...ja, dere skjønner tegningen. Kanskje vi da har fullført noen av våre oppgaver her på jorda?

Så til dette med sjeler. Nye sjeler. Jeg tror, at vi *hjemme* oppi der, har et nogenlunde liv slik som her. Nye sjeler fødes. Men alle, nye som gamle sjeler reikarnerer seg selv, dvs. vi velger å bli født på jorda. Velger hvem vi er, hvor vi skal bo, hvem som skal være våre foreldre...osv. For når vi er *hjemme* så ser vi kanskje at vi ikke har lært hvordan det er å vokse opp i et krigsherjet land. Vi har ikke lært hvordan det er å ha sulten som sin verste fiende. Hvilke følelser det skaper i oss. Hvordan vi ville håndtere dem?

Tja, kall meg gjerne gal :rødme: ...men det er nå min tro.

Har dere hørt begrepet: h*n har øyne lik en gammel sjel? Eller h*n har jammen ikke opplevd mye?

Det kan kanskje være forskjellen mellom en gammel og en ny sjel. En gammel sjel har vært inkarnert her på jorden mange ganger. Selv om vi ikke husker hva vi lærte og ikke lærte i tidligere liv, her nede på jorda, så sitter fortsatt minnen i sjela vår. Og det er opp til oss å huske dem igjen. Hvor mange har ikke opplevd noe som heter dejavu? *Har vært her før, men har aldri vært her* Eller *har opplevd dette før, men alikevel ikke*

Det er kanskje våre minner i sjelen vår, fra et tidligere liv.

Nye sjeler har lite erfaring. Så de må hit og lære, feile, snuble, reise seg opp igjen...lik et barn som skal lære seg å gå!

Vel, dette var min oppfatning.....av reinkarnasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg tror nok også på reinkarnasjon,men er også åpen for at det meste er mulig.Samtidig har jeg stelt endel døde opp gjennom årene,og selv om jeg har blitt overbevist om at "det" som ligger igjen bare er "skallet" etter vedkommende som levde,er det likevel svært viktig for meg å lage en verdig og fin ramme rundt legemet som er igjen.Noen ganger er det akkurat som om den avdøde er i rommet med oss,og at det å lage en fin ramme derfor også blir en respektfull gest til avdøde.. :sjenert:

Videre er mitt inntrykk at det ikke går på tro og overbevisning når det gjelder hvordan den enkelte velger å leve livet sitt.Jeg har sett religiøse som for meg bare eksisterer,og "ikke-troende" som velger å leve livet til fulle(på en konstruktiv måte) nettopp fordi de tror de kun har dette livet å leve på.Det eneste jeg vet,er at jeg ikke kan stille meg som dommer for hva som er rett og gal tro og levesett i denne verden,men at det som er viktig, er at folk lever etter det de selv er overbevist om er rett og bra for nettopp dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineaLuna, det du skriver ser ut som det kommer rett ut fra mine egne tanker.. rart at man kan ha nøyaktig de samme ideene om hva som er.

Jeg tror også på yngre og eldre sjeler. De unge sjelene antar jeg er de som ikke klarer å forestille seg annet enn det de selv ser med egne øyne, og som fordømmer alt og alle som tenker annerledes enn dem selv.

Har folk opplevd ting de selv har vanskelig for å forstå, avfeier de det som jug, innbildning, overaktiv fantasi osv...

Jo eldre sjel, desto mer toleranse og forståelse for at man veldig lite forstår, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineaLuna, det du skriver ser ut som det kommer rett ut fra mine egne tanker.. rart at man kan ha nøyaktig de samme ideene om hva som er.

Jeg tror også på yngre og eldre sjeler. De unge sjelene antar jeg er de som ikke klarer å forestille seg annet enn det de selv ser med egne øyne, og som fordømmer alt og alle som tenker annerledes enn dem selv.

Har folk opplevd ting de selv har vanskelig for å forstå, avfeier de det som jug, innbildning, overaktiv fantasi osv...

Jo eldre sjel, desto mer toleranse og forståelse for at man veldig lite forstår, tror jeg.

i teorien kan jo det bety at en ny født unge kan ha en eldre sjel en hva en 90 år gammel mann har ikke sant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LineaLuna
LineaLuna, det du skriver ser ut som det kommer rett ut fra mine egne tanker.. rart at man kan ha nøyaktig de samme ideene om hva som er.

Jeg tror også på yngre og eldre sjeler. De unge sjelene antar jeg er de som ikke klarer å forestille seg annet enn det de selv ser med egne øyne, og som fordømmer alt og alle som tenker annerledes enn dem selv.

Har folk opplevd ting de selv har vanskelig for å forstå, avfeier de det som jug, innbildning, overaktiv fantasi osv...

Jo eldre sjel, desto mer toleranse og forståelse for at man veldig lite forstår, tror jeg.

Så flott at vi tenker likt. Det er mange som tenker som oss der. Så det må jo bety at der er noe i det... :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaLuna
i teorien kan jo det bety at en ny født unge kan ha en eldre sjel en hva en 90 år gammel mann har ikke sant ?

Ja, alle blir vi jo født...her nede på jorda. Men de sjelene som integrerer seg inn i menneske kroppen, har jo forskjellige aldre. Noen unge, og opptil veldig gamle. Disse sjelene blir da født, og derfor vil det være forskjell på alderen *psykisk*

Noen liker ikke denne teorien, fordi noen føler de blir satt i bås. Men det er ikke slik det foregår, at *eldre sjeler* er høyere verd fordi de har opplevd mange liv.

Vi kan sammenligne det med her på jorda. Hvordan skulle vi som barn klart oss, lært alt vi gjorde om ikke vi hadde hatt foreldre, besteforeldre og tilogmed oldeforeldre? Alle generasjonene er like viktig. Vi som barn lærer av de eldre. Men vi kan også lære de eldre noe. Så om man har en gammel eller ung sjel, alle lærer vi av hverandre.

Men det er et ordtak som heter...*de gamle ER eldst* Og det er ikke bare nødvendigvis alderdommen hos menneskene. Men det er også kunnskapen våre forfedre hadde, som vi kan lære mye av.

Våger meg på å legge ut en link til dere som har samme oppfatning som meg! Her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror på reinkarnasjon. Jeg tror at vi mellom livene våre er "bevisste" - på en annen måte enn på jorda - og vet hva vi trenger å lære i vårt neste liv. Målet er hele tiden utvikling.

Mange har et problem med at jeg ikke bryr meg om hva som skjer etterhvert; "kommer man ikke til et sted til slutt? fortsetter man å bli gjenfødt i det uendelige?" - jeg har ikke gjort meg opp noen mening om dette, fordi det føles ikke viktig for meg.

Men jeg tror at man velger sine liv, sine foreldre og omgivelser, når man er mellom livene - ikke slik at man har en skjebne, men slik at man vet hvilke forutsetninger man har, og dermed til en viss grad kjenner til flere av utfordringene man vil oppleve i dette neste livet. Dette fordi målet hele tiden er utvikling, og utvikling skjer ved nye, varierte utfordringer.

Jeg tror også at enkelte har sjeler som er urgamle, og andre har sjeler som er relativt unge. Hvor disse nye sjelene kommer fra, er uinteressant for meg, for jeg tror at lovene for hva som er mulig på dette planet er så ufattelige for oss jordlige - og dermed ikke noe jeg har behov for å forstå.

Men jeg mener oppriktig at jeg ved enkelte mennesker får en diffus oppfattelse av deres sjels alder. Enten at den er veldig gammel eller veldig ung.

Dette var en laang digresjon fra opprinnelig tema... :) Jeg prøver å hele tiden leve livet som det mennesket jeg ønsker å være. Som det "idealmennesket" jeg har dannet meg et bilde av. Om jeg "ødelegger" kroppen med røyk/alkohol er én ting, men mine handlinger mot omverdenen mener jeg er mye mye viktigere.

Selv har jeg ingen redsel for døden, jeg er for urokkelig i min tro på noe mer. Men jeg har opplevd en del angst hos de som IKKE tror på noe mer. Og påfølgende selvdestruktiv atferd. Noe som i mitt hode blir veldig merkelig... :) Men det gjelder selvfølgelig LANGT FRA alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det livet jeg har nå er iallfall så godt som perfekt.. så kan ikke klage på noe utfall, og vil i tilfelle ha tilbake mitt gamle liv hvis jeg får et nytt etter jeg dør... :kjefte:

Men tror jeg egentlig på flere sjangser?

nei, overhode ikke.. selv om jeg liker science fiction, så tror jeg ikke på det.

Jeg tror hjertet slutter å slå, cellene dør.. og man råtner.

... and that's it..

men det er min mening :) Håper egentlig at dere som tror på reinkarnasjon har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist. Tror vi bare har ett liv og tror verken på himmel eller helvete. Merket når en kamerat av oss døde ung, brått og uventet for et par år siden at folk skrev i minneordet etc at "Nå har du blitt en engel, vi møtes igjen" osv. Det er selvfølgelig en fin trøst, å tenke at man skal møtes igjen, i himmelen eller i et annet liv, og jeg må prøve å respektere at andre tror det er slik, det er tross alt en mye mer behagelig tanke enn at alt er ubønnhørlig slutt, men det er vel det jeg tror, innerst inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenk på alle mennesker og dyr som har levd. Om man utvikler seg så vil det si at dyr og planter alt har sjel vil bli mennesker slik går det opp i opp. Så det er ikke akkurat noe problem stilling det heller.

Så hvor kommer de ekstra sjelen fra. Vel med tanke på at alt har sjel så komme de fra ja hvor som helst.

så jeg ser desverre ikke problemet som du prøver og framstille

1.Har bakterier sjel ?

2.Vet du hvor fort bakterier formerer seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til; før livet oppsto på jorda, hvor var alle sjelene da ? Ok, de kunne kanskje vært stein, men er ikke vitsen med å komme inn i denne verden, at man utvikler seg selv, realiserer seg selv ? Hvilket utviklingpotensial har egentlig en stein.. ? Bli til grus ?

En bakterie har da ihvertfall litt bedre fremtidsutsikter, den kan mutere, og etterhvert, gjennom mange millioner år, bli til en del av en kropp f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese
1.Har bakterier sjel ?

2.Vet du hvor fort bakterier formerer seg ?

bakterier er levende ikke sant ?. Så ja de har sjel

vist Gud finnes og Gud skapte alt. Tror du ikke Gud er i stand til å skape sjeler like fort som bakterier formerer seg.

ja jeg vet hvor fort bakterier formerer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Kom på en ting til; før livet oppsto på jorda, hvor var alle sjelene da ? Ok, de kunne kanskje vært stein, men er ikke vitsen med å komme inn i denne verden, at man utvikler seg selv, realiserer seg selv ? Hvilket utviklingpotensial har egentlig en stein.. ? Bli til grus ?

En bakterie har da ihvertfall litt bedre fremtidsutsikter, den kan mutere, og etterhvert, gjennom mange millioner år, bli til en del av en kropp f.eks.

Sjelene var oss Gud. Det sier seg jo selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakterier er levende ikke sant ?. Så ja de har sjel

vist Gud finnes og Gud skapte alt. Tror du ikke Gud er i stand til å skape sjeler like fort som bakterier formerer seg.

ja jeg vet hvor fort bakterier formerer seg

..men du tror jo ikke på gud, og det gjør ikke jeg heller.

Kan du forklare sjelantallet utifra reinkarnasjon ?

Hva hvis f.eks Norsk Hydro bestemmer seg for å dyrke frem tonnevis med bakteriekulturer ved hjelp av naturgass, hvor kommer alle de milliardene med nye sjeler fra ? Har Norsk Hydro produsert milliarder med nye sjeler i samme slengen ? Eller kommer disse sjelene fra andre organismer, som har dødd i antall som tilsvarer nøyaktig det antallet som trengs, for å fylle opp de sjeleløse bakteriene Norsk Hydro nettopp har lagd ? Hva hvis Norsk Hydro er uheldig, og lager noen millioner ekstra ? Hva da ? Vi kan ikke ha noen millioner sjelløse bakterier drivende rundtomkring.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjelene var oss Gud. Det sier seg jo selv

Ja, sier seg selv pleier jo å være universalforklaringen på det meste hos kristne mm, men jeg trodde da du var en reinkarnasjonstype ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Ja, sier seg selv pleier jo å være universalforklaringen på det meste hos kristne mm, men jeg trodde da du var en reinkarnasjonstype ?

Jeg er ikke Kristen.

jeg er det du kaller reinbkarnasjontype.

slik jeg ser det så utvikler sjelen seg og sjelen er en del av Gud uansett om sjelen er i en stein en bakterie en hund et tre i et menneske så er sjelen en dirkete link til gud. Sjelen er det som knytter oss med Gud,

tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
..men du tror jo ikke på gud, og det gjør ikke jeg heller.

hvor har du det fra at jeg ikke tror på Gud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Kan du forklare sjelantallet utifra reinkarnasjon ?

Er det noe å forklare. Den samme sjelen går om og om igjen igjennom mange liv....Og Gud har sikkert skapt nok sjeler.

jeg greier ikke å se problemene du skal framstille her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...