Gå til innhold

gravid og jobbsøker-sliter veldig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av hensyn til bedriftene burde du la vær å søke etter jobb. Den plassen du får må erstattes av en annen om bare noen måneder. Det koster bedriften mer enn bare en årslønn til.

Anonymous poster hash: 43202...98c

Hvem har det størst konsekvens for, TS eller selskapet? Hvis selskapet ikke tåler noen måneder med vikar (nav betaler foreldrepenger til TS) er det virkelig dårlig stilt.

Ts har snart et barn å ta vare på. Det burde være hennes førsteprioritet.

Anonymous poster hash: f0a58...3c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem har det størst konsekvens for, TS eller selskapet? Hvis selskapet ikke tåler noen måneder med vikar (nav betaler foreldrepenger til TS) er det virkelig dårlig stilt.

Ts har snart et barn å ta vare på. Det burde være hennes førsteprioritet.

Anonymous poster hash: f0a58...3c7

Takker for svar, tenker at det er dette jeg bør fokusere på

Har alltid tenkt på andre, tatt hensyn og fulgt alle regler, livredd for konflikter eller at noen skal bli sure. Hvis jeg sier noe før evt kontrakt, så gir jeg faktisk opp en lovfestet rett jeg har, for å være grei mot et selskap

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, tenker at det er dette jeg bør fokusere på

Har alltid tenkt på andre, tatt hensyn og fulgt alle regler, livredd for konflikter eller at noen skal bli sure. Hvis jeg sier noe før evt kontrakt, så gir jeg faktisk opp en lovfestet rett jeg har, for å være grei mot et selskap

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

NAV betaler vel arbeidsgiver for den tiden du er borte eller? I praksis blir det vel bare sånn at de må få inn en vikar den tiden du er borte... er det sååå kostbart for en bedrift? Virkelig? Trodde ikke det. :) Går de ikke nesten i null da?

Anonymous poster hash: b59e4...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man opparbeider seg rett til foreldrepenger ved å motta dagpenger også. Regner med du får dagpenger nå som du er arbeidsledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men dagpengene utgjør jo et mye lavere utregningsgrunnlag enn ordinær lønn, og jeg har fortsatt tid til å jobbe ca 5 måneder



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke si noe på intervju, de har heller ingen rett til å spørre om det. Hvis du føler for å informere, så gjør det. Men du skal vite at de ikke har lov til å ikke ansette deg på bakgrunn av slike opplysninger, men de gjør det gjerne. Om du finner en fast stilling vil nok arbeidsgiver føle at de 5 mnd ikke er like bortkastede som i et vikariat. Men det kommer selvfølgelig helt an på hva slags jobb det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er et engasjement,med mulighet for forlengelse. Derfor har jeg vel mitt på det rene hvis jeg sier ifra i god tid før permisjonen iallefall, men da avslutter de jo sikkert forlengelsen da



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men dagpengene utgjør jo et mye lavere utregningsgrunnlag enn ordinær lønn, og jeg har fortsatt tid til å jobbe ca 5 måneder

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Men du må ha jobba 6 av de siste 10 mnd og permisjon begyner tre uker før termin. Rekker du d foreldrepenger?

På min arbeidsplass fikk ei jobb når hun var 5-6 mnd på vei pga at hun var den best kvalifiserte søkeren. Jeg fikk fast jobb like før jeg gikk i permisjon. Ikke alle arbeidagivere er idioter som ikke forholder ser til lover, og det finnes nok noen feminister der ute også. Du kan være heldig

Anonymous poster hash: 971a9...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må ha jobba 6 av de siste 10 mnd og permisjon begyner tre uker før termin. Rekker du d foreldrepenger? Jeg fikk fast jobb like før jeg gikk i permisjon.

Anonymous poster hash: 971a9...d5e

Så bra å høre, det er altså mulig:)

Rekker dette hvis jeg jobber 4 måneder fremover, da blir det 6 av de 10 siste månedene

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må ha jobba 6 av de siste 10 mnd og permisjon begyner tre uker før termin. Rekker du d foreldrepenger?

På min arbeidsplass fikk ei jobb når hun var 5-6 mnd på vei pga at hun var den best kvalifiserte søkeren. Jeg fikk fast jobb like før jeg gikk i permisjon. Ikke alle arbeidagivere er idioter som ikke forholder ser til lover, og det finnes nok noen feminister der ute også. Du kan være heldig

Anonymous poster hash: 971a9...d5e

mener du forresten heldig som i at jeg sier noe når evt kontrakt skal skrives og allikevel får jobben?

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra!! Det går an å bli for "snill". Håper du får en super jobb med supre folk. La oss høre hvordan det går, da. :)

Nettopp, det er egentlig det jeg føler jeg har vært i arbeidslivet og man får ikke noe igjen for å være for snill heller..

En super jobb med supre folk ja, det hadde vært noe:)

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åssen går det? *popkorn* :)

En oppdatering er på sin plass ja:)

Jeg var på et jobbintervju og fikk jobben, som jo er bra, det er en jobb jeg er veldig interessert i (nå regner jeg med å få kommentarer her inne på at jeg er et forkastelig moralsk menneske, noe jeg ikke er :(

Men nå sliter jeg voldsomt med dårlig samvittighet og kvaler i forhold til når jeg skal si dette.. Jeg synes situasjonen er vanskelig og stresser mye med det i det daglige, veldig redd for reaksjonen. Og er redd for at alt dette stresset skal gå innpå den lille i magen, som jo tross alt er det viktigste..

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får du en reaksjon når du plutselig er gravid uten å ha sagt dette! En jobbsøkeprosess er dyr og krevende for bedriften, du får knapt opplæring før du stikker igjen og må sannsynligvis ha ny opplæring når/hvis du iommer tilbake, de må snart finne vikar, du blir gjerne mye vekke og på toppen av det krever du kanskje tilrettelegging. Og folk lurer på hvorfor man er skeptisk til å ansette unge kvinner...

Anonymous poster hash: 37faa...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering er på sin plass ja:)

Jeg var på et jobbintervju og fikk jobben, som jo er bra, det er en jobb jeg er veldig interessert i (nå regner jeg med å få kommentarer her inne på at jeg er et forkastelig moralsk menneske, noe jeg ikke er :(

Men nå sliter jeg voldsomt med dårlig samvittighet og kvaler i forhold til når jeg skal si dette.. Jeg synes situasjonen er vanskelig og stresser mye med det i det daglige, veldig redd for reaksjonen. Og er redd for at alt dette stresset skal gå innpå den lille i magen, som jo tross alt er det viktigste..

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Du har gjort det du måtte, og det ETHVERT fornuftig menneske ville gjort i samme situasjon.

Ja, det er uheldig at du mistet jobben mens du er gravid, men så heldig du er som fikk en ny! Og hvor motivert du vil være til å gjøre en god jobb før du går ut i permisjon, og når du kommer tilbake!

Anonymous poster hash: f0a58...3c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra du fikk jobben.

Jeg synes du bør ta turen til din nye arbeidsgiver og fortelle at du er gravid, ærlighet varer lengst. Fortell om situasjonen, at du var bekymret pga permisjon og lønn og at du lover og stå på og gjøre ditt beste så lenge du er i form til det og at du skal komme tilbake etter permisjon og gjøre en god jobb da også.

Bedre å si det nå,enn å gå å grue seg til det.

Bare et forslag til deg,lykke til :) klem

Anonymous poster hash: 3ced0...82c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobb!! Jeg støtter siste taler. Be om å få en prat med sjefen, og fortell hvordan du har det. Vær mest mulig ærlig og åpen, så kan det jo ikke bli feil. Bra jobba, du kan være stolt av deg selv synes jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville i første omgang se om jeg ble med videre etter intervjuet. I og med at dette er et 2 måneders vikariat med mulighet for forlengelse, så regner jeg egentlig med at jeg ikke får fortsette hvis jeg sier noe om dette før forlengelse er avtalt. Huff



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...