Gå til innhold

10-15 kg på 3,5 mnd


Gjest Silje1

Anbefalte innlegg

Gjest Silje1

Hei, jeg er en jente på 21, 69,8 kg og 160 høy. Jeg ønsker å gå ned 10-15 kg på 3,5 mnd. Håper å nå dette ved å:

Mat: Veldig glad i musli/gryn til frokost, luns og kvelds med veksling til speltlomper. Vanlig, men sunne middager Ift. nylig operasjon og infeksjoner tidligere etter samme operasjon blir det tur som blir min hovedtrening. Funnet en fin sti i skogen som tar ca. 40-45 min.

Kan starte mer heavy trening i juni.

Så høres tenkte å spørre dere som har litt peiling: Kan det være realistisk? :)

Alle svar og tips er velkommne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BonBon

Det er litt mye å håpe på 1 kg i uken, prøv deg på 0.5 heller så er det mindre sjangs for at du går opp igjen etterpå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme målet! 165 og 63 kg da.

Anonymous poster hash: dff0e...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et underskudd på 7000 kalorier for å gå ned 1 kg. Med 1000 kalorier i underskudd pr dag vil du gå ned 1 kilo i uka i gjennomsnitt. Du bør ikke ha et for stort underskudd, siden du da vil bli irritabel, sulten og slapp, og sprekke. Som en tommelfingerregel bør du ikke ta sikte på å gå ned mer enn 1% av din kroppsvekt pr uke, dvs 700 gram i uka til å begynne med, og så gradvis mindre mens du nærmer deg målvekt. 10 kilo kan være overkommelig, 15 kilo vil måtte ta lenger tid.

Kortversjonen: Har du kaloriunderskudd, vil du gå ned i vekt, men bare tiden vil vise hvor fort og hvor mye.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje1

Du trenger et underskudd på 7000 kalorier for å gå ned 1 kg. Med 1000 kalorier i underskudd pr dag vil du gå ned 1 kilo i uka i gjennomsnitt. Du bør ikke ha et for stort underskudd, siden du da vil bli irritabel, sulten og slapp, og sprekke. Som en tommelfingerregel bør du ikke ta sikte på å gå ned mer enn 1% av din kroppsvekt pr uke, dvs 700 gram i uka til å begynne med, og så gradvis mindre mens du nærmer deg målvekt. 10 kilo kan være overkommelig, 15 kilo vil måtte ta lenger tid.

Kortversjonen: Har du kaloriunderskudd, vil du gå ned i vekt, men bare tiden vil vise hvor fort og hvor mye.

Okei, fint svar! :) Hvis jeg heller satser på -700 gr i uka, hvor mange kalorier i uke? Jeg har tatt en håndholdt fettprosent måler osv osv, utifra den burde jeg spise 1610 kcal om dagen for å stå stille, så tenkte å spise ca. 1300 kcal om dagen, det blir -2100 kcal i uka. Hmm når jeg ser på det nå er det vel mest mulig med -0,5 kg i uka...

Igjen, hvor mange kcal for -700 gr i uka? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje1

Jeg har samme målet! 165 og 63 kg da.

Anonymous poster hash: dff0e...56d

Oi, spennende! Har du begynt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, spennende! Har du begynt? :)

Har begynt litt smått med kostholdet bare. Så starter jeg treningen fra og med imorgen :) Vil hovedsakelig gå litt ned i vekt og bli mer stram og fit.

Anonymous poster hash: dff0e...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

Hvordan vet du at ditt daglige inntak er 1600 kcal for å holde vekta? En gjennomsnittlig kvinne skal i utgangspunktet spise 2000 kcal per dag om de vil holde vekta.

Hvis du holder deg til ca 1500-1600 kcal i uka + trening, vil du gå i underskudd på et halvt kg i uka som er et mye bedre mål enn 1 kg. 1000 kcal dagen er virkelig ingenting...

Endret av Gurgemeie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller litt lengre tid og sats på en livsstilsendring fremfor en slankekur. Det vil gjøre det mye enklere for deg ¨holde vekten når du har gått ned ønsket vekt.

Spis variert og finn din egen vei, det beste er ikke nødvendigvis å lytte til erfarne slankere ;)

For deg kan det feks fungere veldig bra å spise normalt med karbohydrater, mens andre svartelister kars totalt! Sukker og godteri må du finne en balanse. Hvis du klarer det er det helt supert å unne seg litt sjokolade på lørdager, men gjør dette så du sprekker er det beste å holde seg helt unna.

Drikk mye vann og ha det som hovedregel at du drikker vann til ale måltider, samt mellom. Er også lurt å drikke 1-2glass vann før hvert måltid for å dempe den verste sultn.

En forret bestående av grønn salat er lurt før hvert måltid. Da får du fylt magen med noe som gir lite energi.

Spis mye fisk og da variert mellom fet og mager. Fisk kan du spise store mengder for få kalorier. Ellers er rent kjøtt som kyllingfilet, strimlet svin og biff veldig bra :)

Små endringer ved enkle grep er ofte alfa omega - gjør gode valg! Når du lager middag - erstatt fløte med skummet melk og stek maten i en teflonpanne så du ikke trenger stekefett. Det finnes gode erstattninger for det meste og selv om smaken kanskje ikke blir helt det samme er det noe du fort vender deg til. Erstatt vanlig pasta/ris med fullkornsprodukter el byggrynsris. Rømme med mager kesam og hvis du må ha smør på brødskiva så velger du en mager smøreost i stede.

Ønsker deg lykke til på veien! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje1

Hvordan vet du at ditt daglige inntak er 1600 kcal for å holde vekta? En gjennomsnittlig kvinne skal i utgangspunktet spise 2000 kcal per dag om de vil holde vekta.

Hvis du holder deg til ca 1500-1600 kcal i uka + trening, vil du gå i underskudd på et halvt kg i uka som er et mye bedre mål enn 1 kg. 1000 kcal dagen er virkelig ingenting...

Hvis du leser der jeg skrev 1610 kcal ser du det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, fint svar! :) Hvis jeg heller satser på -700 gr i uka, hvor mange kalorier i uke? Jeg har tatt en håndholdt fettprosent måler osv osv, utifra den burde jeg spise 1610 kcal om dagen for å stå stille, så tenkte å spise ca. 1300 kcal om dagen, det blir -2100 kcal i uka. Hmm når jeg ser på det nå er det vel mest mulig med -0,5 kg i uka...

Igjen, hvor mange kcal for -700 gr i uka? :)

Takk :laugh:

Skal se om jeg klarer å fortsette å svare skikkelig... :fnise:

Ditt kaloribehov avhenger av høyde, vekt, alder, kjønn, aktivitetsnivå, og som du vel påpeker, kroppssammensetning. Kaloribehovet kan estimeres, som du har gjort. Men du må teste det ut for å vite hvor nøyaktig det stemmer. Syntes 1610 kcal hørtes lite ut, jeg er like høy som deg, men dobbelt så gammel og veier rundt 58, og vedlikeholder på rundt det samme. Men jeg vet jo ikke!

700 gram ned pr uke tilsvarer 700 kalorier underskudd pr dag. Hvis du ikke kan ta ut noe gjennom trening, må du ta ut alt gjennom maten. Men ikke sult deg. Hvis 700 i underskudd er for mye, er det bedre å gå sakte men sikkert ned alt du skal, enn litt fort og så sprekke...

Kan se for meg at et inntak på 1300-1500 kcal pr dag kan være passe for deg. Ikke stress, spis skikkelig mat og kos deg med litt godis på lørdager (eller tilsvarende), bare pass på at det gjennomsnittlige inntaket ligger rundt deromkring. Hvis du veier maten din og fører matdagbok, og veier deg jevnlig, vil du snart se hvor mye du bør spise, og lære deg hva som gjør deg mett og tilfreds. Hvis du opplever at du blir utidig sulten, må du bare øke inntaket litt. Du vil gå ned så lenge du har et underskudd over tid, og det er lettest å holde underskuddet over tid hvis det ikke er for stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje1

Takk :laugh:

Skal se om jeg klarer å fortsette å svare skikkelig... :fnise:

Ditt kaloribehov avhenger av høyde, vekt, alder, kjønn, aktivitetsnivå, og som du vel påpeker, kroppssammensetning. Kaloribehovet kan estimeres, som du har gjort. Men du må teste det ut for å vite hvor nøyaktig det stemmer. Syntes 1610 kcal hørtes lite ut, jeg er like høy som deg, men dobbelt så gammel og veier rundt 58, og vedlikeholder på rundt det samme. Men jeg vet jo ikke!

700 gram ned pr uke tilsvarer 700 kalorier underskudd pr dag. Hvis du ikke kan ta ut noe gjennom trening, må du ta ut alt gjennom maten. Men ikke sult deg. Hvis 700 i underskudd er for mye, er det bedre å gå sakte men sikkert ned alt du skal, enn litt fort og så sprekke...

Kan se for meg at et inntak på 1300-1500 kcal pr dag kan være passe for deg. Ikke stress, spis skikkelig mat og kos deg med litt godis på lørdager (eller tilsvarende), bare pass på at det gjennomsnittlige inntaket ligger rundt deromkring. Hvis du veier maten din og fører matdagbok, og veier deg jevnlig, vil du snart se hvor mye du bør spise, og lære deg hva som gjør deg mett og tilfreds. Hvis du opplever at du blir utidig sulten, må du bare øke inntaket litt. Du vil gå ned så lenge du har et underskudd over tid, og det er lettest å holde underskuddet over tid hvis det ikke er for stort.

Like bra svar! :) Klarer bare ikke svare like bra/langt :P Okei, men da satser jeg på å ligge mellom 13-1500 kcal. De siste 9 kg har kommet ila 6 mnd så håper de forsvinner litt raskere, synes å ha hørt noe om det.

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...