Gå til innhold

Katolisismen


Anbefalte innlegg

Blir barn av katoklikker i Norge døpt? Hvis ikke; hva slags syn har den katolske kirke på barnedåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tweetypie

Javisst døper vi barn. Før var det veldig vanlig med barnedåp når barnet var 1 uke. Jeg og mine barn er døpt Katolsk. Forskjellen er kanskje at det er en Messe i en Katolsk Kirke + litt flere ritualer som f.eks salving av barnet på munn og i håndflater (tror ikke det er slik i Norske Kirken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Blir barn av katoklikker i Norge døpt? Hvis ikke; hva slags syn har den katolske kirke på barnedåp?

unnskyld at jeg sier det men for et idiotisk spørsmål.

Katolikker er kristne det sier seg selv at de døper barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
unnskyld at jeg sier det men for et idiotisk spørsmål.

Katolikker er kristne det sier seg selv at de døper barn.

Hvis man ikke kjenner til katolisismen så er vel ikke det selvfølgelig? Det er mange kristne trossamfunn som bare praktiserer voksendåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie
unnskyld at jeg sier det men for et idiotisk spørsmål.

Katolikker er kristne det sier seg selv at de døper barn.

Det er et helt legitimt spørsmål. Er ikke alle som har kjennskap til Den Katolske Kirken. Husker at jeg fikk spørsmål for noen år siden om Katolikker var Kristne så det er ikke alle som har satt seg inn i diverse trosgrupper. Har full respekt for det og svarer så godt jeg kan i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld at jeg sier det men for et idiotisk spørsmål.

Katolikker er kristne det sier seg selv at de døper barn.

En del kristne praktiserer voksendåp og er sterke motstandere av barnedåp.

Vi har gjennomgått statskirkens regler for faddere ve dåp, for vi har en katolsk venninne vi vil spørre. Da lurte vi på om det gikk. På nettsidene til statskirken står det følgende:

Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Så jeg synes ikke spørsmålet var idiotisk. Alle kan ikke vite alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del kristne praktiserer voksendåp og er sterke motstandere av barnedåp.

Vi har gjennomgått statskirkens regler for faddere ve dåp, for vi har en katolsk venninne vi vil spørre. Da lurte vi på om det gikk. På nettsidene til statskirken står det følgende:

Så jeg synes ikke spørsmålet var idiotisk. Alle kan ikke vite alt.

Du har helt rett i at spørsmålet er legitimt. I prinsippet vil jeg tro at det er greit for en katolikk å være fadder i Den norske kirke. Da jeg var prest i Den norske kirke aksepterte jeg faddere fra andre kirkesamfunn, forutsatt at man der praktiserte barnedåp og var over 15 år gamle. Hvis dere har flere enn to faddere er det som regel ikke noe problem i det hele tatt. I alle fall så lenge to av dem er medlemmer i Den norske kirke :) Bra du spør når det er noe du lurer på. Det er den beste måten å lære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie

Når mine barn ble døpt hadde vi 3-4 faddere fra Stats Kirken og en Fadder som var Katolikk. I en Katolsk Kirke kreves det at èn fadder skal være Katolsk og regner ikke med at Statskirken er mer striksne på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine barn ble døpt hadde vi 3-4 faddere fra Stats Kirken og en Fadder som var Katolikk. I en Katolsk Kirke kreves det at èn fadder skal være Katolsk og regner ikke med at Statskirken er mer striksne på dette.

Som regel er dette overhodet ikke noe problem. Det hender fra tid til annen at katolikker er faddere i Den norske kirke. Har selv døpt barn med katolikker som faddere. Vi hadde til og med nattverd i samme gudstjeneste, og noen av katolikkene deltok. Helt greit.

Men det er nå en gang slik at det er prestens oppgave å avgjøre om fadderen er skikket til å være det. Så snakk med presten og få vedkommendes syn på saken. Normalt vil du oppdage at presten synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...