Gå til innhold

Bra TV2 program (livssyn og verdier)


Gjest Gjest 1

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest 1

Hva synes dere kristne om programmet som gikk søndag på TV2 med makkeren til pastor Egil Svartdahl?

Jeg har ikke programnavnet her men synes det var et interessant program. Blant annet drøftet programmet tvangsekteskap versus romantiske forelskelsesekteskap.

Det blir mer interessant å diskutere religion når en trekker inn psykologer, filosofer og andre, slik som i forrige program der psykolog og samlivsterapeut Sissel Gran var med.

Hva synes dere kristne, er det en god idè med tvangsekteskap, fordi kjærligheten utvikles underveis, eller er det best slik det er i Norge i dag der folk gjerne er forelsket de første årene så dabber det gjerne av i en skilsmisse ti år senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er litt viktig å skille mellom begrepene, snakker vi om tvangsekteskap, eller arrangert ekteskap? For tvangsekteskap er aldri en god ide, arrangerte ekteskap derimot har mye for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Hva synes dere kristne, er det en god idè med tvangsekteskap, fordi kjærligheten utvikles underveis, eller er det best slik det er i Norge i dag der folk gjerne er forelsket de første årene så dabber det gjerne av i en skilsmisse ti år senere?

Ekteskap bør være en frivillig sak.

Jeg ser ingen forskjell på tvangsekteskap og arrangert ekteskap, som Eir nevner, hvis ikke begge er enige i dette. Om foreldre arrangerer ekteskap med en partner som den andre ikke er enig i, da blir også dette et tvangsekteskap.

At ekteskap ryker etter en tid, tror jeg har mye med at vi tenker litt for mye på oss selv, istedet for å pleie ekteskapet.

Mye bortearbeid, stress, uenighet om arbeidsfordeling hjemme, men også dårlig økonomi er ofte årsaker til ekteskapsbrudd, men også utroskap eller mistanke om dette.

For min egen del så er jeg fortsatt forelsket i kona mi, og kan ikke tenke meg noen annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap bør være en frivillig sak.

Jeg ser ingen forskjell på tvangsekteskap og arrangert ekteskap, som Eir nevner, hvis ikke begge er enige i dette. Om foreldre arrangerer ekteskap med en partner som den andre ikke er enig i, da blir også dette et tvangsekteskap.

Det er en vesentlig forskjell mellom tvangsekteskap og arrangert ekteskap. Tvangsekteskap er naturlig nok når to tvinges til å gifte seg. Arrangert ekteskap er når foreldrene foreslår en gifte-kandidat, gjerne som endel av en avtale med den andre familien. Men begge parter (de to som skal giftes) kan nekte å gifte seg med den sin utvalgte, og da må familien finne en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de som sier at det viktig å skille tvangsekteskap og arrangert ekteskap. Jeg synes også det var et interessant program som tok opp en del spennende ting omkring hva som kan få et ekteskap til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Jeg synes det er litt viktig å skille mellom begrepene, snakker vi om tvangsekteskap, eller arrangert ekteskap? For tvangsekteskap er aldri en god ide, arrangerte ekteskap derimot har mye for seg.

Godt poeng. Jeg henviser egentlig her til arrangerte ekteskap, slik de også gjorde i TV-programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så ikke programmet, men jeg vet iallefall hva jeg mener om den saken. Jeg kaller meg kristen og tror på en Gud. :)

Ingen, absolutt ingen skal verken tvinges eller anbefales å gifte seg mot sin vilje.

Når man er 18år er man myndig i dette landet og da bestemmer man over seg selv.

Skal vi plutselig settes mange år tilbake i tid? Fordi vi har fått noen nye landsmenn som mener at dette er rikitg :overrasket:

Ingen-hverken mann eller kvinne har noe som helst rett til å bestemme over et annet voksent menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et arrangert ekteskap tvinges man heller ikke til å gifte seg mot sin vilje.

Jeg kunne heller aldri tenkt meg at noen arrangerte et ekteskap for meg, men det jeg fant tankevekkende var at det kan virke som om man forsøker mer i et slikt ekteskap enn i et såkalt "kjærlighetsekteskap". Jeg har en følelse av at terskelen for å gå fra hverandre - enten det gjelder samboerskap eller ekteskap - blir lavere og lavere ettersom vi krever og forventer mer, samtidig som vi ikke gir et forhold den tiden og respekten det trenger.

Jeg snakker naturligvis ikke om ekteskap som havarerer pga vold, utroskap osv. Men jeg synes skilsmissestatistikken er urovekkende høy i Norge, og mener at en av grunnene kan være det jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Jeg synes i det minste det er interessant at den respekt og tillit paret får/har for hverandre vokser etterhvert, fremfor motsatt, der det starter intensivt og dabber av etterhvert.

I TV-programmet intervjuet programlederen et franskt par der mannen i det arrangerte ekteskapet sa at forutsetningen for at ekteskapet lyktes var at kvinnen var hjemme mens mannen jobbet.

Det ville kanskje ha blitt vanskelig å etterleve i Norge eller er ikke kvinner så opptatt av å være som den tradisjonelt sett erketypiske mannen likevel?

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...