Gå til innhold

Tvunget til å ta psykiatriske medisiner for å kunne motta stønad fra NAV


Rakel

Anbefalte innlegg

Her er det ikke noe grunnlag for noe pasientombud eller noe som helst.

Dere som leser her kjenner ikke situasjonen, men skal allikevel overprøve en psykiaters vurderinger. Jeg synes dt er hårreisende at dere skal fortelle ts at dette er noe rystende eller alvorlig.

Hvilken kompetanse er det dere har som gjør at dere kan overprøve en psykiater uten en gang å ha sett pasienten, hennes journal eller observert/samtalt med henne?

Alt vi vet, er at en som er fagutdannet vurderer dette medikamentet som noe som bør prøves. Det er hverken dramatisk eller alvorlig. Fungerer det ikke, blir det heller ingen fast medikasjon.

Vi kan ikke ha et system der man kan motsette seg behandling, og derved motta ytelser som man ikke ville ha behov for hvis behandlingen virker. Dersom behandlingen ikke virker, er man fortsatt berettiget til disse ytelsene. Da har man forsøkt. Det er ikke noe rart at det stilles krav til at man forsøker å bli frisk.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

Men pasientene dine er da ikke din personlige prøvekanin! Fastlegen er den som vet mest om pasienten, ikke en idiot som har møtt personen 2 ganger og baserer sine erfaringer på pasienter som nok aldri har tatt medisinen du ga dem.

Anonymous poster hash: 0223a...7f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det ikke noe grunnlag for noe pasientombud eller noe som helst.

Dere som leser her kjenner ikke situasjonen, men skal allikevel overprøve en psykiaters vurderinger. Jeg synes dt er hårreisende at dere skal fortelle ts at dette er noe rystende eller alvorlig.

Hvilken kompetanse er det dere har som gjør at dere kan overprøve en psykiater uten en gang å ha sett pasienten, hennes journal eller observert/samtalt med henne?

Alt vi vet, er at en som er fagutdannet vurderer dette medikamentet som noe som bør prøves. Det er hverken dramatisk eller alvorlig. Fungerer det ikke, blir det heller ingen fast medikasjon.

Vi kan ikke ha et system der man kan motsette seg behandling, og derved motta ytelser som man ikke ville ha behov for hvis behandlingen virker. Dersom behandlingen ikke virker, er man fortsatt berettiget til disse ytelsene. Da har man forsøkt. Det er ikke noe rart at det stilles krav til at man forsøker å bli frisk.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

Beklager, men hadde du virkelig hatt kunnskap om dette så ville du aldri uttalt deg slik. Det kan jeg garantere!!!

Dette ER dramatisk, det er det som er poenget. Nyere forskning har vist at dette kan få alvorlige følger og innvirkninger, så det er ikke uproblematisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det for fysisk syke også.

Jeg ble "tvunget" til å ta en hel haug med medisiner som gjorde meg enda sykere enn når jeg startet. Fikk noen helvetes bivirkninger som var helt forferdelige.

Men som nav så flott sa det: "kjäre deg, du må da ikke ta medisiner om du blir så dårlig, men da kan vi heller ikke gi deg aap eller godkjenne uföresöknaden din siden du nekter å samarbeide"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe grunnlag for noe pasientombud eller noe som helst.

Dere som leser her kjenner ikke situasjonen, men skal allikevel overprøve en psykiaters vurderinger. Jeg synes dt er hårreisende at dere skal fortelle ts at dette er noe rystende eller alvorlig.

Hvilken kompetanse er det dere har som gjør at dere kan overprøve en psykiater uten en gang å ha sett pasienten, hennes journal eller observert/samtalt med henne?

Alt vi vet, er at en som er fagutdannet vurderer dette medikamentet som noe som bør prøves. Det er hverken dramatisk eller alvorlig. Fungerer det ikke, blir det heller ingen fast medikasjon.

Vi kan ikke ha et system der man kan motsette seg behandling, og derved motta ytelser som man ikke ville ha behov for hvis behandlingen virker. Dersom behandlingen ikke virker, er man fortsatt berettiget til disse ytelsene. Da har man forsøkt. Det er ikke noe rart at det stilles krav til at man forsøker å bli frisk.Anonymous poster hash: c82e1...c33

Etter mine møter med psykisk helsevesen vet jeg at det å sjekke opp i ting selv er heltnødvendig for å kunne bli frisk. Jeg mener ikke at man skal kunne fullstendig motsette seg behandling, men jeg mener at man skal kunne være med å bestemme hvilken type behandling man er komfortabel med.

Jeg har faktisk opplevd å måtte hjelpe en psykiater med å finne informasjon om medisinen han skulle sette meg på. Jeg både skrev inn i systemet hans, og googlet for å finne nummer til selskapet for at skulle kunne stille noen spørsmål. På hans PC. Dette er en forholdsvis vanlig medisin. Gikk derfra lettere sjokkert.

Anonymous poster hash: 0ff14...9bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pasientene dine er da ikke din personlige prøvekanin! Fastlegen er den som vet mest om pasienten, ikke en idiot som har møtt personen 2 ganger og baserer sine erfaringer på pasienter som nok aldri har tatt medisinen du ga dem. Anonymous poster hash: 0223a...7f7

Dette er ikke noen eksperimentell eller uprøvd medisin. Spesialisthelsetjenesten samarbeider med fastlegen, og dokumenterer alt de gjør. De skal sende epikrise til fastlegen.

Beklager, men hadde du virkelig hatt kunnskap om dette så ville du aldri uttalt deg slik. Det kan jeg garantere!!!

Dette ER dramatisk, det er det som er poenget. Nyere forskning har vist at dette kan få alvorlige følger og innvirkninger, så det er ikke uproblematisk.

Etter mine møter med psykisk helsevesen vet jeg at det å sjekke opp i ting selv er heltnødvendig for å kunne bli frisk. Jeg mener ikke at man skal kunne fullstendig motsette seg behandling, men jeg mener at man skal kunne være med å bestemme hvilken type behandling man er komfortabel med.

Jeg har faktisk opplevd å måtte hjelpe en psykiater med å finne informasjon om medisinen han skulle sette meg på. Jeg både skrev inn i systemet hans, og googlet for å finne nummer til selskapet for at skulle kunne stille noen spørsmål. På hans PC. Dette er en forholdsvis vanlig medisin. Gikk derfra lettere sjokkert.Anonymous poster hash: 0ff14...9bf

Legg frem deres medisinske embedseksamener og medisinske spesialitet, så skal jeg ta dere alvorlig.

Dere har ikke innblikk i denne konkrete saken. Da kan dere ikke mene noe om det.

Det er ikke snakk om noen behandling som det ikke finnes rikelig med erfaring og dokumentasjon på.

Jeg setter ikke pris på at dere undergraver tilliten til helsevesenet fordi dere ikke forstår vurderinger som er gjort på grunnlag av opplysninger dere ikke har.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke helt slik det blir fremstilt i HI det fungerer i praksis.

Psykiatriske medisiner eksisterer ikke/det er ingenting som veter psykiatriske medisiner.

Welbutrin er i følge felleskatalogen et antidepressiv. (Type"lykkepille"). Det er ikke et antipsykotikum, eller annen "sterk" medisin man i psykiatrien bruker ved tvangsmedisinering.
Rådgivende lege går igjennom "mappen" hos Nav og vurderer pasienten på bakgrunn av de opplysningene som ligger i mappen. Og mappen er ikke pasientjournalen fra behandlende lege. Rådgivende lege skriver heller ikke resept på medisiner til navbrukeren. Oppfølgingen av rådgivende leges anbefaling er behandlende lege / psykiater sitt ansvar i samråd med pasient/navbruker.
Dersom behandler vurderer det dit hen at pasienten ikke skal prøve navs rådgivers anbefaling må legen begrunne dette overfor nav og nav kan da sende sakentil ny vurdering hos samme psykiater eller en annen psykiater for ny vurdering.
Rådgivende psykiater anbefaler medisinen fordi han mener denne aktuelle pasienten kan ha god nytte av medisinen, og ikke fordi rådgivende psykiater vil skade pasienten eller være slem.
Sett dere ned og les på hva som helst av medisiner i Felleskatalogen. Alle har listet opp en rekke bivirkninger. Dette gjør legemiddelprodusentene for å unngå søksmål. De er nødt til å opplyse om mulige bivirkninger, regelverket og jussen er slik både i Norge og særlig i USA.

Din venninne bør få seg en snarlig time hos sin behandler og diskutere saken og hvordan de skal gripe dette an.



Anonymous poster hash: cd1ce...c17

Svar til slettet innhold fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det for fysisk syke også.

Jeg ble "tvunget" til å ta en hel haug med medisiner som gjorde meg enda sykere enn når jeg startet. Fikk noen helvetes bivirkninger som var helt forferdelige.

Men som nav så flott sa det: "kjäre deg, du må da ikke ta medisiner om du blir så dårlig, men da kan vi heller ikke gi deg aap eller godkjenne uföresöknaden din siden du nekter å samarbeide"

Det er ille begge deler!

Det som er spesielt med psykiatriske legemidler (og da helst antipsykotikum) er at man vet at langtidseffekter er bl.a at pasientene DØR rundt 20 år før resten av befolkningen. Det som er enda mer skremmende er at tallene er stigende ifølge norsk studie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg frem deres medisinske embedseksamener og medisinske spesialitet, så skal jeg ta dere alvorlig.

Dere har ikke innblikk i denne konkrete saken. Da kan dere ikke mene noe om det.

Det er ikke snakk om noen behandling som det ikke finnes rikelig med erfaring og dokumentasjon på.

Jeg setter ikke pris på at dere undergraver tilliten til helsevesenet fordi dere ikke forstår vurderinger som er gjort på grunnlag av opplysninger dere ikke har.Anonymous poster hash: c82e1...c33

Du har heller ikke innblikk i den konkrete saken. I følge deg selv så har du ikke rett til å uttale deg.

Man kan ikke tvinge noen til behandling i Norge. Å gå på psykofarmaka livet ut kan få store konsekvenser for bl.a den fysiske helsen og i fht det å bære frem et barn. Og som noen sier, det er nok mange som kaster medisinen i do og sier de går på den. Da er man like langt. Derfor bør dette være noe pasienten tar med sin egen lege, ikke en nav-lege som ser pasienten maks to timer.

Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heller ikke innblikk i den konkrete saken. I følge deg selv så har du ikke rett til å uttale deg.

Man kan ikke tvinge noen til behandling i Norge. Å gå på psykofarmaka livet ut kan få store konsekvenser for bl.a den fysiske helsen og i fht det å bære frem et barn. Og som noen sier, det er nok mange som kaster medisinen i do og sier de går på den. Da er man like langt. Derfor bør dette være noe pasienten tar med sin egen lege, ikke en nav-lege som ser pasienten maks to timer.Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

Så visst kan man i Norge tvinge syke mennesker til å ta medisin. Men da skal dette foregå etter rette prosedyrer.

Anonymous poster hash: cd1ce...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke helt slik det blir fremstilt i HI det fungerer i praksis.

Psykiatriske medisiner eksisterer ikke/det er ingenting som veter psykiatriske medisiner.

Welbutrin er i følge felleskatalogen et antidepressiv. (Type"lykkepille"). cd1ce...c17

Wellbutrin er såvidt meg bekjent en stemningsstabiliserende medisin, ikke antidepressiva (altså ikke "lykkepille/SSRI").

Og psykiatriske medisiner finnes, de heter psykofarmaka.

Ikke uttal deg så bastant om ting du opplagt ikke har greie på.

Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så visst kan man i Norge tvinge syke mennesker til å ta medisin. Men da skal dette foregå etter rette prosedyrer. Anonymous poster hash: cd1ce...c17

Tvungent psykisk helsevern kan kun gjøres i helt spesielle tilfeller der det er et vedtak på dette. Det wr svært strenge regler. Man må være en fare for seg selv eller andre og/eller muligheten for bedring må være vesentlig forringet om man ikke behandles. Selv da er det vanskelig å få gjennom et slikt vedtak. Og det gjøres i hvert fall ikke pga trygd.

Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg frem deres medisinske embedseksamener og medisinske spesialitet, så skal jeg ta dere alvorlig.

Dere har ikke innblikk i denne konkrete saken. Da kan dere ikke mene noe om det.

Det er ikke snakk om noen behandling som det ikke finnes rikelig med erfaring og dokumentasjon på.

Jeg setter ikke pris på at dere undergraver tilliten til helsevesenet fordi dere ikke forstår vurderinger som er gjort på grunnlag av opplysninger dere ikke har.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

Jeg synes du høres skremmende arrogant ut som ikke vil lytte til hva folk har å si. Det ER bivirkninger med alle medisiner. Det er ikke til å stikke under en stol. Bivirkningene er ulike fra person til person.

Selv om vi ikke har innsyn i saken, som du skriver, har vi likevel rett til å si hva vi mener om måten nav tvinger et menneske til å ta medisiner mot sin vilje.

Du kan ha så mange eksamener du vil, men du skal likevel lytte til hva andre mener.

Anonymous poster hash: fe57e...f81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vel være sak for media.

Psykoser osv. bør behandles med medisin. Angst bør fortrinnsvis behandles med samtaleterapi og eksponering.



Anonymous poster hash: 3cd7c...5a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wellbutrin er såvidt meg bekjent en stemningsstabiliserende medisin, ikke antidepressiva (altså ikke "lykkepille/SSRI").

Og psykiatriske medisiner finnes, de heter psykofarmaka.

Ikke uttal deg så bastant om ting du opplagt ikke har greie på.Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

Vær snill og les hva som står om Wellbutrin i Felleskatalogen så ser du at du tar helt feil. Der står det Antidepressiv! Tror jeg som helsarbeider har rimelig god greie på både medisiner og lovverk knyttet til både tvangsbehandling og medisinering ved hjelp av tvang i psykiatri/somatikk.

Anonymous poster hash: cd1ce...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Seroxat man vil gi i tillegg nå.

Skrev visst feil, wellbutrin er det hun har tatt i noen år. Har fått økt angst, så nå vil man gi mer medisiner. Dette er ikke greit!

I vår familie har vi hatt 2 dødsfall fra medisinering i psykiatrien og en tredje person sitter på et sykehjem og snakker babyspråk med en IQ på 50, diabetes 2, utlagt tarm og flere andre metabolske forstyrrelser, kun i 50-årene. Hun har aldri slått hode eller vært utsatt for noe som kunne ført til dette, men vært under behandling i psykisk helsevern kontinuerlig siden hun var ung. Dette er resultater vi har sett og som også forskning viser nå.

Å høre at man i dag tvinger folk inn i slik behandling er skremmende.

Endret av Rakel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær snill og les hva som står om Wellbutrin i Felleskatalogen så ser du at du tar helt feil. Der står det Antidepressiv! Tror jeg som helsarbeider har rimelig god greie på både medisiner og lovverk knyttet til både tvangsbehandling og medisinering ved hjelp av tvang i psykiatri/somatikk.Anonymous poster hash: cd1ce...c17

Tydeligvis ikke nok til at du kjente til begrepet "psykofarmaka". Wellbutrin er slett ikke "lykkepiller" (SSRI), så der hadde vi begge feil. Men bekymringsverdig at en som jobber i psykisk helsevern ikke har såpass grunnleggende kunnskap. Jeg kjenner ganske godt til lovverket selv, og vet at tvungent psykisk helsevern og tvangsbehandling har svært strenge regler. Et trygdevedtak er slett ikke relevant i den sammenheng.

Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ille begge deler!

Det som er spesielt med psykiatriske legemidler (og da helst antipsykotikum) er at man vet at langtidseffekter er bl.a at pasientene DØR rundt 20 år før resten av befolkningen. Det som er enda mer skremmende er at tallene er stigende ifølge norsk studie.

Det er dessverre også en "bivirkning" av å være så syk at en trenger antipsykotika, i utgangspunktet..

Jeg er bipolar. Med den diagnosen (uten at man legger på noe om medisiner ol.) har jeg en forventet gjennomsnittlig levealder som er 9 år kortere enn gjennomsnittet. Men jeg kan også leve til jeg er hundre. Gjennomsnittet er laget av folk som lever lenge, men også av folk som lever veldig kort, enten det er fordi de tar livet av seg, bruker rusmidler og dør unge, eller om de blir psykotiske og tar sjanser som gjør at de omkommer. Et gjennomsnitt tar ikke hensyn til alle faktorer, da det er helt umulig å lage et gjennomsnitt av alle psykisk syke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet avsporinger, oppfordringer til å lyve for helsepersonell og svar til dette.

Vi oppfordrer brukerne våre til å ikke gi råd som kan få uante konsekvenser, og oppfordrer dere til å kontakte profesjonelt helsepersonell om saken, dersom dere er uenige i noe som i utgangspunktet er en medisinsk avgjørelse.

Tekola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til bivirkninger, så har ALLE medisiner bivirkninger. Men det er dermed ikke sagt at man får flere av dem.

Hvis man slår opp bivirkninger på Paracet,Otrivin, Ibux, Naproxen og andre veldig vanlige medisiner så ser man en hel rekke med bivirkninger. Men de færreste får flere av disse bivirkningene.



Anonymous poster hash: 9f351...137
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heller ikke innblikk i den konkrete saken. I følge deg selv så har du ikke rett til å uttale deg.

Man kan ikke tvinge noen til behandling i Norge. Å gå på psykofarmaka livet ut kan få store konsekvenser for bl.a den fysiske helsen og i fht det å bære frem et barn. Og som noen sier, det er nok mange som kaster medisinen i do og sier de går på den. Da er man like langt. Derfor bør dette være noe pasienten tar med sin egen lege, ikke en nav-lege som ser pasienten maks to timer.Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

Det er derfor jeg heller ikke uttaler meg, men sier at dere ikke kan trekke konklusjoner på grunnlag av informasjon dere ikke har. Mine kommentarer er helt generelle. Jeg har ikke sett journalen, kjenner ikke historien, og har ikke truffet pasienten. Derfor kan jeg heller ikke mene noe annet enn at de som har den informasjonen og innsikten må få lov til å gjøre jobben sin uten at noen som ikke kjenner situasjonen skal fortelle dem at de tar feil.

Inntil vi har innblikk i journalen er psykiaterens vurdering gyldig. Både fastlege og behandlende lege kan overprøve navlegen dersom de har gode grunner til det. Det er en veldokumentert behandling som foreslåes, og det er ikke spesielt kontroversielt. Ingen ville foreslått slik behandling uten at det var klare indikasjoner på det vil hjelpe.

Jeg synes du høres skremmende arrogant ut som ikke vil lytte til hva folk har å si. Det ER bivirkninger med alle medisiner. Det er ikke til å stikke under en stol. Bivirkningene er ulike fra person til person.Selv om vi ikke har innsyn i saken, som du skriver, har vi likevel rett til å si hva vi mener om måten nav tvinger et menneske til å ta medisiner mot sin vilje. Du kan ha så mange eksamener du vil, men du skal likevel lytte til hva andre mener. Anonymous poster hash: fe57e...f81

Hvis pasienten skal ha krav på ytelser, må det også settes krav til at pasienten gjør det hun kan for å bli frisk, slik at hun kan rehabiliteres og ivareta seg selv uten behov for disse ytelsene. Det er ikke det minste merkelig at nav stiller krav om at hun lar seg behandle. Blir hun ikke bedre av behandlingen, vil hun fortsatt ha krav på støtteordninger, men det er ikke noe poeng i å opprettholde en kostnad som kan elimineres dersom pasienten kan rehabiliteres med tilgjengelig behandling.

Det er ikke nav som bestemmer behandlingen, og nav kan ikke kreve noe medisinsk.Nav har innhentet faglige råd fra medisinsk sakkyndig, og behandlende lege (som forøvrig skal samarbeide med, og sende epikriser til fastlegen), har tydeligvis uttrykt enighet i dette, om ikke behandlingsplanen faktisk. kommer derfra i utgangspunktet.

Om pasienten motsetter seg behandling har hun fortsatt krav på livsopphold - men ikke mer dersom hun nekter å forsøke å bli frisk gjennom behandling.

Pasienten har et valg, og det valget består i å prøve å bli frisk gjennom behandling eller ikke. Det foregår ikke noe uforsvarlig eller ulovlig i denne saken fra hva man får vite i denne tråden. At pasienten ikke liker behandlingen har egentlig ingen ting med saken å gjøre. Om behandlingen ikke fører frem, vil den ikke kontinueres.

Det som ville ha vært alvorlig, var om nav satte en virkningsløs behandling som krav for fortsatt støtte. Det er ikke det de gjør. De vil aldri kreve at behandlingen fortsetter dersom den ikke gir respons.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...