Gå til innhold

Øyebetennelse hos katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan se ut til at katten min er helt i startfasen av å få en øyebetennelse, hun kniper litt på det ene øyet, og det renner litt gugge/vann ut av dette. Er dette noe som er viktig å få sjekket av dyrlege raskt, kan det være farlig?



Anonymous poster hash: b1fd3...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du prøvd og vaske øyet til katten litt? kan være nøye og prøve å ta vann på en bommullsdott og vaske øyet noen ganger om dagen. Men jeg ville ha tatt en tlf til dyrlegen om jeg var deg for å spørre. Kan jo være en startfase ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt har tidligere hatt øyebetennelse når han var kattunge og vi har vært hos dyrlege med det den første gangen. Da har han fått øyedråper som dryppes på i en ukes tid. Dyrlegen sa at noen katter har lettere for å få det uten at de finner noen grunn til det eller at noe er galt.

Siste tre årene har han hatt begynnende øyebetennelse i ny og ne, særlig mot høst og vinter når det blir kaldere i lufta. Da blir våtkanten rundt øyet hvitt og han kniper det igjen for det er ubehagelig. Jeg pleier å legge pus på ryggen, og skylle øyet godt med sterilt vann (slike øyedråper man får på apoteket). Dagen etter er øyet alltid helt fint. Jeg ville prøvd å skylle øyet først og dersom det ikke bedret seg i løpet av en dag, ville jeg ringt dyrlegen. :)

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd og vaske øyet til katten litt? kan være nøye og prøve å ta vann på en bommullsdott og vaske øyet noen ganger om dagen. Men jeg ville ha tatt en tlf til dyrlegen om jeg var deg for å spørre. Kan jo være en startfase ja.

Min katt har tidligere hatt øyebetennelse når han var kattunge og vi har vært hos dyrlege med det den første gangen. Da har han fått øyedråper som dryppes på i en ukes tid. Dyrlegen sa at noen katter har lettere for å få det uten at de finner noen grunn til det eller at noe er galt.

Siste tre årene har han hatt begynnende øyebetennelse i ny og ne, særlig mot høst og vinter når det blir kaldere i lufta. Da blir våtkanten rundt øyet hvitt og han kniper det igjen for det er ubehagelig. Jeg pleier å legge pus på ryggen, og skylle øyet godt med sterilt vann (slike øyedråper man får på apoteket). Dagen etter er øyet alltid helt fint. Jeg ville prøvd å skylle øyet først og dersom det ikke bedret seg i løpet av en dag, ville jeg ringt dyrlegen. :)

Takk for svar! :) Hun ser ikke ut til å plages nevneverdig av det enda, kan hende hun bare hadde fått litt rusk i øyet, for nå klarer jeg ikke se det mer, men for å være på den sikre siden tror jeg at jeg skal prøve å rense litt, og ihvertfall følge litt ekstra med i de neste dagene.

Anonymous poster hash: b1fd3...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi renset godt med øyedråper, så håper vi det går over av seg selv :)



Anonymous poster hash: b1fd3...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saltvannsampuller er kjekke til sånt noe. Koster ca 60 kroner for en pakke med 20 eller 30 stk på apoteket, de heter enten øyedråper eller nesedråper og det er bare saltvannsløsning i dem.

Har brukt dem et par ganger på kattene våre når de har klort seg i øyet eller fått noe rusk innpå, og det ordner seg i løpet av et par timer såfremt det ikke er øyebetennelse.

Hold likevel et øye med det sånn i tilfelle det forverrer seg, da kan det gjøre seg med en tur til veterinær likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvannsampuller er kjekke til sånt noe. Koster ca 60 kroner for en pakke med 20 eller 30 stk på apoteket, de heter enten øyedråper eller nesedråper og det er bare saltvannsløsning i dem.

Det var ordet jeg lette etter ja! :opplyser::jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...