Gå til innhold

Samboer ville ha en hund til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det du beskriver er ikke dumskap, men sterk egenvilje (stahet) og pubertet. Jeg har en rase med lignende lynne som akkurat har gått inn i puberteten. Den oppfører seg på samme måte. Den kan dekk, bli, og kom, men ikke søren om den gidder å gjøre det med mindre den vet at jeg har noe godt. Da setter den seg å ser dumt på meg, og "flirer" med halen. Den erter og tester grenser, og virker som at den flinke valpen jeg hadde for en måned siden har glemt 90% av det den kunne. Har opplevd det samme før, og det går over.

Sånn som du beskriver din motvilje mot å få denne rasen, og måten du ser på hunden som dum, så skjønner jeg godt at du ikke får til å trene den. Den merker garantert på deg at du ikke liker den, at du blir sur eller lei når den ikke får til (eller gidder). Du undervurderer rasen, som veldig mange andre.

Dettte. Signerer.

Anonymous poster hash: 86588...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

En liten oppdatering her.

Nå har det gått en tid og jeg har hatt med meg godbiter og ball og vært veldig opptatt av å sosialisere som om han var valp igjen. Selv om jeg har sosialisert og stimulert hele veien.
En stund merket vi stor forbedring og det ble ikke til mer enn bare litt knurring eller litt piping når folk eller dyr gikk forbi.
Men etter en relativt god periode så eskalerte det helt plutselig. Helt ute av det blå så hoppa han rett i en annen hund. Jeg var uheldig og glapp båndet fordi jeg var ikke oppmerksom på den andre hunden og holdt det ikke godt nok. Heldigvis gjorde ikke den andre hunden noe. Stod bare å så på og lurte på hva søren den lille myggen holdt på med så det ut som.
Etter denne episoden har det vært et par tilfeller hvor folk har kommet på besøk og plutselig ryker han i mot og vi har måttet fjerne ham en stund rett og slett.
Vi har merket at han er mer urolig når det er skumring eller mørkt i rommet. Knurrer, senker hodet, kvepper fort til, og er i det hele tatt veldig usikker når det ikke er mye lys, eller når folk har mørke klær på seg eller kommer brått på fra sidene.

Vi skal sjekke synet og se om det er noe der som kan forklare denne rare oppførselen. Og så får vi se hva som skjer ut fra det. Har ikke en autorisert øyenlyser i umiddelbar nærhet så det må vente til neste utstilling her i området. Oppdretter sier at det ofte blir tilbudt på utstilling og at en ikke trenger å stille ut selv for å få det gjort. Så da venter vi på det.

TS



Anonymous poster hash: 6441f...825
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en syk hund som for alles skyld bør få slippe mer før han biter en unge eller liknende.



Anonymous poster hash: a9626...3cc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Klarer du virkelig ikke å elske og ta godt vare på hunden fordi h*n er mindre intelligent sier det veldig mye om deg som person.

Hunden fortjener en annen eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du virkelig ikke å elske og ta godt vare på hunden fordi h*n er mindre intelligent sier det veldig mye om deg som person.

Hunden fortjener en annen eier.

Hva med å lese tråden ordentlig i stedet for bare hovedinnlegget som ble skrevet i fortvilelse og irritasjon som var der og da???

Anonymous poster hash: 6441f...825

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en syk hund som for alles skyld bør få slippe mer før han biter en unge eller liknende.

Anonymous poster hash: a9626...3cc

Som regel leser man kommentarer om at alle hunder kan trenes eller omplasseres, men min er altså så gal at den må avlives.

Ikke akkurat trøstende det da... =/

TS

Anonymous poster hash: 6441f...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel leser man kommentarer om at alle hunder kan trenes eller omplasseres, men min er altså så gal at den må avlives.

Ikke akkurat trøstende det da... =/

TS

Anonymous poster hash: 6441f...825

Jeg vet dere venter på øyelysegreie, men har dere sjekket hunden så godt det lar seg gjøre hos dyrlegen? At han ikke går rundt og har vondt et sted og derfor er gal?

Er det mulig å leie inn en hundetrener for en time eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyelysing er det visst her om en måneds tid, men når samboer tar ferie så skal han ta den med til dyrlegen og sjekke om det kan være noe annet.
En hundetrener er ikke aktuelt før vi har eliminert sykdommer osv, så det vurderer vi om han viser seg å være helt frisk. Det er ikke noe poeng i å begynne å behandle og trene noe som ikke er et problem om du skjønner?
Er det sykdom og smerte så hjelper det ikke å trene bort symptomet på det. Da er det jo helt andre måter å trene på og tilrettelegge på som trengs uansett som ikke nødvendigvis går på atferdstrening.

TS



Anonymous poster hash: 6441f...825
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel leser man kommentarer om at alle hunder kan trenes eller omplasseres, men min er altså så gal at den må avlives.

Ikke akkurat trøstende det da... =/

TS

Anonymous poster hash: 6441f...825

Må bare si at jeg håper ikke du hører på de som evt vil du skal avlive hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tror at hunden din bare flyr på en annen hund "ut av det blå", synes jeg det vitner om en manglende forståelse for hundens signaler (dempende signaler og kroppsspråk). Jeg synes også det er litt merkelig at du ikke klarte å holde den igjen når vi snakker om en mops. Da var det heller du som var uoppmerksom. Man bør egentlig ikke la hunder hilse i bånd, nettopp fordi de ikke føler seg komfortable og ikke kan vise alle dempende signaler mens de er i bånd. De føler heller ikke at de har noen returmulighet, og da går enkelte hunder heller til angrep.

Det er selvsagt bra å sjekke at hunden ikke lider av en fysisk eller mental sykdom, men jeg mistenker at problemet ligger hos eieren. Den motviljen mot hunden du har uttrykt i denne teåden, viser hvorfor du mislykkes i å trene den. Kanskje samboeren din burde ta mer ansvar for den hunden. Hvor er han i dette?

Anonymous poster hash: 86588...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel leser man kommentarer om at alle hunder kan trenes eller omplasseres, men min er altså så gal at den må avlives.

Ikke akkurat trøstende det da... =/

TS

Anonymous poster hash: 6441f...825

Hvor står det at jeg mener hunden er gal? Han er antagelig svært svaksynt, i ferd med å bli blind. Og et liv som blind er ikke noe liv for en hund. Han vil være svært engstelig og redd hele livet.

Anonymous poster hash: a9626...3cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hunden merker at du er oppgitt, prøv å tenk på noe annet og vær dødstålmodig. Alle hunder er forskjellige, og trenger litt mer hjelp med å lære ting.

Noen hunder er litt spesielle der :fnise: Har to hunder selv, den ene lærte alt på no-time, mens hu andre var bare tulling fra ende til annen.. Tok litt tid før vi begynte å skjønne hverandre, men nå er hu blitt verdens herligste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tror at hunden din bare flyr på en annen hund "ut av det blå", synes jeg det vitner om en manglende forståelse for hundens signaler (dempende signaler og kroppsspråk).

Anonymous poster hash: 86588...9cf

Jeg ser ikke noe poeng i å utbrodere detaljert, men om du absolutt skal vite det så holdt jeg på å skulle plukke opp dritt akkurat da og i det øyeblikket båndet ikke ble holdt med lukket hånd så han altså en annen hund og løp rett på når den nærmet seg.

Så da er det kanskje ikke så rart at båndet glapp, men heretter skal jeg tviholde på det eller evt. stå på det for å forhindre at det skjer igjen!

TS

Anonymous poster hash: 6441f...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare si at jeg håper ikke du hører på de som evt vil du skal avlive hunden!

Avliving er alltid siste utvei!

Hvor står det at jeg mener hunden er gal? Han er antagelig svært svaksynt, i ferd med å bli blind. Og et liv som blind er ikke noe liv for en hund. Han vil være svært engstelig og redd hele livet.

Anonymous poster hash: a9626...3cc

Beklager om jeg har mistolket det du skrev. Men sånn blir det vel når det blir vel mye negativitet og regelrett drittslenging på en gang.

Hvis det viser seg at han er svaksynt og har en tilstand som kommer til å gjøre ham blind som ikke kan behandles så selvfølgelig tar vi hensyn til hundens beste.

TS

Anonymous poster hash: 6441f...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund var mørkredd som valp, det gikk gradvis over etter hvert som han vokste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund var mørkredd som valp, det gikk gradvis over etter hvert som han vokste til.

Ja, men han reagerte ikke på mørket som valp. Galskapen begynte for sent til det.

Anonymous poster hash: 6441f...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Så har det altså gått en tid og vi har fått sjekket synet. Det viste seg at det var helt i orden. Ganske overraskende egentlig med tanke på at han har vært vettskremt av ting som blafrer i vinden eller ting som kommer overraskende på.
Etter å ha fått sjekket synet så har vi vært hos dyrlegen for å få sjekket om det var noe som kunne gjøre vondt. Det var det ingenting som tydet på, så det ble tatt tester for å sjekke allergier. Han hadde antydninger til utslett, men ingen spesielle hudlidelser som trenger langvarig behandling.

Det utslettet som var begynt å utvikle seg har blitt behandlet og det ser bra ut nå. Det ble sett veldig tidlig heldigvis :)

Vi har fortsatt å trene og fortsatt å sosialisere, men han stresser seg fortsatt opp og kaver mye. En gang når han var tilsynelatende rolig og interessert og skulle få hilse på en ny nabo beit han plutselig naboen i hånda! Jeg fikk sjokk, for han viste virkelig at han var positiv og interessert. Halen logret, han holdt hodet høyt, og søkte mot denne personen selv på en imøtekommende måte. Og naboen var tydeligvis hundevant for han inviterte til å hilse ved å la hunden snuse først og berørte ham først på halsen og "jobbet" seg oppover. Men den gang ei. Plutselig skulle det bites altså...

Jeg ser etter atferdseksperter eller kurser utenfor hundeklubbene nå. Nå gjenstår det å finne ut om det er svak psyke det er snakk om eller noe annet.

Jeg vet snart ikke bak/fram på det her. Jeg skjønner virkelig ingenting når det kommer til det her. Det er jo så utrolige svingninger at det er sykt! En gang i blant så er alt bare fint, og så neste dag -og den neste uka også for den del- så er helvetet løst.

Hjelpe meg, hva har jeg gått med på tenker jeg.... :(

TS



Anonymous poster hash: 6441f...825
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som det er noe relatert til den artikkelen jeg linket til på side 1. Han høres stresset og usikker ut. Lite vi kan gi av råd her egentlig for å bedre situasjonen. Eller... Vi kan så klart stille oss bak tanken om å finne en hundetrener som spesialiserer seg i problematferd. Det er lite av det her hvor jeg bor, men det kan jo være at du har noen i nærområdet.

Lykke til videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dere begge to! Har dessverre ingen gode råd å komme med her, men jeg har sett at canis har privattimer om du vurderer det, men det har dere kanskje allerede prøvd ut?

Håper du finner ut av det, og at om det skulle være noe feil med hodet hans at dere finner ut av det også.

Masse lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjenner jeg gleder meg til trassalder gitt, selv om jeg merket at dyret har begynt å få litt tyggis i ørene av og til her også, sånn ca 5% tyggis i ørene om dagen :fnise:

Heldigvis har jeg ikke en liten rotte-rase men en god samarbeidsvillig en når han hører etter :fnise:

Huff, høres ikke bra ut at han beit uten forvarsel, så det må jo ligge noe der? :klo: Har dere vurdert disse hunde psykolog - atferd ekspert folkene`?

Masse lykke til!

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...