Gå til innhold

Hvordan få han som venn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tusen takk for et seriøst svar :) :dagens-rose: er så mye flåsete svar på KG, så blir helt oppgitt til tider..

Jeg skjønner at det sikkert er vanskelig å skulle være venner med noen man i utgangspunktet er interessert i som mer enn en venn.. Det jeg syntes er så fascinerende bare, er at jeg har jo mange venninner som har guttevenner - og jeg tviler sterkt på at alle disse guttevennene kun har vært ute etter vennskap i alle tilfeller.

Anonymous poster hash: 34cac...e60

Vel, det er jo mange som er venner med folk de er keen på da. Er mange som ikke sier hva de egentlig ønsker ut av relasjonen de er i. Så er det vel sikkert de som faktisk ønsker vennskapet selv om det ikke blir noe mer med den de liker. Folk er forskjellige så selv om jeg mener at det ikke er lurt å være venner med en man liker så betyr ikke det ikke går ann for andre.

Og jeg hører stadig vekk at gutter aldri er venner med damer de ikke kunne tenkt seg å ha sex med, men skjønner jo at dette ikke er fakta i alle tilfeller. Så derfor blir jeg så oppgitt når det virker som at jeg er den eneste i hele Norge som ikke klarer å være venner med gutter.

Anonymous poster hash: 34cac...e60

Du er nok ikke alene om å ha litt problemer på dette feltet. Vet om flere damer som har stresset med akkurat dette.

Har aldri hatt problemer med å få venninner jeg. Når jeg var 18 hadde jeg veldig mange.. Var hobbypsykolog for halvparten av damene på jobben og for noen venninner på skolen. Jeg ønsket den gangen å utvikle meg vekk fra denne gutten som alltid ble venner med de jeg traff på. Fant vel ut etter hvert at hvis en ikke vil bli sett på som en venn av de damene man liker må man heller ikke oppføre seg som en venn.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Leo Nardo

Jeg er enig med de som sier at det er et dårlig utgangspunkt å bli venn med noen du i utgangspunktet har møtt med romantiske intensjoner av den grunn at dere har ulike forventninger.

Han vil føle seg avvist og i tillegg vil han kanskje leve i troen om at det kan bli dere en vakker dag.

Før eller senere må du innse hvor fantastisk han er, ikke sant?

Sånn tenker slike menn.

Du skal ikke utelukke at en del av de kameratene venninnene dine har egentlig er forelsket i disse jentene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Jeg ser ikke akkurat ut som Tone Damli Aaberge liksom og jeg er en helt vanlig, hyggelig, utadvent jente. Klarer ikke forstå hvorfor ingen gutter vil være venner med meg. Men det kan være som en annen her skriver, at de som har guttevenner som oftest har vokst opp med dem og kjenner dem så godt at de nesten blir som søsken. Men jeg har altså noen venninner som er over snittet pene, og som har minst 3-4 kompiser som de finner på ting med (og disse jentene har kjærester).

Anonymous poster hash: 34cac...e60

De er over snittet pene, og har gutter som henger rundt seg. Hmm, lurer på hva grunnen til det er.

Så er det grunnen til at du vil ha "guttevenner"? Slik at du kan føle deg like omsvermet som venninnene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ikke overbevist.

Så synd da. Betyr det rett og slett at du mener jeg har følelser for venninnen min? Hva får deg til å tro det i så fall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare være ærlig, du gikk inn i dette for det kunne utvikle seg til noe mer men desverre så ble det ikke slik men du trives i hans selskap så du ønsker kun vennskap.

Jeg forstår meg ikke på denne diskusjonen om vennskap..

Jeg har mangen kamerater som jeg aldri ville fått romatiske følelser for, eller at de vil ned i trusen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Så synd da. Betyr det rett og slett at du mener jeg har følelser for venninnen min? Hva får deg til å tro det i så fall?

Det har du helt tydelig. Men du har vel klart å innbille deg at du er fornøyd med det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok til med veldig klar tale.

Det KAN, bli oppfattet som en stor fornærmelse, men det sjansen må du jo ta, reagerer han slik betyr det jo bare at han ikke vil være venn om han ikke får noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt tydelig. Men du har vel klart å innbille deg at du er fornøyd med det da.

Det er jo interessant at du mener det uten å ha sett hvordan jeg og hun forholder seg til hverandre. Hva er det du mener skal være så tydelig her? At andre tror at hun og jeg er sammen? Det er jo standard "pigeonholing"-oppførsel, som du sikkert fint klarer å utvise selv også. "Alle" ser en gutt og ei jente som tilbringer mye tid sammen og antar de er kjærester på tross av å aldri ha sett de røre på hverandre fysisk. Hadde de samme personene vært mer observante hadde de sett at både hun og jeg er betrakelig mer intime med andre personer. Dessverre er samfunnet, spesielt gutter/menn, for mye bygd opp rundt antagelsen at gutter og jenter aldri kan være venner, og man baserer antagelsene ut fra det.

Jeg ser ikke akkurat ut som Tone Damli Aaberge liksom og jeg er en helt vanlig, hyggelig, utadvent jente. Klarer ikke forstå hvorfor ingen gutter vil være venner med meg. Men det kan være som en annen her skriver, at de som har guttevenner som oftest har vokst opp med dem og kjenner dem så godt at de nesten blir som søsken. Men jeg har altså noen venninner som er over snittet pene, og som har minst 3-4 kompiser som de finner på ting med (og disse jentene har kjærester).

Det kan nok også ha litt med hvilke interesser man har. Jenter med typisk guttete interesser trekker naturlig nok gutter bedre enn de som ikke har det. Hvis du kjenner en eller flere jenter som er interessert i sci-fi, f.eks Star Trek e.l., spiller endel TV-spill (type online rollespill f.eks.) eller noe tilsvarende, så kan du jo spørre hvor mye de liker å snakk om akkurat de temaene rundt gutter som er eller kan være interesserte. De jeg har diskutert dette med skyr det for alt det er verdt. Gutta begynner liksom "tilfeldigvis" å gå med en relevant t-skjort og "ups, det må jeg jo bare vise deg". Diskusjonene blir penset inn på noe veldig ensidig og gutta forsøker desperat å imponere med at de også er interessert i akkurat det samme. Ikke spesielt kult, særlig ikke når man ikke er interessert tilbake.

Uansett, med sånne interesser så er det skrekkelig lett å tiltrekke seg gutter som venner, både de håpefulle og faktisk venner.

Men uansett så handlet vel innlegget mitt mest om hvordan jeg kan gå frem for at han skal forstå at jeg bare ønske noe vennskapelig, da jeg har oppdaget at jeg ikke kan få "sånne" følelser for han. Men går det ikke, så går det ikke. Da tenker jeg på at det er hyggelig å møtes for å prate, ta en kaffe, dra ut sammen (gjerne sammen med andre venner også..). Ikke sånn som Lincoln under her som mener at jeg skal misbruke han til tjenester.. :murvegg:

Jeg tror ikke det er mye håp, men du har ingenting i å tape på spille med åpne kort. Si det som det er at du ser på han som en venn og at du aldri vil ha de samme følelsene for han. Vær krystallklar på det, og se hva som skjer. Som du selv sier, går det ikke så går det ikke, men da har du gitt det et forsøk, og du har gjort det eneste du strengt tatt kan gjøre. Du kan såklart forsøke å sette han opp med noen andre i håp om at han da ikke føler han "må" ha følelser for deg, med de fordeler og ulemper det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Det er jo interessant at du mener det uten å ha sett hvordan jeg og hun forholder seg til hverandre. Hva er det du mener skal være så tydelig her? At andre tror at hun og jeg er sammen? Det er jo standard "pigeonholing"-oppførsel, som du sikkert fint klarer å utvise selv også. "Alle" ser en gutt og ei jente som tilbringer mye tid sammen og antar de er kjærester på tross av å aldri ha sett de røre på hverandre fysisk. Hadde de samme personene vært mer observante hadde de sett at både hun og jeg er betrakelig mer intime med andre personer. Dessverre er samfunnet, spesielt gutter/menn, for mye bygd opp rundt antagelsen at gutter og jenter aldri kan være venner, og man baserer antagelsene ut fra det.

Nei, det er tydelig på grunn av:

1. Dere var på date men hun ville ikke mer - dette fant du deg i fordi du tror at du likevel skal få sjangs på henne.

2. Hun har en ustabil type - og du er den emosjonelle tampongen hennes. Klassisk scenario. Du bare går og venter på at hun skal finne ut at det er DU som er den rette for henne.

3. Du omtaler henne som "din ubestridt beste venn". What? En dame du har kjent kun en kort tid av livet ditt er "din ubestridt beste venn"? Du er opp over ørene forelsket.

4. Du sier at hun har "betydd utrolig mye for deg", og at du "er inspirert" av henne. Slik snakker bare en sentimental tulling som har sett for mange romantiske komedier. Og som er ulykkelig forelska.

Jeg kjenner ikke deg, men jeg kjenner typen din og situasjonen din. Du er typen som henger rundt henne som en satelitt på fester og utesteder. Av typen som står to meter unna som en idiot når andre gutter snakker med dama i dine drømmer, og som prøver å cockblocke dem så snart du får muligheten. Men når noen spør hva du holder på med så er det bare "neinei vi er bare venner. Bestevenner!"

Mulig jeg er litt hard med deg, men du har ingenting å hente på å undertrykke følelsene dine. Kom deg videre i livet.

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill ( nesten alle.. )

Det kan nok også ha litt med hvilke interesser man har. Jenter med typisk guttete interesser trekker naturlig nok gutter bedre enn de som ikke har det. Hvis du kjenner en eller flere jenter som er interessert i sci-fi, f.eks Star Trek e.l., spiller endel TV-spill (type online rollespill f.eks.) eller noe tilsvarende, så kan du jo spørre hvor mye de liker å snakk om akkurat de temaene rundt gutter som er eller kan være interesserte. De jeg har diskutert dette med skyr det for alt det er verdt. Gutta begynner liksom "tilfeldigvis" å gå med en relevant t-skjort og "ups, det må jeg jo bare vise deg". Diskusjonene blir penset inn på noe veldig ensidig og gutta forsøker desperat å imponere med at de også er interessert i akkurat det samme. Ikke spesielt kult, særlig ikke når man ikke er interessert tilbake.

Uansett, med sånne interesser så er det skrekkelig lett å tiltrekke seg gutter som venner, både de håpefulle og faktisk venner.

Når jeg tenker meg om har flere av de venninne jeg vet om som har guttevenner interesse for f eks gaming. Det har ikke jeg;) Så kanskje det er derfor. Gutter flest virker så ukompliserte i forhold til jenter så de er så chille å henge med, uten masse drama og dill. Men får vel bare innse at vi fortsatt er på det stadiet at gutter ikke vil ha jentelus med mindre de får seg noe, hehe;)



Anonymous poster hash: 34cac...e60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er tydelig på grunn av:

1. Dere var på date men hun ville ikke mer - dette fant du deg i fordi du tror at du likevel skal få sjangs på henne.

2. Hun har en ustabil type - og du er den emosjonelle tampongen hennes. Klassisk scenario. Du bare går og venter på at hun skal finne ut at det er DU som er den rette for henne.

3. Du omtaler henne som "din ubestridt beste venn". What? En dame du har kjent kun en kort tid av livet ditt er "din ubestridt beste venn"? Du er opp over ørene forelsket.

4. Du sier at hun har "betydd utrolig mye for deg", og at du "er inspirert" av henne. Slik snakker bare en sentimental tulling som har sett for mange romantiske komedier. Og som er ulykkelig forelska.

Jeg kjenner ikke deg, men jeg kjenner typen din og situasjonen din. Du er typen som henger rundt henne som en satelitt på fester og utesteder. Av typen som står to meter unna som en idiot når andre gutter snakker med dama i dine drømmer, og som prøver å cockblocke dem så snart du får muligheten. Men når noen spør hva du holder på med så er det bare "neinei vi er bare venner. Bestevenner!"

Mulig jeg er litt hard med deg, men du har ingenting å hente på å undertrykke følelsene dine. Kom deg videre i livet.

Hahahaha...Takk for at du ga meg en god latter før jeg legger meg her. Du kjenner meg åpenbart ikke i det hele tatt. Hadde du det, hadde du skjønt hvorfor hun faktisk betyr mye. Varige livsstilsendringer er aldri noe menn kommer til å være kapabel til "bare" fordi han er forelska. Dessuten, enkelte ganger sier det bare klikk mellom to personer, og man er nesten umiddelbart venner. Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å tro på det siden du antakelig aldri har opplevd det selv, spesielt ikke med ei jente. At hun er jente og den nærmeste vennen skyldes forøvrig en rekke omstendigheter, deriblant en død far. Mangel på farsrolle under oppveksten har konsekvenser for hvordan man forholder seg til kjønnene. For meg er det langt enklere å stole på ei jente fremfor en gutt. Venn(innen) min har tilsvarende problem med å stole på jenter. Da skal det ikke nye til for å skjønne at grunnlaget for et solid vennskap kan være der for både henne og meg.

PS: På daten var det to personer som ønsket vennskap. Hadde jeg hatt den minste tanke om noe mer hadde jeg kysset henne, eller markert tydelig hva jeg ønsket. Jeg er på ingen måter redd for å vise det når jeg først er på date. I dette tilfellet skjedde ingenting siden vi begge ikke ønsket noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

CutieMe,

Du trenger ikke om å forklare deg for noen her inne.

Å krangle her inne med folk om slike små spørsmål når langt større spørsmål kan stilles er uansett bortkastet tid og bortkastet båndbredde.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Hahahaha...Takk for at du ga meg en god latter før jeg legger meg her. Du kjenner meg åpenbart ikke i det hele tatt. Hadde du det, hadde du skjønt hvorfor hun faktisk betyr mye. Varige livsstilsendringer er aldri noe menn kommer til å være kapabel til "bare" fordi han er forelska. Dessuten, enkelte ganger sier det bare klikk mellom to personer, og man er nesten umiddelbart venner. Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å tro på det siden du antakelig aldri har opplevd det selv, spesielt ikke med ei jente. At hun er jente og den nærmeste vennen skyldes forøvrig en rekke omstendigheter, deriblant en død far. Mangel på farsrolle under oppveksten har konsekvenser for hvordan man forholder seg til kjønnene. For meg er det langt enklere å stole på ei jente fremfor en gutt. Venn(innen) min har tilsvarende problem med å stole på jenter. Da skal det ikke nye til for å skjønne at grunnlaget for et solid vennskap kan være der for både henne og meg.

PS: På daten var det to personer som ønsket vennskap. Hadde jeg hatt den minste tanke om noe mer hadde jeg kysset henne, eller markert tydelig hva jeg ønsket. Jeg er på ingen måter redd for å vise det når jeg først er på date. I dette tilfellet skjedde ingenting siden vi begge ikke ønsket noe mer.

Høres fint ut det.

Du trenger ikke å forklare deg. Hvis du er fornøyd med å bare være venner så helt topp. Bare lov å ikke lag en sutretråd når du finner ut at du kke orker lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke deg, men jeg kjenner typen din og situasjonen din. Du er typen som henger rundt henne som en satelitt på fester og utesteder. Av typen som står to meter unna som en idiot når andre gutter snakker med dama i dine drømmer, og som prøver å cockblocke dem så snart du får muligheten. Men når noen spør hva du holder på med så er det bare "neinei vi er bare venner. Bestevenner!"

Mulig jeg er litt hard med deg, men du har ingenting å hente på å undertrykke følelsene dine. Kom deg videre i livet.

Har sett sånne jeg også, men det er ikke alle som er slik heller da. Hvis man bare har vært på 1 date så har man mest sannsynlig ikke følelser for vedkommende heller.

Jeg er ikke helt enig i at svaret alltid er, "kutt henne ut, kom deg videre i livet ditt".

Hvis han ønsker vennskapet så hvorfor skal han kutte henne ut? Det er en viss forskjell på tilfelene av dette, er ikke alle som går ulykkelig forelsket. Kan ikke sammenligne Cutieme med han som for eksempel gikk i 10 år og var forelsket..

Dette med å bli sett på som en venn er nok et sårt tema for mange og jeg tror enkelte prøver for hardt å kontrolere utfallet. I psykologien kaller man det for suffering når man prøver å kontrolere noe man ikke har kontroll på. Til syvende og siste er det den andre som bestemmer om h*n ser på deg som en venn eller ikke, og dette med å kutte h*n ut er for mange siste måten å ikke akseptere utfallet på. Jeg synes man skal akseptere utfallet jeg, og samtidig være konsekvent på hva man faktisk vil.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Jeg er ikke helt enig i at svaret alltid er, "kutt henne ut, kom deg videre i livet ditt".

Hvis han ønsker vennskapet så hvorfor skal han kutte henne ut? Det er en viss forskjell på tilfelene av dette, er ikke alle som går ulykkelig forelsket. Kan ikke sammenligne Cutieme med han som for eksempel gikk i 10 år og var forelsket..

Det var faktisk akkurat han jeg tenkte på, blant andre. Han som gikk og var "bestevenn" i 10 år har garantert sagt omtrent akkurat det samme som Cutieme inntil ganske nylig.

Såkalt "nære vennskap" mellom gutter og jenter har i min erfaring alltid bakgrunn i at den ene, som regel gutten, går og har følelser for den andre. Men dette benekter vedkommende selvsagt alltid, helt til han en dag sprekker.

Han har tydeligvis ikke (og naturlig nok) ikke en kjæreste, så han bør komme seg videre uten denne "venninnen" slik at han kan få et skikkelig forhold med ei jente. Men han får selvsagt gjøre som han vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt "nære vennskap" mellom gutter og jenter har i min erfaring alltid bakgrunn i at den ene, som regel gutten, går og har følelser for den andre. Men dette benekter vedkommende selvsagt alltid, helt til han en dag sprekker.

Gutter som holder slike vennskap gående er tøfler. Og den personligheten er nok også mye av grunnen til at jentene ikke faller for dem. En evig runddans. Mens det han burde er å be jenta dra til helvete. Da er det kanskje en sjanse for at hun får øynene opp for han. Men det skjønner stakkars ikke tøflene.

Anonymous poster hash: c710a...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ashanti

Det var faktisk akkurat han jeg tenkte på, blant andre. Han som gikk og var "bestevenn" i 10 år har garantert sagt omtrent akkurat det samme som Cutieme inntil ganske nylig.

Såkalt "nære vennskap" mellom gutter og jenter har i min erfaring alltid bakgrunn i at den ene, som regel gutten, går og har følelser for den andre. Men dette benekter vedkommende selvsagt alltid, helt til han en dag sprekker.

Han har tydeligvis ikke (og naturlig nok) ikke en kjæreste, så han bør komme seg videre uten denne "venninnen" slik at han kan få et skikkelig forhold med ei jente. Men han får selvsagt gjøre som han vil!

Hvor gammel er du? Har du stort sosialt nettverk? Tror det kan ha litt å si for hvorfor du mener det du mener. Hvis du er litt oppi åra og/eller ikke har så stort nettverk er det ikke så rart om du er av den oppfatningen at jenter og gutter ikke kan være venner uten at det er baktanker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...