Gå til innhold

Ny psykolog var fryktelig direkte - tegn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mythic

"Psykopat" er ikke en diagnose eller et begrep som brukes av psykologer i dag.

Dette høres spesielt ut, TS.

Nei, det sa jeg i et innlegg over her :)

Veldig spesielt. Enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derfor jeg spør her, om hvorfor hun spurte som hun gjorde.

Du må jo spørre henne om hva hun mente. Bare hun vet hva hun mente.

Hun vil ha deg, ingen andre vil ha deg. Hva? Kødder du?

Anonymous poster hash: a22fe...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Nei, det sa jeg i et innlegg over her :)

Veldig spesielt. Enig i det.

Ja, så det nå. Derfor har jeg vanskelig for å tro at en psykolog(spesialist) skal ha brukt dette begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Derfor jeg spør her, om hvorfor hun spurte som hun gjorde. Jeg tok det jo til meg, men ble også "slått" av spørsmålet, jeg er også klar over at psykopat ikke er et vanlig begrep idag. Hun var i det minste bestemt på at "hun ville beholde meg" og "ingen andre ville ha meg".............. Og hun fulgte et skjema hun var pliktet til, som jo er forståelig, men likevel. Vanskelig å forstå hvordan jeg skal tolke hennes meninger/spørsmål, jeg trenger ikke tenke mer enn jeg gjør på hvor unormal min mann er.

ts

Anonymous poster hash: 24941...352

Sa hun at ingen andre ville ha deg? :overrasket: Dette synes jeg høres mer og mer uprofesjonelt ut. Kan du bytte behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om da jeg selv gikk til en psykolog, og beskrev til henne et familiemedlem som ikke er så lett å ha med å gjøre. Psykologen mente familiemedlemmet hadde psykiske problemer, og hun spurte meg om jeg trodde mitt familiemedlem hadde en personlighetsforstyrrelse. Det syntes jeg var merkelig at hun spurte meg om. Jeg vet da ikke kravene for en personlighetsforstyrrelse. Uansett hadde det aldri slått meg at familiemedlemmet skulle ha en diagnose, siden hun fungerer tilsynelatende normalt i dagliglivet. Men jeg begynte likevel å lure på om det kunne være noe i det etter at psykologen spurte.

Jeg synes også ellers denne psykologen var litt for direkte noen ganger. Hun kom med beskrivelser av meg, satte "merkelapper" på meg, som jeg syntes var vanskelig å få. Det er vel ikke helt korrekt av en psykolog, tror jeg.

Dette var for øvrig en litt eldre dame i hovedstaden.



Anonymous poster hash: 5e65b...bdb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Det er uprofesjonelt av en behandler å spørre en pasient om å stille diagnose. En pasient er ikke i en stilling til å gjøre dette. Dette kan skape forvirring i terapirommet. Å stille diagnose er en behandlers jobb, ikke en pasient sin jobb.

Videre virker det som behandleren har veldig tidlig vært ute med spørsmålet: dette har vært hans aller første spørsmål. En god samarbeidsrelasjon skal bygge på en trygg grunnlag først, og ikke overkjøre pasienten med et bombespørsmål allerede fra start. Dette kan føre at pasienten blir sittende igjen fortvilet med en behandler hun ikke har hatt tid til å bli kjent med, og føle seg trygg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette minner meg om da jeg selv gikk til en psykolog, og beskrev til henne et familiemedlem som ikke er så lett å ha med å gjøre. Psykologen mente familiemedlemmet hadde psykiske problemer, og hun spurte meg om jeg trodde mitt familiemedlem hadde en personlighetsforstyrrelse. Det syntes jeg var merkelig at hun spurte meg om. Jeg vet da ikke kravene for en personlighetsforstyrrelse. Uansett hadde det aldri slått meg at familiemedlemmet skulle ha en diagnose, siden hun fungerer tilsynelatende normalt i dagliglivet. Men jeg begynte likevel å lure på om det kunne være noe i det etter at psykologen spurte.

Jeg synes også ellers denne psykologen var litt for direkte noen ganger. Hun kom med beskrivelser av meg, satte "merkelapper" på meg, som jeg syntes var vanskelig å få. Det er vel ikke helt korrekt av en psykolog, tror jeg.

Dette var for øvrig en litt eldre dame i hovedstaden.

Anonymous poster hash: 5e65b...bdb

Jeg gikk også til en litt eldre dame i hovedstaden, som jeg hadde dårlig erfaring med.

Nå har ikke ts sagt noe om alder på psyk. Men det kan hende at de eldre psykologispesialistene har en spesiell og utdatert stil.

Anonymous poster hash: be67e...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg synes likevel det var noe uprofesjonelt. En psykolog skal vel ikke anta så mye, sånn på direkten? For øvrig er det ingen som får diagnosen psykopat heller. Den betegnelsen benyttes ikke lenger, så vidt jeg vet.

Hun antok ikke. Hun spurte. Psykopati er en betegnelse som fortsatt brukes, jo.

Anonymous poster hash: c8ca6...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Hun antok ikke. Hun spurte. Psykopati er en betegnelse som fortsatt brukes, jo.

Anonymous poster hash: c8ca6...912

Det var den jeg siterte som brukte ordet antok, derfor brukte jeg det. Vil gjerne se dokumentasjon på at psykopat er en diagnose som fortsatt brukes. Som en annen over her sa, så benyttes ikke dette i Norge lenger.

Uansett, dette er på siden av tema, og hjelper ikke TS noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvorfor trenger du å vite om kjæresten din er psykopat for å klare å gå fra han?

Dere er åpenbart ikke bra for hverandre, så det er bare å bryte.



Anonymous poster hash: 308df...055
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor overanalyserer du dette på KG? Det er det psykologer er til for.

Snakk med henne. Responder. Få henne til å utdype hvorfor hun antar dette.



Anonymous poster hash: e8deb...d79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg har nylig begynt hos en ny psykologspesialist, og som vanlig startet jeg med å fortelle litt om meg selv og mine problemer, deriblandt min kjæreste.. Er såklart komplisert hele mitt forhold. Ble overrasket når psykologen min sitt første spørsmål var "er han psykopat?"... Bør jeg ta det som et tegn? Klart jeg har mine tanker rundt det, og det er mange andre som har spurt om det samme, men jeg har ikke tatt det like mye til meg før nå... Er enig at jeg burde komme meg unna, men hva betyr det når det er første spørsmålet hun stiller meg?

Anonymous poster hash: 87fb1...52d

Høres ut som om psykologen prøver å vekke deg, få deg til å tenke over akkurat dette. En psykolog jobber med tankene og følelsene dine. Det virker som om psykologen har gjort en god jobb, du har jo bitt deg merke i dette.

Dere som kaller psykologen uprofesjonell: Dere har ikke faglig kompetanse til å vurdere det. I så fall kan dere argumentere og forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Høres ut som om psykologen prøver å vekke deg, få deg til å tenke over akkurat dette. En psykolog jobber med tankene og følelsene dine. Det virker som om psykologen har gjort en god jobb, du har jo bitt deg merke i dette.

Dere som kaller psykologen uprofesjonell: Dere har ikke faglig kompetanse til å vurdere det. I så fall kan dere argumentere og forklare.

- Det er pasienten det skal settes fokus på, ikke partneren. Det er hun som er hans pasient, ikke partneren.

- Denne pasienten er ny: Han har ikke gitt seg selv tid til å bli kjent med henne enda.

- Pasienten kan lide av flere psykiske plager som en behandler først må diagnostisere. Eksempelvis kan pasienten lide av tvangstanker, og da er det farlig å sette tanker i hodet på en pasient man ikke har diagnostisert.

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mythic

Høres ut som om psykologen prøver å vekke deg, få deg til å tenke over akkurat dette. En psykolog jobber med tankene og følelsene dine. Det virker som om psykologen har gjort en god jobb, du har jo bitt deg merke i dette.

Dere som kaller psykologen uprofesjonell: Dere har ikke faglig kompetanse til å vurdere det. I så fall kan dere argumentere og forklare.

Jeg har da både argumentert og forklart hvorfor jeg mener psykologen var uprofesjonell. At man ikke har fagkompetanse, betyr ikke at man ikke har sunn fornuft. I mine øyne er det alt annet enn fornuftig å be en pasient vurdere om partneren er psykopat. For øvrig en diagnose som ikke brukes lenger. Når behandleren i tillegg sier at ingen andre vil ha TS, men hun vil, så skurrer det veldig i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...