Gå til innhold

Avlive rev


Gjest StockDama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elastica

Jeg ville kanskje tro det hadde noe å gjøre med at de kan føre med seg sykdommer som vi ikke vil ha. Dessuten ønsker man ikke at det skal avles videre på eksemplarer av en art som er veldig menneskevennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den i utgangspunktet ikke er aggresiv mot mennesker, er det vanskelig å si hvordan den vil reagere i kontakt med f.eks. barn som kanskje forsøker å klappe den etc. Å bli bitt av rev er sannsynligvis ikke noe bedre enn å bli bitt av en hund...

Den oppfører seg jo i det hele tatt omtrent som en løshund ville ha gjort og en løshund i et boligområde er det vel de færreste som ville ha akseptert, spesielt ikke hvis den forsyner seg av nabolagets katter og kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke heller jage den bort og skremme den ettertrykkelig uten å skade den? Masse skrammel, hyl, bråk og leven - og kanskje en bøtte vann og to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gunda_*
:klø: Den hadde jo vært 'tøff i trynet' mot katter og kaniner må vite.

Den hadde jo drept flere katter og kaniner jo!

Men synes likevel at det er unødvendig å avlive av den grunn.

Hvorfor ikke "sette" den ut et annet sted(langt fra folk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan man ikke heller jage den bort og skremme den ettertrykkelig uten å skade den? Masse skrammel, hyl, bråk og leven - og kanskje en bøtte vann og to.

Fordi ville dyr som oppfører seg slik som regel enten er syke eller har vært holdt ulovlig i fangenskap. I førstnevnte tilfelle kan det være sykdommer som er smittefarlige og/eller medføre en smertefull død og sistnevnte vil den søke tilbake til mennesker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Den hadde jo drept flere katter og kaniner jo!
I hvert fall står det at flere kjæledyr var blitt tatt av dage. En hund med lignende oppførsel hadde muligens også blitt avlivet, så det er kanskje greit at de gjør det med en rev, jeg vet ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det også har å gjøre med at rødrev ikke akkurat er noen truet art, og at man ikke ønsker å ha dem gående helt oppi husstandene. De kan sammenliknes med grevling, tildels rotter og vaskebjørn (ikke her til lands selvsagt) når de er så nærgående - de er faktisk skadedyr i den forstand at de sprer smittsom sykdom (skabb, blant annet) og roter i søppel, i tillegg til at den tar kjæledyr. Å sette ut en rev et annet sted enn den hører til er vel også misforstått vennlighet - for det første kan den komme i konflikt med rev som bor der fra før, for det andre har den ikke noe hi e.l å søke til, og for det tredje vil den vel sannsynligvis trekke mot der den bodde før... Det er også lovlig og vanlig å skyte rev, så jeg skjønner også at de ikke vil bruke masse ressurser på å flytte én enkelt rev med uønsket atferd...

Personlig synes jeg det er litt morsomt med ville dyr som er tammere enn gjennomsnittet, og ville nok ikke vært den som meldte fra om det gikk en hyggelig rev eller grevling rundt huset vårt (men vi bor isolert til, da). Samtidig har jeg forståelse for at det ikke er ønskelig atferd i tettbygde strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart reven er blitt tam da - folk mater den jo tydeligvis! Aah, dumme mennesker som ikke tenker gjennom konsekvensene av det de gjør.

Også den "skrekkhistorien" i artikkelen hvor reven fulgte etter en syklist: "... begynte _plutselig_ reven å løpe etter ham." Ja, store stygge reven - iik. Elendig journalistikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...