Gå til innhold

overvektig hund


Ancalime

Anbefalte innlegg

Vi har overtatt en tispe som er kraftig overvektig. Noen gode tips og råd på veien?

Hun er vant med å ha fri tilgang på hundemat og kattemat. Det får hun ikke her. Kattematen er satt så hun ikke får tak i den og hundemat får hun kunn i "normale" mengder.

Siden hun ikke er vant med å bli gått tur med tar vi det gradvis..

Jeg trodde hun hadde problemer med hoftene.. men etter å ha tatt litt på henne og børsta henne så er det rett og slett pelsen som har filtra seg sammen (altså pelsen på lårene og pelsen på kroppen) så nå er ho klippt. Pelsen er halvert. Synes rett og slett synd på bikkja :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Det første jeg ville gjort, var å ta med hunden til dyrlegen for en grundig sjekk. Der kan du også få tips til hvordan man går fram for å "slanke" et dyr uten at det tar skade. Det finnes spesielle light-for til glupske hunder, men jeg ville uansett tatt en tur til dyrlegen først.

Når det gjelder turer, gjelder det å starte i det små (10-15 minutter i rolig tempo), og kanskje to ganger pr. dag, for deretter å øke på tid og intensitet forsiktig over en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars hund. Godt at hun har kommet til et trygt og godt hjem nå!

Har ikke noen spesielle råd å gi deg. Det høres ut som dere er i gang med en god start når dere begrenset tilgangen til mat, og begynte med rolig mosjonering. Kanskje dere burde tatt henne til dyrlegen for en sjekk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier dyrlegesjekk. Du kan også kjøpe slankefôr til hund, beregnet på overvektige hunder. Unngå alle former for matrester med mye fett og begrens tilgangen slik du gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd. Hun skal vaksineres nå om 1 mnd så tenkte jeg skulle ta det da.

Matresten kommer hun ikke til å få i det hele tatt. Ser ikke poenget i det når hun er overvektig.. Skal selvsagt ikke sulte henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har overtatt en tispe som er kraftig overvektig. Noen gode tips og råd på veien?

Min omplasserte hund var veldig tynn da jeg fikk ham, så jeg ga ham aktivfor for å fete ham opp. I denne perioden ble han også kastrert, og plutselig var han blitt litt overvektig uten at jeg hadde fått det med meg...

Jeg slanket ham over lang tid vha lightfor og økt aktivitet.

Det var de forlengede turene som hadde størst effekt på vekten, det hjalp ikke noe særlig å bare minke formengden. Jeg tror heller ikke det er bra for hunder å slankes vha "sulting", men veterinæren kan sikkert fortelle deg hvor mye mat hun kan klare seg med.

Etterhvert som kiloene forsvinner, vil du sannsynligvis merke at hunden blir mer aktiv, og det vil bli lettere og lettere å få henne i form. Jeg trodde min hund var blitt roligere pga kastreringen, men etter et par kilo var han tilbake til sitt gamle elleville jeg.

Du må nok, som du sier, trene henne gradvis opp til å gå turer, siden hun ikke er vant med å gå noe særlig. Du er også godt i gang med å normalisere kostholdet hennes. Jeg har stor tro på at du kan få denne hunden i fin form, hvis du i samråd med veterinær fortsetter systematisk slik du har startet.

Lykke til! Det kan ta lang tid, men det er absolutt verdt det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips og råd. Vi endte med å lever hunden tilbake. Jeg fikk skikkelig allergi og astma av henne (har aldri reagert på hund før) så da er det best å gjøre det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...