Gå til innhold

Fisk i bolle


knudz3n

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt utenfor tema, kanskje, men en venn av meg har et stort akvarium, det ser jævlig møkkete ut med alger osv. Men den eldste fisken er 14 år nå, den yngste er vel cirka ti år, og han har kun fem-7 fisker (alle store, ingen kampfisker).

Hadde lyst å kjøpe en gave til han, og da falt tanken på å kjøpe han en liten søt fisk til akvariet sitt, men jeg tenkte meg om og gjorde ikke det, pga smittefare, evt sykdom osv.

Jeg fortalte han dette, og han sa at det var riktig av meg å ikke kjøpe fisk, fordi han selv velger hvilke fisk han kjøper, og han handler kun ett sted, ikke i en dyrebutikk, men av en som kun selger akvarium og fisk (og ingen boller der å få kjøpe...)

Jeg har også spurt han hvorfor han ikke renser akvariet for alger. Det ser grusomt grønt ut der, men han har en eller to fisker som spiser alger, og alle fiskene er som sagt gamle, og har levd lenge og trives sammen. De har gjemmesteder osv. i akvariet, og er veldig nysgjerrige. Alle kommer fram straks man titter inn gjennom glasset.

Fisk kan trives i et akvarium, men ikke i en bolle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampfisk kan gå bra sammen med andre fisk, og det kan ikke gå bra! Hos meg gikk det ikke bra! En kampfisk sammen med 3 seilfinne mollyer, mollyene ble konstant jaget! Enda mer risky er det med hunn kampfisk, så det er ikke sant at kampfisk går strålende sammen med andre arter!

Dere som tenker på å anskaffe dere kampfisk bør lese og se på disse to sidene

En norsk side fra en som kan MYE om kampfisk

og denne, en amerikansk topp oppdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Kampfisk kan gå bra sammen med andre fisk, og det kan ikke gå bra! Hos meg gikk det ikke bra! En kampfisk sammen med 3 seilfinne mollyer, mollyene ble konstant jaget! Enda mer risky er det med hunn kampfisk, så det er ikke sant at kampfisk går strålende sammen med andre arter!

Som jeg nevnte i et innlegg tidligere så skrev jeg at kampfisken kunne gå sammen med andre arter, med untak av enkelte!

Da er vel Seilfinne Mollyer en av dem artene som ikke egner seg!

Tror ingen her har skrevet at kampfisk går strålende sammen med andre arter?

Min Scalare ertet/mobbet den ene slørhalen min og spiste av halen dens, så disse ble selvsagt skilt!

Var det sånn at din kampfisken var mer aggressiv mot dine Seilfinne Mollyer enn det som ofte forekommer blant andre arter?

(som mitt eks. med Scalare og Slørhale)

Forøvrig fine linker du hadde lagt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siktet ikke direkte til din kommentar alså, men har bare lest så mange steder at joda kampfisk går såå bra sammen med de fleste andre arter og at man fint kan ha en hann sammen med to hunner..

I teorien er seilfinne molly en av de artene den burde gå best sammen med siden de har veldig små finner, og med tanke på at mine var hvite og gjennomsiktige (de liker ikke andre fargesterke fisker) burde det vært optimalt! Men den gang ei!

I naturen er kampfiskhannen alene, og ser kun "damene sine" når hun legger igjen egg hos han, rett etter at eggene er sluppet blir hun jaget vekk, for da betrakter han henne som en fiende. Så en kampfisk hann har det bedre alene enn sammen med flere fisk.

Og jeg er helt enig at en liten bolle overhode ikke er noe sted for noe som helst fisk. Men siden jeg ikke har noe alternativ nå (bortsett fra halvdøde mollyer) så måtte bollen i skapet til mamma til pers, og han har laget det svære skumrede der og har helt andre farger (sterke og klare) nå enn han hadde i akvariet, så jeg tar det som et tegn på at han stortrives.

Nå skal det sies at jeg er veldig nøye med vannet hans også, skifter en del hver dag og nesten alt en gang i uka og passer på å ikke ha utslag av nitritt. Og det er vel kanskje ikke det de fleste med en bolle gjør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Midlertidig går det meste an. Jeg har innekatter midlertidig (jfr annen tråd her) og jeg har også en voksen scalare i en 63l midlertidig. Den trenger egentlig det firedobbelte av plass. Grunnen er flytting og hus som trekker ut i det lengste, men med en gang vi får flytta skal begge få bedre plass.

Jeg er enig i alt som er skrevet her mtp at fisk ikke skal være i bolle. Det samme gjelder små "akvarium" på 10 l som henger på veggen. Alt for små, og vanskelige å holde. Jeg har hatt fisk i bøtter i noen uker på midlertidig basis, men når man skaffer seg fisk i bolle for å ha den der på permanent basis blir det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
I teorien er seilfinne molly en av de artene den burde gå best sammen med siden de har veldig små finner, og med tanke på at mine var hvite og gjennomsiktige (de liker ikke andre fargesterke fisker) burde det vært optimalt! Men den gang ei!

I naturen er kampfiskhannen alene, og ser kun "damene sine" når hun legger igjen egg hos han, rett etter at eggene er sluppet blir hun jaget vekk, for da betrakter han henne som en fiende. Så en kampfisk hann har det bedre alene enn sammen med flere fisk.

Og jeg er helt enig at en liten bolle overhode ikke er noe sted for noe som helst fisk. Men siden jeg ikke har noe alternativ nå (bortsett fra halvdøde mollyer) så måtte bollen i skapet til mamma til pers, og han har laget det svære skumrede der og har helt andre farger (sterke og klare) nå enn han hadde i akvariet, så jeg tar det som et tegn på at han stortrives.

Nå skal det sies at jeg er veldig nøye med vannet hans også, skifter en del hver dag og nesten alt en gang i uka og passer på å ikke ha utslag av nitritt. Og det er vel kanskje ikke det de fleste med en bolle gjør??

:ler: Du har mao. en skikkelig særing av en kampfisk du da, som jager en gjennomsiktig fisk, selvom den blir mest "sjalu" på fisker med sterk farge!

Skjønner godt at mors bolle måtte til pers da ja!

Kom over noe på en annen side som han Svein Antonsen har skrevet (han fra den første linken din) Veldig fin link og han kan utrolig mye- morsom er han også :)

" (.....) De fleste kampfiskene blir oppdrettet på fiskefarmer i Asia, og da snakker vi ikke om en 100 stk, nei 100 000 er ikke uvanlig på disse farmene, og som dere vet så bør/må hannene skilles rundt 2-3 mnd, da fighter innstinktet starter. Hva gjør man da på disse farmene: setter hver hanne i en 50 liter, å nei da, jeg så et bilde fra en vanlig bettafarm, og der var de 100 000 hannene puttet i halvflasker av whisky, tror jeg det var, whiskyen var drukket opp :P

OK, da lever disse fiskene i disse flaskene, til de blir transportert til det store utland, og der blir fiskene plassert i små beholdere i dyreforretningen (oftest)

SÃ… kommer dere og kjøper den og putter den i en feks. 200 liter med mye vannbevegelse og fisker. Denne bettahannen kan ha gått alene i hele sitt liv, og derfor kommer den store tanken og fiskene og vannbevegelsen som et sjokk.

Så her må det tilvenning til og det går som regel greit..... (.....)

Fisken din har det nok veldig bra Cathie, for videre skriver han at:

"en Betta som skummer, er en god Betta som trives :) " Presis som din fisk!

Det jeg siterte står her: (under Svein A01-09-2004, 14:11)

http://nettakvariet.no/forum/archive/index.php/t-15395.html

Det han skriver betyr jo mer eller mindre at om man skal skaffe seg " bollefisk" som tråden faktisk handler om :sjenert: så er kampfisken den mest gunstige da, MEN kun for en tilpasningsperiode!

En "fiskebolle" passer bedre til potetgull mener nå jeg ;)

Kanskje jeg skal skaffe meg en kampfisk eller 3 ....:fnise:

Må snakke med samboer å smile pent til han :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja! Kampfisker er dødskule!!!

Den jeg har nå er en vanlig "dyrebutikk kampfisk" men jeg venter på en importert halfmoon, så jeg må ha skaffet meg noe bedre inntil den kommer :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en skikkelig stor bolle da, på over 60 liter? Jeg liker ikke firkantede akvarium...

Finnes det???

Ser ikke hva som skulle være problemet med det, hvis det finnes alså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en skikkelig stor bolle da, på over 60 liter? Jeg liker ikke firkantede akvarium...

Tror du fisken synes det er optimalt å svømme i sirkel hele livet? Nei, hvis du ikke liker de firkantede, så bør du heller la være å ha fisk :-) Vi som er dyreeiere av alle slag bør strebe etter å gi dyrene så godt miljø som mulig, for dyrenes skyld, og ikke vår egen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akvarieeier
Tror du fisken synes det er optimalt å svømme i sirkel hele livet? Nei, hvis du ikke liker de firkantede, så bør du heller la være å ha fisk :-) Vi som er dyreeiere av alle slag bør strebe etter å gi dyrene så godt miljø som mulig, for dyrenes skyld, og ikke vår egen :-)

Er det noe bedre med firkantede enn runde?

Hvorfor det? De svømmer ikke i sirkel selvom bollen er rund? :roll:

Hva med 6 kantede akvarium da? De selger dette i dyreforetninger?

Hvis man har en skikkelig stor bolle da, på over 60 liter? Jeg liker ikke firkantede akvarium...

Om du finner en rund bolle på 60 liter kan du ha både ha 1 :fisk: og flere fisker :fisk: :fisk: :fisk: :fisk: :fisk: i den store bollen der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill
Tror du fisken synes det er optimalt å svømme i sirkel hele livet? Nei, hvis du ikke liker de firkantede, så bør du heller la være å ha fisk

Nå må du tenke etter litt på hva du skriver!

Hun snakket om en bolle på 60 liter!

Klart det går bra! Som vedkomende over meg skrev så er jeg enig i at fisken ikke svømmer i sirkel selvom bollen er rund :ler:

(jeg er som nevnt før, mot å ha fisk i en "potetgullbolle")

Herlighet, du får kjøpt firkantede 20 liters akvarium - og for ordens skyld så svømmer ikke fisken firkantet heller!

Vi som er dyreeiere av alle slag bør strebe etter å gi dyrene så godt miljø som mulig, for dyrenes skyld, og ikke vår egen :-)

Jeg er også dyreeier/pleier og kan ikke fatte hva som er galt med en bolle på 60 liter?

Et firkantet akvarium på 60 liter og et rundt akvarium på 60 liter, hva er forskjellen bortsatt fra formen?

Ingenting! Både volumet og vannmengden er den samme!

Ikke si at fisken svømmer i sirkel for den var litt drøy! :cool:

Hvis man har en skikkelig stor bolle da, på over 60 liter? Jeg liker ikke firkantede akvarium...

Om du skaffer et rundt akvarium på 60 liter så kan du definitivt ha fisker i dette :)

Edit:skrivefeil

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at om du titter inn i en bolle selv, så ser du at det blir helt rart i titte igjennom, den får ikke samme sikten som et firkantet kar. På utsiden ser du liksom at nesen blir stor og forstørret, men bak og siden smalner det til. Dersom dere ikke har sett at gullfisker har tendens til å svømme rundt og rundt inni en bolle, så har dere ikke sett mange.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise
Hmm, rart at det blir solgt i butikker da... de fleste dyrebutikkene jeg har vært innom har boller av ulike slag...

da kan man vell anse meg som en dyreplager når jeg var liten :tristbla: hadde tre slørhaler i en bolle jeg..

De fleste dyrebutikker sier JA til høy til tamrotter også, men det skal de ikke ha, de tåler det ikke... Mye rart som skjer i dyrebutikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Heloise
Poenget er at om du titter inn i en bolle selv, så ser du at det blir helt rart i titte igjennom, den får ikke samme sikten som et firkantet kar. På utsiden ser du liksom at nesen blir stor og forstørret, men bak og siden smalner det til. Dersom dere ikke har sett at gullfisker har tendens til å svømme rundt og rundt inni en bolle, så har dere ikke sett mange.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har peiling på fisk... Men tror du det har noe å si for fisken hvordan nesa di ser ut fra innsiden av bollen?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fi fi la Belle

flere steder i europa er det forbudt med fisk i bolle.. hvorfor det ikke har blitt det i norge er for meg en gåte. det er rett og slett dyreplageri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har peiling på fisk... Men tror du det har noe å si for fisken hvordan nesa di ser ut fra innsiden av bollen?

:sjenert:

Haha, jeg skal la tvilen komme deg til gode, du KAN ikke være så dum :ler:

Hvis nesa mi ser sånn ut, så ser jo også ALT det andre sånn ut, så du kan si at det blir som å sette på fisken et par briller med helt feil styrke, det er ubehagelig og du ser ikke klart, skjønner?

I Sverige og Danmark er det forbudt med bolle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg skal la tvilen komme deg til gode, du KAN ikke være så dum :ler:

Hvis nesa mi ser sånn ut, så ser jo også ALT det andre sånn ut, så du kan si at det blir som å sette på fisken et par briller med helt feil styrke, det er ubehagelig og du ser ikke klart, skjønner?

I Sverige og Danmark er det forbudt med bolle...

Nå vet jeg ikke noe om danmark, men det er en misforståelse at det er forbudt med bolle i sverige! Men det stilles krav til bollen!

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte

kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets

inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal

och levnadssätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...