Gå til innhold

Etisk kattedilemma


Tabris

Anbefalte innlegg

Gjem maten der hun lett kommer over den, men må jobbe litt for den? Litt vanskeligere hvis du har hund. Men tørrfór er jo ganske rent da. Vinduskarmen, i bokhylla og andre høye gjenstander som bare hun kommer til... Har du ikke hund kan du jo legge litt i krokene her og der.

Ja, man må jo ikke bruke en slik ball, men skape litt aktivitet for katten. Det trenger jo ikke være mange bitene man gjemmer heller og dermed redusere inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er skeptisk til å redusere inntaket hennes, fordi det siste jeg vil er at hun skal gå rundt og være sulten. Hun spiser slik de fleste katter gjør - lite, men ofte. Kanskje leke litt mer med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil du ikke redusere inntaket så må du øke aktiviteten. :) Men å bruke en ball e.l. er jo noe som øker aktiviteten, men også regulerer spisingen fordi hun spiser saktere. Du sulteforer henne jo ikke;)

Forresten, å fore delvis rått kan du jo se på som lavkarbodiett for katter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si. Vi spiser jo ikke noe kjøtt selv, så jeg må kjøpe noe som kun er til henne. Og siden hun spiser lite om gangen, så må det være noe som kan kjøpes i små mengder slik at det ikke blir dårlig. Det spørs vel også om magen hennes tåler rått kjøtt, men det er verdt et forsøk .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve litt, men vær obs på at hun kan få magetrøbbel. Hvis du har en kjøttdisk i nærheten kan du jo be om en liten rest? Du trenger jo ikke mye for å se om hun spiser det, bare 1-2 ss med kjøttdeig uten salt. Går hun ute og jakter?

Edit for jeg glemte et ord. ;)

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går ute store deler av dagen. Hvorvidt hun jakter, vet jeg ikke. Hun er, og har alltid vært, en skeptisk og sky katt og løper derfor med en gang hun hører en bil eller mennesker. Derfor synes jeg det er litt småsnodig at hun er så rund med all den løpingen. ;)

Er kjøttdeig bra? Jeg trodde hun kunne burde få rent, ubehandlet kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å nevne det, jeg får ofte med "kattemat" helt gratis i fiskdisken, ofte ytterste halestykket etc. Det går likevel i søppla og kattene synes det er gøy med en fiskehale. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeig uten salt (og vann) går helt fint. Uansett bør du nok hakke det opp for henne, for det er ikke sikkert hun vet hvordan hun skal spise et helt stykke kjøtt/fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Jeg har en sær katt selv. Ikke feit, bare vanskelig. Hvis han skal ha snack (utover det meget begrensete utvalget boksemat han spiser) så skal det være rått, rødt kjøtt eller rå, hvit fisk (helst et eller annet svinedyrt som havabbor....). :) Det andre trollet jeg har spiser alt hun kommer over, vel nesten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...