Gå til innhold

Katt ute om natta i kulden


Nabodama

Anbefalte innlegg

Synes det er så mye rart nå jeg.............. la nå dyr få være dyr på dyrenes premisser. Katter er i utgangspunktet utedyr.

Katter som oppholder seg i stuetemperatur en del timer i døgnet vil faktisk slippe en god del underull også om vinteren. Da er de ikke utstyrt for å holde vamen i 25 minus. Hvis man skal la dyr være dyr må man nesten overlate de til seg selv 100%, ellers blir det fort litt feil? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter har ikke tilpasset seg vårt klima. Det er fortsatt ikke slik at en katt har utviklet tykk nok pels til å la være å fryse ved -10 grader.

P.t. er det -10 grader ute og katten min har, helt frivillig, valgt å gå ut og har vært ute i flere timer. Selv om det er en helt vanlig huskatt har den lengre og tettere pels enn jeg ved selvsyn har sett at tilsvarende katter i sydligere strøk har. For bare et par - tre tiår siden var dessuten norske huskatter et nyttedyr som man holdt på gårdene for å bekjempe skadedyr og de fleste av dem levde et hardt liv i stall og fjøs som mer eller mindre halvville. Hvilket de gjorde i utallige kattegenerasjoner før de ble våre dagers bortskjemte kjæledyr. Jeg tror m.a.o. at den vanlige norske huskatten tåler langt mer kulde enn f.eks. en renraset siameser. Jeg tror heller ikke det er dyreplageri å la en katt som velger det selv være ute når det er kaldt, så lenge den enten selv kan velge når den vil gå inn eller har et lunt og varmt sted den kan ta tilflukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter som oppholder seg i stuetemperatur en del timer i døgnet vil faktisk slippe en god del underull også om vinteren. Da er de ikke utstyrt for å holde vamen i 25 minus. Hvis man skal la dyr være dyr må man nesten overlate de til seg selv 100%, ellers blir det fort litt feil? ;)

Det er også et godt poeng! Men får de velge selv, kan det vel ikke bli helt galt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe a grunnen til at jeg starten denne tråden er "besøkskatten" vår. Det er en katt som dukker opp med jevne mellomrom, og er kompis med vår katt. Det er vel et år siden den begynte å dukke opp.

Vi er usikre på om den har et hjem eller ikke, den er forferdelig sulten når den kommer på besøk, og veldig ustelt og klumpete i pelsen. Den er tam, og vil gjerne inn, men da bare for en veldig kort tid. Spise litt, se seg litt rundt, men den vil fort ut igjen.

Det ser ikke ut til at den er vant med å være inne. Og den greier seg tydeligvis bra ute også i denne kulden, selv om jeg må si jeg ble bekymret for den.

Vår egen katt er inne om natta nå. Det er ikke lange stundene han vil være ute for tida, og han har faktisk bedre og tykkere pels enn den andre har.

Vi har laget et ly for "besøkskatten" ute nå, så det går vel bra.

Når det gjelder gårdskatter, hadde jo de tilgang til låver og varme fjøs, så de frøs vel ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår er inne hver natt. Etter at han ble kastrert har han blitt en skikkelig innekatt.

Men jeg merker at andre katter er ute. Vi har mus i garasjen som er et påbygg på huset ved siden av soverommet. Jeg hører ofte katter som går inn og ut fra garasjen, de ligger oppå hemsen som er oppå soveromstaket vårt. Det er til tider en del leven der, men det gjør ikke meg noe. Bare fint at kattene tar musene som er der, virker ikke som vår katt gidder det så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang ei hukatte som satt på rekkverket og blåste seg opp til en "ball" når det var kaldt. Hun kunne sitte der i timesvis, det hendte til og med at "hun snødde ned". Den gamle katten jeg har nå derimot er ei skikkelig pyse i forhold. Den vil helst ikke ut i det hele tatt nå på vinteren, og når han må, går han rundt og "klager" når han kommer inn igjen. Og han vil ikke ut, sommer som vinter om det blåser og regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Kunnskapsløsheten lenge leve! Katter har ikke sin opprinnelse i vår del av verden, med kaldt klima.

Sakset fra dyreebeskyttelse sine sider:

"Forlanger at eier husker på at katten er et ørkendyr. Det er en norsk misforståelse at katten kan være ute hvis det er kaldere enn 5 kuldegrader. Katten kan få frostskader på føtter, ører og hale. Katter fryser i hjel ved 10 kuldegrader om den ikke finner noe sted å varme seg. Så husk å sjekke graderstokken før du slipper ut katten. Lar du den allikevel gå ut, pass på at den ikke blir ute lenge."

Dette er faktisk ikke den eneste sannhet om jeg kan våge meg til å kommentere dette utdraget som jeg regner med at det er.

Katter klarer seg for det første fint ute om det er 20 minusgrader også, og i lengre perioder, men da om den finner et lunt sted å legge seg. Dvs et sted i ly for regn og vind, ikke nødvendigvis med varme. Finner en katt feks et gammelt vatteppe i en garasje klarer den seg lenge. Og vil gjerne ut om natta, fordi den vet den har et sted å gå....

Hadde det vært slik at katter frøs ihjel ved temperaturer under minus 5 ville vi ikke hatt villkatter i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter har alltid vært ute om natten. Både sommer og vinter, både frivillig og ufrivillig. Ettersom det aldri har vært kattekasse inne hos oss etter at kattene har lært seg at de må ut for å gjøre sitt. Unntaket er når det nærmer seg 25 minus. Da kan de få sove inne om natten men de må fortsatt ut for å gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene vi har hatt på gården der jeg kommer fra har vært ute om natta uansett vær og temperaturer. De finner alltid steder å varme seg hvis det blir kaldt, feks fjøset, garasjen, kjelleren osv. Har observert flere villkatter hos oss også. De klarer seg helt fint bare de har mat (masse mus i fjøset).

Har til gode å høre om katter som har frosset ihjel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok maaaaange generasjoner til med katter før kattene får såpass tykk underpels at de kan takle norsk vinter dithen at det er snakk om tilpasning.

Katten har eksistert i Norge i minst tusen år. Hvis man sier at de i snitt formerer seg når de er to år gamle (noe som er i overkant) vil det si minst 500 generasjoner. Og med bevisst avl kan man endre en rases egenskaper fullstendig iløpet av ca 15 generasjoner. Så katten har hatt god tid til å tilpasse seg genetisk, og dette ser man bla på den særnorske skogkatten, som har lang og vannavstøtende pels, som er beregnet på det norske klimaet.

Her hvor jeg bor blir det ned i 25 minus, og kattene får gå inn og ut som de vil. De er som regel ikke ute lenge om vinteren, men klarer seg fint over natta, og det lengste en av dem var ute var en ukes tid, og hun kom også hjem i fin form. Har hatt katt hele livet, og aldri vært ute for at noen har frosset ihjel. Hvor godt de trives ute kommer an på katten, og hvor god pels den har, men selv de kattene jeg vet om som har måttet kastes ut har da overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi som har katter vet at de styrer dette litt selv. men jeg har aldri katten min ute om natten uansett, roper den alltid inn, spesielt om vinteren, nå er hun jo ikke så mye ute da heller.

Om sommern roper jeg henne også inn. har henne inne mer pga det er natt enn at det er varmt eller kaldt egentlig.

men det er jo klart; er katten vant med å være inne å bli dullet med, børstet osv. så vil den mangle litt fett i pelsen for å holde varmen sikkelig ,har man inne katt bør den være inne om natten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi som har katter vet at de styrer dette litt selv. men jeg har aldri katten min ute om natten uansett, roper den alltid inn, spesielt om vinteren, nå er hun jo ikke så mye ute da heller.

Om sommern roper jeg henne også inn. har henne inne mer pga det er natt enn at det er varmt eller kaldt egentlig.

men det er jo klart; er katten vant med å være inne å bli dullet med, børstet osv. så vil den mangle litt fett i pelsen for å holde varmen sikkelig ,har man inne katt bør den være inne om natten....

Jeg synes katten bør få bestemme selv om den ønsker å være inne eller ute om natten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes katten bør få bestemme selv om den ønsker å være inne eller ute om natten. :)

Vi praktiserer begge deler.

Nå når det er kaldt får han bestemme selv, noe som har ført til at han vil ut hver natt på slaget 4. Og da klorer han på døren vår og mjauer høyt til vi våkner.

Når det blir varmere igjen, kommer han til å måtte være ute for at vi skal slippe å våkne hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Katteluke som man monterer i døren er et alternativ. Naboen har det, og det fungerer kjempefint. Da kan de jo gå inn og ut som de vil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært slik at katter frøs ihjel ved temperaturer under minus 5 ville vi ikke hatt villkatter i Norge ;)

En annen grunn til at det finnes villkatter i dette landet er at det er amnge som kvitter seg med kattene sine når de reiser på ferie, er lei av kattene, hiver ut uønskede kattunger i naturen og tror de skal klare seg selv, og hankatter som ikke er kastrert og som dermed gir opphav til flere uønskede kattunger. Så det er ikke bare kattenes evne til å overleve snø og kulde som er med på å holde statistikken oppe og har ført til at villkatter har blitt et problem.

Artikkelen fra Drammens Tidende vitner om katter som blir kastet ut hjemmefra når eier går lei.

http://dt.no/article/20070204/NYHET/102040499

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å høre om katter som har frosset ihjel....

For noen vintre siden var det et førstesides avisoppslag i Drammens Tidende som rystet meg. Artikkelen er nå for gammel til at den kan spores opp igjen på avisens nettsider. Artikkelen handlet om en katt, som var innesperret i et kattebur og kastet på isen. Når den ble funnet var katten frosset ihjel, og blod og merker rundt buret vitnet om kattens fortvilte kamp for å komme seg ut av burdet.

Så det at vi ikke har hørt om katter som er kastet ut av hjemmet og fryser ihjel en kald vinternatt betyr ikke at det ikke skjer. Dessverre tror jeg det er mange uønskede katter som møter en vond skjebne når eierne ikke vil ha kattene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her ble det jammen sagt mye rart!

Jobber selv som frivillig for dyrebeskyttelsen i en av landets større byer. Katter som går ute om vinteren har blitt et kjempeproblem. Det er uten tvil svært mange katter som lider ute i vinternatten... Desverre er ofte det eneste tilfluktsstedet for en bykatt, å krype sammen under en bil i gata.

Bor man på en gård, og katten kan søke tilflukt i låver, skur eller andre tilbygg, er en ting. Men en bykatt, som blir "kastet" ut i mange kuldegrader, har det ikke godt. Fryser ihjel?

Jo, hver vinter har vi mange tilfeller av katter som faktisk har frosset ihjel. Kanskje ikke unge friske katter, men er katten eldre, litt syk, kattunger som blir født på "feil årstid" av en villkattmor- vi har funnet mange. Det trenger ikke engang være så veldig mange minusgrader, spesielt ikke hvis det er vind og surt i tillegg.

Har selv katter, de går ut og inn som de selv vil i kattedøren. Og en ting er sikkert- når det er vinter og minusgrader ute så foretrekker de å være inne!

Blir opprørt over katteeiere som hiver ut katten sin på natten. Hvorfor gjør man det da? Synes det grenser til dyremishandling å kaste ut katten som ligger i godstolen, og ut i flere minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest som skrev innlegg 6 og 17
Blir opprørt over katteeiere som hiver ut katten sin på natten. Hvorfor gjør man det da? Synes det grenser til dyremishandling å kaste ut katten som ligger i godstolen, og ut i flere minusgrader.

Katten vår er ute om natten hvis det ikke er veldig kaldt, mye regn eller mye snø. Jeg løfter han fra godstolen og setter han på trappa. Jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet for det. Hvis jeg lar han sove inne vekker han meg i 4-5 tiden på morningen. Da vil han ut. Han har en stol med et ullpledd under uthuset. Der er det lunt, tørt og trygt.

Han var vant med utelivet da han flyttet inn hos oss. Han var hjemløs og hadde streifet rundt en stund før han bestemte seg for å flytte inn her. Han er en robust katt som trives godt ute. Han har heller ingen kattedo inne. Han har aldri hatt tegn på frostskader eller vært syk de 4 årene han har bodd her. Jeg tror han har et godt katteliv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår er ute om natten hvis det ikke er veldig kaldt, mye regn eller mye snø. Jeg løfter han fra godstolen og setter han på trappa. Jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet for det. Hvis jeg lar han sove inne vekker han meg i 4-5 tiden på morningen. Da vil han ut. Han har en stol med et ullpledd under uthuset. Der er det lunt, tørt og trygt.

Han var vant med utelivet da han flyttet inn hos oss. Han var hjemløs og hadde streifet rundt en stund før han bestemte seg for å flytte inn her. Han er en robust katt som trives godt ute. Han har heller ingen kattedo inne. Han har aldri hatt tegn på frostskader eller vært syk de 4 årene han har bodd her. Jeg tror han har et godt katteliv :)

Katten vår trives faktisk best ute om natta. Derfor løfter vi også han fra godstolen og setter ham ut. Hvis ikke er det full action i stua, han renner rundt, hopper opp på benker på kjøkkenet, leker med duker osv. Kommer vi inn til ham da, løper han rett bort til døra og vil ut.

Når det er veldig kaldt får han bare herje inne, men ellers vil han helst være ute, også i minusgrader og snø.

Besøkskatten, som jeg nevnte, vil IKKE være inne i det hele tatt, men ser ut til å greie seg bra ute, til tross for skikkelig kaldt vær.

Endret av Nabodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik at en katt som får være inne på dagtid har mye mindre sjanse for å fryse i hjel enn eierløse katter som aldri får komme inn og varme seg?

Ja, det hender rett som det er at min gamle hunnkatt vekker meg i 4-5-tiden når hun vil ut, men det tolererer jeg på vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...