Gå til innhold

Hva er du flau over å ikke forstå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke at det går an at alle kan bare ringe til hverandre med mobiltelefon, sende bilder og alt mulig uten at det er noen ledninger eller noe.

Si at du taster akkurat mitt nr, jeg er f.eks i Thailand, også bare trykker jeg på den grønne knappen og vi kan prate. Det er bare rart å tenke på!

:flau:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt dust i økonomi. Og jeg som har så mange økonomer i slekta som digger skatt, regnskap, renter osv. Det var det genet jeg ikke fikk. :P Får helt noia bare av min enkle selvangivelse og må ha noen til å gi det inn med teskje for at jeg skal ha sjans til å skjønne bittelitt. Heldigvis er jeg til tross for det flink med penger, og setter meg ikke i gjeld eller bruker mer enn jeg har.



Anonymous poster hash: 7e7b7...839
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at så mange ikke forstår matematikk, har motsatt erfaring. Tror at mange tenker at det er et guttefag og er veldig vanskelig, da blir det jo sånn. Har selv alltid likt matte og forstått det og det er virkelig spennende! :-)

Jeg er ikke interessert i politikk heller, men skjønner det jo bare bryr meg ikke

Anonymous poster hash: bd2a4...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man tar armhevinger. :sjenert:

Har trent aktivt i mange år, og er i god form, men armhevinger kommer jeg aldri til å få til.



Anonymous poster hash: c955e...fcd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan dette med atomer fungerer. Hvis jeg tar en knivs butte (ikke-skarpe) ende og presser mot fingeren eller drar over fingeren så skjer ingenting. Hvis jeg tar den skarpe enden, bladet, og presser eller drar over fingeret eller over en pølse, så skjærer den gjennom. Hvorfor?

Eller, hvis jeg slår hardt i veggen så skjer ingenting annet enn at det gjør vondt. Hånden går ikke gjennom veggen, samme hvor hardt jeg slår. Atomene støter fra hverandre. Rart at noe så litet kan ha så stor energi.



Anonymous poster hash: 6f814...4c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de lager ting, jeg vil forstå hvordan de lager f.eks et camera, mobil, pc og spesielt roboter. Undrer ofte på det, jeg er kanskje ikke flau over det, men det er det nærmeste til flau jeg er over sånne ting. :fnise:

Helt greit å ikke vite alt, men med dagens informasjonsutveksling kan man lære alt. :) På Youtube kan du søke etter programmer som "How its made" og "How do they do it?". Dette er programmer som egentlig går på Discovery og NGC, og forklarer i detalj hvordan ting lages.

@AB_6f814...4c3:

Dette har med areal å gjøre. Kan ikke helt selv forklare hva som skjer, men var hvertfall det vi lærte på skolen i sin tid.

For min del så suger jeg på økonomi og politikk. Til dels matte også.

Anonymous poster hash: 1ab7c...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte.

Jeg har aldri forstått det selv om jeg virkelig har prøvd. Og de forskjellige lærerene jeg har hatt har ikke klart å lært meg det. Det er ikke morsomt, er jeg så dum? Burde egentlig ha testet meg for dyskalkuli, men er redd for at jeg ikke har det. Er bare jeg som ikke klarer og forstå matte.

Forstår ikke så mye av politikk heller, men det er nok fordi jeg ikke er interessert. Det er for mye spill og løgner til at jeg gidder og følge med.



Anonymous poster hash: 83386...571
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligninger ala x=2+(4-3x5)/ 7-y+8.......... eller noe sånt- HÆ??

Jamen det blir jo x = 59/7 - y :fnise:

Mattematikk elsker jeg! Men politikk derimot, er jeg helt håpløs på..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flau over hvor dårlig jeg er i matte, jeg kan det grunnleggende men noe mer er et problem for meg. Var flink på ungdomsskolen men så sluttet jeg på skolen i ett år og datt helt av! Prøvde virkelig å lære meg på videregående, hadde en fantastisk lærer der også, men det gikk ikke. Besto på eksamen med en 2'er som jeg var positivt overrasket av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi, spesielt store tall, samfunnsøkonomi, verdensøkonomi..inflasjon, renter, aksjer, gjeld...alle sånne ting. Synes det er litt flaut fordi jeg ellers er en smart person som ikke har noe problemer med matte osv.

Anonymous poster hash: 0575a...20b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan dette med atomer fungerer. Hvis jeg tar en knivs butte (ikke-skarpe) ende og presser mot fingeren eller drar over fingeren så skjer ingenting. Hvis jeg tar den skarpe enden, bladet, og presser eller drar over fingeret eller over en pølse, så skjærer den gjennom. Hvorfor?

Eller, hvis jeg slår hardt i veggen så skjer ingenting annet enn at det gjør vondt. Hånden går ikke gjennom veggen, samme hvor hardt jeg slår. Atomene støter fra hverandre. Rart at noe så litet kan ha så stor energi.

Anonymous poster hash: 6f814...4c3

Jeg skjønte ikke bæra av dette, og kjente at det var litt flaut ;)

Ellers så er det (altfor) mye jeg ikke skjønner. Det er så pinlig at jeg har blitt en jævel til å fake. Eller så skjønner jeg mer enn jeg egentlig tror, men det tror jeg ikke... :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det blir jo x = 59/7 - y :fnise:

Mattematikk elsker jeg! Men politikk derimot, er jeg helt håpløs på..

Haha, sier du det ja. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det blir jo x = 59/7 - y :fnise:

Mattematikk elsker jeg! Men politikk derimot, er jeg helt håpløs på..

Blir ikke riktig forkortelse (eller hva det kalles) x=2+(4-3x5)/ 7-y+8 = 2+(4-15)/7-y+8 = 2+(-11)/7-y+8 = -9/7-y+8 ?

Er ikke så flink i matte, så det er mulig jeg tar feil, men skjønte bare ikke hvordan du fikk det første tallet til å bli 59 :)

Anonymous poster hash: 4d648...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir ikke riktig forkortelse (eller hva det kalles) x=2+(4-3x5)/ 7-y+8 = 2+(4-15)/7-y+8 = 2+(-11)/7-y+8 = -9/7-y+8 ?

Er ikke så flink i matte, så det er mulig jeg tar feil, men skjønte bare ikke hvordan du fikk det første tallet til å bli 59 :)

Anonymous poster hash: 4d648...a8c

Eller x= -11/7-y+10? Hehe, dette ble forvirrende for meg ...

Anonymous poster hash: 4d648...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-digitale klokker. Jeg må tenke skikkelig over hvor viserne står i forhold til hverandre når det er ur. Det er ikke sånn at jeg kan kaste et blikk på klokka å si at den er kvart på fem. Med digital klokker bare ser jeg det med en gang.

Syns det er kjempe kjipt om jeg spør noen hva klokka er, og de bare viser meg uret sitt. Siden jeg faktisk ikke ser det med en gang ender det med at jeg bare åja…. for folk holder ikke armen opp lenge nok til at jeg rekker å registrere hva den er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet folk når bruker begrepet 1/4, 1/5 , 1/8.

Senest i dag sa min mor, det er jo bare en femtedel.

Kan noen forklare meg på en enkel måte hvor og hvordan jeg skal vite når jeg skal bruke de ulike tallene?



Anonymous poster hash: 1de0b...114
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet folk når bruker begrepet 1/4, 1/5 , 1/8.

Senest i dag sa min mor, det er jo bare en femtedel.

Kan noen forklare meg på en enkel måte hvor og hvordan jeg skal vite når jeg skal bruke de ulike tallene?

Anonymous poster hash: 1de0b...114

Altså du spør om hva folk mener når de sier 1/5, 1/2 osv?

Eks: Hvis dere skal kjøpe en kake for 100 kr, og dere er 5 stykker som skal dele på å betale det. Da betaler hver av dere 1/5 (en femtedel), altså tenk at det er 100 kroner som skal deles likt mellom 5 personer, hver betaler "en del" (derav tallet "1") av totale prisen (5/5). For å finne ut hvor mye hver av de 5 skal betale må du ta totalpris/antall personer --> 100 kr/5 stykker = 20.

1/5 av 100 blir slik 20. Hver av de 5 personene betaler 20 kr ---> fordi 20 kr * 5 er 100.

Eks: Når det for eksempel står 1/4 teskje salt ---> da tenker du på at du deler skjeen i 4 like store deler, og 1 av de delene skal inneholde salt. Tenk "en av fire like store deler".

Om det står 2/4 teskje salt --> skal 2 av de 4 delene du har delt skjeen i inneholde salt, altså det blir halvparten av skjeen ----> derav er 2/4 = 1/2 ("en halv").

Skjønner? Håper du forsto det noe bedre nå. :)

Anonymous poster hash: bd2a4...ed6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...