Gå til innhold

Er Norge verdens beste land å bo i?


prinsessegrey

Anbefalte innlegg

Like humoristiske/naive/dumme svar begge to ;)

Anonymous poster hash: a197a...587

Og uten noen form for egen mening/argumentasjon var vel ikke dette rare greiene heller? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tradisjonelt likt å tro at Norge er, om ikke verdens beste så i allefall blant de beste land å bo i. Men etter å ha reist en del og oppholdt meg i mange andre land, også land som har status som såkalt fattige, har jeg revurdert mitt syn på dette.

Ja, vi lever i et av verdens rikeste land, uten tvil. Men, det betyr ikke at det norske folk er spesielt rike, og det er først og fremst et resultat av at "alle" som i dag bedriver business her i landet, fra enkeltmannsforetak til de tunge konserner helst skal være mangemilliardærer innen første driftsuke. Dette har bl.a. resultert i et prisnivå som tar luven av de generelt høye lønningene til vanlige lønnsmottakere, og skaper redusert kjøpekraft ang mass... Det hjelper altså ikke at renholderne (for å ta et tilfeldig eksempel) streiker seg til klekkelige lønnsforhøyelser når tjenesten de utfører blir priset til et nivå sammenliknbart med ingeniørtjenester, fordi sjefen skal skal ha råd til samme livsstil som Bill Gates. Vi har mao en grådighetskultur på ledernivå som skaper et klasseskille større enn noen gang her i Norge.

Jeg ser dette også i min egen bedrift, der timeprisen ut nå er blitt så høy at man nesten skjemmes ute hos kundene...

Folk i fattigere land har et helt annet syn enn oss på hva som ligger i begrepet "beste land å bo i". Og uten å gå nærmere inn på det skriver jeg uten å mukke under på at de der opplever en livskvalitet og trivsel helt på høyde med, og kanskje til og med bedre enn vi tror vi lever i her i "rike" Norge.

Veldig godt sagt/skrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes du? og hvorfor?

Jeg skal skrive en stil i form av en artikkel om dette, men jeg har skrivesperre:(

Derfor lurte jeg på om det er noen av dere som har noen forslag til hva jeg kan ta med? eller kanskje noen gode kilder jeg kan bruke? Men det er de to første spm. som er de viktigste;)

JA!

Norge er verdens beste land å bo i!

I hvertfall for meg...

Har bodd og arbeidet i Midtøsten, Russland og Sør-østasia i lengre perioder og det setter ting i perspektiv.

Vi har en sterk stat, på godt og vondt.

Nordmenn klager som faen på NAV, på skattesystemet, på mangel på sykehjemsplasser, på tidsklemma, mangel på økologisk mat, mangel på "samhold og glede som man opplever i fattige land", på sykehuskøer osv osv.

Sannheten er at dersom du kommer fra de områdene jeg nevnte, så har du ingenting å klage på fordi de tilbudene ikke eksisterer in the first place!

Etter mitt syn er Norge et av verdens beste land å bo i og vi nordmenn er verdensmestere i å klage på Norge!

God skoleoppgave! :)

Anonymous poster hash: bcb9c...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!

Norge er verdens beste land å bo i!

I hvertfall for meg...

Har bodd og arbeidet i Midtøsten, Russland og Sør-østasia i lengre perioder og det setter ting i perspektiv.

Vi har en sterk stat, på godt og vondt.

Nordmenn klager som faen på NAV, på skattesystemet, på mangel på sykehjemsplasser, på tidsklemma, mangel på økologisk mat, mangel på "samhold og glede som man opplever i fattige land", på sykehuskøer osv osv.

Sannheten er at dersom du kommer fra de områdene jeg nevnte, så har du ingenting å klage på fordi de tilbudene ikke eksisterer in the first place!

Etter mitt syn er Norge et av verdens beste land å bo i og vi nordmenn er verdensmestere i å klage på Norge!

God skoleoppgave! :)

Anonymous poster hash: bcb9c...baa

Det er fint at du synes at Norge er verdens beste land å bo i, men vi er fortsatt bare marginalt bedre enn land vi sammenligner oss med OG som IKKE har mange titalls milliarder kroner i inntekter fra olje. Da er det naturlig å klage over at vi fortsatt har syke som må ligge på gangen, brannbiler som er så gamle at det ikke finnes reservedeler, skoler som er nedgrodd med mugg, et tulleforsvar, gammel bilpark, relativt dårlige veier, bompenger for å finansiere veiene og så videre.

Anonymous poster hash: d4761...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ikke! Danmark er det beste landet å bo i!



Anonymous poster hash: 2a8aa...97d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Jeg synes at vi som bor i Norge har et ufattelig bra utgangspunkt for å ha et fint liv, men på det psykologiske plan tror jeg ikke vi har det best i verden - mye pga det presset som rikdom, sosiale medier osv bringer med seg. Sånn sett tror jeg man kan ha det mye bedre med mindre penger og mindre goder, men i et samfunn hvor det ikke er sammet presset om å være best på alle områder.



Anonymous poster hash: 3357a...1f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En påstand som er mer en hersketeknikk for å stoppe kjeften på folk enn noe som er sant...

Anonymous poster hash: 57b0e...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...