Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter


Tropic

Anbefalte innlegg

De få gangene jeg har laget slikt, syns jeg at "sausen" blir for tynn. Det skal være fyldig og smaksrikt...går det kanskje an å strø et lag eller to med potetmospulver i mellom, for å få den ønskede konsistensen? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig...

Trikset er å koke de i fløte/melkeblanding før de settes i ovnen for gratinering...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager dette ofte. Synes det er kjempegodt. Jeg gjør følgende: Skjærer poteter i skriver og legger i ei ildfast form. Freser litt løk, olje og hvitløk i ei panne. Heller i en dæsj kremfløte og lar det surre litt sammen. Heller blandingen over potetene og slår resten av kremfløten over. Har litt maldonsalt og pepper på, rører rundt og hiver i ovnen. 200 grader i 30 min. Nam!!

Min erfaring er at man MÅ bruke kremfløte. Har prøvd med matfløte, og det blir på langt nær like godt.

Det går fint med lettmelk.

Har laget fløtegrattinerte poteter mange ganger da jeg ikke har hatt fløte, da har jeg brukt lettmelk.

Men tar jo MYE lenger tid da. Også blir det jo ikke like godt som om man bruker fløte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter opp poteter i mellom tykke skiver, ikke for tynne ikke for tykke.

Har de i en kasserolle sammen med 1 stor løk finhakket, 1-2 fedd hvitløk (presset) fløte og melk salt og pepper.

Husk at fløte/melkeblandingen skal akuratt dekke potetene.

Lar de småkoke i ca 10 minutter, har over i en ildfast form og strør ost på toppen, settes i ovnen på ca 200 grader.

Jeg lar potetgrattengen stå i ovnen til den nesten "svir" seg. Slik at den er mørk brun på toppen. Da blir grattengen SINNSYKT god synes jeg.

La grattengen stå ca 5 minutt før servering.

Denne grattengen slår verfall aldri feil hjemme hos oss.

Den er mye bedre enn de på mange resturanger :jepp:

JAAAAA! Prøvde denne nå til biff. 3 poteter i passe tykke skiver og en halv løk finhakket. 2 fedd hvitløk. 50/50 mengde melk(ekstra lett, slik blå) og kremfløte til det nesten dekte potetene i kasserollen. Stekte det vel kanskje 25 min i ovnen. Smakte jo HELT suverent. Tykk saus og MINST like god som på restaurant. Mengden jeg brukte var mer enn nok for to, sikkert nok til 3-4 personer vil jeg tro(forutsatt at det er annet tilbehør også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAAAA! Prøvde denne nå til biff. 3 poteter i passe tykke skiver og en halv løk finhakket. 2 fedd hvitløk. 50/50 mengde melk(ekstra lett, slik blå) og kremfløte til det nesten dekte potetene i kasserollen. Stekte det vel kanskje 25 min i ovnen. Smakte jo HELT suverent. Tykk saus og MINST like god som på restaurant. Mengden jeg brukte var mer enn nok for to, sikkert nok til 3-4 personer vil jeg tro(forutsatt at det er annet tilbehør også).

Så bra du likte den :rodmer:

Bruker selv ikke noe annet enn denne oppskriften, verdens beste synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig med godt salt(feks Maldon) og nykverna pepper. Det er mye fett i retten, så urter som salvie, rosmarin eller timian vil kutte fettsmaken og fremheve urtesmak og knytte sammen alt til perfekte fløtegratinerte poteter.

Anbefaler ferske urter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Helt enig...

Trikset er å koke de i fløte/melkeblanding før de settes i ovnen for gratinering...

Skal potetene kokes kun imelk/fløte,før de gratineres,eller i vann først?

Anonymous poster hash: cebcb...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal potetene kokes kun imelk/fløte,før de gratineres,eller i vann først?

Anonymous poster hash: cebcb...c64

Kun fløte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun fløte :)

Kan jeg blande fløten med melk?

Anonymous poster hash: cebcb...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde en gang at sausen ikke ble tykk og det hadde ikke trykket inn i potetene på en måte. Er det noen poteter man ikke kan bruke?

Anonymous poster hash: 8cce5...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg blande fløten med melk?

Anonymous poster hash: cebcb...c64

Sikkert, men det blir best - syns jeg - med bare fløte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor pleier å koke opp poetene i skiver i vann til de blir myke for å så helle ut vannet pg tilsette hvitløk og fløte + salt og pepper.. Så går de over i smurt form med masse ost på toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blander 1/3 sellirot med potetene. Har ost både som lokk og mellom lagene. Bruker fløte. Hvitløk, salt og pepper som krydder. Masse god smak.



Anonymous poster hash: cdd22...4bd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Lager en veldig lett en jeg, syntes den er kjempegod :)

Bruker ca 8-10 mandelpoteter, 3-4 dl fløte, 1 hvitløk, salt og pepper og valgfri ost på toppen :) Kan også bruke finhakket gulløk i den. Muskat kan man også bruke, det gir en god smak, men er lett det blir for mye så vær forsiktig!

Skrell potetene, del i tynne skiver, finhakk hvitløken (og evt. løken og tilsett muskat)

Sleng det i ildfast form, hell over fløten(det skal dekke potetene helt), salte og pepre godt og bland sammen. Strø ønsket mengde ost på toppen. Sett i ovnen på 180-220grader i 40-60min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...