Gå til innhold

Eksen agerer perfekt liv etter bruddet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe av det som var vanskeligst for meg etter at et langvarig forhold med psykisk (og fysisk) mishandling var en følelse av urettferdighet og skam.

 

Urettferdighet i forhold til hvor mye jeg "måtte" godta/si/tolerere i forhold til å ikke eskalere situasjoner - og heller prøve å dempe uro/bråk

Skam fordi jeg godtok  at han snakket til meg på måter jeg aldri ville gjort mot andre mennesker eller noen gang trodde jeg ville akseptere. Skam fordi jeg sa ting jeg ikke mente og tok på meg skyld jeg ikke hadde, for å roe situasjoner. Skam fordi jeg ikke klarte å nå gjennom til en ellers intelligent mann og forklare hvordan jeg opplevde ting og få han til å se urimeligheten i hvordan han oppførte seg og hva han forventet fra meg i forhold til hva han faktisk gjorde selv.

 

Jeg satt igjen med et emosjonelt behov for at han skulle forstå hva han hadde gjort, selv om jeg visste/vet at han hverken kan eller vil gi meg den anerkjennelsen.

 

Det er mulig jeg tar feil, men jeg lurer på om du ts kanskje føler på noe av samme? På barnas og egne vegne? En følelse av urettferdighet fordi han klarer å gå videre mens du må rydde opp etter han og han fortsatt legger all skyld på deg (om ikke uttalt lenger, så ved måten han lever på)? Det mange oppfatter som bitterhet og kanskje det er et dekkende begrep, men uansett en veldig forståelig reaksjon.

 

Om det er det, så er det det du må jobbe med - å innse at du ikke får den biten fra han. Det går an å komme dit at man godtar at slik er det. Du kan ikke gjøre noe med hva han klarer å se, men du kan klare å gi slipp på det du bærer med deg. Enten du snakker med noen, skriver ned ting som har skjedd når det kommer opp, du setter av litt tid til å tenke på ting som har skjedd - kanskje 10-30min daglig til å begynne med. Da blir du etterhvert mettet på å gå gjennom gamle episoder, og du tar vekk/minsker den emosjonelle responsen ved det som har skjedd. Eller du kan finne andre måter å gjøre  det på.

 

Lykke til på vei til et bedre og friere liv!



Anonymous poster hash: 36b17...2bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert at det er en fasade. Man ser jo at personer blir påvirket av dem de er sammen med. At de får nye interesser, nye klesstiler. Jeg vil tro at din ex er mer opptatt av å passe inn ked nyedama enn å vise seg for deg. Hun ønsket seg vel en stor og dyr ring. Hun har jo alt en flott bil.

Så ikke gå og vent på at han skal lande. Prøv heller å fokusere minst mulig på ham. Jeg regner med at du ikke har sett forlovelsesringen selv. Så det tyder på at noen forer deg med info om hans nye liv. Si til dem at du ikke er interessert. Bytt samtaleemne. Og for all del: du har vel blokkert dem begge på FB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...