Gå til innhold

Uakseptabel kjønnsdidkriminering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lurer på hvordan menn hadde reagert dersom vi hadde blitt seksualisert like mye som dere. Jeg kan ikke akkurat se se for meg at vi hadde gått i tog og demonstert for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lurer på hvordan menn hadde reagert dersom vi hadde blitt seksualisert like mye som dere. Jeg kan ikke akkurat se se for meg at vi hadde gått i tog og demonstert for å si det sånn

Du mener altså at menn ikke bryr seg om gutter og unge menn som får spiseforstyrrelser o.l av dette. Det er jo i tilfelle veldig trist synes jeg.

Anonymous poster hash: 1a3fa...843

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette verre enn forsiden på endel blader retter mot damer og noen få blader som henvender seg til menn, åpenlyst på stativet foran kassa på Rema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at menn ikke bryr seg om gutter og unge menn som får spiseforstyrrelser o.l av dette. Det er jo i tilfelle veldig trist synes jeg.

Anonymous poster hash: 1a3fa...843

nå vet jeg nå ikke om det er så mange menn utenom skihoppere som har spiseforstyrrelser men de finnes sikkert noen ytterst få av de og. Men nå er det er nå en gang sånn at dersom menn hadde brydd seg like lite om kvinnekropper som kvinner bryr seg om menns, så hadde de fleste kvinner garantert begynt å savne det. Det er ingen tvil i min sjel.

Nå for tiden er det nå tross alt formfulle kropper som hylles til det fulle, så sånn sett skulle man jo tro at spiseforstyrrelser i større grad er på vei ut hvis det er media som forårsaker det til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig nok er det mest unge kvinner som blir påvirket av reklamer der kvinnen blir objektivisert. Det er ikke så vanskelig å forstå.

Jeg ønsker ikke å bidra til at enda flere jenter skal få spiseforstyrrelser og legge seg under kniven fordi media presser på dem at de ikke er bra nok som de er. Og vet du hva? Det er bare flere og flere gutter som får spiseforstyrrelser også, men bare med at de føler de må bygge muskler og se sånn og sånn ut for å bli akseptert.

Dette er noe som er blitt diskutert i det vide og det brede ihvertfall de siste par åra. Om du ikke har fått med deg noe av dette problemet som bare øker og øker må du nesten ha levd under en stein.

Det er viktig å kritisere objektivisering av både kvinner og menn. Jeg støtter mest bruk av humor i kritikken fordi det er faktisk den kritikken som er mest effektiv. Et godt eksempel synes jeg er kritikken som har vært og er mot spesielt kristendommen. Det har ført til reformer og forandringer slik at det har tilpasset seg bedre. Slik er det også her. Når mange kritiserer så forstår bedrifter at de ikke kan fortsette å holde på sånn. Derfor er det viktig å bare fortsette å kritisere for å beskytte de neste generasjonene.

Jeg håper også at du også er motstander av at både jenter og gutter skal gå rundt med dette enorme kroppspresset. Det er kanskje vanskelig å forstå for oss som ikke vokser opp nå, men hør litt på hva spesielt unge jenter har å si om det så kanskje det kan bli enklere for deg å sette deg inn i deres situasjon

Det som regel kvinner og menn selv som er flinke til å bygge opp kroppspresset på sitt eget kjønn. For eksempel via sosiale medier der folk legger bilder i hytt og gevær av seg selv, i håp om å få aksept. Skal man forby dette?

Så er spørsmålet hva man ønsker å gjøre. Her klarte en feminist og frata denne mannen jobben (i alle fall delvis), det var det nok verdt tenker jeg..

Man kan ikke sensurere mot alt noen ikke liker, eller noen blir påvirket av. Vi kan ikke nekte filmbransjen å lage krigsfilmer, selv om det kan virke traumatiserende for noen mennesker for eksempel. Økt sensur er aldri bra, og sensur og moralpolitiet som noen fremstår som er for meg ganske kvalmende.

Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hvem du går mot. I overskriften sier du at bildet er kjønnsdiskriminernende, så da antar jeg du synes saken hadde vært noe annet om det stod en like lettkledd mann ved siden av? Med tanke på diskriminering (som du hevder det er).

Ja, lettkledde bilder av tynne damer kan være med å bidra til kropspress, men da må man være konsekvent, og forby dette på alle plan, ellers blir det urettferdig. Og et slikt forbud hører overhodet ikke hjemme i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som Megan Fox.



Anonymous poster hash: 18411...9ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands

Det som regel kvinner og menn selv som er flinke til å bygge opp kroppspresset på sitt eget kjønn. For eksempel via sosiale medier der folk legger bilder i hytt og gevær av seg selv, i håp om å få aksept. Skal man forby dette?

Så er spørsmålet hva man ønsker å gjøre. Her klarte en feminist og frata denne mannen jobben (i alle fall delvis), det var det nok verdt tenker jeg..

Man kan ikke sensurere mot alt noen ikke liker, eller noen blir påvirket av. Vi kan ikke nekte filmbransjen å lage krigsfilmer, selv om det kan virke traumatiserende for noen mennesker for eksempel. Økt sensur er aldri bra, og sensur og moralpolitiet som noen fremstår som er for meg ganske kvalmende.

Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hvem du går mot. I overskriften sier du at bildet er kjønnsdiskriminernende, så da antar jeg du synes saken hadde vært noe annet om det stod en like lettkledd mann ved siden av? Med tanke på diskriminering (som du hevder det er).

Ja, lettkledde bilder av tynne damer kan være med å bidra til kropspress, men da må man være konsekvent, og forby dette på alle plan, ellers blir det urettferdig. Og et slikt forbud hører overhodet ikke hjemme i dagens Norge.

Synes det er stor forskjell på film, der forteller man jo ofte en historie, og jeg har ingenting imot vold og sex i film der det har en funksjon. Synes derimot reklame eller artister som bruker kropp for å selge blir noe helt annet. Da er det jo ikke egentlig produktet som er i fokus, slik som med film.

Jeg synes ikke man skal forby noe som helst, men jeg synes dette usunne kroppspresset også har ført til et unaturlig syn på nakne kropper. Alt har med sex å gjøre, og det har blitt unaturlig å amme offentlig, sole seg toppløs osv. Moren min har et mye mer naturlig forhold til kropp enn det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel heller ikke kalle det diskriminering, men jeg synes det tydelig viser tidens seksualisering av kvinner. Det er bare så unødvendig.

Har ingenting med moralisering eller konservatisme å gjøre. Jeg synes nakenhet skal være noe naturlig, og ikke seksualisert.

Hva med seksualisering av menn? Er bilder av guttene i et boyband greit? Er bilde av Justin Bieber i bar overkropp med soveromsblikk greit? Er dressmannreklamene greie? Er dette sexisme og objektivisering av menn?

Forresten, når ble seksualisert nakenhet noe unaturlig?

Anonymous poster hash: e4159...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Hva med seksualisering av menn? Er bilder av guttene i et boyband greit? Er bilde av Justin Bieber i bar overkropp med soveromsblikk greit? Er dressmannreklamene greie? Er dette sexisme og objektivisering av menn?

Forresten, når ble seksualisert nakenhet noe unaturlig?

Anonymous poster hash: e4159...dba

Seksualisert nakenhet er for meg der nakenhet er i en unaturlig setting. Jeg synes ikke objektivisering av menn er greit heller, men det er få mannlige artister som spiller på sex sammenlignet med kvinner. Må innrømme at jeg ikke har så greie på Justin Bieber eller Dressmannreklamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksualisert nakenhet er for meg der nakenhet er i en unaturlig setting. Jeg synes ikke objektivisering av menn er greit heller, men det er få mannlige artister som spiller på sex sammenlignet med kvinner. Må innrømme at jeg ikke har så greie på Justin Bieber eller Dressmannreklamer.

Få mannlige artister som spiller på sex? Ehh... Hvor har du vært de siste 60 årene? De fleste av oss er uansett altfor stygge til å være sexobjekter, så vi kan bare senke skuldrene. Du og jeg er ikke sexobjekter samme hvor mye vi prøver (tror jeg).

Anonymous poster hash: e4159...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun sittet og skrevet med beina hadde jeg skjønt det... Synes ikke det var noe å reagere negativt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Få mannlige artister som spiller på sex? Ehh... Hvor har du vært de siste 60 årene? De fleste av oss er uansett altfor stygge til å være sexobjekter, så vi kan bare senke skuldrene. Du og jeg er ikke sexobjekter samme hvor mye vi prøver (tror jeg).

Anonymous poster hash: e4159...dba

Kan hende jeg bare ikke følger så godt med. :P Jeg har ikke lagt merke til det, og jeg er over middels musikkinteressert (om ikke i Justin Bieber).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

"Damen hadde et sensuelt blikk og et kirsebær i munnen."

Nei, nå har det sannelig gått for langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå vet jeg nå ikke om det er så mange menn utenom skihoppere som har spiseforstyrrelser men de finnes sikkert noen ytterst få av de og. Men nå er det er nå en gang sånn at dersom menn hadde brydd seg like lite om kvinnekropper som kvinner bryr seg om menns, så hadde de fleste kvinner garantert begynt å savne det. Det er ingen tvil i min sjel.

Nå for tiden er det nå tross alt formfulle kropper som hylles til det fulle, så sånn sett skulle man jo tro at spiseforstyrrelser i større grad er på vei ut hvis det er media som forårsaker det til å begynne med.

Spiseforstyrrelse er ikke bare anoreksi. Den type spiseforstyrrelse mange gutter får er denne der de føler de må rrene så og så mye for å få en slik kropp som de har lært via media f.eks at de må ha for å tiltrekke seg en kvinne. Det er svært alvorlig, men veldig mange inkludert deg forstår ikke alvorligheten og omfanget.

Og jeg håper for alle menns del at de har like mye sympati for alle de guttene som nå går gjennom dette. Synes det er et kjempetiltak om noen menn kan gå i tog også for all del for å få litt mer fokus på det.

Anonymous poster hash: 1a3fa...843

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med seksualisering av menn? Er bilder av guttene i et boyband greit? Er bilde av Justin Bieber i bar overkropp med soveromsblikk greit? Er dressmannreklamene greie? Er dette sexisme og objektivisering av menn? Forresten, når ble seksualisert nakenhet noe unaturlig? Anonymous poster hash: e4159...dba

Objektivisering av menn er like alvorlig som objektivisering av kvinner. Dessverre skjer sistnevnte mer pga et gammeldags syn på kvinner som faktisk en stor del av verden og spesielt USA har. Men det er like ille for en gutt å vokse opp med å bli lært av alt rundt seg at han må være tøff og stor og sterk som en jente som lærer hun må bare være søt og pen og holde kjeft og smile.

Anonymous poster hash: 1a3fa...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det finnes kulturer der kvinner er systematisk dehumanisert og underkuet med bl.a vold, uten at slike bilder forekommer. Dette utelukker likevel på ingen måte at slike bilder fører til økt dehumanisering av og vold mot kvinner. Ett enkelt bilde utgjør kanskje ikke så mye i denne sammenhengen, men forekomsten av slike bilder nær sagt overalt i dagens Norge får skadelige konsekvenser for likestillingsarbeidet og for menns kvinnesyn, og det er derfor på høy tid at slike bilder forbys, slik representanten for Feministisk initiativ fremholder.

Anonymous poster hash: b81f8...d59

Det du kommer med her er merkelig logikk. Du gir ikke en logisk sammenheng, men sier i bunn og grunn at "mangel på sammenheng ikke betyr at det ikke er en sammenheng", til tross for at man har mange eksempler på det rake motsatte slik som jeg poengterte. Det er like logisk som det klassiske gude-argumentet til kreasjonister, altså at man ikke kan utelukke en Gud bare fordi man ikke finner beviser, til tross for at man har motbevis.

For å overbevise meg så må du først klare å bevise en sammenheng, da er halve jobben gjort. Videre må du kunne bevise årsaksrekkefølgen, nemlig at lettkledte bilder av kvinner gir økt dehumanisering og økt vold (og ikke at sammenhengen består i at dehumaniserte samfunn med voldsaksept mot kvinner er mer tilbøyelige til å avbilde kvinner seksuelt).

Så langt har du ikke redegjort for noen av delene.

Anonymous poster hash: 191c8...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest The damned

Ser ikke problemet, og har sett slike førerhus før.

At han mistet jobben på grunn av at han hadde bilde av ei sexy dame er for meg ganske utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mannlige artister som spiller på sex? Ehh... Hvor har du vært de siste 60 årene? De fleste av oss er uansett altfor stygge til å være sexobjekter, så vi kan bare senke skuldrene. Du og jeg er ikke sexobjekter samme hvor mye vi prøver (tror jeg).

Anonymous poster hash: e4159...dba

Menn er aldri for stygge til noen ting, de. Ikke for min del; bare kom hit å vær sexobjekt for meg du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er aldri for stygge til noen ting, de. Ikke for min del; bare kom hit å vær sexobjekt for meg du.

Godt og høre. Mennesker er alle symboler og sex er noe vi egentlig alle ønsker, så ofte som mulig. Det er naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre. Mennesker er alle symboler og sex er noe vi egentlig alle ønsker, så ofte som mulig. Det er naturlig.

Ja, men jeg vil ikke bruke ordet "symbol" da. Symboler er unødvendige og uten substans; det er sånn religiøse greier det.

Aseksualitet er et virkelig fenomen; og aseksuelle mennesker må tas seriøst og respekteres.

Vi er alle visuelle da, med mindre man er blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...