Gå til innhold

3. verdenskrig? Prater du med barna? Nato-Jens presser på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes du det er mer legitimt at Krustjov ga Krim til sin delstat Ukraina i sin tid, enn at ett massivt flertalll i folkeavstemning ba om å få komme inn i Russland? Skal en gammel kommunistleders diktatoriske avgjørelser stå overordnet en folkeavstemning i vår tid? Folkeavstemning anses av mange for den høyeste form for demokrati. Er det slik at vi bare er for demokrati i de tilfeller flertallet peker i den retningen vi ønsker?

At Krim hadde mistet sin lovlig valgte president og regjering i Kiev, gjorde det naturlig å avgjøre saken med folkavstemning.

Folkeavstemningen var en stor vits, når den ble lagt til Krim med mange med russiske aner så er det åpenbart hva utfallet ville bli og det hele fremstår dermed som en fadese, noe av det samme som skjer i land med såkalte "demokratiske" valg der landet bare har et parti. Ingen av de vestlige delene av ukraina fikk uttale seg og da fremstår det ganske klart at dette ikke var noe demokratisk valg!

At en gammelkommunistisk avgjørelse kan virke urettferdig kan jeg for så vidt være enig i, men det er like fullt den avgjørelsen som er gyldig i denne sammenheng; faktum er og blir at Krim ble gitt Ukraina og at det ikke har vært noen reell avstemning i Ukraina som helhet eller annen behandling i f. eks. FN.

Anonymous poster hash: 8ef24...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prater du med barna dine om hva som kan skje snart?

LOL. Nei. Hva skulle det være godt for? Barn har ikke godt av å snakke om krig. Lær dem heller om kjærlighet. De får nok tid til å snakke om krig når de blir voksne.

Anonymous poster hash: 80458...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

LOL. Nei. Hva skulle det være godt for? Barn har ikke godt av å snakke om krig. Lær dem heller om kjærlighet. De får nok tid til å snakke om krig når de blir voksne.

Anonymous poster hash: 80458...290

Barn har godt av å lære av hvordan verden virkelig er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er påfallende er at Putin er langt mer populær nå enn han var før Ukrainakrisen. Hele verden går i mot Putin, og derfor samler folk seg om han. Tidligere har det vært mye sterk motstand mot Putin, men denne motstanden blir overskygget av vestens kampanje mot Russland.

Jeg tror russere flest er fornøyd med hvordan Putin handlet i forhold til Krim.

Det er spesielt folk i vestlige land som er sterke motstandere av Putin. Det har nok med hvordan han blir fremstilt i media. Det har vært mye demonisering av Putin i vestlig media det siste halvannet året.

Det er faktisk ingen andre som er like kritiske til Putin som nordmenn.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Ingen-misliker-Putin-mer-enn-Norges-befolkning-7990445.html

Anonymous poster hash: adaea...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av befolkningen ønsket en nærmere tilknytning jo, men Janukovytsj saboterte nettopp dette, og da er det opplagt at det er duket for bråk. At det blir opprør og at man ikke venter til neste presidentvalg er en ting, men det primære jeg diskuterer i denne tråden er at det ikke er greit at Russland valser inn med soldater og støtter separatister med annekteringen av Krim.

At det ikke er russiske krefter som står bak (og ikke soldater i tjeneste, men soldater på perm som gjerne vil støtte en god sak + utstyr) er jo det reneste vås når Russland var ganske raske med å tegne inn Krim som russisk land på kartet i etterkant av konflikten! Du syntes ikke det peker på et visst overlegg fra Russisk side?

Jeg diskuterte heller ikke alle andre kriser og statskupp i denne tråden og jeg kommenterer derfor ikke det, da jeg anser det som forsøk på avsporing av debatten.

Anonymous poster hash: 8ef24...2a7

Jeg har ikke benektet at det var russiske soldater på Krim. Det har Putin bekreftet selv også. Det var russiske soldater på Krim allerede før konflikten startet, siden det er en stor russisk marinebase der. Det er i Øst-Ukraina jeg sier det ikke er bekreftet eller bevist at det er russiske soldater.

Du svarte ikke på hva du mente var en false flag operasjon. Det hadde vært interessant om du kunne utdype det.

Hadde også satt pris på om du kan bekrefte antall drepte på Krim i forbindelse med folkeavstemningen. Jeg har forsøkt å finne ut av det, men finner ikke noe om at noen ble drept der. Du hevdet at flere tusen ble drept.

Anonymous poster hash: adaea...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror russere flest er fornøyd med hvordan Putin handlet i forhold til Krim.

Det er spesielt folk i vestlige land som er sterke motstandere av Putin. Det har nok med hvordan han blir fremstilt i media. Det har vært mye demonisering av Putin i vestlig media det siste halvannet året.

Det er faktisk ingen andre som er like kritiske til Putin som nordmenn.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Ingen-misliker-Putin-mer-enn-Norges-befolkning-7990445.html

Anonymous poster hash: adaea...ae2

Jeg misliker sterkt denne propagandakrigen som foregår der vi leter etter hver minste mulighet til å snakke negativt om Putin og Russere, samtidig som russerne sprer ett mer og mer perverst bilde av nordmenn. Dette fører ikke noe godt med seg. Disse vanvittige historiene om zoo-bordellene i Norge er det faktisk mange som tror på. Denne polariseringskampanjen virker, og jeg mener at det er på tide å jobbe hardt for å snu den. For ortokse russere så fremstår normenn som mer perverse enn homofile, og jeg tror vel egentlig at det snakkes om 75% homofile i Norge.

Det er selvfølgelig ille at homfile sees ned på i Russland, men slik propagandafight som skjer nå vil ikke fremskynde homofiles interesserer i Russland. Det vi trenger er en vennlighetskampanje, som starter med å oppheve sanksjonene. Sanksjoner som hele tiden har vært i mot Norske interesser, som koster oss dyrt, men som vi bare har kjørt på med det for å følge USA. Å skade vår egen økonomi for å forsterke en hatpresskonflikt med Russland er helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkeavstemningen var en stor vits, når den ble lagt til Krim med mange med russiske aner så er det åpenbart hva utfallet ville bli og det hele fremstår dermed som en fadese, noe av det samme som skjer i land med såkalte "demokratiske" valg der landet bare har et parti. Ingen av de vestlige delene av ukraina fikk uttale seg og da fremstår det ganske klart at dette ikke var noe demokratisk valg!

At en gammelkommunistisk avgjørelse kan virke urettferdig kan jeg for så vidt være enig i, men det er like fullt den avgjørelsen som er gyldig i denne sammenheng; faktum er og blir at Krim ble gitt Ukraina og at det ikke har vært noen reell avstemning i Ukraina som helhet eller annen behandling i f. eks. FN.

Anonymous poster hash: 8ef24...2a7

Så folkeavstemninger er vits i de områdene der flertallet har feil (uamerikansk) mening?

Husk at Krim ikke hadde noen president lenger, og at Ukraina var stjålet ved ett kupp. Kuppets legetimitet var at de hadde USA og deres medløpere i ryggen, men den legetimiteten som var god nok for Børge Brende var ikke god nok for Krims befolkning og for Russland. Regimet i Kiev var ikke legitimt på Krim, og kunne derfor ikke nekte de å melde seg ut av dette stjålne Ukrainalandet.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...