Gå til innhold

Politiet bevæpnes - innvandrere bekymret - NRK tar saken


Sir Winston

Anbefalte innlegg

Stiller et stort spørsmålstegn ved at NRK er så hjernedøde at de lager sak ut av noe som dette.

Er det noe land i verden der innvandrerne har det som plommen i egget, må det være her i Norge. Likevel klages og sutres det, under full oppbacking fra NRK.



Anonymous poster hash: 0f6f6...c5a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette var en god reportasje av NRK. Minoriteter med mørkere hudfarge har absolutt noe å frykte her, de blir ofte plukket ut av politiet selv omd e er uskyldige, og statistisk sett kan det nå veldig lett skje at en av de skytes. Hvis man setter seg inn i det artikkelen sier, og ikke bare sutrer rasitisk, så ser man at en forsker sier at man finner det nødvendig å bruke våpen oftere hvis man har tilgang. Dette er ikke noe vi ønsker i Norge.



Anonymous poster hash: 885c0...1d7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var en god reportasje av NRK. Minoriteter med mørkere hudfarge har absolutt noe å frykte her, de blir ofte plukket ut av politiet selv omd e er uskyldige, og statistisk sett kan det nå veldig lett skje at en av de skytes. Hvis man setter seg inn i det artikkelen sier, og ikke bare sutrer rasitisk, så ser man at en forsker sier at man finner det nødvendig å bruke våpen oftere hvis man har tilgang. Dette er ikke noe vi ønsker i Norge.

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Så, det du sier er at politiet er rasistisk, siden de oftere "plukker ut" de med mørk hudfarge?

Skulle gjerne ha likt å se noe statistikk på dette!

Tror du, dersom det nå skulle være sant, at det kan være andre grunner til at denne gruppen oftere blir "plukket t"??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du vil fram til, egentlig?

et-eller-annet rasistisk (som vanlig)

Anonymous poster hash: e2020...001

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, det du sier er at politiet er rasistisk, siden de oftere "plukker ut" de med mørk hudfarge?

Skulle gjerne ha likt å se noe statistikk på dette!

Tror du, dersom det nå skulle være sant, at det kan være andre grunner til at denne gruppen oftere blir "plukket t"??

http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/2641

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se fra 1:40, dette beskriver egentlig situasjonen veldig bra.



Anonymous poster hash: 885c0...1d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/2641

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Den linken gjør stort sett ingenting annet enn å gjenta din påstand.

Har du evt. en link til en litt mer neutral kilde for påstanden?

Dessuten så svarte du ikke på spørsmålet:

"Tror du, dersom det nå skulle være sant, at det kan være andre grunner til at denne gruppen oftere blir "plukket ut"??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken gjør stort sett ingenting annet enn å gjenta din påstand.

Har du evt. en link til en litt mer neutral kilde for påstanden?

Dessuten så svarte du ikke på spørsmålet:

"Tror du, dersom det nå skulle være sant, at det kan være andre grunner til at denne gruppen oftere blir "plukket ut"??"

Orker ikke grtave fram alle nyhetene om racial profiling, og hvor mange svarte som blir drept av politet i USA f. eks. Du har jo allerede neste steg klar ser jeg, å gi skylde på alle de uskyldige som blir drept av politeiet...

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke grtave fram alle nyhetene om racial profiling, og hvor mange svarte som blir drept av politet i USA f. eks. Du har jo allerede neste steg klar ser jeg, å gi skylde på alle de uskyldige som blir drept av politeiet...

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Jeg trodde da vitterlig at denne tråden handlet om Norge, jeg?

Hvordan passet dette med din forutsigelse, er du en sånn klarsynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde da vitterlig at denne tråden handlet om Norge, jeg?

Hvordan passet dette med din forutsigelse, er du en sånn klarsynte?

Ja, det er jo helt idiotisk å se til andre land, når man diskuterer bevæpning her hjemme. Det er vel du som er den klarsynte da, hvis du har troen på at dette vil gå så bra, uten å se på hvordan det har gått i andre land.

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt idiotisk å se til andre land, når man diskuterer bevæpning her hjemme. Det er vel du som er den klarsynte da, hvis du har troen på at dette vil gå så bra, uten å se på hvordan det har gått i andre land.

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Man kan ikke blindt se på "hvordan det har gått i andre land" uten å ta hensyn til at landene man sammenlikner med har en helt annen historie, kultur, befolkning og ikke minst populasjon.

Når forskjellene blir såpass store som de er mellom Norge og USA, faller sammenlikningen på tom grunn.

Anonymous poster hash: 8a568...e6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt idiotisk å se til andre land, når man diskuterer bevæpning her hjemme. Det er vel du som er den klarsynte da, hvis du har troen på at dette vil gå så bra, uten å se på hvordan det har gått i andre land.

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Jeg er enig med deg, det er helt idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, det er helt idiotisk!

begrunnelse?

Anonymous poster hash: 885c0...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som dør av skytevåpen dør i ulykker/uhell med skytevåpen.



Anonymous poster hash: d8506...63b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være denne tråden kan jeg gå å legge meg med et smil på leppene :fnise:

Ellers synes jeg denne saken blir overdrevet veldig, men det er jo klart at selv om norsk politi sikkert er forsiktige og fornuftige i bruken av våpen nå, kan det godt hende de blir mer "triggerhappy" etter hvert som de blir vandt til det.

Jeg leste noe i dag om at politisjefene ikke hadde blitt spurt før politiet ble utstyrt med våpen, og at de var usikre på om det ville være nok med disse fire ukene, eller om de kom til å være bevæpnet for all fremtid. Politiet i USA har vel alltid vært bevæpnet? Og det er jo bare sånn at enkelte grupper i samfunnet utgjør større risiko enn andre. Jeg holder hardere på vesken min om jeg sitter ved siden av en romkvinne fra Bulgaria enn en gammel norsk dame. Selv om jeg ikke skulle tenkt sånn i en perfekt verden. Men jeg regner med at alle gjør sånne risikovurderinger, også politiet. Og så lenge mørkhudede topper kriminalstatistikken må jo politiet handle utifra det.



Anonymous poster hash: d7d30...591
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten tvil om at det er større andel trigger-happy folk i politiet enn de fleste andre steder.

Det er det faktisk ekstremt stor tvil om. Hvis man er trigger-happy er politiet et ekstremt dårlig sted siden de trener på å unngå å bruke våpen så langt som mulig. Da er vel militæret mer stedet for disse.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du tolker din lille statistikk. Den viser at når politiet ikke bærer våpnene med seg så blir faren for skuddsituasjoner mye mindre. I f.eks. Sverige bærer politiet våpnet og det blir avfyrt mer enn ti ganger så mange skudd.

Alle nevner Sverige. Ingen nevner Finland der det omtrent ikke avfyres skudd i det hele tatt.

At politiet i Sverige avfyrer flere skudd betyr ikke at politiet i Norge vil gjøre det samme. Sverige Det betyr heller ikke at skuddene i Sverige ikke er legitime. Hvis det er ti ganger så mange livsfarlige tullinger så er det naturlig at det avfyres flere skudd. Det har med kultur og samfunnsforhold å gjøre.

Og Sverige er som kjent storimportør av fremmedkulturelle kulturberikere, og innvandringsdebatten er nærmest fraværende. Det er kun SD som tør å påpeke problemene de har der borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De to som ble pågrepet har nok lest litt for mye om det som skjer i Ferguson, og regner med at politiet i Norge kommer til å oppføre seg som de gjør i USA.

Du mener forsvare seg mot en ruset persom som nettopp har begått et grovt og brutalt ran, og som prøver å drepe dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hetsende innlegg, innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette.

pinar, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er 29 politifolk som er blitt drept i tjeneste siden 1905 (krigen untatt). En vesentlig del har blitt drept i ulykker. Andre har blitt drept i handlinger hvor våpen ikke hadde hjulpet (bombe eller påkjørt med vilje). Antallet som er drept i en situasjon hvor et våpen hypotetisk kunne ha hjulpet er lite.

Dødsrate blandt bønder ca 20 av 100 000 mens den for politiet er ca 3 av 100 000. Det er mange yrkesgrupper med en høyere dødsrate enn politifolk. Det er derfor liten grunn til å bevæpne politiet med den risiko og de signaleffekter det medfører.



Anonymous poster hash: 5fde9...830
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...