Gå til innhold

Avle på champion hann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en hann papillon med flere champion priser. Han er det vi kaller majestetisk hund. Tidligere eiere har brukt han som avls hund. De har nå pensjonert seg.

Han er frisk og har de fineste papirene jeg noengang har sett en hund ha. Han er også importert. Spørsmålet er. Hvor mye skal jeg ta betalt for at han skal gi en tispe valper. Å har jeg rett på å velge en valp fra evnt kull?

Han skal bare parres med samme rase med fine papirer.



Anonymous poster hash: 27ee8...db1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke titler har han ?

NUCH = Norsk Utstillings Champion

CACIB =Certificado de Aptitud al Campeonato Internacional de Belleza (krav for å få internasjonalt championat)

Cert = Certifikat (3x Cert hvorav 1 på NKK Utstilling etter fylte 2år = NUCH)

CHK = Champion klasse

CK = Certifikat Kvalitet

BTK/BHK = Beste tispeklasse/Bestehannhundklasse. Bare hunder med CK eller Cert kan delta i denne klassen

CACIB: Certificat d'Aptitude au Championnat International de Beauté (Oversatt: Certificate of Aptitude for International Champion of Beauty)

BIR = Best I Rase

Han har flere premier også...

Anonymous poster hash: 27ee8...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NUCH = Norsk Utstillings Champion

CACIB =Certificado de Aptitud al Campeonato Internacional de Belleza (krav for å få internasjonalt championat)

Cert = Certifikat (3x Cert hvorav 1 på NKK Utstilling etter fylte 2år = NUCH)

CHK = Champion klasse

CK = Certifikat Kvalitet

BTK/BHK = Beste tispeklasse/Bestehannhundklasse. Bare hunder med CK eller Cert kan delta i denne klassen

CACIB: Certificat d'Aptitude au Championnat International de Beauté (Oversatt: Certificate of Aptitude for International Champion of Beauty)

BIR = Best I Rase

Han har flere premier også...

Anonymous poster hash: 27ee8...db1

Vil også legge ved at han har internasjonalt championat.

Anonymous poster hash: 27ee8...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å legge til at han ligger på (oppdrettere og avl) på Norsk papillon og phalene klubb så dette er en seriøs og bra avls hund.



Anonymous poster hash: 27ee8...db1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "majestetisk hund"? Er dette et uttrykk brukt av raseklubben? Aldri hørt det før...



Anonymous poster hash: 9b2aa...6ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr "majestetisk hund"? Er dette et uttrykk brukt av raseklubben? Aldri hørt det før...

Anonymous poster hash: 9b2aa...6ee

Jeg har sett uttrykket "majestetisk", og andre store ord, bli brukt i mange, mange rasebeskrivelser/individbeskrivelser. Både på hunder, hester og katter. Som sagt er det vanlig med store ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så mange titler det der egentlig.. Chk, ck, bhk og BIR er ikke titler.

Hva mener du med fine papirer? Er de printet på et spesielt type papir? Eller tenker du mer på hvilke linjer* hunden din er avlet frem fra?

Pris for paringsavgift er noe som du avtaler med eier av tispen. Det er så vidt jeg vet, ikke vanlig å gi hanhundeier en valp som betaling, når det er fra hunder som kanskje ikke gir så store kull. Ikke fra seriøse oppdrettere i så fall. Da er det nok mer vanlig å evnt deleie en valp som kanskje skal inngå i videre oppdrett.

Det er forøvrig ikke så mange krav som skal oppfylles før hunden kan stå på hannhundlisten til den enkelte hundeklubb for bruk i avl.

*rettet ord

Endret av Liiah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så mange titler det der egentlig.. Chk, ck, bhk og BIR er ikke titler.

Hva mener du med fine papirer? Er de printet på et spesielt type papir? Eller tenker du mer på hvilke linjer* hunden din er avlet frem fra?

Pris for paringsavgift er noe som du avtaler med eier av tispen. Det er så vidt jeg vet, ikke vanlig å gi hanhundeier en valp som betaling, når det er fra hunder som kanskje ikke gir så store kull. Ikke fra seriøse oppdrettere i så fall. Da er det nok mer vanlig å evnt deleie en valp som kanskje skal inngå i videre oppdrett.

Det er forøvrig ikke så mange krav som skal oppfylles før hunden kan stå på hannhundlisten til den enkelte hundeklubb for bruk i avl.

*rettet ord

Han har stått lenge på brukslisten for avling av hund i P&P klubben. Nei jeg mener ikke selvprintedpriser *ler*. Jeg har to fulle mapper med priser her. Priser av spesielt type papir. jeg har to fulle mapper med papirer på han vedrørende helse/anatomi som er flotte + mapper med priser han har oppnådd. eneste prisene han ikke har oppnådd er junior prisene så da har han vell ypperlige priser når han har alle han kan få i Norge og i Finnland? eller? De fleste hunder som ligge rute til avl av papillon i dag er bare Nkk registrete hunder med stamtavle. Ikke akkuratt kjempe imponerende.

Anonymous poster hash: 27ee8...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så mange titler det der egentlig.. Chk, ck, bhk og BIR er ikke titler.

Hva mener du med fine papirer? Er de printet på et spesielt type papir? Eller tenker du mer på hvilke linjer* hunden din er avlet frem fra?

Pris for paringsavgift er noe som du avtaler med eier av tispen. Det er så vidt jeg vet, ikke vanlig å gi hanhundeier en valp som betaling, når det er fra hunder som kanskje ikke gir så store kull. Ikke fra seriøse oppdrettere i så fall. Da er det nok mer vanlig å evnt deleie en valp som kanskje skal inngå i videre oppdrett.

Det er forøvrig ikke så mange krav som skal oppfylles før hunden kan stå på hannhundlisten til den enkelte hundeklubb for bruk i avl.

*rettet ord

Eh, han har over 8 titler fra to land?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett uttrykket "majestetisk", og andre store ord, bli brukt i mange, mange rasebeskrivelser/individbeskrivelser. Både på hunder, hester og katter. Som sagt er det vanlig med store ord.

Hva betyr "majestetisk hund"? Er dette et uttrykk brukt av raseklubben? Aldri hørt det før...

Anonymous poster hash: 9b2aa...6ee

Dvs en Hund som har gode gener og mottat mange priser. Tror jeg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NUCH = Norsk Utstillings Champion

CACIB =Certificado de Aptitud al Campeonato Internacional de Belleza (krav for å få internasjonalt championat)

Cert = Certifikat (3x Cert hvorav 1 på NKK Utstilling etter fylte 2år = NUCH)

CHK = Champion klasse

CK = Certifikat Kvalitet

BTK/BHK = Beste tispeklasse/Bestehannhundklasse. Bare hunder med CK eller Cert kan delta i denne klassen

CACIB: Certificat d'Aptitude au Championnat International de Beauté (Oversatt: Certificate of Aptitude for International Champion of Beauty)

BIR = Best I Rase

Han har flere premier også...

Anonymous poster hash: 27ee8...db1

Av dette er det bare NUCH som er en tittel, samt INT ch om han er det.

Så for å spørre litt enklere, hvilke land er han champion i ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han tatt noen helsesjekker? Litt usikker på hvilke helsesjekker man gjør for papillon, kan være lurt å sjekke ut.

Når det er gjort, så kan du vel legge ham ut på raseklubbens side som avlshann. Hva du skal ta synes jeg du skal høre med raseklubben om, hva som er vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mening er at hunder som brukes i avl bør være noe utenom det vanlige i positiv forstand, og ha en utmerket helse og gemytt. Alle disse utstillingstitlene betyr ikke all verdens. Men i mange miljøer gjør de jo dessverre det.



Anonymous poster hash: 9b2aa...6ee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror du har misforstått forskjellen med premieringer og titler. Som en annen her sier, din hund har kun en tittel (ut fra det du skriver), og det er NUCH.
Hvilket er fint i seg selv, men det er også utallige andre hunder som har en NUCH-tittel.

For å avle på hunden bør du ha en veldig god innsikt i helse og gemytt, i tillegg til nevnte premieringer og tittel.

Endret av Silvermist
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hvordan har hans avkom klart seg? Både mtp helse og på eksteriør? Ta en titt på disse avkommene, og sjekk de nøye. Har han mange gode avkom, så er han verdt å avle på. Er det mye sykdom og lite informasjon om hans avkom, så er det kanskje ikke noen vits.

Du bør vel uansett høre med raseklubben og høre hva de har å si i denne saken. De kan vel også komme med fornuftig pris på parring, samt anbefale tipser til han også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tillegg til hans avkom så kan det også være en idè å se på hans egne søsken, samt deres avkom. Da får du et bredt perspektiv på hvordan hans linjer gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kull har han fra før av? Matadoravl er svært uheldig for rasen, fordi det forringer avlsbasen ved å produsere mange genetisk forholdsvis like avkom, slik at det blir vanskeligere å forhindre innavl og dobling av recessive sykdomsgener. Det er derfor ikke anbefalt å avle på hunder som har mange kull etter seg fra før.

Er han helsesjekket, øyelyst fri og veterinærsjekket patellalux-fri innen det siste året, og er 100% frisk og med meget godt gemytt, samt at tidligere avkom er blitt bra, og det ikke er for mange av dem, så kan du vurdere å legge ham ut som avlshann i raseklubben.

Prisen får raseklubben hjelpe deg med, det varierer fra rase til rase hva slags pris som er vanlig.



Anonymous poster hash: 9b932...6a8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre har forsåvidt også rett i at han ikke har "mange fine titler", han er kun Norsk Champion og evnt Internasjonal Champion. Det er de eneste titlene han har. BIR, CACIB og lignende er kun premieringer, ikke titler.

Og eksteriøret er faktisk det minst viktige med en hund... Gemytt og helse er de absolutt viktigste aspektene.



Anonymous poster hash: 9b932...6a8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ingenting om antall papiloner i Norge, eller hvor mange kull hunden er far til, men man prøver ofte å begrense antall kull etter hannhunder også. Dette for å unngå høy innavlsgrad i fremtiden.

Edit: Ser nå innlegget til ab over her som kommenterte det samme :P

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...